تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۲
کد مطلب : ۴۷۳۲۵۵
آخرین تحلیل سیاسی حوزه انتخابیه بویراحمد؛

بویراحمد، دنا و مارگون در آستانه روز بزرگ

۹
۰
بویراحمد، دنا و مارگون در آستانه روز بزرگ
کبنا ؛حالا در نزدیکترین زمان به روز بزرگ انتخابات قرار داریم. برخی سال‌ها را شماره می‌کردند و برخی ماه‌ها و برخی هفته‌ها را و اخیراً برخی‌ها روز‌ها را برای رسیدن به ۱۱ اسفند می‌شمردند. اما حالا کار به شمارش ساعت‌ها رسیده است تا شعب رای‌گیری شروع به اخذ رأی از رأی‌دهندگان نماید.
یک هفته‌ی پُراسترس و پُر از فعالیت در امتداد چندین ماه فعالیت انتخاباتی و همایش‌های مختلف در نهایت با سخنرانی نامزد‌ها در جلوی ستاد‌های انتخاباتی‌شان به سر آمد. نامزد‌ها و هوادارانشان بعد از این یک روز بدون تبلیغات رسمی را پشت سر خواهند گذاشت تا روز مرگ و زندگی را نیز تجربه کنند و از ابتدای شب و با رسیدن خبر‌های غیر رسمی از شمارش آراء «دل توی دل کسی نماند» و احتمالاً تا ساعت صفر بامداد روز ۱۲ اسفند پیروز دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی مشخص شده است.
چهار سال پیش در همان ساعت بود که خیابان تختی یاسوج مملو از طرفداران بیشمار مهدی روشنفکر جشن مقدماتی پیروزی وی را برگزار کردند و جشن تکمیلی در شروع انتشار ویروس کرونا در کشور در دشت سرنجل کل برگزار شد. حالا هم کماکان روشنفکر و طرفداران شانس بسیار زیادی برای پیروزی برای خود قائلند. همایش‌ها و تجمعات وی اگرچه هرگز شکوه چهار سال پیش را نداشت اما کماکان از لحاظ عددی و شور و هیجان نسبت به سایر نامزد‌ها پُر ازدحام‌تر می‌باشند. هرچند که نمی‌توان به این تجمع‌ها و شلوغی‌ها اعتماد کرد، چرا که نقش پر رنگی از این تجمع‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد را نوجوانان و افرادی که هنوز به سن قانونی برای رأی دادن نرسیده بودند تشکیل می‌دادند. اما کیفیت همیشه بهتر از کمیت نقش دارد. او نیروهای‌ امینی از طرف خود و هیئت‌های اجرایی وابسته به خود بر سر صندوق‌ها دارد که تا حدودی خیالش از هر گونه انحراف رأیی به ضررش را راحت می‌کند. موضوعی که چهار سال پیش دغدغه اصلی‌اش بود ولی حرکت قاطعانه احد جمالی معاون سیاسی وقت استاندار و به دست گرفتن مدیریت فرمانداری بویراحمد و عملاً حذف شاهرخ کناری از میز مدیریت، عملاً امکان هرگونه انحراف رأیی را گرفت. یقیناً جواد هاشمی شرایط حساس جامعه را می‌داند و به فکر فرداها هم هست.
مهدی روشنفکر به جهت حضور در قدرت بیش از سایرین در مظان حمله و انتقادات دیگران بود. او خود در یکی از سخنرانی‌هایش گفت که مناظره‌ها محل حمله چهارده نامزد دیگر به یک نامزد بود که البته هم در خود مناظره‌ها روشن شد که حداقل یک نامزد نقش نامزد پوششی وی را بازی می‌کند و برخی نامزد‌ها هم ترجیح دادند کاری به کار روشنفکر نداشته باشند. جدال اصلی در مناظره‌ها میان نادر منتظریان و محمد بهرامی با مهدی روشنفکر بود. مناظره‌هایی که بی‌شک برنده آن‌ها شیرعلی خرامین بود و تأثیر بسیار زیادی بر افکار عمومی داشت. خرامین خود در لوداب گفت: شیرعلی خدای مناظرات است. رأی بالای خرامین اگر صورت گیرد که بخشی از آن محتمل به نظر می‌رسد می‌تواند بیش از هر چیز نتیجه مناظره‌ها و ادبیات و نگاه دانشگاهی خرامین در این مناظر‌ها باشد.
البته مناظره‌ها با وجود بداعت و تقدیری که از آن‌ها صورت گرفت پر از ایراد و اشکال بودند. از فرم ظاهری این کار تا تعداد زیاد نامزد‌ها و بویژه نامزد‌هایی که مطلقا پایگاه رأیی نداشتند و در ادامه نیز یکی بعد از دیگری از صحنه انتخابات کنار ‌می‌روند.
نیاز است بعد از یک آسیب‌شناسی و همفکری اساسی برای طراحی یک شکل مؤثر از این کار صورت گیرد که در دوره‌های آینده مناظره بتوانند کیفیت بالاتری داشته باشند.
محمد بهرامی و نادر منتظریان دو ضلع دیگر مثلثی هستند که تصویر آن از فردای ۷ اسفند ۱۳۹۸ مسجل بود و هر چقدر جلوتر آمدیم این مثلث جدی‌تر و فشرده‌تر شد. مثلثی که حالا در ساعات پایانی مانده به انتخابات پیش‌بینی برنده نهایی را کمی سخت کرده است البته خارج از این مثلث شیرعلی خرامین با انتقاد شدید از ادعای «مرد است و قولش» و تشبیه آن به رفتار عرب جاهلیت قصد شکستن این اضلاع را دارد و باید منتظر ماند و دید در درون صندوق‌ها چه اتفاقی می‌افتد که اصل و سرنوشت از دل صندوق بیرون می‌آید و اتفاقات بیرون تکمیلی است بر حوادث و شاید تغییرات هر چند جزیی برای آینده.
