تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۷۵۰۷۳
کبنا بررسی کرد
کار پوپولیستی و غیرحرفهای در اولین جلسه شورای آموزشوپرورش کهگیلویه و بویراحمد و تذکر هوشمندانه استاندار
۲
کبنا ؛در اولین جلسه شورای آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در دوره سرپرستی محمد جمالیآرند، وی گزارشی را به آقای استاندار ارائه کردد که نشان داد، سکانداری آموزشوپرورش استان بسیار فراتر از این حد و حدودهاست.
وی ظاهراً متوجه نیست که مدیر دهها هزار معلم برجسته و صدها هزار دانشآموز است؛ چرا که چشم در چشم همه از یک گزارش آماری و تغییر جایگاه در آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت که در بحث منابع انسانی از رتبه مثلاً ۳۱ کشور به رتبه ۲۳ ارتقا پیدا کردهاند، این گزارش برای همه کسانی که یک روز در آموزشوپرورش کار اداری کردهاند و برای همه معلمان به طنز شبیه هست؛ چرا که موضوع تعیین ضوابط و جانمایی یک امر سیال در آموزشوپرورش هست و خصوصاً در مدت یکماهه سرپرستی او که اغلب همه ایام تعطیل بوده، چه اقدام مدیریتی انجام شد که چنین رتبه ارتقا پیدا کند این شاخص در آموزشوپرورش و سایر ادارات، تابع تحولات ساختاری سازمان، مثل بازنشستگی، انتقال خارج از استان و شهرستان و مأمور به خدمت، مأمور به آموزش و امثالهم هست و به شکل نقطهای است. البته در ایام سازماندهی معلمان، تا حد زیادی تابع ارادههای مدیریتی است؛ ولی اوج زمانی که این تحول ساختاری تقریباً خارج از اراده مدیریت و تابع تغییرات الزامی در ساختار هست، تقریباً همین ایام ابتدای سال و اواخر سال تحصیلی است.
کار دیگر جمالی هم بزرگنمایی یک اقدام روتین و کاملاً معمولی است و آن هم ابلاغ حکم وزیر آموزشوپرورش به استاندار بهعنوان رئیس ستاد بزرگداشت هفته معلم بود که جوری وانمود کرد و یک دفترچه رنگین که معلوم نیست از چه هزینهای تهیه شده، مبنی بر ارائه برنامههای خودش به همراه حکم نمادین وزیر به آموزشوپرورش که گویی یک اتفاق جدید و نادر اتفاق افتاده و وزیر با کلی بالا و پایین به این نتیجه رسیده که استاندار رئیس بزرگداشت هفته معلم در استان بشود، برادر من، استاندار به محضی که استاندار شد، رئیس ستاد تمام بزرگداشتهای استانی است و رئیس همه شوراهای استانی است از جمله رئیس شورای آموزشوپرورش استان و امثالهم و احکام هم سیستمی هر ساله صادر میشوند و ارسال.
از این دو اقدام غیرحرفهای که بگذریم، کلاً مشخص نشد که شورای آموزشوپرورش چه برنامههایی برای بزرگداشت روز معلم امسال تدارک دیده است که با تذکر هوشمندانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد مواجهه شد و سریع هم تذکر داد و وقتی از آنها خواست که آخر چه ویژهبرنامههایی برای بزرگداشت روز معلم تدارک و تدبیر شده، جدول برنامههای مرسوم ابلاغی را روی صفحهنمایش، به استاندار نشان دادند که دوباره استاندار، واکنش نشان داد و گفت برنامههای بومی و محلی و تحولی لازم داریم که خودشان چند برنامه را حتی نام بردند و در پایان خروجی این جلسه که در راستای بزرگداشت هفته معلم و موضوع مهم امتحانات نهایی دانشآموزان بود، بدون خروجی خاصی تمام شد.
این جلسه نشان داد که تغییر مدیریتی در ادارهکل آموزشوپرورش ره به جایی نبرده و معلوم نیست چه سرانجامی خواهد داشت، خصوصاً که امسال امتحانات نهایی دانشآموزان از پایه دهم تا آخر در حکم کنکور سراسری را دارد و در مهمترین و بالاترین سطح تصمیمگیری در آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، بدون حتی یک مصوبه کاربردی با تعارفات و اقدام پوپولیستی سرپرست جدید احیاناً برای القای تمام شد و رفت و هیچ راهبرد مشخصی برای رفع مشکلات سختافزاری و نرمافزاری امتحانات پایان سال و نهایی و هفته بزرگداشت مقام معلم نه ارائه و نه تصمیمگیری شد. امید است وزارت آموزشوپرورش کشور دراینخصوص حداقل خودش به یک تصمیم عاجل دست یابد.
