تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۲
کد مطلب : ۴۷۵۵۹۵
نیمه بیکاری مردان به تفکیک هر استان در زمستان ۱۴۰۲؛

کهگیلویه و بویراحمد در تله اشتغال / معاون کمیته‌امداد کشور در جمع مسئولان کهگیلویه و بویراحمد: دچار آمارسازی در حوزه اشتغال نشوید / خواندنی که مخاطب اصلی نباشد فایده ندارد

۴
۰
کهگیلویه و بویراحمد در تله اشتغال / معاون کمیته‌امداد کشور در جمع مسئولان کهگیلویه و بویراحمد: دچار آمارسازی در حوزه اشتغال نشوید / خواندنی که مخاطب اصلی نباشد فایده ندارد
کبنا ؛در حالی که آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در استان کهگیلویه و بویراحمد، 15.7 درصد از مردان شاغل در بازار کار نیمه بیکار بوده، یعنی کمتر از حد استاندارد کار کرده‌اند و یا شغل غیرمرتبط با تخصص و دانش خود را تجربه کرده‌اند. مسئولان حوزه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر در این استان در سال گذشته خبر دادند و می‌گویند که هزار نفر هم بیش از تعهدشان شغل ایجاد شده است.
به گزارش کبنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۲ سهم مردان دارای اشتغال ناقص به کل جمعیت شاغل در کشور، کمتر شده است. شواهد حاکی از آن است که در ۲۲ استان نیمه بیکاری مردان کاهش یافته است. در مقابل در ۹ استان کشور، اسرا نیمه بیکاری نسبت به زمستان ۱۴۰۱ بیشتر شده‌اند.
بررسی جدیدترین ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران حکایت از آن دارد که نیمه بیکاری مردان کل کشور در زمستان ۱۴۰۲ کمتر شده است. به بیان دقیق‌تر شمار مردانی که کمتر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و یا در شغل غیرمرتبط با مهارت و دانش خود اشتغال داشته‌اند، کاهش یافته است.
شواهد آماری نشان می‌دهد که «خراسان شمالی» بیشترین و «یزد» کمترین سهم از نیمه بیکاری مردان را در آخرین فصل از سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده‌اند. آمار‌ها همچنین بیانگر آن است که نیمه بیکاری در ۲۲ استان کشور در زمستان ۱۴۰۲ نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ کمتر شده و در ۹ استان دیگر رویه افزایشی در پیش گرفته است. به بیان دیگر در ۹ استان پذیرش مردان در مشاغل غیرمرتبط با تخصص و مهارت آن‌ها بیشتر شده و یا ساعت کاری آن‌ها کمتر از حد استاندارد شده است. در ادامه به بررسی این مسأله پرداخته شده که در کدام استان‌ها نیروی کار مرد بیشتری کمتر از حد استاندارد در هفته کار کرده و یا مشغول کار غیرمرتبط با دانش و تجربه خود بوده‌اند.
کاهش نیمه بیکاری مردان کل کشور در زمستان ۱۴۰۲
جدیدترین ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۲، نیمه بیکاری مردان کل کشور کاهش یافته است. «نیمه بیکاری» یا «اشتغال ناقص» به حالتی اطلاق می‌گردد که در آن نیروی کار کمتر از میزان استاندارد مشخص شده در هفته(۴۴ ساعت و بیشتر) کار کرده و یا مشغول کار غیرمرتبط با دانش، مهارت و تجربه خود بوده است. با توجه به اینکه افراد شاغل نیمه بیکار نمی‌توانند از حداکثر توان خود در بازار کار استفاده کنند، بنابراین می‌توان گفت که در این حالت بهره‌وری آن‌ها کمتر از حد بهینه شده است. از این رو بررسی جمعیت شاغلین نیمه بیکار به کل جمعیت شاغل دارای اهمیت است. از این نسبت به عنوان «سهم اشتغال ناقص» یاد شده است.
شواهد آماری نشان می‌دهد که در زمستان ۱۴۰۲ از مجموع جمعیت مردان شاغل در کشور، ۹.۴ درصد اشتغال ناقص داشته‌اند. به بیان دیگر از هر ۱۰۰ مرد شاغل در بازار نیروی کار، بیشتر از ۹ مرد کمتر از حد استاندارد کار کرده و یا شغل غیرمرتبط با تخصص و دانش خود را تجربه کرده‌اند. بررسی‌ها حاکی از آن است که این رقم نسبت به زمستان ۱۴۰۱ کاهش ۱.۱ واحد درصدی داشته است. به بیان دیگر شمار مردان دارای اشتغال ناقص در زمستان ۱۴۰۲ در کل کشور نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
آنچه تاکنون مطرح شده است یک تصویر کلی از وضعیت سهم اشتغال ناقص مردان کل کشور بوده است. در ادامه به بررسی سهم اشتغال ناقص مردان به تفکیک هر استان در زمستان ۱۴۰۲ پرداخته و تغییرات آن نسبت به فصل مشابه در سال ۱۴۰۱ بررسی شده است.

