تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۱:۳۳
کد مطلب : ۴۶۸۴۳۱
در نشست بررسی تسهیلات مشاغل خانگی استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

بانک‌های فشل کهگیلویه و بویراحمد کدام‌اند؟ / شبرنگ علیه اداره‌کل کار

۱۳
۲
بانک‌های فشل کهگیلویه و بویراحمد کدام‌اند؟ / شبرنگ علیه اداره‌کل کار
کبنا ؛طبق اعلام متولیان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد، امسال سهم تسهیلات مشاغل خانگی استان کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال بوده است که این اعتبار باید تا پایان آبان ماه جذب شود اما امروز در نشست بررسی تسهیلات مشاغل خانگی مشخص شد بانک‌های عامل تنها مبلغ اندکی به متقاضیان پرداخت کرده‌اند و حتی عملکرد برخی از آن‌ها هم صفر بود. این در حالی است که عملکرد بانک‌ها هم در پرداخت تسهیلات مسکن ضعیف اعلام شده و بارها مورد انتقاد مسئولان ارشد قرار گرفته‌اند.
به گزارش کبنا، در طرح مشاغل خانگی، با ارائه تسهیلات اندک به افراد به ویژه زنان خانه‌دار می‌توان کسب و کار‌های پردرآمدی برای آنان راه انداخت و با کمترین هزینه شاهد رونق تولید و اشتغالزایی بود.
بدون تردید هر نوع از فعالیت‌های مرتبط با مشاغل خانگی موجب بروز تحولات اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی در شهر‌ها و روستا‌ها می‌شود و ایجاد این کسب و کار‌ها پیامد‌های قابل تامل زیادی از قبیل کاهش آسیب‌های اجتماعی، بهبود وضعیت سلامت و بهداشت مناطق مختلف، توانمند‌سازی روستایی و کاهش مهاجرت در پی دارد.
داستان تسهیلات مشاغل خانگی استان کهگیلویه و بویراحمد سر درازی دارد زیرا سال گذشته برای مدت چند ماه به دلیل برخی تخلفات این سامانه بسته شد و متقاضیان برای مدت‌ها بلاتکلیف ماندند به گونه‌ای که محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کار آفرینی و اشتغال وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در بازدید سرزده شهریورماه از این اداره کل در استان تأکید کرد که بروز تخلف در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی اثبات شده است.
وی اعلام کرده بود که پس از بازرسی پرونده‌های متقاضیان و عملکرد بانک‌های عامل استان، این تخلفات ناشی از فرایند معیوب پرداخت تسهیلات و نظارت ضعیف متولیان در این زمینه است.
در نشست بررسی تسهیلات مشاغل خانگی استان کهگیلویه و بویراحمد که شامگاه‌ (یکشنبه 30 مهرماه 1402) در سالن شماره یک ساختمان استانداری برگزار شد معلوم شد پای بانک‌ها در پرداخت این تسهیلات همانند تسهیلات مسکن می‌لغزد و حتی عملکرد بانک‌هایی همچون ملی، پست بانک صفر است و این امر نگران‌کننده است.
 بررسی تسهیلات مشاغل خانگی استان کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد در نشست بررسی تسهیلات مشاغل خانگی استان، گفت: به دلیل عملکرد ضعیف اداره کل کار در سال گذشته درخصوص تسهیلات مشاغل خانگی، امسال تنها یک هزار و ۳۰ میلیارد ریال به استان اختصاص یافته است، در حالی که استان‌هایی همچون لرستان بیش از سه هزار میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی دارند.
نوذر شبرنگ افزود: در صورتی که بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بتوانند تا پایان آبان ماه پرداختی‌های خود را تکمیل کنند و اعتبارات را جذب کنند می‌توانیم اعتبارات جدیدی جذب کنیم.
وی ادامه داد: سهم بانک توسعه تعاون ۹۶ میلیارد و ۷۴۰ میلیون ریال، رفاه ۸۶ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال، پست بانک ۶۴ میلیارد و ۴۸۰ میلیون ریال، بانک ملی ۱۴۰ میلیارد ریال، صادرات ۱۶۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال و تجارت ۱۶۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال، ملت ۱۶۰ میلیارد ریال و قرض الحسنه مهر ایران هم ۱۶۱ میلیارد و ۲۵۰ میلیون ریال بوده است.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: افرادی که بانک ملی معرفی شده‌اند ۵۲ نفر معادل ۳۵ میلیارد ریال بوده‌اند که پرداختی این بانک صفر بوده است.
شبرنگ ادامه داد: به بانک صادرات پرونده ۱۸۹ نفر معادل ۱۰۰ میلیارد ریال معرفی شده اما دریافتی آن‌ها صفر است و بانک مذکور پرداختی نداشته است.
وی عنوان کرد: بانک ملت ۵۵ نفر معادل۳۰ میلیارد ریال است و پرداختی‌شان به ۳۲ نفر انجام شده است و بانک تجارت ۶۲ نفر معادل ۶۰ میلیارد ریال که تنها به ۶ نفر متقاضی تسهیلات پرداخت شده است.
مدیرکل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرونده ۱۵۰ نفر معادل ۷۰ میلیارد ریال تسهیلات هم به پست بانک معرفی شده که هیچ پرداختی برای تسهیلات مشاغل خانگی انجام نشده است.
شبرنگ ابراز کرد: بانک توسعه تعاون ۵۵ میلیارد ریال پرداختی داشته و ۹۶ پرونده نیز آماده پرداخت دارد و بانک قرض الحسنه مهر ایران هم از مجموع ۱۲۰ میلیارد ریال تنها ۳۵ میلیارد ریال پرداختی داشته است.

