تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب : ۴۷۱۵۲۴
بررسی سهم اشتغال در بخش‌های خصوصی و دولتی در پاییز ۱۴۰۲؛

آقایان مسئول صبح جمعه‌تان بخیر؛ کمترین نسبت اشتغال متعلق به استان کهگیلویه و بویر احمد است / اقتصاد استان روندی رو به رکود را پشت سر گذاشته و شاغلین شغل خود را از دست داده‌اند و از بازار کار خارج شده‌اند / ضعیف بودن و ناکارآمدی بخش خصوصی و کمتر بودن رشد و رقابت اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد / هجوم جویندگان کار به بخش دولتی + نمودار

۸
۲
آقایان مسئول صبح جمعه‌تان بخیر؛  کمترین نسبت اشتغال متعلق به استان کهگیلویه و بویر احمد است / اقتصاد استان روندی رو به رکود را پشت سر گذاشته و شاغلین شغل خود را از دست داده‌اند و از بازار کار خارج شده‌اند / ضعیف بودن و ناکارآمدی بخش خصوصی و کمتر بودن رشد و رقابت اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد / هجوم جویندگان کار به بخش دولتی + نمودار
کبنا ؛در پاییز 1402، بیش از 85 درصد شاغلان کشور در بخش خصوصی و کمتر از 15 درصد آن‌ها در بخش دولتی کار می‌کرده‌اند. در این میان بیشترین سهم اشتغال در بخش خصوصی مربوط به استان کرمان و بیشترین سهم اشتغال در بخش دولتی مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است.
به گزارش کبنا، مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش نتایج طرح آمارگیری نیروی کار به شاخص‌های بازار کار در پاییز 1402 اشاره کرده است. یکی از این شاخص‌ها سهم اشتغال در بخش‌های دولتی و خصوصی است که به تفکیک استان‌های کشور قابل بررسی است. این بررسی می‌تواند نشان دهد چه تعداد از شاغلان هر استان در ادارات وابسته به دولت کار می‌کرده‌اند و شغل چه تعداد وابسته به دولت نبوده است. به گزارش مرکز آمار در پاییز امسال 14.4 درصد از شاغلین کشور در بخش دولتی و 85.6 درصد آن‌ها در بخش خصوصی مشغول به کار بوده‌اند.
 همچنین در میان استان‌های کشور نیز استان کرمان بیشترین درصد اشتغال در بخش خصوصی و استان کهگیلویه و بویر احمد بیشترین درصد اشتغال در بخش دولتی را داشته‌اند. در این گزارش به سهم اشتغال در بخش‌های خصوصی و دولتی به تفکیک استان‌ها پرداخته شده است.
بیشترین سهم اشتغال دولتی در کهگیلویه و بویر احمد
 در ادبیات اقتصادی شاغل به فردی گفته می‌شود که در هفته 44 مشغول به کار باشد یا به طور موقت شغلش را ترک کرده باشد. کسی که شاغل است یا در بخش دولتی (یا عمومی) کار می‌کند یا در بخش خصوصی. در صورتی که فرد در بخش دولتی یعنی در ادارات و دستگاه‌های وابسته به دولت مشغول به کار باشد، حقوق و دستمزدش وابسته به بودجه دولت خواهد بود و شاغل بخش دولتی محسوب می‌شود.
 به طور کلی در سطح ایران درصد شاغلین بخش خصوصی بیش از درصد شاغلین در بخش عمومی است، با این حال سهم شاغلان این دو بخش در همه استان‌های کشور یکسان نیست. این موضوع به این معنا است که گستردگی نفوذ دولت در استان‌های مختلف فرق می‌کند.
 به گزارش مرکز آمار بیشترین سهم اشتغال در بخش عمومی یعنی تعداد شاغلین در این بخش به کل شاغلین استان در پاییز سال جاری میان استان‌های کشور مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد است. 29.9 درصد شاغلین این استان در ادارات وابسته به دولت مشغول به کار هستند. پس از این استان نیز هرمزگان، ایلام و سیستان و بلوچستان سهم بالایی در اشتغال دولتی داشته‌اند. بالا بودن تعداد شاغلان در دستگاه عمومی این موضوع را تصریح می‌کند که در این مناطق دولت نقش بالایی در اقتصاد و امور جامعه دارد که این خود می‌تواند حاکی از ضعیف بودن و ناکارآمدی بخش خصوصی و کمتر بودن رشد و رقابت اقتصادی در آن‌ها باشد.
 همچنین کمترین سهم اشتغال در بخش دولتی برابر با 9.4 درصد مربوط به استان کرمان بوده است. بنابراین این استان بالاترین سهم اشتغال در بخش خصوصی را دارد.
021027
کرمان سردمدار اشتغال در بخش خصوصی
 هر چه تعداد شاغلین یک منطقه در بخش خصوصی بیشتر باشد، یعنی این بخش در آن مناطق قوی‌تر است. گستره‌ بیشتر بخش خصوصی در یک منطقه نیز می‌تواند موجبات رشد اقتصادی، نوآوری و رقابت در اقتصاد و پویایی بازار کار فراهم کند. در نتیجه می‌توان گفت هر چه بخش خصوصی در یک منطقه قدرت بیشتری داشته باشد، اقتصاد در آن مناطق پویاتر است.
 مطابق گزارش مرکز آمار بیشترین سهم اشتغال در بخش خصوصی در پاییز 1402 مربوط به استان کرمان است. به طوری که 90.6 درصد از شاغلین این استان در ادارات و کسب‌وکارهای خصوصی مشغول به کار هستند. پس از کرمان نیز گیلان، خراسان رضوی و اصفهان بالاترین سهم اشتغال در بخش خصوصی را دارند.
 در سمت مقابل کمترین سهم اشتغال در این بخش نیز مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد، هرمزگان و ایلام است. به طوری که در استان کهگیلویه و بویر احمد 70.1 درصد از شاغلین در بخش خصوصی کار می‌کنند.
نقشه اشتغال در جغرافیای ایران: زنجان در قله نسبت اشتغال
همچنین اکوایران در گزارش دیگری نوشت: بیشترین نسبت اشتغال در پاییز 1402 برای استان زنجان و کمترین آن برای استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین تغییرات این نسبت در یک سال گذشته حاکی از کاهش این نسبت در 12 استان است.

