تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : ۴۶۸۱۷۰
مانسون در کهگیلویه و بویراحمد؛خسارت دیدگان همچنان چشم انتظارند

گلایه کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد از ستاد بحران / معتمدی‌پور: خسارت دیدگان سیل مانسون تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند

۶
۰
گلایه کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد از ستاد بحران / معتمدی‌پور: خسارت دیدگان سیل مانسون تاکنون هیچ تسهیلاتی دریافت نکرده‌اند
کبنا ؛پدیده مانسون عصر روز پنجشنبه (ششم مرداد ۱۴۰۱) میهمان ناخوانده کهگیلویه و بویراحمد شد و خسارت‌هایی به زیرساخت‌های عمرانی و زندگی مردم به ویژه در مناطق عشایری و بهره برداران حوزه کشاورزی وارد کرد و در این میان حوزه کشاورزی استان بیشترین خسارت را متحمل شد که هنوز خسارت دیدگان این بخش چشم انتظار حمایت دولت هستند.
 اقدام‌های به موقع ستاد مدیریت بحران برای مقابله با سیل مانسون از جمله پیام‌های هشدار مدیریت بحران به مردم، استفاده از تجربه استان‌های دیگر باعث شد تا حد زیادی از خسارات ناشی از سیل مانسون کاسته شود با این وجود به دلیل شدت این بارش‌ها خسارت‌های مالی زیادی به بخش‌های مختلف زیرساختی وارد شد و راهبندان، آبگرفتگی معابر، قطع برق، پرشدن کانال‌ها در بیشتر مناطق کهگیلویه و بویراحمد گزارش شد. دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی تسهیلات و اعتباراتی را برای خسارت دیدگان در نظر می‌گیرد. با این وجود متأسفانه خسارت دیدگان ناشی از سیل مانسون مردادماه 1401هنوز هیچ تسهیلات و حمایتی از سوی دولت دریافت نکرده‌اند.
استان‌ها طبق اعلام ستاد بحران کشور به لحاظ بلاخیز بودن تقسیم‌بندی شده‌اند که کهگیلویه و بویراحمد در میان تمام استان‌های کشور از لحاظ زمینه ایجاد بحران و بحران خیز بودن رتبه یک کشور را کسب کرده است.
میانگین بلند مدت بارندگی در این استان از ۴۳ سال قبل تاکنون افزون بر ۶۷۵میلی‌متر معادل حدود ۱۰ هزار و ۴۷۴ میلیون مترمکعب اعلام شده است.
سیل تابستان سال ۱۴۰۱، در مجموع ۶۰ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف در نقاط گوناگون استان خسارت وارد کرد که سهم بخش کشاورزی متأسفانه ۴۲ هزار میلیارد ریال بوده است.
سیل مانسون همچنین ۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال به بخش راه و شهرسازی، ۲ هزار و ۵۶۰ میلیارد ریال به راه‌های عشایری، یک هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال شهر‌ها و شهرداری‌ها، یک هزار و ۴۹۰ میلیارد ریال به بخش راهداری، یک هزار و ۲۲۰ میلیارد ریال به بخش آب و فاضلاب و هشت میلیارد ریال در بخش محیط زیست خسارت وارد کرده است. دو هزار و ۳۰۶ منزل مسکونی در این استان دچار آبگرفتگی شد.
مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد گفت: بارندگی‌های سیل آسای مانسون در استان خسارت جانی نداشته است اما این پدیده خسارت‌های مالی گسترده‌ای به بخش‌های کشاورزی به ویژه در مزارع برنج و پرورش ماهی برجای گذاشته است.
علیرضا نیکروز در این زمینه افزود: ۱۶ استان درگیر سیل مانسون بودند و استان کهگیلویه و بویراحمد در پی سامانه بارشی مونسون پس از استان سیستان و بلوچستان بیشترین بارش‌ها را به لحاظ سرعت و میزان در کشور به خود اختصاص داده بود.
وی ادامه داد: شدت بارش‌های سیل‌آسا در این استان بسیار زیاد بود اما با همدلی و همکاری حتی یک مورد تلفات انسانی در استان وجود نداشت و به همین دلیل در وزارت کشور، استان توانست در مدیریت سیل اخیر بدرخشد.