وی با انتقاد از بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد، عنوان کرد: برخی از بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد پرداختی داشته‌اند اما پرداختی‌ها را در سامانه مشاغل خانگی ثبت نشده است.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: بیش از هشت بانک در استان در خصوص پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی تعهدات دارند اما عملکرد برخی از بانک‌ها قابل قبول نیست.
سید احسان عسکری افزود: پست بانک و بانک ملی هیچ پرداختی نداشته‌اند و مابقی هم حدود ۵۰ درصد تعهدات خود را عملیاتی کرده‌اند.
وی تصریح کرد: بانک رفاه با ۱۱۰ میلیارد ریال پرداختی تسهیلات مشاغل خانگی، بیش از میزان پیش‌بینی شده پرداختی داشته است.
برخی بانک‌های استان در پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی، مطلقاً عملکرد نداشته‌اند که می‌طلبد این بانک‌ها تلاش چند برابری داشته باشند و همه بانک‌های عامل نیز تا نیمه آذرماه همه پرونده‌های ابلاغی را پرداخت کنند.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مسئولیت تشکیل تیم نظارت بر اجرای طرح مشاغل خانگی را دارد و مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری نیز این موضوع را مورد پیگیری قرار دهد.
مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: ۶۱ درصد اطلاعات در سامانه رصد ثبت شده است و استان در این سامانه رتبه شانزدهم را کسب کرده که از پیش‌بینی‌ها عملکرد بهتری داشتیم.
محسن ضامن‌فر افزود: سال گذشته در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ وضعیت خوبی داشتیم اما چون تسهیلات مشاغل خانگی جذب نشد متهم می‌شویم که همه تسهیلات برگشت خورده است.
وی تأکید کرد: میزان تعهد اشتغال سال جاری افزون بر ۱۰ هزار و ۱۸۰ شغل می‌باشد که همه تلاش بر این است زمینه این میزان اشتغال فراهم شود.
بنا براین گزارش، نرخ بیکاری به درصد جمعیت فعالی که شغل ندارند و به دنبال کار هستند، گفته می‌شود. نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۷.۷ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۸.۷ درصد)، کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان بیکاری در این استان کمتر شده است.
نسبت اشتغال به درصد جمعیت فعالی گفته می‌شود که شغل دارند. نسبت اشتغال استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۳۰ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۳۱ درصد) افزایش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان اشتغال در این استان کاهش یافته است.
 بررسی تسهیلات مشاغل خانگی استان کهگیلویه و بویراحمد
نرخ مشارکت اقتصادی به درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر گفته می‌شود که در نیروی کار قرار دارند. نرخ مشارکت اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۲ برابر با ۳۲.۵ درصد بوده است که نسبت به تابستان ۱۴۰۱ (۳۴ درصد)، کاهش یافته است. این کاهش نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، میزان مشارکت اقتصادی در این استان کاهش یافته است.
نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در مقایسه با سایر استان‌های کشور در سطح متوسطی قرار دارد. این استان از نظر نسبت اشتغال در سطح پایین‌تری نسبت به سایر استان‌های کشور قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، فرصت‌های شغلی کمتری برای جمعیت فعال وجود دارد. از نظر نرخ مشارکت اقتصادی، استان کهگیلویه و بویراحمد در سطح متوسطی قرار دارد. این امر نشان می‌دهد که در این استان، جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر نسبت به سایر استان‌ها، تمایل بیشتری به مشارکت در نیروی کار دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