مرکز آمار ایران در نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در پاییز 1402 به نسبت اشتغال به تفکیک استان‌ها اشاره کرده است. این نسبت که سهم جمعیت شاغل از کل جمعیت در سن کار را نشان می‌دهد در این فصل در کل کشور برابر با 38.3 درصد بوده است. به عبارت دیگر از هر 100 نفر فرد در سن کار در کشور 38.3 نفر آن‌ها شاغل بوده‌اند که در مجموع برابر با 24 میلیون و 775 هزار نفر است. این نسبت همچنین در مقایسه با فصل مشابه سال قبل 0.6 درصد افزایش یافته است. 
 مطابق این گزارش بیشترین نسبت اشتغال در پاییز امسال برابر با 46.2 درصد مربوط به استان زنجان و کمترین آن برابر با 28.5 درصد مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد بوده است. همچنین بیشترین رشد نسبت اشتغال در استان‌های خراسان شمالی و هرمزگان و بیشترین کاهش این نسبت در استان‌های قزوین و کهگیلویه و بویر احمد بوده است.
نقشه اشتغال در جغرافیای ایران: زنجان در قله نسبت اشتغال
 در این گزارش نسبت اشتغال در پاییز امسال و تغییرات آن در یک سال اخیر بررسی شده است.
بیشترین نسبت اشتغال برای زنجان
 نسبت اشتغال که سهم افراد شاغل از کل جمعیت در سن کار یعنی 15 ساله و بیشتر را نشان می‌دهد، شاخصی برای ارزیابی میزان اشتغال و بیکاری است. هر چه این نسبت بیشتر باشد به این معنی است که افراد بیشتری مشغول به کار هستند و بنابراین فعالیت‌های اقتصادی رونق بیشتری دارد و سطح تولید نیز بالاتر است و وضعیت رفاهی مردم نیز بهتر است. در عوض اگر این نسبت کمتر باشد به این معنی است که رکود اقتصادی حاکم است و تولید رونقی ندارد وضعیت درآمدی و رفاهی افراد نیز چندان مناسب نیست.
 مطابق ارقام مرکز آمار استان زنجان با 46.2 درصد بیشترین نسبت اشتغال را در پاییز 1402 داشته است. پس از این استان نیز خراسان شمالی و مازندران نسبت اشتغال بالایی داشته‌اند.
 این در حالی است که  کهگیلویه و بویر احمد با نسبت اشتغال برابر با 28.5 درصد کمترین سهم اشتغال را از کل جمعیت در سن کار داشته است. سهم اشتغال در ایلام، سیستان و بلوچستان و مرکزی نیز کم بوده است.
 همچنین تغییرات نسبت اشتغال در یک سال گذشته نشان می‌دهد سهم جمعیت شاغل از کل افراد در سن کار در 12 استان کاهش یافته است. 
021024
افت نسبت اشتغال در 12 استان
 مقایسه نسبت اشتغال در کل کشور در پاییز 1402 نسبت به پاییز 1401 نشان می‌دهد این نسبت با رشد 0.6 درصدی از 37.7 درصد به 38.3 درصد رسیده و در این یک سال 705 هزار نفر به شمار شاغلین در کشور افزوده شده است.
در میان استان‌ها نیز در این مدت بیشترین افزایش نسبت اشتغال در استان خراسان شمالی به طوری که این نسبت از 38.4 درصد به 42.8 درصد رسیده و بنابراین 4.4 واحد درصد افزایش یافته است. همچنین پس از این استان، هرمزگان بیشترین افزایش نسبت اشتغال را تجربه کرده است. افزایش نسبت اشتغال می‌تواند به این معنا باشد که اقتصاد آن‌ها رونق گرفته و صنعت یا خدمات گسترش یافته است.