030216

سهم اشتغال ناقص مردان 2 استان از مرز 20 درصدی گذشت
بررسی ارقام منتشر شده توسط مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان 1402 سهم اشتغال ناقص مردان کل کشور در محدوده 0.7 تا 28.9 درصدی نوسان داشته است.
در استان «خراسان شمالی» از مجموع مردان شاغل در بازار کار، 28.9 درصد، نیمه بیکار بوده اند. بدین ترتیب این استان بالاترین سهم از اشتغال ناقص مردان را در میان 31 استان به خود اختصاص داده است. البته این سهم در یک استان دیگر نیز بیشتر از 20 درصد برآورد شده است. به بیان دقیق تر مردان «لرستانی» نیز در زمستان 1402، سهم 25 درصدی از نیمه بیکاری در گروه مردان را تجربه کرده‌اند. این نرخ در سایر استان‌ها کمتر از 20 درصد برآورد شده و تنها در یک استان به زیر 1 درصد رسیده است.
در استان «یزد» از مجموع مردان شاغل، 0.7 درصد از حداکثر مهارت و دانش خود استفاده نکرده و یا کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده‌اند. بدین ترتیب این استان بر پایین‌ترین پله رده بندی سهم جمعیت شاغل در میان 31 استان کشور قرار گرفته است. لذا می‌توان گفت مردان شاغل یزدی، نسبت به دیگر استان‌ها بیشترین بهره وری را از حیث ساعت کاری استاندارد و مهارت‌های مرتبط با اشتغال خود در بازار کار تجربه کرده‌اند.
افزایش بهره‌وری مردان شاغل در 9 استان کشور
بررسی تغییرات سهم اشتغال ناقص مردان در استان‌های ایران نشان می‌دهد که این رخداد در 9 استان کشور در زمستان امسال نسبت به فصل مشابه در سال 1401 افزایش یافته است. «خراسان شمالی» با ثبت افزایش 4.9 واحد درصدی بیشترین مقدار تغییر فزاینده را در نیمه بیکاری مردان به ثبت رسانده است. افزایش سهم نیمه بیکاری در گروه مردان در 8 استان دیگر کمتر از 4 واحد درصد گزارش شده است.
سهم اشتغال ناقص مردان در 22 استان نیز همراه با کاهش بوده است. به بیان دیگر در 22 استان کشور،‌ از جمعیت مردان نیمه بیکار کاسته شده و بهره‌وری آن‌ها در بازار کار افزایش یافته است. «مرکزی» و «آذربایجان شرقی» بیشترین میزان کاهش در سهم اشتغال ناقص استانی را در چهارمین فصل سال گذشته نسبت به بازه زمانی مشابه در سال 1401 داشته‌اند.

