تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۴
کد مطلب : ۴۶۸۲۱۹
کبنا بررسی کرد؛
پشت پرده ثبت نام در مدارس نمونه دولتی کهگیلویه و بویراحمد چیست؟ / اعتراض والدین از اخراج بیموقع دانشآموزان در مدارس کهگیلویه و بویراحمد / یکی از والدین: ما هیچ تخلفی نکردیم / فرزندانمان دچار استرس و اضطراب شدند/ اعاده حیثیت میکنم، سیاسی کاری شده، ما چه تخلفی کردهایم؟ / معاون آموزش و پرورش: خواهرزاده آقای «عزتخواه» هم جزء این دانشآموزان بود / اخراج نداریم بلکه جابجایی آموزشگاه داریم
۱
کبنا ؛آموزش و پرورش محل تعلیم و تربیت و آموزش تعالیم دینی است، تعلیم و تزکیه نفس و آموزش فلسفه معانی زندگی به نسلهای آینده از مهمترین وظایف معلمان است. در جامعهای که علم و دانایی، محور توانمندی و توسعه جوامع بشری باشد ارتقای کیفی آموزش و تربیت نسلی پرسشگر و خلاق امری ضروری است. توسعه کمی و کیفی آموزش، توسعه مشارکت عمومی، ارتقای سلامت و بهسازی منابع انسانی از مهمترین اولویتهای کاری آموزش و پرورش میباشد.
به گزارش کبنا نیوز، در سال تحصیلی جدید ۱۳۰ پروژه زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد که نشان از توجه نظام اسلامی به عدالت آموزشی دارد. افتتاح این تعداد پروژه در مناطق مختلف شهری و روستایی خدمات نظام به مردم است که باید ارج گذاشته شود.
اما به جزء توجه به زیرساختهای آموزشی، توجه به شیوه مدیریتی در آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد. مدیریت در آموزش و پرورش یک هنر است، یعنی تعلیم و تربیت دانشآموزان ظرأفت خاصی را میطلبد.
اخیراً جمعی از والدین دانشآموزان در گفت و گو با کبنا نیوز اخراج بیموقع دانشآموزان از مدارس نمونه دولتی (نمونه دولتی توحیدی و حجاب) را مطرح کردهاند و از این شیوه مدیریتی در آموزش و پرورش انتقاد کردند.
یکی از خانوادهها در گفت و گو با کبنا نیوز با بیان اینکه در این موقع از سال تحصیلی اخراج فرزندمان به شرایط روحی آنها ضربه زده و احتمالاً سبب افت تحصیلی آنها شود، گفت: ما تخلفی نکردهایم، مدارک ما هیچ مشکلی نداشت، و از وقتی که این خبر بیرون آمده دختر من فقط گریه میکند. این اصلاً درست نیست که آموزش و پرورش بیدلیل دانشآموز را جواب کند، آن هم وقتی که کلاسها شروع شدهاند.
وی افزود: من دخترم را هیچ جای دیگری برای ثبت نام نمیبرم، فقط باید در همین مدرسه باشد، به دلیل اینکه هیچ تخلفی هم در کار نبوده است.
یکی دیگر از والدین نیز گفت: ما هیچ تخلفی نکردهایم، اتفاقاً آموزش و پرورش تخلف کرده که با سیاسی کاری افرادی را جایگزین دانشآموزان دیگر کرده است، فرزند من از زمانی که این را شنیده فقط گریه میکند، و از فشار زیاد خون دماغ شده، من اعاده حیثیت میکنم، ما چه تخلفی کردهایم؟
یکی دیگر از والدین نیز به کبنا نیوز، گفت: لطفاً لیستهای اولیه را نگاه کنید، اکثر دانشآموزان از یک طایفه خاص بودند. یا به سفارش این و آن آمده بودند. آیا این شیوه درست است. الان هم در این موقع سال تحصیلی فرزندان ما را اخراج کردند که درست نیست. چرا از همان ابتدا اجازه دادند دانش آموزان ما در این مدرسه دولتی ثبت نام کنند. این صرفاً یک کار سیاسی است.
به گزارش کبنا، در سالهای پایانی دولت قبل مدارس نمونه دولتی تبدیل به مدارس هیئت امنایی شدند، و اما همزمان با شروع مدیریت «عزت خواه» در دولت سیزدهم دوباره مدارس هیئت امنایی در کهگیلویه و بویراحمد به مدارس نمونه تغییر یافتند. تفاوت مدارس نمونه دولتی و هیئت امنایی در این است که ورود به این مدارس نیازمند ارزیابی معدل و آزمون است. بر اساس قوانین مدارس نمونه دولتی، ۶۰ درصد ورودی این مدارس از جامعه دانشآموزی شهری و ۴۰ درصد از جامعه روستایی خواهد بود. گفته میشود از هر مدرسهای چندین نفر را اخراج کردهاند.