مدیرکل مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: بارندگی‌های تابستان۱۴۰۱ (سیل مانسون) در چهار نقطه این استان بارندگی بیش از ۱۰۰میلیمتر گزارش شد و تاجایی که نه تنها محصولات زراعی، واحد‌های تولیدی پرورش ماهی، باغستان‌های استان از این بارندگی‌ها دچار خسارت شدید شده و بسیاری از جاده‌های بین مزارع، کانال‌های کشاورزی و سایر زیرساخت‌های این حوزه معیشتی تخریب شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با توجه به توپوگرافی و پستی و بلندی‌های فراوان استان در سیل مانسون سال ۱۴۰۱ تمام زیرساخت‌های کشاورزی استان خسارت دیدند.
سید علی معتمدی پور عنوان کرد: بخشی از زیرساخت‌ها غیر قابل ترمیم بودند و مابقی که قابلیت ترمیم داشت در کمتر از یک هفته ساماندهی و جمع و جور شد.
وی بیان کرد: استان رتبه اول خسرت‌ها در حوزه کشاورزی در سیل مانسون را کسب کرد به گونه‌ای که ۴۲ هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف کشاورزی استان خسارت وارد شد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در سیل مانسون حدود سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای جبران خسارات در حوزه جهاد کشاورزی به استان ابلاغ شده که در قالب تسهیلات به خسارت دیدگان بخش‌های مختلف کشاورزی ارائه شود.
سید علی معتمدی پور تأکید کرد: متأسفانه تاکنون پرداختی صورت نگرفته است و خسارت دیدگان حوزه کشاورزی از این وضعیت گلایه‌مند‌اند.
وی بیان کرد: مکاتبات بسیاری در این خصوص برای پرداخت هر چه سریع‌تر تسهیلات برای خسارت دیدگان انجام گرفته و به طور نسبی این مکاتبات ۶ ماه طول کشیده‌اند و هنوز نتیجه رضایت بخشی نداشته است.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: گفتنی است، بیشترین خسارت ناشی از سیل به حوزه کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در بخش آبزیان بوده به طوری که از ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی این استان ۱۸۰ مزرعه به طور کامل و یا جزئی آسیب دید.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Germany
توت نده فعلا گرفتن حقمان خاله خرزویی شده از آقای معتمدی پور در استان و آراسته صادق جمشیدیان سوال نمایید لطفا
Germany
بی خیال هر روز جهاد کشاورزی یک مدرک جدید می‌خوان پنجاه تومان قرار هست بده باید صد بار بری جهاد وصد میلیون هزینه کنی وقتی مدیران روشنفکر باشند دیگه بدتر
رضا
Iran, Islamic Republic of
عنداله از اسم ستاد بحران و جهاد کشاورزی...لطفا کاسه کوزتان را جمع کنید...
United Kingdom
همه مدیران جهاد کشاورزی فقط به فکر انتخابات هستند..از دادن امتیاز وام به اقوام ولوله هوایی که در بانگون وبن زرد وتوت نده ارسال شد و همچنین اعتبارهایی که کسی ازشون خبر ندارن تا حواله تراکتور وکود.
United Kingdom
انشاءالله هرچه زودتر برچیده بشه
United Kingdom
سلام بر مدیر توانای مبنا خداوکیلی اینو خوب اومدی چون سیصد میلیارد آلن حدود 10ماهه که توحیاب جهاد کشاورزی هست .لطفا یک بار دیگه این خبر را در صدر اخبار قرار بده
قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

قتل بهت‌آور داریوش مهرجویی؛ آنچه می‌دانیم، آنچه نمی‌دانیم!

یکی دیگر از شایعات مربوط به این اتفاق تلخ هم، گزاره بریده شدن سر این کارگردان شهیر سینمای ...
سنتور علی سنتوری را دزدیدند

سنتور علی سنتوری را دزدیدند

قریب چند سالی است که هر از گاهی این موضوع اتفاق می‌افتد که یک بازیگر یا ورزشکار مورد ...
روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

روی زمین دراز می‌کشیم تا کسی ما را بخرد!

زنان کارگر خانگی که با روزنامه "گاردین" صحبت کرده اند اشاره می کنند که در امارات به آنان ...
1