تاریخ انتشار
شنبه ۹ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۴۷۰۹۰۳
بررسی زوایای پیدا و پنهان راه اصلی پاتاوه - دهدشت کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان؛

جاده ملی پاتاوه به دهدشت پس از ۲۸ سال / صمصام آقایی: جاده پاتاوه - دهدشت بالاترین استاندارد‌ها را دارد و ساز و کار اقتصاد مهندسی در آن رعایت شده است

۱
۰
غول جاده ملی پاتاوه - دهدشت شکسته شد (+ فیلم)
کبنا ؛جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت پس از ۲۸سال انتظار با تلاش و تزریق اعتبار از سوی دولت سیزدهم و درسفر دور دوم رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد به بهره‌برداری رسید که اگرچه برکات زیادی داشته و سبب خارج کردن ۴۰۰ روستای پیرامونی از بن‌بست شد اما وقوع چندین فقره تصادف منجر به فوت و وجود چند نقطه حادثه خیز در این جاده تا حدودی سبب نگرانی مردم شده است.
به گزارش کبنا، ۲۷ تیرماه امسال بود که جاده ملی پاتاوه به دهدشت، به عنوان یکی از مهمترین محور‌های منطقه و استان در کریدور بزرگراهی شمال- جنوب که اتصال مرکز کشور به استان خوزستان و بنادر جنوبی را فراهم می‌کند، با حضور رئیس جمهور افتتاح شد.
تکمیل این طرح خدمت ماندگار دولت مردمی سیزدهم است که پس از حدود سه دهه انتظار به آن جامه عمل پوشانده شد و این رویا را برای مردم دست‌یافتنی کرد البته اظهارنظر‌های بیشماری در خصوص این طرح در فضای مجازی مطرح شده که حتی افتتاح آن را صوری و غیرواقعی عنوان کرده و حتی ادعا کرده‌اند جاده ناایمن، دارای عرض کم، بدون گاردریل و علائم هشداردهنده و موارد دیگر است.
به منظور روشن شدن ابعاد این اظهارنظر‌ها در قالب تیمی از خبرنگاران رسانه‌های مختلفی خبری استان به همراه چند تن از مشاوران طرح و مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد، مسیر بیش از ۲ ساعته پاتاوه به دهدشت را نقطه به نقطه در یک روز بارانی مورد بازبینی و بررسی قرار داریم.
صمصام آقایی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد، در این رابطه گفت: پاتاوه به دهدشت امتحان خود را پس داده و در این یک دهه‌ای که مردم به صورت موقت از آن عبور می‌کردند هیج مشکلی نداشته است.
وی تأکید کرد: هر کسی ابهامی در خصوص جاده پاتاوه به دهدشت دارد را پاسخ خواهم گفت و نواقصی که اکنون مطرح شده مانع بهره‌برداری طرح نبوده بلکه برای تسهیل بهتر ترافیک است.
آقائی گفت: شما سؤال‌ها و ابهام‌هایتان را بفرمایید من یکی یکی پاسخ می‌دهم.
البته همین هفته جاری بود که فرشاد براتی جانشبن فرماندهی پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد، تردد اتوبوس‌ها از مسیر پاتاوه- دهدشت اجازه داده نمی‌شود زیرا عرض این جاده در مقایسه با جاده‌ی اصفهان به یاسوج کمتر است، گاردریل به اندازه کافی نیست و تقاطع‌های ناایمن دارد. تونل‌های موجود در این جاده از روشنایی لازم برخوردار نیستند، در برخی از نقاط این جاده، تابلوی هشدار و علائم راهنمایی و رانندگی کافی وجود ندارد که باید این مشکل رفع شود.
    
