تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۳۰
کد مطلب : ۴۷۱۳۰۷
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۰/۲۲؛ هشدار نارنجی کولاک برف در ۱۲ استان

۰
هشدار نارنجی کولاک برف در ۱۲ استان
کبنا ؛سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی کولاک برف و بهمن در ۱۲ استان از تداوم بارش برف و باران در برخی مناطق کشور تا دوشنبه هفته آینده خبر داد.
به گزارش کبنا، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی و ارتفاعات و دامنه‌های البرز مرکزی بارش باران، برف، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در ارتفاعات کولاک برف و برای مناطق مرکزی و بخش‌هایی از شمال شرق کشور بارش‌های پراکنده پیش‌بینی شده است.
بیشترین بارش امروز برای جنوب غرب آذربایجان غربی، شمال غرب چهارمحال و بختیاری، شمال و غرب خوزستان، غرب کهگیلویه و بویراحمد و نوار غربی کردستان و کرمانشاه است.
سامانه بارشی روزهای شنبه و یکشنبه در شمال غرب، سواحل دریای خزر، ارتفاعات و دامنه‌های البرز غربی و ارتفاعات زاگرس مرکزی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. رز دوشنبه آینده در مناطق ذکرشده و بخش‌هایی از جنوب غرب کشور ابرناکی و بارش‌های پراکنده انتظار می‌رود. سه‌شنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو پایداری حاکم است.
به گزارش تسنیم، امروز جمعه در مناطق مرکزی، شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز، شمال شرق و بخش‌هایی از جنوب شرق، فردا شنبه در شمال غرب، غرب، شمال شرق، دامنه‌های جنوبی البرز و یکشنبه آینده در شمال غرب، غرب و بخش‌هایی از مرکز در برخی ساعات وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود. شنبه و یکشنبه آینده نیز دریای خزر مواج است.
توصیف سامانه: تشدید فعالیت سامانه بارشی
زمان شروع: جمعه 1402/10/22
زمان پایان: شنبه 1402/10/23
نوع مخاطره: بارش باران و برف، مه‌گرفتگی، در مناطق کوهستانی کولاک برف و احتمال بهمن
منطقه اثر:
جمعه 1402/10/22: جنوب غرب آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان.
شنبه 1402/10/23: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، گیلان و ارتفاعات زنجان، قزوین و البرز.
اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی زمین در گردنه‌های کوهستانی به‌سبب بارش برف، کاهش دید، احتمال سقوط سنگ از ارتفاعات، احتمال بهمن، کولاک برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر و احتمال قطعی برق در نواحی روستایی در نقاط سردسیر.
توصیه: پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر و مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوهنوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر.
توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا
زمان شروع: صبح شنبه 1402/10/23
زمان پایان: صبح دوشنبه 1402/10/25
نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد لحظه‌ای تا 30 نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج در مناطق ساحلی تا 2 متر و در مناطق دور از ساحل بیش از 2 متر
منطقه اثر: شنبه 1402/10/23 و یکشنبه 1402/10/24: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران و گلستان.
دوشنبه 1402/10/25: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گیلان و مازندران.
اثر مخاطره: غرق شدن شناگران و آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به شناورهای تفریحی و سبک، اختلال در ترددهای دریایی و احتمال خسارت به تأسیسات دریایی.
توصیه: منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از تردد شناورهای سبک و تفریحی، ممانعت از ورود و خروج کشتی‌ها به بنادر، منع تردد کشتی‌های تجاری و منع فعالیت‌های پشتیبانی صنایع فراساحل و آماده‌باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.
اعلام میزان بارش برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد
مرکز پیش بینی هواشناسی کهگیلویه وبویراحمد میزان بارش برف و باران تا عصر امروز را اعلام کرد.
اعلام میزان بارش برف و باران در کهگیلویه و بویراحمد
مرکز پیش بینی هواشناسی استان میزان بارش باران تا ساعت ۱۸:۳۰ دقیقه امشب را اعلام کرد که قلعه دختر 28، آبمورد لوداب 28، لنده 26، جاورده 23 و دهدشت 22.5 میلی‌متر بارش باران به ثبت رسیده است.
در دشت بز 18، سینه نمک 18، سرآسیاب یوسفی 17، درغک 13، جوکار 13برف 6cm بارش برف، دیشموک 12، امیرآباد بابکان 12، قلعه رئیسی 10.5، دشتروم 10برف 5 سانت، تنگ‌رواق 10، چرام 10، چیتاب 9.5، آبده گاه 9، دلی خمسیر 9، سی سخت 7.8، لیکک 7.5، دیل 7.5، کالوس 7، گنجگون 6.8، یاسوج فرودگاه 6.5، تل گاه 6، موشمی زیلایی 6، تنگ سرخ 6، پاتاوه 6، کریک 5، بوستان 2، ماهور باشت 2، باشت 2 و دوگنبدان 0.4 است.
همچنین در فیلگاه 21، سیرون شبلیز 20، ستنگان 4 برف 2cm مارگون 18 برف 9cm بارش برف به ثبت رسیده است.
یخبندان گسترده و سرمای شدید در کوهستان
با وجود احتمال ریزش بهمن و بارش سنگین برف در ارتفاعات امروز شرایط برای کوهنوردی مناسب نیست.
 بر اساس هواشناسی کوهستان؛ امروز شرایط کوهنوردی به علت احتمال یخبندان گسترده و احساس سرمای بسیار شدید، مناسب نیست.
همچنین بارش سنگین برف، کولاک شدید و سرمای زیاد و از بین رفتن پاکوب‌ها و مسیر‌های کوهنوردی و کم شدن دید کوهنوردان دور از انتظار نیست.
با توجه به شرایط بارش سنگین باران احتمال جاری شدن سیل در ارتفاعات و در صورت مساعد بودن شرایط احتمال رعد و برق نیز پیش‌بینی می‌شود.
وضعیت جاده‌های کهگیلویه و بویراحمد از زبان رئیس پلیس راهور
رئیس پلیس راهور کهگیلویه و بویراحمد خواست با توجه به بارش برف و باران، بدون زنجیر چرخ در جاده‌های استان تردد نکنند.