به گفته والدین و خانوادهها، آموزش و پرورش در زمانی که ۳ هفته از سال تحصیلی جدید میگذرد، ارزیابی مجددی از این مدارس انجام داده و تعدادی از دانشآموزان را به دلیل عدم صلاحیت حضور در مدرسه و مقبول نبودن در ارزیابیها اخراج کرده است.
گویا برخی از والدین با سفارش و پارتی فرزند خود را وارد این مدارس کردهاند، از این رو آموزش و پرورش متوجه تخلفات شده و ارزیابی دوبارهای از دانشآموزان انجام داده است.
در وهله اول، چرا از ابتدا آموزش و پرورش اجازه ثبت نام این دانشآموزان را دادند؟ ثبت نام این دانشآموزان بر اساس کدام فرایند انجام گرفته؟ آیا روابط و سفارش در ثبت نام این دانشآموزان نقش داشته است؟ آقای عزتخواه قصد برخورد با متخلفین را دارد، باید با کسانی برخورد کند که زمینه این تخلفات را فراهم کردند نه دانشآموزان.
قطعاً آموزش و پرورش بر اساس قانون مدارس نمونه دولتی، برای ورود دانشآموزان به مدرسه باید آنان را مورد ارزیابی قرار دهد. اما این دانشآموزان چرا و چگونه ثبت نام خود را انجام دادهاند؟ اگر ایرادی در کارشان وجود داشته چرا مدیران مدرسه و یا والدین اجازه ثبت نام را دادهاند؟ اگر مدارک دانشآموزان برای ثبت نام ایراد داشته چرا همان موقع در ارزیابیها جلوی این تخلف گرفته نشده است؟ یا کسانی که مسئول ارزیابی مدارک بودهاند، سهل انگاری انجام دادند؟ و...
در وهله دوم، اخلاق و قانون حکم میکند که هیچ کدام از خانوادهها نتوانند فرزند خود را با پارتی بازی وارد این مدارس کنند و ملاک فقط باید شایستگی معدل و توانایی آنها باشد، که اگر غیر از این عمل شود اثرات سوء بر تعلیم و تربیت دانش اموزان نیز دارد.
اما سؤال اینجا است که چرا این موقع سال ارزیابی صورت گرفته است؟ در حالی که والدین معمولاً در تیرماه و مردادماه اقدام به ثبت نام دانشآموز خود میکنند ولی دانش اموز این موقع سال در مهرماه از مدرسه اخراج میشود؟
خیلی از والدین با حساسیتهای زیادی فرزند خود را در مدرسهای ثبت نام میکنند، و ارزیابی زیادی از مدارس انجام میدهند، آموزش و پرورش میبایست قبل از پایان شهریورماه جلوی این تخلفات را میگرفت، نه اینکه الان در میانه سال تحصیلی دانشآموز را اخراج کند. رسیدگی به این تخلفات مثالی برای ضرب المثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، به نظر میرسد پس از اینکه پشت پرده این ثبت نامیها مشخص شدند، مکاتباتی به تازگی انجام شده برای اینکه ارزیابی دوبارهای انجام شود، و مدیران بالاجبار ارزیابی دوبارهای انجام دادهاند، وگرنه دلیلی ندارد که بعد از آغاز سال تحصیلی ارزیابی دوم انجام شود.
محمد جمالیآرند_ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: تعدادی از دانشآموزان برابر فرم وزارت آموزش و پرورش امتیاز لازم را نداشتهاند، یا مدارک برخی از این دانشآموزان جعلی بارگذاری شده است، بررسی شده و بخاطر اجرای عدالت و اینکه حق کسی ضایع نشود گفته شده در مدارس دیگری ثبت نام کنند.
جمالیآرند با اشاره به فرصت محدود آموزش و پرورش برای راستی آزمایی مدارک دانشآموزان گفت: وزارتخانه فرصت محدودی را برای ارزیابی مدارک قرار داد، مدارک و امتیازات راستی آزمایی شدند، و مشخص شد که برخی از دانشآموزان مدارک غیرواقعی داشتهاند، برخی از این افراد اعلام کرده بودند روستایی هستند، در حالی که مشخص شد روستایی نیستند.
جمالیآرند افزود: در بین همین افرادی که حذف شدهاند خواهرزاده آقای «عزت خواه» نیز حضور دارد و همین نشان میدهد که ما در آموزش و پرورش هیچ تفاوتی بین دانشآموزان قائل نمیشویم، کارنامه پنجم و ششم دانش اموزان را بررسی کردهایم، مدارک و اسناد مسابقات ورزشی، قرآنی، مسابقات استانی جزء امتیازات بود. این دانشآموزان در راستای اجرای عدالت جابجا میشوند و دانش اموزان دیگری جای این افراد میآیند که امتیاز بیشتری دارند.
