تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۴۷۱۱۳۴
کبنا بررسی کرد

کشاکش و نزاع سایر نامزد‌ها برای جذب پایگاه رأی بهرامی

۱
کشاکش و نزاع سایر نامزد‌ها برای جذب پایگاه رأی بهرامی
کبنا ؛عدم تأیید صلاحیت «محمد بهرامی» کاملاً غیر مترقبه و دور از هر پیش‌بینی و احتمالی بود. وی که سابقه سه دوره حضور در انتخابات و تأیید صلاحیت در کارنامه خود را دارد در این دوره شانس بالایی برای موفقیت در انتخابات داشت. تمام پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌ها حکایت از رشد و اقبال عمومی بالا به سمت بهرامی حکایت داشت که این عدم تأیید ضربه سنگینی برای بهرامی و طرفدارانش بود. یقیناً او با جدیت تمام تلاش خود را برای حل مشکلاتی که در پرونده‌اش بوجود آمده است به کار خواهد گرفت و احتمال بازگشتش به صحنه انتخابات کماکان وجود دارد. کاری دشوار که حتی اگر در نهایت نیز انجام شود اوضاع به مانند سابق نخواهد بود و ممکن است بخش زیادی از طرفداران بهرامی به سمت نامزد‌های دیگر رفته باشند.
اما با فرض عدم توفیق بهرامی در بازگشت به صحنه انتخابات تکلیف پایگاه رای وی چیست؟ پایگاه رایی که شانس بالای پیروزی برای خود قائل بود و نشانه‌ها و واقعیات میدان نیز موئد این موضوع بودند.
از هم اکنون اتاق‌های فکر نامزد‌ها در پی مدیریت این رای به دو شکل هستند. در وهله اول هر کدام با تخریب دیگران و مقصر جلوه دادن سایرین می‌خواهند خود را مناسب و محق جذب این رای معرفی کنند و در گام دوم با رایزنی و ایجاد فضا در پی جذب این رای هستند.
البته تیم رسانه‌ای خود «بهرامی» نیز تعطیل نشده است و در وهله اول قصد دارد فضا را برای احتمالات مختلف حفظ و تحت کنترل داشته باشد و در وهله دوم اگر بهرامی در نهایت امر به صحنه باز نگشت این پایگاه رای را تا جای ممکن هماهنگ به سمتی که مورد قبول‌تر است هدایت کنند.
به نظر می‌رسد که بهرامی و بهرامی‌ها بر روی پیوستن به دو رقیب اصلی‌شان حساس‌تر از بقیه موارد باشند. این دو رقیب مهدی روشنفکر و نادر منتظریان هستند. هر چند این دو گروه در ساعات گذشته همدیگر را متهم به نقش داشتن در پرونده‌سازی علیه بهرامی کرده‌اند و در سوی دیگر خود را منجی بعد از بهرامی معرفی نموده‌اند ولی بعید است تبلیغات و فضاسازی این دو گروه در کم کردن ناراحتی بهرامی‌ها تأثیر بگذارد و آن‌ها تلاش خواهند کرد تصمیمی مستقل و کارآ بگیرند.
برخی‌ها معتقدند پشت گزارش‌نویسی‌های احتمالی ممکن است طیف منتظریان باشند تا در نبود بهرامی یک دو قطبی کامل بین خود و روشنفکر بوجود آورده باشند و در نهایت خود از این دو قطبی پیروز بیرون آیند. دو قطبی که خطرات و گسست‌های بزرگی را متوجه استان کهگیلویه و بویراحمد و حوزه انتخابیه خواهد کرد و حتی می‌تواند به یک تهدید امنیتی منجر شود‌.
در مورد نوع نگاه بهرامی‌ها به روشنفکر نیز نگاهی مثبت حاکم نیست. در دور قبل بیشترین تخریب و حملات از سوی ندای وحدتی‌ها علیه بهرامی انجام شد و هیچ نزدیکی میان این دو گروه در چهار سال گذشته وجود نداشت.
در این میان اما خیلی زود یک احتمال جدید به میان آمده است و آن هم احتمال پیوستن پایگاه رای بهرامی به سمت زارعی خواهد بود. ولی واقعیت این موضوع اگر غیرممکن نباشد نزدیک به غیر ممکن است. کسانی که فضای انتخاباتی بویراحمد را رصد می‌کنند بخوبی متوجه شده‌اند زارعی هرگز نتوانسته است طی این مدت خود را به عنوان یک نامزد جدی انتخاباتی در سطح جامعه جا بزند و نکته مهم‌تر اینکه بین بهرامی‌ها و زارعی‌ها در طول سه انتخابات گذشته تقابل و حتی نوعی اختلاف شدید و ضدیت وجود داشته است و هر کدام از این دو دیگری را رقیب و خصم اصلی خود به حساب می‌آورد. اختلاف دیگر این دو به عدم همراهی و پذیرفتن ائتلاف از سوی زارعی در دوره قبل بر می‌گردد که حاضر به کنار رفتن به نفع بهرامی نشد و ضمن آنکه خود در رتبه چهارم قرار گرفت کمکی به رشد پایگاه بهرامی نیز نکرد. ‌نکته جالب اینکه گفته می‌شود وعده‌هایی در ابتدای امسال میان این دو قرار گذاشته شده که اگر هر دو تأیید صلاحیت شدند زارعی به نفع بهرامی کنار برود و اگر بهرامی رد صلاحیت شد از زارعی حمایت کند. اگر این موضوع صحت داشته باشد حال سؤال این است زارعی از کجا احتمال رد صلاحیت بهرامی را پیش‌بینی می‌کرد.
هم بودن بهرامی و هم نبودن وی در انتخابات بویراحمد تأثیر‌گذار است و روز‌ها و هفته‌های برای بهرامی، طرفدارانش و کل حوزه انتخابیه نفس گیر و مهم خواهد بود. هر اتفاق حتی کوچک ممکن است عواقب و پیامد‌های بسیار بزرگی در پی داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عباس عبدی: کاری نکنید مردم به جای پول با طلا و دلار معامله کنند

عبدی ایده ستاندن مالیات به زور ولو با رنگ و لعاب قانون را نادرست می داند و می‌گوید: کوشش ...
آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

آیا آمریکا مستقیم وارد جنگ خواهد شد؟

در روز‌های اخیر گزارش‌ها حاکی از هشدار آمریکا نسبت به حمله علیه مواضع گروه انصار الله ...
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
1