تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۴
کد مطلب : ۴۶۷۷۳۳
کبنا گزارش می‌دهد

رویای پتروشیمی دهدشت کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟

۲
۰
رویای پتروشیمی دهدشت کی رنگ واقعیت می‌گیرد؟
کبنا ؛پتروشیمی دهدشت به عنوان یکی از طرح‌های کلان صنعتی کهگیلویه وبویراحمد که در مدت ۱۵ سال تنها ۱۳ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما با توجه و نگاه ویژه دولت ساختمان‌های صنعتی و غیر صنعتی آن قد کشیده و درصد پیشرفت فیزیکی آن نزدیک به ۴۰ درصد رسیده و این رویا در مسیر واقعیت قرار گرفت.
به گزارش کبنا، عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار در دشت کلاچوی دهدشت به زمین‌زده شد و ساخت آن در کهگیلویه و بویراحمد در سه فاز پیش‌بینی شده است.
کارخانه پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال احداث است.
پتروشیمی دهدشت که پس از کش و قوس‌های بسیار و سهل انگاری، سرانجام با روی کار آمدن دولت سیزدهم، گرد و غبار کم توجهی از آن برداشته شد و جانی دوباره گرفت و با تلاش متخصصان داخلی بخصوص شرکت پتروپارس روند ساخت آن با سرعت خوبی بصورت شبانه روزی دنبال شد.
پتروشیمی دهدشت رویایی در مسیر واقعیت
پتروشیمی دهدشت در مسیر خط لوله‌اتیلن غرب (باختر) کشور معروف به پتروشیمی‌های خط دنا قرار دارد خط دنا از یک واحد الفین گچساران و چهار واحد تولید پلی‌اتیلن (HDPE) به نام‎‌های پتروشیمی دهدشت، ممسنی، کازرون و بروجن تشکیل شده است.
این واحد پتروشیمی پس از بهره‎‌برداری وارد زنجیره بالادستی بیدبلند، گچساران و پایین‎دست گچساران می‌‎ شود تا برای تأمین نیاز بازار‌های داخلی و تغذیه صنایع پایین ‎دستی و همچنین صادرات محصول به بازار‌های جهانی، به تولید سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن سنگین با استاندارد و لیسانس شرکت بازل آلمان بپردازد.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی و اشتغالزایی ۲۴۰ نفر قرار بود پس از یک هزار روز به بهره‌برداری برسد اما به دلایل مختلف توقف‌های متعددی در روند پروژه ایجاد شد.
عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت از زمان کلنگ زنی آن در سال ۸۶ به دلایل مختلف روند اجرایی کندی داشته که طی ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب بیشتری گرفته است.
پتروشیمی دهدشت به شرکت‌های پایین‌دستی بیدبلند و پتروشیمی گچساران مرتبط است و در این چرخه بسیار با اهمیت است.
ارزش سرمایه‌گذاری این طرح ۱۲۲ میلیون یورو اعلام شده و تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.
پتروشیمی دهدشت ظرفیتی برای استفاده ازاستعداد جوانان تحصیلکرده
کارشناس حوزه نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به نقش مهم صنعت در توسعه استان کهگیلویه وبویراحمد، به ایرنا گفت: پتروشیمی دهدشت زمینه صنعتی شدن این استان را فراهم خواهد کرد.
فردین بادام فیروز بیان کرد: با توجه به وضعیت جغرافیایی و مسیر ترانزیتی پاتاوه - دهدشت این پتروشیمی زمینه برای آغازبکار دیگر صنایع فراهم می‌کند.
وی مهمترین ظرفیت پتروشیمی را اشتغالزایی جوانان دانست و گفت: بکارگیری جوانان تحصیلکرده و با استعداد در این صنعت می‌تواند روند توسعه شهرستان و حتی استان را شتاب بخشد.
پتروشیمی دهدشت رویایی در مسیر واقعیت
بادام فیروز اظهار کرد: توسعه زیرساخت‌های مختلف در کهگیلویه با اجرایی شدن این طرح دور از انتظار نخواهد بود.
وی تصریح کرد: تنها با پرداخت حداقل حق آلایندگی‌ها می‌تواند خدمات مختلفی را در سطح شهر دهدشت برای رفاه حال شهروندان اجرایی کرد.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی دهدشت با اشاره به اینکه دانش فنی این پتروشیمی تحت لیسانس بازل آلمان است بیان کرد: این شرکت در شرایط تحریمی دسترسی اطلاعاتی خود را محدود کرد.
محمد شکری افزود: با همکاری شرکت‌های طراحی و مهندسی دانش‌بنیان فعال در کشور مشکل نبود بازل جبران شد.
وی اظهارکرد: در حال حاضر لایسنس پایه و جزئیات و طراحی این مجموعه توسط یک شرکت داخلی دانش‌بنیان تأمین می‌شود.
شکری بدون اشاره به منابع مالی این پروژه گفت: هلدینگ خلیج‌فارس به‌عنوان سهام‌دار اصلی منابع مالی این پروژه نیمه‌تمام را تأمین کرد.
وی یکی از رویکرد‌های جدید هلدینگ را تکمیل پروژه‌های نیمه تمامی از جمله پتروشیمی دهدشت دانست و گفت: منابع ریالی و ارزی برای خرید، ساخت و تجهیز پتروشیمی تأمین و روند اجرای طرح با پیشرفت خوبی در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی دهدشت اضافه کرد: تاکنون ۴۰ درصد وزنی تجهیزات پروژه داخلی‌سازی شده و پیش‌بینی می‌شود تا ۷۰ درصد تجهیزات توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تأمین شود.
شکری گفت: بر اساس برنامه زمان‌بندی پیش‌بینی می‌شود بهمن ۱۴۰۳ این پروژه راه‌اندازی آزمایشی شود.
وی خاطرنشان کرد: ۴۰ درصد محصول پتروشیمی دهدشت (پلی‌اتیلن سنگین که آخرین تکنولوژی روز دنیا را دارد) برای بازار داخل و ۶۰ درصد آن برای بازار‌های خارجی و ارزآوری برای کشور است.
شکری اظهار کرد: محصول نهایی این پروژه که در مرحله ساخت، احداث و نصب قرار دارد و چشم انداز فروش محصولات پتروشیمی با بررسی کارشناسان در بازار‌های آسیایی و منطقه‌ای روشن است.
وی به اشتغال‌زایی این پروژه هم اشاره کرد و گفت: پتروشیمی دهدشت به‌صورت مستقیم ۳۰۰ و غیرمستقیم برای یکهزارو ۵۰۰ نفر شاشتغالزایی ایجاد کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به برنامه‌های حمایتی دولت در راستای فعال کردن صنایع از جمله صنعت نفت، گاز و پتروشیمی برای صنایع پایین دستی، تأکید کرد: روند اجرایی پتروشیمی دهدشت در دولت سیزدهم شتاب خوبی گرفت.