محمد بهرامی خود و طرفدارانش‌ امیدوار و برخی نشانه‌ها نیز گواه احتمال شانس بالای پیروزی اوست. شانسی که یقیناً آخرین بار خواهد بود و اگر قرار است بهرامی این بار شکست بخورد دیگر حضور او در انتخابات می‌تواند از عجایب روزگاران و خسته‌کننده برای همراهان باشد. او در این دوره توانسته است طیف‌های مختلف بویژه قومی، منطقه‌ای، برخی اصلاح طلبان و جوانان را گرد خود جمع کند و کماکان نیز در تقلا برای افزایش آن است. بهرامی اما در مناظره‌ها و سخنرانی‌ها نتوانست حتی در حد و اندازه روشنفکری که این حوزه پاشنه آشیلش است ظاهر شود. روشنفکر از آنجا که وی را رقیب خود می‌دانست بدجور بر روی اعصاب بهرامی راه رفت و بهرامی در نهایت با عصبانیت تمام در سی سخت حرف‌های تندی را به رقیب خود نسبت داد.
قهر و برگشت پر حاشیه یکی از نزدیکان بهرامی نیز ضربه مهلکی بر پیکره احساسی و آرامشی ستاد انتخاباتی بهرامی بود. اما این حواشی به حدی نبودند که بتوانند اصل شرایط را به حاشیه ببرند.
نادر منتظریان شانس دیگر این مثلث فشرده است. او خود را یکی از با برنامه‌ترین نامزد‌های انتخابات نشان داد و کماکان و در ساعات پایانی نیز فعال است. منتظریان بخش بسیار بزرگ و کیفی از پایگاه رای روشنفکر را به چالش کشید به طوری که نزدیک‌ترین نیرو‌های چهار سال پیش روشنفکر هم اینک در جبهه منتظریان قرار دارند. حتی اگر بپذیریم که این تعداد، عدد بزرگی نیستند ولی هر اندازه، در وهله اول ضربه به رأی روشنفکر هستند که می‌توانند در کنار رأی منطقه‌ای و سیاسی و همچنین بخشی از جریان اصلاح طلب که به منتظریان پیوستند به یک پیروزی بزرگ ختم شود.
منتظریان هرگز نخواست که خود را نماینده جریان اصولگرایی جا بزند. جالب آن که نه فقط منتظریان بلکه هیچ نامزد دیگری در کل استان اصولگرایی بودن خود به رغم اصولگرا بودن عیان نکردند و هر کدام سعی کردند شیک و با رعایت فاصله از اصولگرایان از نسل‌های جدید بگویند. جلسه نادر منتظریان با جوانان در تالار ستاره شهر علاوه بر آن که از سوی سهند ایرانمهر فعال رسانه‌ای کشور با نگاه انتقادی به اشتراک گذاشته شد از سوی برخی اصولگرایان توئیتری نیز مورد نقد شدید قرار گرفت و البته برخی‌ها نیز از این فضا استقبال کردند و منتظریان خود آن را پایانی بر منتظریان هراسی خواند.
جالب آن که میان بهرامی و روشنفکر نیز در اصلاح طلب بودن درگیری وجود داشت.
نستیهن مقدم به رغم نظم انتخاباتی و تیم رسانه‌ای خوب که داشت به نظر می‌رسد نتوانست در نهایت خود را به افکار عمومی تحمیل کند.
هیچ چیز قطعی و مشخص نیست اگر چهار سال پیش به سان روز، پیروزی مهدی روشنفکر روشن بود اما حالا اول که چنین قطعیتی برای هیچ کدام از نامزد‌ها وجود ندارد و در ثانی هر کسی پیروز شود، فاصله رای بسیار کم خواهد بود. به همین خاطر رایزنی‌ها و فشار‌ها در آخرین ساعات نیز در اوج قرار دارد چرا که هم فاصله‌ها نزدیک است و هم بویراحمد سابقه برد و باخت با فاصله بسیار اندک را در کارنامه خود دارد. سه نامزدی که از پایگاه رأی مردمی‌تری برخوردارند در ساعت پایانی نیز در تقلای ارتباطی و تماسی هستند ولی راز پیروزی هر کدام از این کاندیداها، در حضور اکثر طرفداران خود در پای صندوق‌های رأی خلاصه می‌شود.
این هیجان و شور احتمالاً در دوره‌های آینده در بویراحمد ادامه خواهد داشت اما از آنجا که قرار است بویراحمد دو نمایندگی شود معلوم نیست فرم و شکل اتفاقات آینده چگونه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
طبق نظر سنجی ها ترتیب آرا به شرح ذیل است؛
منتظریان
بهرامی
روشنفکر
خرامین
مقدم
چین
Czech Republic
پ خوش چشه باز هم خشه
نقاره خانه
Iran, Islamic Republic of
روشنفکر آنقدر بر طبل جدایی و نفاق کوبید که بویراحمد را نیست و نابود کرد..
فردی که زاییده و بزرگ شده دهدشت بود و هیچ علاقه و عرقی نسبت به بویراحمد نداشت.
لااقل خرامین و یا مقدم بین تامرادی ها موجه تر و منطقی تر هستند بخدا
Iran, Islamic Republic of
فینال بین بهرامی و منتظریان است
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
باسلام واحترام

