تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۴۱
کد مطلب : ۴۷۰۳۱۰

روایت رویترز از خطر تداوم تنش هسته‌ای میان روسیه و آمریکا

۰
روایت رویترز از خطر تداوم تنش هسته‌ای میان روسیه و آمریکا
کبنا ؛
رویترز در مطلبی با اشاره به اعلام نامزدی دوباره «ولادیمیر پوتین» برای انتخابات دوره بعدی ریاست‌جمهوری، پیش‌بینی کرد که باید منتظر تداوم افزایش تنش هسته‌ای و رقابت تسلیحاتی در سطح جهان باشیم.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از خبرگزاری رویترز، باتوجه به اعلام آمادگی پوتین برای شرکت در انتخابات دوره دیگر ریاست جمهوری، چشم‌انداز شش سال دیگر در قدرت برای وی، احتمالا به‌معنای تداوم تنش‌های هسته‌ای روسیه با آمریکا است.
به گزارش ایرنا، پوتین از زمان آغاز جنگ در اوکراین همواره قدرت هسته‌ای مسکو را به جهان یادآوری و اعلام کرده است که این تسلیحات قدرت نابودی هر متجاوزی را دارد.
وی روز دوشنبه، سه روز پس از اعلام شرکت در انتخابات، در مراسم برافراشتن پرچم دو زیردریایی جدید از جمله "زیردریایی امپراتور الکساندر سوم" که ماه گذشته یک موشک بالستیک قاره پیمای "بولاوا" با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را آزمایش کرد، سخنرانی و بار دیگر بر اعلام آماده باش نیروهای هسته‌ای کشورش و استقرار موشک‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس تاکید کرد.
رهبر کرملین ماه گذشته نیز قانونی را امضا و براساس آن روسیه را از معاهده جهانی منع آزمایش‌های هسته‌ای خارج کرد. مسکو پس از این اقدام در عین حال تاکید کرد که هیچ آزمایش هسته‌ای انجام نمی‌دهد مگر آنکه آمریکا اینکار را انجام دهد.
اما برخی تحلیلگران حوزه امنیتی می‌گویند که در اندیشه پوتین تسلیحات هسته‌ای جایگاه مهمتری پیدا کرده و مدعی‌اند باتوجه به دستاوردهای نه چندان چشمگیر کرملین در جنگ مقابل اوکراین و قطع واردات انرژی کشورای اروپایی از روسیه، توانایی مسکو برای اعمال فشار از طریق قطع جریان نفت و گاز تضعیف شده‌است.
به ادعای تحلیلگران، رهبر کرملین در عین حال هیچ تمایلی به گفت‌وگو با واشنگتن در مورد کاهش خطرات هسته‌ای ندارد، زیرا معتقد است ترس غربی‌ها از توسل روسیه به تسلیحات هسته‌ای است که آنها را از ورود به جنگ در اوکراین منع نموده است.
به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، این تنها مورد از نگرانی جهان نسبت به تسلیحات هسته‌ای روسیه نیست و کمتر از دو سال دیگر "پیمان استارت نو" (پیمان کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه) نیز به پایان می‌رسد.
این توافق که در ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۱ خاتمه یابد، پس از مراسم تحلیف جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در آغاز همان سال، به سرعت به مدت پنج سال تمدید شد. اما در شرایط کنونی چشم انداز تمدید بیشتر این پیمان به دلایل زیادی از جمله اینکه چه‌کسی رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا خواهد بود، مبهم به‌نظر می‌رسد.
پوتین حتی همین امسال هم مشارکت روسیه در پیمان استارت نو را به‌حالت تعلیق درآورد و سرگئی‌ ریابکوف معاون وزیر امورخارجه وی ماه گذشته خاطرنشان کرد که مسکو گفت‌وگوها در این خصوص را از سر نمی‌گیرد، مگر آنکه آمریکا رویکرد خصمانه در قبال روسیه را کنار بگذارد.
وی همچنین هشدار داد که واشنگتن اگر فکر می‌کند می‌تواند در یک مسابقه تسلیحاتی علیه روسیه مانند آنچه که در دهه ۱۹۸۰ میلادی گذشت، پیروز شود، اشتباه می‌کند.
نیکلای سوکوف دیپلمات سابق روس ضمن تائید قابلیت‌های روسیه در حوزه تسلیحات هسته‌ای، گفت: اجرای برنامه‌های تحقیق و توسعه روسیه بسیار ارزان‌تر از آمریکا است و اقتصاد روسیه نسبت به اتحاد جماهیر شوروی در دهه ۱۹۸۰ باوجود تحریم های غرب وضعیت بهتری دارد.
وی افزود: چه بخوهیم و چه نخواهیم، ما به‌سمت یک مسابقه تسلیحاتی جدید ژیش می‌رویم. با این تفاوت که رقابت جدید بر سر تعداد تسلیحات نیست، بلکه موضوع کیفیت سلاح‌ها و انواع و قابلیت‌های جدید آنها خواهد بود.
این دیپلمات کهنه‌کار در پایان یادآور شد: ما در آینده در شرایطی زندگی خواهیم کرد که ثبات کمتری دارد و چشم‌انداز کنترل تسلیحات کاملا بی‌رحمانه است.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

زخم کهنه تورم

زخم کهنه تورم

تورم دو‌رقمی سال‌های زیادی از نیم‌قرن گذشته گریبان اقتصاد کشور را گرفته و گاه ایران را ...
متهمان چای «دبش» کجایند؟

متهمان چای «دبش» کجایند؟

در جدول پیوست مشخص است که میزان ارز اختصاص یافته به گروه صنعتی دبش طی سال‌های ۱۳۹۷ تا ...
نفوذی‌ها در میدان آرش

نفوذی‌ها در میدان آرش

متأسفم که یک نفر از کمیسیون انرژی گفته ذخایرمان آنقدر زیاد نیست که در مورد آن بحث کنیم....
1