تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۴۷۳۲۵۶
تحلیلی بر فضای سیاسی حوزه انتخابیه کهگیلویه؛

کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در آستانه روز بزرگ

۵
۱
کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام در آستانه روز بزرگ
کبنا ؛هر چه کهگیلویه به نسبت بویراحمد کمتر خود را درگیر هیجانات انتخاباتی کرده بود اما این موضوع در هفته پایانی انتخابات به کهگیلویه نیز سرایت کرد. هر چند در نهایت باید گفت در این حوزه انتخابیه هرگز شور و هیجان به مانند بویراحمد نیست.
چه در بویراحمد و چه در کهگیلویه با هر نشستی تنها تیتری که از سوی موافقان نامزد صاحب جلسه و همایش به بیرون می‌آید آن است که «فلان جا و یا فلان نشست کار را تمام کرد» و اگر مخالفان بخواهند آنرا ضد تبلیغ کنند تیتر «نه» را بولد می‌کنند.
طرفداران سعی می‌کنند با عکس‌های حرفه‌ای و هلی شات در شلوغ‌ترین لحظه تجمع و در بهترین نقطه همایش خود را ده‌ها هزار نفری جلوه دهند و مخالفین با شیطنت و از بالای تپه‌ها یا پشت بام‌ها خلوت‌ترین لحظات مراسم رقیب را پوشش می‌دهند.
اما واقعیت در کهگیلویه نیز رقابت فشرده است. برخلاف تصور ابتدایی که شانس بالایی برای پیروزی موحد در غیاب عدل هاشمی پور قائل بوده است حالا و سخنرانی موحد در سوق نشان می‌دهد وی کاملاً خطر را احساس کرده است. نکته مهم‌تر این که سه نامزد دیگر انتخابات نیز در تقلای جدی هستند و حتی برخی رویا و خیال پیروزی می‌بافند و بعضی در پی رای قابل قبول هستند.
رضا دهبانی‌پور اگرچه حمایت جمع زیادی از اصلاح‌طلبان را در با خود دارد اما یقیناً از رفتار مدام تکرار شده برخی دیگر از اصلاح طلبان که اوایل با بهانه سکوت و یا تحریم با فاصله از انتخابات می‌ایستند اما در ادامه به نامزد‌های اصولگرا می‌پیوندند ناراحت است. چند گروه و جریان سیاسی اصلاح طلب فعال در انتخابات نیز نام دهبانی پور را به عنوان گزینه انتخاباتی‌شان در شهرستان‌های کهگیلویه، بهمئی، لنده و چرام معرفی کردند. ادبیات و کلام دهبانی پور کاملاً دانشگاهی بوده است و چند تن از اساتید شناخته شده دانشگاه یاسوج نیز وی را در این مسیر همراهی می‌کنند. کف و سقف رای دهبانی پور بطور تقریبی نیز مشخص نیست اما رای وی می‌تواند حاوی پیام‌های مهمی برای جامعه باشد.
آیت الله سعادتیان به عنوان جدی‌ترین منتقد وضع موجود و موحد در کنار علی مژدهی پور هر دو فعالیت‌های فشرده و خوبی در طی این مدت داشته‌اند و برخی حتی از یک رای بسیار بالا برای مژدهی پور صحبت می‌کنند.
اما واقعیت آنچه بیشتر آشکار است رقابت اصلی میان بزرگواری و موحد است. بزرگواری‌ها از تاجگردون نیز مایه می‌گذارند و معتقدند بزرگواری بر خلاف موحد که هیچ حمایتی از اعتبارنامه تاجگردون نداشت در مجلس تمام قد در کنار تاجگردون خواهد‌ ایستاد و با حضور بزرگواری، تاجگردون مشکلی در مجلس نخواهد داشت. البته تاجگردون ترجیح داد در این حوزه انتخابیه اظهار نظری نکند هر چند برخی نزدیکانش به نقل قول‌هایی در حمایت از بزرگواری اقدام کردند.