وی گفت: وظیفه ما این است که دانشآموزان را در مدارس جا بدهیم، و این دانشآموزان نیز جابجا میشوند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۶۰ درصد افراد مدارس توحیدی و حجاب باید دانشآموزان روستایی باشند، که در راستای عدالت آموزشی باید دانش اموزان روستایی بتوانند در خوابگاه مستقر شوند.
وی خاطرنشان کرد: در هر فرصتی از سال بفهمیم دانشآموزی به ناحق در مدرسهای حضور دارد جابجا میکنیم، اخراج نداریم بلکه جابجایی آموزشگاه داریم.
به گزارش کبنا نیوز، در سال تحصیلی جدید ۱۳۰ پروژه زیرساختی در کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد که نشان از توجه نظام اسلامی به عدالت آموزشی دارد. افتتاح این تعداد پروژه در مناطق مختلف شهری و روستایی خدمات نظام به مردم است که باید ارج گذاشته شود.
اما به جزء توجه به زیرساختهای آموزشی، توجه به شیوه مدیریتی در آموزش و پرورش اهمیت زیادی دارد. مدیریت در آموزش و پرورش یک هنر است، یعنی تعلیم و تربیت دانشآموزان ظرأفت خاصی را میطلبد.
اخیراً جمعی از والدین دانشآموزان در گفت و گو با کبنا نیوز اخراج بیموقع دانشآموزان از مدارس نمونه دولتی (نمونه دولتی توحیدی و حجاب) را مطرح کردهاند و از این شیوه مدیریتی در آموزش و پرورش انتقاد کردند.
یکی از خانوادهها در گفت و گو با کبنا نیوز با بیان اینکه در این موقع از سال تحصیلی اخراج فرزندمان به شرایط روحی آنها ضربه زده و احتمالاً سبب افت تحصیلی آنها شود، گفت: ما تخلفی نکردهایم، مدارک ما هیچ مشکلی نداشت، و از وقتی که این خبر بیرون آمده دختر من فقط گریه میکند. این اصلاً درست نیست که آموزش و پرورش بیدلیل دانشآموز را جواب کند، آن هم وقتی که کلاسها شروع شدهاند.
وی افزود: من دخترم را هیچ جای دیگری برای ثبت نام نمیبرم، فقط باید در همین مدرسه باشد، به دلیل اینکه هیچ تخلفی هم در کار نبوده است.
یکی دیگر از والدین نیز گفت: ما هیچ تخلفی نکردهایم، اتفاقاً آموزش و پرورش تخلف کرده که با سیاسی کاری افرادی را جایگزین دانشآموزان دیگر کرده است، فرزند من از زمانی که این را شنیده فقط گریه میکند، و از فشار زیاد خون دماغ شده، من اعاده حیثیت میکنم، ما چه تخلفی کردهایم؟
یکی دیگر از والدین نیز به کبنا نیوز، گفت: لطفاً لیستهای اولیه را نگاه کنید، اکثر دانشآموزان از یک طایفه خاص بودند. یا به سفارش این و آن آمده بودند. آیا این شیوه درست است. الان هم در این موقع سال تحصیلی فرزندان ما را اخراج کردند که درست نیست. چرا از همان ابتدا اجازه دادند دانش آموزان ما در این مدرسه دولتی ثبت نام کنند. این صرفاً یک کار سیاسی است.
به گزارش کبنا، در سالهای پایانی دولت قبل مدارس نمونه دولتی تبدیل به مدارس هیئت امنایی شدند، و اما همزمان با شروع مدیریت «عزت خواه» در دولت سیزدهم دوباره مدارس هیئت امنایی در کهگیلویه و بویراحمد به مدارس نمونه تغییر یافتند. تفاوت مدارس نمونه دولتی و هیئت امنایی در این است که ورود به این مدارس نیازمند ارزیابی معدل و آزمون است. بر اساس قوانین مدارس نمونه دولتی، ۶۰ درصد ورودی این مدارس از جامعه دانشآموزی شهری و ۴۰ درصد از جامعه روستایی خواهد بود. گفته میشود از هر مدرسهای چندین نفر را اخراج کردهاند.
به گفته والدین و خانوادهها، آموزش و پرورش در زمانی که ۳ هفته از سال تحصیلی جدید میگذرد، ارزیابی مجددی از این مدارس انجام داده و تعدادی از دانشآموزان را به دلیل عدم صلاحیت حضور در مدرسه و مقبول نبودن در ارزیابیها اخراج کرده است.
گویا برخی از والدین با سفارش و پارتی فرزند خود را وارد این مدارس کردهاند، از این رو آموزش و پرورش متوجه تخلفات شده و ارزیابی دوبارهای از دانشآموزان انجام داده است.