تیران
Iran, Islamic Republic of
پست بانک فشله .
حسین
Iran, Islamic Republic of
باسلام اقای شبرنگ ازانتصابات شون معلوم هست که فقط براکارانتخاباتی به این اداره کل امده والی چیزی از اشتغال و روابط کار نمی داند....
هوشنگ
Iran, Islamic Republic of
دوستان عزیز کبنای عزیز به هر چی اعتقاد دارید قسم با این مدیران نمی شود توسعه ایجاد کرد ، مدیران استان بویژه ادارع کار در حد و اندازه ایجاد توسعه نیستند و بعضا خود مانع توسعه هستند . دلم می سوزد و کاری زدستم بر نمی آید .
برای مثال همین اداره کار روز به روز داره آب میره ، با توجه به نگاه های منطقه ای و سیاسی نیروهای به در به خورش از این اداره رفتند . / میخواستن همه چیز برای خودشون باشه و بدنبال منافع شخصی هستند و مانع توسعه .
تا مدیر ارشد استان تغییر نکنه این استان تغییری ندارد . مردم هم باید نگاه منطقه ای نداشته باشند . نگاهشون توسعه محور باشه تا شاهد تغییر باشیم . وگرنه هر کسی که سرش به تنش می ارزه نمیاد تو این استان خدمت کنه . براشون جذابیت نداره جز تخریب و تحریف و .... . یا علی
غريب
Iran, Islamic Republic of
برادر خانه از پاي بست ويران است . وقتي مديري حتي قادر به روخواني اطلاعات اقتصادي نيست چطور كار شود اصلا در مجموع مديركل و معاون اشتغال اداره كار سر جمع يكسال سابقه فعاليت اقتصادي داشته اند
كارگر
Iran, Islamic Republic of
نرخ مشاركت استان در تابيتان 1402 با رقم 32 در رتبه آخر استانها قرار گرفت لطفا اطلاعات درست بدهيد اقاي مديركل اقتصادي
به عبارتي استان زنجان با نرخ مشاركت 51 درصد بالاترين نرخ مشاركت كشور و استان كهگيلويه و بويراحمد با نرخ مشاركت 32 درصدي پايين ترين نرخ مشاركت را در كشور داشته بدين معني كه تمايل به فعاليت اقتصادي در استان كمتر شده
A
Iran, Islamic Republic of
یک ویک بدتریت
Iran, Islamic Republic of
شبرنگ اشتباهي بود اداره كار چند سال است فشل است
Iran, Islamic Republic of
اي جانم اي شبرنگ!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
وام فرزند آوری بانک ملی الان چهار ماهه ثبت نام کردم هنوز نوبتم سیصد هست
علیمراد
Iran, Islamic Republic of
بی عرضه ترین بانک پست بانک هست
صادرات
Iran, Islamic Republic of
بانک تجارت بنسنجان 🤣🤣🤣🤣🤣
Iran, Islamic Republic of
نزول خوری بنام بانک آیا وقت آن نرسیده است که دولت نسبت به پرداخت وام وگروه نگهداشتن 10درصد از امی که سودش از مردم گرفته شده رسیدگی کند
Iran, Islamic Republic of
مدیرعامل پست بانک ضعیف ترین مدیرعامل هست باید هرچه زودتر عزل بشه ...
چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

چرا اسرائیل از حماس وحشت دارد؟

نیرو‌های حماس در قالب گروه‌های مختلف و بعضا به صورت مستقل وارد میدان عملیات علیه اسرائیل ...
مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدرسه‌داری برای مدیرسازی؟

مدارس نزدیک به چهره‌های حاکمیتی از محل‌هایی هستند که مسوولان‌شان امید دارند نسل‌های بعدی ...
سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

سیاه‌ و سفید آمار اشتغال

 مرکز آمار ایران در جدیدترین گزارش اعلام کرد نرخ بیکاری به رقم ۷.۹درصد رسیده است. بررسی ...
1