کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد

هدررفت بیت‌‌المال در سایه سوءمدیریت در شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد / مطالباتی که در عرض چند سال چند برابر شده است / میراث شوم برخه و صالحی برای آب و فاضلاب چه بود؟

21 شهريور 1403 ساعت 9:57

هزینه‌ای که باید صرف بهسازی و نوسازی شبکه‌های فرسوده انتقال آب در کهگیلویه و بویراحمد شود، به دلیل سوءمدیریت و ناکارآمدی، باید صرف پرداخت مطالبات معوق پیمانکاران شود.


هزینه‌ای که باید صرف بهسازی و نوسازی شبکه‌های فرسوده انتقال آب در کهگیلویه و بویراحمد شود، به دلیل سوءمدیریت و ناکارآمدی، باید صرف پرداخت مطالبات معوق پیمانکاران شود.
به گزارش کبنا، کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌هایی است که دچار تنش آبی و در نقاطی بحران آبی است. فرماندار بویراحمد بارها بر این موضوع تأکید کرده است. شهرام مهدوی مطلق از همان روزهای نخست حضورش در ساختمان فرمانداری، یکی از وظایف خود را پیگیری همین مساله قرار داده بود.
بسیاری از مسئولین حوزه آب و فعالین محیط زیستی نیز معتقدند بخش زیادی از آب در کهگیلویه و بویراحمد به دلیل فرسودگی شبکه توزیع آب زیر زمین گم می‌شود و عملا به دست شهروندان نمی‌رسد. واضح است که بهسازی شبکه‌های فرسوده انتقال آب هزینه‌بر است. مبالغ زیادی لازم است که شبکه آبرسانی به‌ویژه در روستاهای استان نوسازی شوند. بااین‌حال بر اثر سوءمدیریتی که در شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، بسیاری از منابع مالی به انحراف می‌روند.
داستان از این قرار است که به علت بدحسابی شرکت آب و فاضلاب استان، مطالبات پیمانکاران در طول چند سال چندین برابر می‌شود. هر ساله اعتباری در راستای پروژه‌ها وارد استان می‌شود که هم پروژه‌های جدید راه‌اندازی شوند و هم مطالبات پیمانکاران گذشته پرداخت شود. هنر مدیرعامل در این است که با این اعتبار هم بتواند پیمانکارانی که مطالبه دارند را راضی نگه دارد و هم پروژه‌های جدید را تعریف کند. هیچ‌یک از این دو نباید قربانی بخش دیگر شود. اما در عین ناباوری در شرکت آب و فاضلاب استان، هر دو بخش می‌لنگد و نه در پروژه‌های جدید توفیق چندانی دارند و نه مطالبات گذشته را به موقع پرداخت می‌کنند.
گفته می‌شود مطالبات یکی از پیمانکاران که تنها دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده، آنقدر به تعویق افتاده که حالا به بیش از ۱۲ میلیارد تومان رسیده است. یکی دیگر از پیمانکاران که مطالبات اولیه‌اش زیر ۶ میلیارد تومان بود بعد از مدتی به ۱۳ میلیارد و سپس ۴۳ میلیارد تومان افزایش یافت. انباشت بدهی با احتساب هزینه تورم و خوابیدن پول در طول چندین سال، فشاری به بیت‌المال وارد می‌کند که دیگر هزینه‌ای برای بهسازی شبکه فرسوده آب باقی نماند.
گفته می‌شود تا پیش از مدیرعاملی برخه در شرکت آب و فاضلاب انباشت بدهی به این صورت وجود نداشت. در اواخر دوره برخه این سنت شوم به وجود می‌آید و حالا نیز به اوج خود رسیده است. مدیرعامل جدید میراث برخه را به ارث برده و خود نیز چیزی بر آن افزوده است تا حالا شاهد چندین برابر شدن مطالبات پیمانکاران و هدررفت بیت‌المال باشیم. البته واضح است این هدررفت پول، به دلیل سوءمدیریت مدیران عامل فعلی و پیشین آب و فاضلاب است و ربطی به پیمانکاران ندارد. پیمانکار کارش را انجام داده اما مطالباتش پرداخت نشده و حق دارد پیگیر حق و حقوق خود باشد.
بدهی وقتی که در ‌طول زمان انباشت شود افزایش می‌یابد. بخشی از آن به خاطر تأخیر در پرداخت است. بخشی هم ناشی از هزینه وکالت، کارشناس دادگستری و ... است. به همین دلایل است که سه میلیارد تومان به ۱۲ میلیارد تومان افزایش می‌یابد.
حالا با این وضعیت نمی‌توان انتظار داشت تنش آبی‌ای را که سالهاست دغدغه مسئولین استانی است را رفع کرد. چرا که منابع مالی‌ای که قرار است صرف بهسازی شبکه توزیع آب شود، باید صرف پرداخت مطالبات پیمانکاران شود. رویه‌ای که در پیش گرفته شده برای آینده آبی کهگیلویه و بویراحمد بسیار خطرناک است و از همین حالا می‌توان زنگ خطر آن را شنید.


کد مطلب: 490546

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/490546/هدررفت-بیت-المال-سایه-سوءمدیریت-شرکت-آب-فاضلاب-کهگیلویه-بویراحمد-مطالباتی-عرض-چند-سال-برابر-شده-میراث-شوم-برخه-صالحی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1