030216

در حالی که آمارهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در استان کهگیلویه و بویراحمد، 15.7 درصد از  مردان شاغل در بازار کار نیمه بیکار بوده و کمتر از حد استاندارد کار کرده‌اند و یا شغل غیرمرتبط با تخصص و دانش خود را تجربه کرده‌اند. مسئولان حوزه اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد از ایجاد اشتغال حدود ۱۲ هزار نفر در این استان در سال گذشته خبر دادند و می‌گویند که هزار نفر هم بیش از تعهدشان شغل ایجاد شده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد از استان‌های است که دارای ظرفیت‌های بی‌نظیر در حوزه معادن، انرژی، منابع‌طبیعی، گردشگری، آب و... است که به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها سال‌ها نام محرومیت را با خود یدک می‌کشد. این استان افزون بر۴۰درصد گونه‌های گیاهی و دارویی کشور، بیش از ۱۰درصد روان آب‌های ایران، پوشیده از انبوه جنگل‌های بلوط، روییدن گیاه دارویی در آن به‌اندازه ۶۰ کشور دنیا، کریدور شامل به جنوب کشور بودن، داشتن ۲۸۰ تفرجگاه طبیعی، ۲ هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی، ۷۵۰ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی، تولید ۲۵ درصد نفت ایران و دیگر مواهب خدادادی را دارا است؛ اما افراد بیکار در آن بالا است.
کهگیلویه بویراحمد استانی بوده که همواره نرخ بیکاری در آن سوژه رسانه‌ها بوده و طی یک دهه گذشته میزان نرخ بیکاری در این استان به طور میانگین از ۱۴ تا ۱۷ درصد در نوسان بوده است؛ اما در دولت سیزدهم این نرخ روند کاهشی را تجربه کرده است.
ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، توزیع نامتوازن جمعیت و افزایش روزانه جمعیت در شهرهای استان به‌ویژه یاسوج، بالابودن مصارف نسبت به منابع بانکی، نبود سرمایه‌گذاری شرکت‌های مادرتخصصی در استان و غیرفعال بودن واحدهای صنعتی از چالش‌های پیشرو برای رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود.
حدود چند سالی است که میزان تعهد اشتغال هر استان در سامانه رصد مشخص و بررسی می‌شود و هر سال آمارهایی از ایجاد ۱۰ هزار شغل تا ۱۲ هزار شغل ارائه می‌شود؛ اما آیا این آمارها برای مردم ملموس است و اقناع شده‌اند.
پرواضح است که این استان فاقد کارخانه‌های بزرگ و صنعتی است و تعداد بیکاران استان هم فراوان و برای یافتن شغل به استان‌های هم‌جوار پناه برده‌اند.
اشتغال ایجاد شده آیا برای مردم قابل ملموس است؟
سال ۱۴۰۱ بود که ثبت آمار خلاف و غیرواقعی در استان کهگیلویه و بویراحمد توسط برخی از ادارات گزارش شد. یکی از ادارات استان آماری ثبت کرده بود که ۱۲۰۰ شغل ایجاد کرده؛ اما وقتی سازمان بازرسی ورود کرد میزان اشتغال واقعی ایجاد شده فقط ۱۳ مورد بود؛ بنابراین رصد این آمارها در سامانه بسیار ضرورت دارد.
ایجاد ۱۲هزار شغل در کهگیلویه و بویراحمد؛ معاون کمیته امداد: درگیر آمار اشتغال نشویم
ایجاد ۱۱ هزار و ۵۸۲ شغل در استان
سید احسان غسکری معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در نشست امروز (سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه 1403) کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان که با حضور مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: سال گذشته تعهد اشتغال استان ۱۰ هزار و ۱۸۰ نفر بوده است که ۱۱ هزار و ۵۸۲ نفر اشتغال در استان محقق شده است.
عسکری اظهار کرد: این به این معناست که عملکرد استان ۱۱۳ درصد بوده است و بالاتر از نرم عمل کرده‌ایم.
وی افزود: کمیته امداد امام خمینی ره استان ۱۱۵ درصد، بسیج ۲۰۱ درصد، بهزیستی ۲۳۰ درصد عملکرد داشته‌اند که از نرم استان بیشتر بوده است.
معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: این مهم یک موفقیت قابل تحسینی است که هزار نفر دیگر را ما هم علاوه بر تعهدمان عملیاتی کرده‌ایم.
عسکری با بیان اینکه بخش زیادی از مسئله اشتغال بر دوش بانک‌ها است، ابراز کرد: عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد سه بانک کشاورزی با ۸۷ درصد، بانک سپه با ۶۷ درصد، اقتصاد نوین با ۷ درصد بهترین عملکرد را داشتند، بانک بانو مهر ایران یک درصد عمل کرده است، مابقی بانک‌ها هم در این خصوص تلاش کنند.
وی از نبود مدیران بانک‌ها در جلسه ابراز نگرانی کرد و افزود: خواندنی که مخاطب اصلی نباشد فایده ندارد.
درگیر اعداد اشتغال نباشید
«مرتضی فیروزآبادی» مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) امروز (سه‌شنبه 18 اردیبهشت‌ماه 1402) بعد از شنیدن حرف‌های مدیران و مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد نیز اذعان کرد که نباید چندان دچار آمارسازی در حوزه اشتغال بود.