در وهله اول، چرا از ابتدا آموزش و پرورش اجازه ثبت نام این دانشآموزان را دادند؟ ثبت نام این دانشآموزان بر اساس کدام فرایند انجام گرفته؟ آیا روابط و سفارش در ثبت نام این دانشآموزان نقش داشته است؟ آقای عزتخواه قصد برخورد با متخلفین را دارد، باید با کسانی برخورد کند که زمینه این تخلفات را فراهم کردند نه دانشآموزان.
قطعاً آموزش و پرورش بر اساس قانون مدارس نمونه دولتی، برای ورود دانشآموزان به مدرسه باید آنان را مورد ارزیابی قرار دهد. اما این دانشآموزان چرا و چگونه ثبت نام خود را انجام دادهاند؟ اگر ایرادی در کارشان وجود داشته چرا مدیران مدرسه و یا والدین اجازه ثبت نام را دادهاند؟ اگر مدارک دانشآموزان برای ثبت نام ایراد داشته چرا همان موقع در ارزیابیها جلوی این تخلف گرفته نشده است؟ یا کسانی که مسئول ارزیابی مدارک بودهاند، سهل انگاری انجام دادند؟ و...
در وهله دوم، اخلاق و قانون حکم میکند که هیچ کدام از خانوادهها نتوانند فرزند خود را با پارتی بازی وارد این مدارس کنند و ملاک فقط باید شایستگی معدل و توانایی آنها باشد، که اگر غیر از این عمل شود اثرات سوء بر تعلیم و تربیت دانش اموزان نیز دارد.
اما سؤال اینجا است که چرا این موقع سال ارزیابی صورت گرفته است؟ در حالی که والدین معمولاً در تیرماه و مردادماه اقدام به ثبت نام دانشآموز خود میکنند ولی دانش اموز این موقع سال در مهرماه از مدرسه اخراج میشود؟
خیلی از والدین با حساسیتهای زیادی فرزند خود را در مدرسهای ثبت نام میکنند، و ارزیابی زیادی از مدارس انجام میدهند، آموزش و پرورش میبایست قبل از پایان شهریورماه جلوی این تخلفات را میگرفت، نه اینکه الان در میانه سال تحصیلی دانشآموز را اخراج کند. رسیدگی به این تخلفات مثالی برای ضرب المثل نوشدارو بعد از مرگ سهراب است، به نظر میرسد پس از اینکه پشت پرده این ثبت نامیها مشخص شدند، مکاتباتی به تازگی انجام شده برای اینکه ارزیابی دوبارهای انجام شود، و مدیران بالاجبار ارزیابی دوبارهای انجام دادهاند، وگرنه دلیلی ندارد که بعد از آغاز سال تحصیلی ارزیابی دوم انجام شود.
محمد جمالیآرند_ معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: تعدادی از دانشآموزان برابر فرم وزارت آموزش و پرورش امتیاز لازم را نداشتهاند، یا مدارک برخی از این دانشآموزان جعلی بارگذاری شده است، بررسی شده و بخاطر اجرای عدالت و اینکه حق کسی ضایع نشود گفته شده در مدارس دیگری ثبت نام کنند.
جمالیآرند با اشاره به فرصت محدود آموزش و پرورش برای راستی آزمایی مدارک دانشآموزان گفت: وزارتخانه فرصت محدودی را برای ارزیابی مدارک قرار داد، مدارک و امتیازات راستی آزمایی شدند، و مشخص شد که برخی از دانشآموزان مدارک غیرواقعی داشتهاند، برخی از این افراد اعلام کرده بودند روستایی هستند، در حالی که مشخص شد روستایی نیستند.
جمالیآرند افزود: در بین همین افرادی که حذف شدهاند خواهرزاده آقای «عزت خواه» نیز حضور دارد و همین نشان میدهد که ما در آموزش و پرورش هیچ تفاوتی بین دانشآموزان قائل نمیشویم، کارنامه پنجم و ششم دانش اموزان را بررسی کردهایم، مدارک و اسناد مسابقات ورزشی، قرآنی، مسابقات استانی جزء امتیازات بود. این دانشآموزان در راستای اجرای عدالت جابجا میشوند و دانش اموزان دیگری جای این افراد میآیند که امتیاز بیشتری دارند.
وی گفت: وظیفه ما این است که دانشآموزان را در مدارس جا بدهیم، و این دانشآموزان نیز جابجا میشوند.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: ۶۰ درصد افراد مدارس توحیدی و حجاب باید دانشآموزان روستایی باشند، که در راستای عدالت آموزشی باید دانش اموزان روستایی بتوانند در خوابگاه مستقر شوند.
وی خاطرنشان کرد: در هر فرصتی از سال بفهمیم دانشآموزی به ناحق در مدرسهای حضور دارد جابجا میکنیم، اخراج نداریم بلکه جابجایی آموزشگاه داریم.