مردم عزیزاین جمله روداشته باشین

نفراول آقای منتظریان
نفردوم آقای روشنفکر
نفرسوم آقای بهرامی

حالاببیندونگاه کنید
تیرتاجی
Iran, Islamic Republic of
دررررودبرمنتظریان
پیروزانتخابات هست
Netherlands
اگر سلامت انتخابات تضمین شود بی شک منتظریان پیروز انتخابات است
بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
بنده زیاد سیاسی نیستم
اما همانگونه که مشخص شد و با توجه به قطعی بودن رقابت نهایی بین آقایان بهرامی و روشنفکر و تأثیر گزار بودن آرا خاکستری بر پیروز نهایی انتخابات
پیش بینی من بر این است که این آرا خاکستری بیشتر به سمت بهرامی متمایل می شوند و ایشان پیروز انتخابات می‌شود
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
احسن بر این تحلیل دقیقا نظر من همینه با یه شرط دیگه که انتخابات در کمال صحت وسلامت کامل برگذار شود
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

بودجه دفتر زاکانی: فقط ۲ هزار میلیارد تومان!

حوزه دفتر شهردار تهران از جمله بخش‌هایی از شهرداری است که از بودجه سالانه اداره پایتخت،...
در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

در کره شمالی به‌روی گردشگران باز شد

زمانی که ووسکرسنسکی با سایر گردشگران در پیونگ یانگ سوار اتوبوس شد به ندرت خودرویی را ...
1