 سرهنگ دانایار با اشاره به اینکه در همه جاده‌های استان بارش برف و باران وجود دارد از رانندگان خواست بدون تجهیزات زمستانی در این جاده‌ها تردد نکنند.
وی افزود: در گردنه‌های استان از جمله مله شوره، دمچنار، مورگاه و جوخانه به چرام بارش برف گزارش شده است و تردد بدون زنجیر چرخ امکان‌پذیر نیست.
رئیس پلیس راهور استان به رانندگان توصیه کرد: با توجه به اینکه در این محور‌ها پس از بارش، پدیده مه گرفتگی ایجاد می‌شود از سالم بودن چراغ مه شکن خودرو اطمینان یابند.
وی با تأکید بر اینکه رانندگان باید در جاده‌های لغزنده فاصله طولی را رعایت کرده و از سبقت غیرمجاز خودداری کنند ادامه داد: همراه داشتن زنجیر چرخ، البسه گرم، بازدید فنی خودرو در روز‌های بارندگی و ضروری است و رانندگان باید خودرو‌های خود را به زنجیر چرخ و دیگر وسایل و تجهیزات ایمنی و زمستانی مجهز کنند.
دانایار با اشاره به اینکه وضعیت هوا برای رانندگی پس از ساعت ۱۷ مطلوب‌تر است به مسافران توصیه کرد: بازگشت خود را مدیریت و از این ساعت به بعد حرکت کنند.
برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
نام شما

آدرس ايميل شما

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

پشت پرده سکوت احمدی‌نژاد

عضو نهاد ریاست جمهوری دولت دهم می‌گوید: احمدی‌نژاد با این برخورد نسبت به حادثه کرمان ...
عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
1