پتروشیمی دهدشت رویایی در مسیر واقعیت
سید علی احمدزاده بیان کرد: این پروژه با پیشرفت فیزیکی نزدیک به ۴۰ درصد و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی‌اتیلن و اشتغالزایی خوب پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری برسد.
وی تأکید کرد: پتروشیمی دهدشت از پیشرفت فیزیکی نسبتاً خوبی برخوردار است و تحولات قابل قبولی در بحث ابنیه و ساختمان انجام گرفته است.
احمد‌زاده تصریح کرد: طی ۲ سفر رئیس جمهور و اعضای هیأت دولت به استان‌امید و رونق در طرح‌های مختلف اقتصادی، عمرانی و سرمایه‌گذاری تزریق شد.
ایرنا در پایان گزارش نوشت: شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه به مرکزیت شهر دهدشت دومین شهر پرجمعیت استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد محسوب می‌شود.
کهگیلویه وبویراحمد با وجود همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های منحصر بفرد بویژه در حوزه‌های نفت و انرژی، منابع طبیعی، کشاورزی، گردشگری، آبزِی پروری، گیاهان دارویی و محط زیست اما همواره کمبود زیرساخت‌ها، منابع و امکانات مانع از شکوفایی این استعداد‌ها و پیوند آن‌ها با اقتصاد، معیشت و رفاه مردم این خطه شده است.
این خطه پرظرفیت اگرچه در طول دولت‌های مختلف و به برکت انقلاب و نظام پیشرفت‌های چشمگیری داشته و خدمات و طرح‌های زیربنایی و زیرساختی فراوانی در حوزه‌های مختلف داشته اما راه‌های نرفته زیادی نیز دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

کبنا
Iran, Islamic Republic of
کبنا مرگ خودت رو با دستایت امضا کن ..
Iran, Islamic Republic of
ببین علناداری ازعدل هاشمی حمایت میکنی،دیگه نمیگی ایناهمش تلاش موحدبوده قبول داشته باش اقاشرف خوب چیزه اگه شماخبرنگاری بایدحقیقت رابیان نمایی وگرنه خداوندزمین گیرت میکنه،نه درصدهاشمی میشه معجزه ولی ۴۰درصدتاامروزمیشه دولت قضاوت بامردم
از «انتخابات» تا «خیابان»

از «انتخابات» تا «خیابان»

سعید حجاریان گفت: حرف‌هایی از جنس اینکه آن سوی‌عدم شرکت در انتخابات، خیابان است، بی‌معناست....
عشق صندلی یا عشق خدمت

عشق صندلی یا عشق خدمت

مشخص نیست که آیا شائبه حمایت‌های بیرونی از محمدرضا داورزنی این‌قدر اثرگذار است یا اینکه ...
ناامید از خشکسالی و بیکاری

ناامید از خشکسالی و بیکاری

قطعاً هر رجل سیاسی با توجه به سابقه و سرمایه اجتماعی که از آن برخوردار است، یک چتر حمایتی ...
1