علی لاریجانی رئیس مجلس نیز در یک تدبیر جالب به جای لیست انتخاباتی از برخی گزینه‌های نزدیک به خود و رای‌آور در شهرستان‌ها حمایت کرده است و در یک کلیپ تصویری مردم را دعوت به رای دادن به این گزینه‌ها نموده است که علی محمد بزرگواری و غلام رضا تاجگردون در کنار محمد باقر نوبخت از حوزه انتخابیه رشت از جمله این گزینه‌ها هستند.
موحد اما با ترفند‌های انتخاباتی همیشگی و شگردهای خاص خود به استقبال پیروزی هفتم رفته است. او اگر پیروز این کارزار مهم شود یک رکورددار در تاریخ نمایندگی مجلس شورای اسلامی در کل کشور خواهد بود.
کهگیلویه خالی از هر امکان و ظرفیتی اما همیشه در موعد انتخابات چیزی برای شلوغی و هیاهو دارد هر چند این شلوغی در دور دوازدهم به مراتب از شلوغی‌های دور‌های قبل کم ازدحام‌تر است که همین خود نیز نوعی اعتراض به عملکرد نمایندگان ادوار است. هر چند که اگر هاشمی پور می‌آمد شاید ازدحام بیشتر و بیشتر می‌شد.
جنگ بر سر رأی هاشمی‌پور نیز بخشی دیگر از مناسبات انتخاباتی کهگیلویه بزرگ در روز‌های اخیر بوده است و نمی‌توان با قطعیت مشخص کرد که این رای بیشتر به کدام سمت حرکت کرده است هر چند موحدی‌ها با آمار و نام بردن از برخی لیدر‌های سرشناس هاشمی پور مدعی‌اند آنها‌ ایستگاه نهایی رأی هاشمی پور بوده‌اند.
کهگیلویه و انتخاباتش با نام موحد گره خورده است هر چند بزرگواری هم در رتبه دوم اما با فاصله در تاریخ انتخابات کهگیلویه نامش حضور دارد پس آنچه در نیمه‌های شب ۱۱ اسفند به بیرون خواهد آمد اگرچه قبلاً اتفاق افتاده است اما با خود تفاوت‌ها و تمایزاتی نسبت به گذشته خواهد داشت که برای برخی مهم است و برای برخی هیچ واکنش برانگیز نخواهد بود.
انتخابات سیزدهم مجلس در کهگیلویه اما دوره جدیدی برای آن حوزه انتخابیه خواهد بود. حوزه‌ای که بدون موحد برگزار خواهد شد هر چند او در لنده گفته بود موحد باز هم می‌آید و منع قانونی ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
تبریک زود هنگام به بزرگواری
Germany
موحد دیگه تمام شد
واقعیت بپذیرید
Iran, Islamic Republic of
تحلیل خوبی بود اما بطرف موحد غش کردی
چیز عجیبی نیست
مژدهی و سعادتیان رای قابل توجهی از موحد را بدست آوردند.
رای چرام و بخش مرکزی طرف بزرگواری هست حداقل ۶۰به ۴۰
سایر شهرستانها هم بفرض ۵۰ ۵۰
سوق خیلیا میروند شیراز رای به حسن پور
سادات مشهدی خیلیا میروند تهران برا رجایی
سادات عباس خیلیا میروند شیراز برا رزمجو
سادات عواسی خیلیا میروند رامهرمز
اینا فارغ از رای مژدهی و سعادتیان سبد رای موحد در ادوار گذشته بودند.
موحد و لیدرهاش شکست را پذیرفتند.
متوسل به واسطه گری برا انصراف بعضی کاندیدا
وعده بکارگیری جوانان با گرفتن مدرک تحصیلی شدند.
بزرگواری با اختلاف 15هزار رای برنده خواهد شد.
Iran, Islamic Republic of
انشاالله موحد پیروزه و ت از حسادت می ترکی کسی که اسمشو آوردی لایق مجلس نیست .
Iran, Islamic Republic of
می رود دور دوم
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1