وی ظاهراً متوجه نیست که مدیر دهها هزار معلم برجسته و صدها هزار دانشآموز است؛ چرا که چشم در چشم همه از یک گزارش آماری و تغییر جایگاه در آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد سخن گفت که در بحث منابع انسانی از رتبه مثلاً ۳۱ کشور به رتبه ۲۳ ارتقا پیدا کردهاند، این گزارش برای همه کسانی که یک روز در آموزشوپرورش کار اداری کردهاند و برای همه معلمان به طنز شبیه هست؛ چرا که موضوع تعیین ضوابط و جانمایی یک امر سیال در آموزشوپرورش هست و خصوصاً در مدت یکماهه سرپرستی او که اغلب همه ایام تعطیل بوده، چه اقدام مدیریتی انجام شد که چنین رتبه ارتقا پیدا کند این شاخص در آموزشوپرورش و سایر ادارات، تابع تحولات ساختاری سازمان، مثل بازنشستگی، انتقال خارج از استان و شهرستان و مأمور به خدمت، مأمور به آموزش و امثالهم هست و به شکل نقطهای است. البته در ایام سازماندهی معلمان، تا حد زیادی تابع ارادههای مدیریتی است؛ ولی اوج زمانی که این تحول ساختاری تقریباً خارج از اراده مدیریت و تابع تغییرات الزامی در ساختار هست، تقریباً همین ایام ابتدای سال و اواخر سال تحصیلی است.
کار دیگر جمالی هم بزرگنمایی یک اقدام روتین و کاملاً معمولی است و آن هم ابلاغ حکم وزیر آموزشوپرورش به استاندار بهعنوان رئیس ستاد بزرگداشت هفته معلم بود که جوری وانمود کرد و یک دفترچه رنگین که معلوم نیست از چه هزینهای تهیه شده، مبنی بر ارائه برنامههای خودش به همراه حکم نمادین وزیر به آموزشوپرورش که گویی یک اتفاق جدید و نادر اتفاق افتاده و وزیر با کلی بالا و پایین به این نتیجه رسیده که استاندار رئیس بزرگداشت هفته معلم در استان بشود، برادر من، استاندار به محضی که استاندار شد، رئیس ستاد تمام بزرگداشتهای استانی است و رئیس همه شوراهای استانی است از جمله رئیس شورای آموزشوپرورش استان و امثالهم و احکام هم سیستمی هر ساله صادر میشوند و ارسال.
از این دو اقدام غیرحرفهای که بگذریم، کلاً مشخص نشد که شورای آموزشوپرورش چه برنامههایی برای بزرگداشت روز معلم امسال تدارک دیده است که با تذکر هوشمندانه استاندار کهگیلویه و بویراحمد مواجهه شد و سریع هم تذکر داد و وقتی از آنها خواست که آخر چه ویژهبرنامههایی برای بزرگداشت روز معلم تدارک و تدبیر شده، جدول برنامههای مرسوم ابلاغی را روی صفحهنمایش، به استاندار نشان دادند که دوباره استاندار، واکنش نشان داد و گفت برنامههای بومی و محلی و تحولی لازم داریم که خودشان چند برنامه را حتی نام بردند و در پایان خروجی این جلسه که در راستای بزرگداشت هفته معلم و موضوع مهم امتحانات نهایی دانشآموزان بود، بدون خروجی خاصی تمام شد.
این جلسه نشان داد که تغییر مدیریتی در ادارهکل آموزشوپرورش ره به جایی نبرده و معلوم نیست چه سرانجامی خواهد داشت، خصوصاً که امسال امتحانات نهایی دانشآموزان از پایه دهم تا آخر در حکم کنکور سراسری را دارد و در مهمترین و بالاترین سطح تصمیمگیری در آموزشوپرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، بدون حتی یک مصوبه کاربردی با تعارفات و اقدام پوپولیستی سرپرست جدید احیاناً برای القای تمام شد و رفت و هیچ راهبرد مشخصی برای رفع مشکلات سختافزاری و نرمافزاری امتحانات پایان سال و نهایی و هفته بزرگداشت مقام معلم نه ارائه و نه تصمیمگیری شد. امید است وزارت آموزشوپرورش کشور دراینخصوص حداقل خودش به یک تصمیم عاجل دست یابد.