 با این حال نسبت اشتغال در 12 استان در این یک سال کم شده است. به طوری که بیشترین کاهش برابر با 1.8 واحد درصد در استان قزوین رخ داده که در آن  این نسبت از 41.9 درصد به 40.1 درصد رسیده است. کهگیلویه و بویر احمد نیز با 1.7 واحد درصد کاهش در نسبت اشتغال افت بیشتری را نسبت به سایر استان‌ها تجربه کرده است. کاهش این نسبت در این استان‌ها به این معنی می‌تواند باشد که اقتصاد آن‌ها روندی رو به رکود را پشت سر گذاشته و برخی شاغلین شغل خود را از دست داده، بیکار شده یا از بازار کار خارج شده‌اند. 
021024
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
طبیعیه وقتی نمایندگان ما به جای حضور در مجلس و وزارتخانه ها و رایزنی برای جذب اعتبار ۲۴ ساعت دنبال فاتحه خونی و طایفه بازین.طبیعیه وقتی استاندار ما به جای افکار کلان و جذب سرمایه گذار تنها دغدغه ش اینه نکنه از گل نازک‌تر به نماینده ها بگه و نیروهاشونو پست نده تا خدای ناکرده جایگاهش متزلزل نشه.طبیعیه وقتی استاندار در سفر ریاست جمهوری همه چیو گل و بلبل نشون میده
Iran, Islamic Republic of
سلام بر مدیریت سایت محترم کبنا..تشکر از بابت دغدغه ها..اگه یه گزارش تهیه کنید و به استاندار محترم .شهردار تازه انتصاب.. ومدیرکل تامین اجتماعی.. عرض کنید..به فکر زمین روبروی سینما قدیم کنید...سرمایه گذار آماده هست...اون هم بنیاد مسکن..هست..ولی مسولین استان فقط باید هماهنگی کنند..لطفت این موارد برا اشتغالزایی استان خوبه...لطفا گزارشی تهیه کنید.
تا به‌ثمر بنشینه....و شما هم که پیگیری میکنید عاقبت بخیر بشید
اردشیر
Iran, Islamic Republic of
با سلام
با تشکر از سایت کبنا
هر روز استان ما با همایش ها، کنگره ها ، جلسات ، تودیع ها ، معارفه ها ، تجمعات و .‌‌‌........ شروع میشه فقط برای سرگرمی و انحراف ذهن مردم، بدون هیچ بازدهی!!
چرا از بیت المال برای این جلسات بیهوده هزینه میکنین؟!
باید هم وضعیت اینطوری باشه.
محمد ولایی
Iran, Islamic Republic of
اصلا این استان چی داره که شغل نداره؟؟؟؟ نفت وگاز ومنابعش وووحتی اب این استان کجاها را دارد اباد میکند؟؟؟؟؟ رسانه ها با سند بارها وبارها از قول مردم ودیگران گفته اند:::: تنها چندتا نماینده نفوذی خارج از استانند که استعمار شده این استان::::
سام
Iran, Islamic Republic of
استان کهگیلویه و بویراحمد از لحاظ بیکاری و پیشرفت در پایین ترین سطح قراردارد .وعده های توخالی نمایندگان و البته خود مردم باعث این مصیبت شده
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خدا قوت
از کدوم اقتصاد و اشتغال در این استان حرف بزنیم؟سال ۱۳۹۸طلا فروشی داشتم طبق صحبت رهبر حضرت آقا مبنی بر تولید کل زندگیم رو فروختم وارد تولید شدم چیزی نزدیک ۶ ملیارد تا الان هزینه کردم به کلیه ادارات مراجعه کردم که همکاری کنن می‌کن ۱۵۰ملیون میتونیم وام بدیم اشتعال و اقتصاد کجا بود؟بریم پیش درد دلمون رو بگیم.
Iran, Islamic Republic of
ماشالله به این دستاورد و مقام ارزشمند
قطعا این موهبت از برنامه ریزی و تدبیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی با مدیریت مدیر و استاندار که این نخبه رو اورده استان /
آخ و صدحیف برای مردم شریف استان
نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

نزاع ایران اسرائیل؛ جنگ جهانی سوم از قبل آغاز شده است؟

حرکت تروریستی اسرائیل در حالی رقم خورد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل روزچهارشنبه ...
پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
1