وی گفت: باید سرمایه‌گذاری جدی بر روی فرزندان خانواده‌هایی که درگیر فقر هستند بشود و مهارت‌آموزی در سنین جوانی به آن‌ها داده شود و تجربه کار پیدا بکنند.
این مسئول افزود: اگر آن فرد نخواهد به دانشگاه برود که البته دانشگاه مسیر توصیه شده‌ای نیست، با سرعت بیشتری به اشتغال می‌رسد.
فیروزآبادی تصریح کرد: ۹۰ درصد مخاطبان کمیته امداد امام خمینی (ره) کشور دیپلم ندارند و باید مهارت ایجاد شود تا شغل ایجاد شود.
مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان کرد: این عدد در کشور ۵۰ است و نصف بیکاران کشور تحصیلات دانشگاهی ندارند.
وی گفت: ما تأکید کرده‌ایم که درگیر اعداد اشتغال نباشید و اعلام شده اگر نیاز به تسهیلات و وام بیشتری در استان‌ها وجود دارد بیشتر وام بدهند.
فیروزآبادی ادامه داد: تشکیل بنیاد حیات اتفاق مهمی در کشور بوده، ۶۵ درصد اشتغال کشور در بنگاه‌های زیر چهار نفر است و ۷۵ درصد در بنگاه‌های زیر ۱۰ نفر است و ساختار اشتغال کشور، ساختار مشاغل خرد است.
مدیرعامل بنیاد حیات و معاون کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد: طبق بررسی‌های انجام شده از سامانه رصد ۹۴ درصد انحراف نداریم و تنها چهار درصد است و امانت‌داری منابع بانکی حفظ شده است.
وی بیان کرد: تلاش شده توجه ویژه‌ای به مناطق محروم کشور شود و منابع رشد داده شده است و خواهش ما این است قدر دانسته بشود؛ زیرا هیچ جابه‌جایی منابعی نداشته‌ایم.
فیروزآبادی تأکید کرد: کمیته امداد امام خمینی ره همیشه موردتوجه بوده است و ۷۰ درصد منابع در کشور و ۷۰ درصد منابع هم در کهگیلویه و بویراحمد جذب شده است.
ایجاد ۱۲هزار شغل در کهگیلویه و بویراحمد؛ معاون کمیته امداد: درگیر آمار اشتغال نشویم
بر اساس آمارهای ارائه شده نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۷.۷ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۸.۷ درصد)، کاهش‌یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان بیکاری در این استان کمتر شده است.
نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با سایر استان‌های کشور در سطح متوسطی قرار دارد. این استان از نظر نسبت اشتغال در سطح پایین‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، فرصت‌های شغلی کمتری برای جمعیت فعال وجود دارد. از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح متوسطی قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، جمعیت ۱۵ساله و بیشتر نسبت به سایر استان‌ها، تمایل بیشتری به مشارکت در نیروی کار دارند.
باتوجه‌به جایگاه استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر نرخ بیکاری و نسبت اشتغال، پیشنهاد می‌شود که دولت و بخش خصوصی اقداماتی را برای افزایش فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت اشتغال در این استان انجام دهند. این اقدامات می‌تواند شامل توسعه بخش‌های تولیدی و خدماتی، ایجاد مشاغل خانگی و حمایت از کسب‌وکارهای کوچک و متوسط باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
باید توجه به این آمارها نشود
واقعا باید
گفته شود چه مشاغل حقیقی ایجاد کرده اند
آیا با یک وام ۸۰ میلیونی شغل ایجاد می شود.
ما نباید با آمارها دلمان را خوش نماییم.
واقعا خوب است سازمان بازرسی یا یک مرکز بی طرف بررسی میدانی نماید.
نکنه سر همه ما کلاه بگذارند.
Iran, Islamic Republic of
یاسوج رو پارتی بازی و شغل هایی که ربط به تخصص طرف نداره فلج کرده
Iran, Islamic Republic of
چه‌ موسسه‌ دراین چهار‌ شهرستان کهگلویه لنده چرام‌ بهمئی‌ هست‌ که‌ انقدرانشا‌ ؛نوشته‌ اید‌ دیکتهای‌ زیاد‌ تری‌
بنویسید‌ ولی عمل‌ کردن نیست‌
Iran, Islamic Republic of
ایا یک تعمیر‌ کار ماشین الات‌ به شماها چه ربطی دارد‌ اینها‌ را شغل‌ حساب‌ می‌ کنید‌ کدام‌ شغل اینها نان ‌زحمت‌ بدبختی خودشان می خورند‌
جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

جزئیات جدید از محموله روغن‌های آلوده

۶ محموله روغن خوراکی به‌وزن ۹۱هزار تن در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت بازرگانی دولتی وارد بندر ...
ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

ابتلای ترانه علیدوستی به یک بیماری با منشا نامشخص؟

مادر ترانه علیدوستی در صفحه‌ی شخصی خود در اینستاگرام اعلام کرد که این بازیگر مشهور به ...
مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

مشکل ۵۰ ساله بازنشستگان حل شد

با پیگیری سازمان بازرسی کل کشور، معضل چندین ساله بازنشستگان کشوری در خصوص تأخیر در برقراری ...
1