کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

یادداشت؛

صبح‌بخیر! آقای مرادی به کهگیلویه و بویراحمد خوش‌ آمدی! / آقای مرادی به‌جای سخنرانی، بفرما عملکرد شما و سازمان‌ منابع‌طبیعی در قبال نابودی زاگرس چیست؟

14 فروردين 1403 ساعت 11:34

سخنان اخیر سید یوسف مرادی، مدیرکل دفتر آموزش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، زنگ خطری هولناک را به صدا درآورد: «تا 50 سال آینده هیچ اثری از جنگل‌های زاگرس نخواهد بود!» این جمله، نه یک پیش‌بینی صرف، بلکه انعکاس تصویری تلخ از واقعیتِ امروز زاگرس است.


سخنان اخیر سید یوسف مرادی، مدیرکل دفتر آموزش سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، زنگ خطری هولناک را به صدا درآورد: «تا 50 سال آینده هیچ اثری از جنگل‌های زاگرس نخواهد بود!» این جمله، نه یک پیش‌بینی صرف، بلکه انعکاس تصویری تلخ از واقعیتِ امروز زاگرس است.
جنگل‌های زاگرس، این ریه‌های تنفسی ایران، در حال جان‌دادن هستند. گویی طلسمی شوم بر این سرزمین سایه افکنده و هر روز شاهد تراژدی جدیدی در آن هستیم. از آتش‌سوزی‌های عمدی و گسترده تا قاچاق بی‌رحمانه چوب، آفت‌های نابودگر و بی‌رحم، از بی‌توجهی مسئولان تا کمبود امکانات و تجهیزات، همه‌وهمه دست‌به‌دست هم داده‌اند تا زاگرس را به ورطه نابودی بکشانند.
اما در این میان، ناله‌های مردم و هشدارهای کارشناسان چه ثمری دارد؟ گویی گوش مسئولان در برابر این فریادها کر شده و چشمانشان به روی این فاجعه عظیم بسته است.  استان کهگیلویه و بویراحمد از منابع طبیعی و مراتع منحصر به‌فردی برخوردار است. اراضی که در این سال‌ها مورد تهاجم منفعت‌طلبان و سودجویان قرار گرفت و هر کسی که زورش رسیده بخشی از آن را چنگ انداخت و به غارت برد. متأسفانه اداره‌کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد کارآیی و کارآمدی خودش را از دست داده و چند اقدام کوچک در برخورد با قاچاق‌چیان چوب را برای خود افتخار می‌داند و از گردن‌کلفت‌ها و کسانی که بی‌رحمانه بر زاگرس چنگ انداخته‌اند، غافل شده و گاهی هم بوی هم‌دستی به مشام می‌آید.
سید یوسف مرادی که انتصابش به‌عنوان مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی منابع طبیعی و آبخیزداری کشور خود داستانی دارد با کلاه همیشگی و تیپ خاصش که بیشتر می‌خواهد پُز فانتزی محیط‌زیستی بودن بدهد، با همراه سعید جاویدبخت، مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد از برخی مناطق جنگی و منابع‌طبیعی استان بازدید کرد و در آنجا با حضور تعدادی از جنگل‌بانان بخت برگشته که بخشی از مطالبات آنها مانده و تجهیزات کافی ندارند و با دست خالی از جنگل‌ها محافظت می‌کنند، چنان رجز خواند که گویا تنها او می‌داند که چه بلایی بر سر زاگرس بی‌کس و بیچاره آمده است.
او درحالی‌از نابودی زاگرس تا 50 سال آینده سخن می‌گویید که گویی هیچ راه‌حلی برای این معضل وجود ندارد. به جای فرافکنی و شانه خالی کردن از مسئولیت، بفرمایید چه اقداماتی برای نجات زاگرس انجام شده است؟
چرا با قاچاقچیان چوب برخورد قاطع نمی‌شود؟ چرا برای تجهیز و آموزش یگان حفاظت از جنگل‌ها اقدامی نمی‌شود؟ چرا برای جلب مشارکت مردم در حفاظت از زاگرس برنامه‌ای مدون و عملیاتی ارائه نمی‌شود؟
سخنان اخیر شما، مبنی بر نابودی جنگل‌های زاگرس تا 50 سال آینده، موجی از نگرانی و یاس را در میان مردم و دوستداران طبیعت به وجود آورد.
اما سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که شما و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در قبال این فاجعه چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ چرا با وجود هشدارهای متعدد کارشناسان و فعالان محیط‌زیست، شاهد هیچ اقدام عملی و مؤثری برای نجات زاگرس نیستیم؟
آقای مرادی، به‌جای فرافکنی و شانه خالی‌کردن از مسئولیت، به این سؤالات پاسخ دهید. مردم زاگرس از شما و سازمان‌تان عمل می‌خواهند، نه حرف‌وحدیث! عملکرد شما در قبال نابودی زاگرس تاکنون چه بوده است؟
چه اقداماتی برای احیای این جنگل‌ها و جلوگیری از فاجعه‌ای که پیش‌بینی می‌کنید، انجام داده‌اید؟ چرا هیچ برنامه‌ای برای مقابله با عوامل تخریب زاگرس ارائه نمی‌دهید؟
آیا جز این است که انفعال و بی‌توجهی شما و سازمان‌تان، زاگرس را به آستانه نابودی کشانده است؟ آیا نسل‌های آینده شما را به‌خاطر کوتاهی در حفظ و حراست از این ثروت ملی، محاکمه نخواهند کرد؟ به‌جای پیش‌بینی‌های ناامیدانه و سیاه‌نمایی، چاره‌ای برای نجات زاگرس بیندیشید. مردم زاگرس منتظر عمل شما هستند.

بیشتر بخوانید:

فیلم | صحبت‌‌های عجیب یک مسئول کشوری در خصوص جنگل‌‌های کهگیلویه و بویراحمد / سید یوسف مرادی، مدیرکل آموزش سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور: 50 سال دیگر هیچ اثری از جنگل‌های زاگرس نخواهد بود / گرد و غبار عربستان، سوریه و عراق سبب مهاجرت ایرانی‌‌ها از زاگرس می‌شود!
 


کد مطلب: 474421

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/474421/صبح-بخیر-آقای-مرادی-کهگیلویه-بویراحمد-خوش-آمدی-به-جای-سخنرانی-بفرما-عملکرد-سازمان-منابع-طبیعی-قبال-نابودی-زاگرس-چیست

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1