جاده پاتاوه به دهدشت امتحان خود را پس داده است
وی در اولین نقطه طرح یعنی تقاطع گندی خوردی، تصریح کرد: جاده پاتاوه به دهدشت امتحان خود را پس داده است زیرا سال گذشته حدود ۳۰۰ میلی‌متر بارندگی داشتیم که کمترین مشکلی در این مسیر پیش نیامد.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: افتتاح جاده پاتاوه به دهدشت صوری نبوده و کاملاً واقعی بوده است.
آقایی ادامه داد: همه موارد ایمنی در جاده پاتاوه به دهدشت رعایت شده است.
وی تأکید کرد: هدف اجرای طرح پاتاوه به دهدشت احداث بزرگ راه نبوده است بلکه تلاشی بود که نقاطی که قبلاً وصل نبودند به هم متصل شوند.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: در هیچ نقطه‌ای از جاده پاتاوه به دهدشت کمبود عرض نداریم و عرض راه اصلی در این ۱۳۶ کیلومتر رعایت شده است و عرض جاده ۱۰ متر و ۴۰ سانتی‌متر بوده که قانون رعایت شده است.
آقایی عنوان کرد: گاردریل‌های مورد نیاز طبق ضوابط قانونی نصب و اجرا شده است و استاندارد‌های راهسازی در این جاده به طور کامل انجام شده است.
وی ابراز کرد: دلیل عدم رضایت پلیس راه ایمن‌سازی بیشتر نقاط با علائم بیشتر و با نور و چراغ‌های چشمک زن و ساماندهی بیشتر نقاط ابتدا (تقاطع گندی خور) و انتهای مسیر (تقاطع سوق) است.
مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تابلو‌های محدودیت سرعت در محور پاتاوه - دهدشت داریم، اظهار کرد: با توجه به اینکه جاده پاتاوه - دهدشت یک راه اصلی است، طبق قوانین موجود سرعت در راه اصلی حداکثر ۸۰ کیلومتر در ساعت می‌باشد و در بعضی از نقاط جاده پاتاوه - دهدشت سرعت تا ۶۰ کیلومتر در ساعت نیز تعیین شده است.
در نقاط ابتدا (گندی خوری) و انتها (تقاطع سوق) که دو تقاطع غیرهمسطح وجود دارد، یک سری ایمن‌سازی انجام گرفته و به ایمن‌سازی بیشتری نیاز دارد. معارضاتی وجود داشت که در راستای رفع آن اقدامات لازم انجام گرفته است.
وی بیان کرد: تقاطع غیر همسطح گندی خوری به خاطر معارض محلی اجرا نشده بود اما با کمک دادستانی و منابع طبیعی در قالب کمیسیون ماده ۵۴ که کمیسیون رفع تداخلات ارضی و موانع تولید است، اراضی که قبلاً ملی بوده‌اند زراعی شده‌اند و در شرف پرداخت هستند.
هیچ نقطه‌ای در جاده پاتاوه به دهدشت بدون برنامه و بدون محاسبه اجرا نشده است
آقایی در میانه مسیر یعنی منطقه زنگوا، گفت: جاده پاتاوه به دهدشت بالاترین استاندارد‌ها را دارد و ساز و کار اقتصاد مهندسی در این طرح رعایت شده است.
وی ادامه داد: با توجه به بافت فرسایشی خاک در منطقه زیرساخت و آبریز و قلعه دختر برای جلوگیری از ریزش دیوار خوابیده ایجاد شده و کاملاً حساب شده است.
در منطقه گردوه و دمچنار بافت سنگی وجود دارد و فرسایشی نیست و پرتاب سنگ داریم که در این قسمت ۲ گالری ایجاد شده تا جلو سنگ را بگیرد.
وی با اشاره به منطقه زی زی گفت: در این منطقه دیدار کوتاه ایجاد شده است که تحویل راهداری داده شده و در مرحله نگهداری است. در این هشت سال حتی یک بار این منطقه ریزش نداشته است.
در سمت قلعه دختر و دشت قاضی پیمانکار در حال تکمیل ۲ دیوار حائل است.
ساختمانی در منطقه زنگوا، در اختیار پلیس راه قرار داده شده است و در آنجا مستقر شده‌اند و گشت زنی مسیر را انجام می‌دهند. لازم است که حضور پلیس در تمام طول محور برقرار باشد زیرا محدودیت سرعت وجود دارد و حداقل بین ۶۰ تا ۸۰ کیلومتر است.
وی با اشاره به آمار تصادفات در این جاده ملی گفت: تمام تصادفاتی که در این جاده به وقوع پیوسته ناشی از عدم رعایت قوانین رانندگی و عدم رعایت سرعت مجاز بوده است و این جاده دارای بیشترین تعداد آمار تصادفات و مرگ و میر نیست.
نواقص موجود در ابتدا و انتهای مسیر برای تسهیل بهتر ترافیک است
آقایی عنوان کرد: عملیات تکمیلی جاده پاتاوه به دهدشت مانع بهره‌برداری نیست البته قضاوت در مورد پاتاوه به دهدشت باید به اهل فن سپرده شود، نواقصی که اکنون مطرح شده مانع بهره‌برداری طرح نبوده بلکه برای تسهیل بهتر ترافیک است.
اولویت ما تکمیل روشنایی موقت تونل‌های موجود در مسیر است که تلاش می‌شود تا قبل از عید به پایان برسند.
روشنایی دائم مسیر پاتاوه به دهدشت در دستور کار است و اکنون ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. تهویه تونل‌ها پس از تکمیل روشنایی‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.
اعتبارات سفر دوم رئیس جمهور برای رفع نواقص‌های این جاده ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده اما این اعتبار اندک است. همچنین قرار است یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال برنامه و بودجه استان به این طرح اختصاص بدهد.
روشنایی موقت تونل‌های بزرگ انجام شده و تونل‌های کوچک‌تر در حال انجام است و به تناسب تأمین اعتبار رفته رفته تکمیل می‌شود.
۱۷ تونل گالری در مسیر پاتاوه به دهدشت قرار دارد و بزرگترین پل استان به طول ۲۳۴ متر در این مسیر قرار گرفته و جاده قابل قبولی است اما باید نواقصات در ابتدا و انتهای آن رفع شود.
یکی از چالش‌های موجود در این جاده نقاط کور آنتن دهی است که در این خصوص مکاتبات لازم با اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات و پدافند غیر عامل انجام گرفته است و قرار است رفع شوند.
تمام شیب‌های موجود در جاده ۱۳۶ کیلومتری پاتاوه به دهدشت زیر هشت درصد است.
اقتصاد بیش از ۴۰۰ روستا در مسیر پاتاوه-دهدشت فعال شده است
وی گفت: احداث جاده ترانزیتی پاتاوه به دهدشت برکات زیادی دارد که از جمله آن اقتصاد ۴۰۰ روستای واقع شده در این مسیر با افزایش عبور و مرور خودرو‌ها رونق گرفته است.
مردم منطقه بیش از پیش‌امید به زندگی‌امیدوار شده‌اند به گونه‌ای که روستائیان در مسیر این جاده معیشت‌شان بهبود یافته است.
این جاده مزیت‌های زیادی به لحاظ گردشگری و بومی‌گردی نیز دارد.
جاده پاتاوه - دهدشت با عبور از چشم انداز‌های زیبای طبیعی در شهرستان‌های دنا و بویراحمد و سپس کهگیلویه به بهبهان در استان خوزستان می‌رسد که یکی از مزیت‌های مهم آن در حمل و نقل کالا، مسافر و گردشگری است.
جاده ترانزیتی ملی پاتاوه به دهدشت به طور ۱۰۰ درصد در محدوده‌ای کوهستانی است و این مسیر حدود ۲۰۰ کیلومتر نسبت به راه‌های همجوار کوتاه‌تر است و بیش از ۲ ساعت زمان رسیدن جنوب به شمال را کوتاه می‌کند.
کوتاه‌تر شدن مسیر اصفهان به بنادر جنوبی کشور و بهره‌مندی ساکنان بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب از جمله مزیت‌های این جاده ملی بشمار می‌رود.
در حد امکان نقاط حادثه خیز را کم کردیم
مشاور برآیند ( قطعه اول و دوم) جاده پاتاوه - دهدشت نیز با بیان اینکه بنده بومی استان کهگیلویه و بویراحمد هستم، اظهار کرد: علاوه بر اینکه بومی منطقه هستم، تعهد مهندسی داریم و دلسوزانه وظایف‌مان را انجام دادیم.
ضرغام پور افزود: جاده پاتاوه - دهدشت یکی از جاده‌های فرعی بود که اکنون به یکی از محور‌های اصلی درجه یک تبدیل شده است.
این مشاور با بیان اینکه حداکثر سرعت در این جاده ۸۰ کیلومتر در ساعت است، گفت: یک سری اتفاقاتی که در این جاده می‌افتد به عدم رعایت اصول رانندگی است و اگر قوانین و اصول رانندگی رعایت شود، کمتر شاهد اتفاق تلخ در این جاده می‌شویم.
وقتی با سرعتی بیش از مجاز حرکت می‌کنند، قطعاً مشکل به‌وجود می‌آید.
وی افزود: تا توانسته‌ایم نقاط حادثه‌خیز را اصلاح کردیم و نقاط حادثه خیز آنچنانی دیگر نداریم. باند سبقت داریم و باند اضافه و عرض اضافه کار کردیم. قوس‌های جاده را اصلاح کردیم.
این مشاور با بیان اینکه دولت در این محور پای کار بوده و تلاش کرده است، بیان کرد: اگر باند دوم این جاده تکمیل شود، قطعاً شرایط جاده پاتاوه - دهدشت بهتر می‌شود.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: جاده ملی پاتاوه به دهدشت سال ۷۴ کلنگ زنی شد و در این سال‌ها در سایه کم مهری و کمبود منابع کمر خم کرد تا اینکه در دولت سیزدهم با رویکرد تکمیل طرح‌های نیمه تمام مورد توجه قرار گرفت و تیرماه امسال با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت مردمی افتتاح شد.
پروژه بزرگ و راهبردی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط دهنده استان‌های جنوب کشور از جمله خوزستان را به استان‌های مرکزی ایران محسوب می‌شود و در واقع نقطه ثقل و میانبر بین استان‌های قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی
Iran, Islamic Republic of
جدوی نگیرید این صحبت ها رو .عجیبه این جور راحت چشمشو روی مشکلات فراوان میبنده که فقط خودشو نشون بده
چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

چرا اقتصاددانان «رابینسون کروزوئه» را دوست دارند؟

کتاب‌های درسی اقتصاد تک نفره کروزوئه را به‌عنوان نوعی معیار معرفی می‌کنند که می‌توان ...
مزایا و معایب «مهاجرت»

مزایا و معایب «مهاجرت»

این که نیرو‌های انسانی ما به کشور‌های مختلف و به ویژه کشور‌های حاشیه خلیج فارس مهاجرت ...
بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

بازگشت ۳۵ داوطلب شبهه‌دار کنکور به دانشگاه

دیوان عدالت اداری حکم بازگشت موقت به تحصیل ۳۵ داوطلب مشکوک به تقلب کنکور را که اکثرا ...
فایل های مرتبط
1