تاریخ انتشار
جمعه ۱۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۴۶۶۴۸۳
عملیات اجرایی احداث تونل دیل سال 97 آغاز و سال ۹۸ متوقف شد
سرنوشت احداث تونل دیل گچساران به کجا رسید؟
۰
کبنا ؛پنج سالی است که احداث تونل دیل به عنوان یکی از طرحهای عمرانی تأثیرگذار در شهرستان گچساران به دلیل پیدا شدن منشأ گاز در محل اجرای طرح متوقف شده اما مسوولان در تلاش هستند تا بار دیگر ساخت این طرح را از سرگیرند.
به گزارش کبنا، ارسال نمونهبرداریهای خاک منطقه برای انجام مطالعات از سوی متخصصان کشور آلمان به این کشور اروپایی نمونهای از تلاش متولیان امر برای تعیین تکلیف این طرح مهم است.
مسوولان اعتقاد دارند که اجرای این طرح به علت نقش مهم آن در اقتصاد بخصوص حوزه گردشگری، کاهش هزینه سوخت، حوادث جادهای و خارج شدن روستاها از بن بست و افزایش رضایتمندی مردم منطقه باید از همه ظرفیتها استفاده کرد تا هرچه زودتر این طرح تعیین تکلیف شود.
عملیات اجرایی احداث تونل دیل در قالب قطعه دوم راه اصلی محور گچساران - چرام در سال ۱۳۹۷ آغاز شد این طرح درتیرماه سال ۹۸ به دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیههای فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت، حفاری تونل دیل متوقف شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمونههای خاک محل کارگاه تونل دیل به کشور آلمان ارسال شده و قرار است نتایج این بررسیها شهریور ماه امسال اعلام شود.
محمد راستا افزود: یک مشاور از طرف وزارت راه و شهرسازی برای مطالعات میدانی در تونل دیل تعیین شده و قرار است به منظور اطمینان بیشتر پس از اعلام نتیجه کار بررسیهای میدانی انجام گیرد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این طرح گفت: مکاتبات زیادی برای رفع مشکل تونل دیل تاکنون با وزیر راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم و کمیسیون عمران مجلس انجام شده است.
سید ناصر حسینی پور افزود: پیگیری برای برقراری دوباره ردیف اعتبار ملی در این طرح با جدیت در حال انجام است.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون برای اجرای این طرح ۲۷۲ هزارو ۱۹۷ متر مکعب خاکبرداری و ۵۹ هزارو ۵۱۷ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.
وی حذف گردنههای خطرناک، اصلاح مسیر گچساران- دیل- چرام و کاهش طول مسیر، اتصال جنوب غرب کشور به محور پاتاوه - دهدشت، توسعه شهری و استانی، اشتغالزایی، محرومیت زدایی و بهرهمندی تردد تعدادی از روستاهای منطقه به جاده اصلی را از اهداف این طرح ذکر کرد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی این طرح مهم به طول یکهزارو ۳۰۳ متر تاکنون حفاری شده است.
وی پیشرفت فیزیکی حفاری تونل دیل را ۴۶/۶ درصد اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح باید یکهزارو ۲۸۵ متر دیگر حفاری در تونل دیل انجام شود.
حسینی پور ابراز کرد: عملیات اجرایی احداث تونل دیل به سمت ورودی در ۲۰ مهر سال ۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد ۹۸ به دلیل نشت گاز متوقف شد.
وی اظهار کرد: این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با یکهزارو ٢۵٠ میلیارد ریال اعتبار ساخته شود.
در زمان حاضر دسترسی اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر و گردشگرانی که از طریق جاده شهر دوگنبدان برای دیدن جاذبههای گردشگری روستاهای این دهستان سفر میکنند در مسیری سختگذر به طول ۲۷ کیلومتر صورت میگیرد که در صورت ساخت تونل دیل ضمن ایجاد جاده ایمن طول مسیر نیز ۱۰ کیلومتر کاهش مییابد.
از آنجا که وجود جاده ایمن نخستین نیاز رونق گردشگری روستایی است و روستای دیل یکی از مهمترین مناطق دیدنی گچساران است شهروندان این شهرستان از مسوولان انتظار دارند تا با تکمیل این طرح ضمن ایجاد رفاه گردشگران زمینه ایجاد زیرساختهای اقامتی و خلق فرصتهای شغلی جدید را فراهم کنند.
روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است این روستا که با طبیعتی بکر، جنگلهای بلوط در میان ۲ کوه قرار گرفته سالیانه میزبان هزاران نفر گردشگر در تفرجگاه دشتک دیل و دیگر جاذبههای آن است.
این روستا همچنین با آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن و آستانههای مقدس امامزاده بیبی کریمه (س)، امامزاده علی (ع)، امامزاده بیبی رشیده (س)، بیبی کیهانه (س)، امامزاده میرحمزه (ع)، قدمگاه امام رضا (ع) امامزاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا جاذبههای دیگری هم برای میزبانی از مسافران دارد که به دلیل جاده ناهموار ناشناخته باقی مانده است.
به گزارش کبنا، ارسال نمونهبرداریهای خاک منطقه برای انجام مطالعات از سوی متخصصان کشور آلمان به این کشور اروپایی نمونهای از تلاش متولیان امر برای تعیین تکلیف این طرح مهم است.
مسوولان اعتقاد دارند که اجرای این طرح به علت نقش مهم آن در اقتصاد بخصوص حوزه گردشگری، کاهش هزینه سوخت، حوادث جادهای و خارج شدن روستاها از بن بست و افزایش رضایتمندی مردم منطقه باید از همه ظرفیتها استفاده کرد تا هرچه زودتر این طرح تعیین تکلیف شود.
عملیات اجرایی احداث تونل دیل در قالب قطعه دوم راه اصلی محور گچساران - چرام در سال ۱۳۹۷ آغاز شد این طرح درتیرماه سال ۹۸ به دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیههای فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت، حفاری تونل دیل متوقف شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: نمونههای خاک محل کارگاه تونل دیل به کشور آلمان ارسال شده و قرار است نتایج این بررسیها شهریور ماه امسال اعلام شود.
محمد راستا افزود: یک مشاور از طرف وزارت راه و شهرسازی برای مطالعات میدانی در تونل دیل تعیین شده و قرار است به منظور اطمینان بیشتر پس از اعلام نتیجه کار بررسیهای میدانی انجام گیرد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی نیز درباره این طرح گفت: مکاتبات زیادی برای رفع مشکل تونل دیل تاکنون با وزیر راه و شهرسازی، قرارگاه خاتم و کمیسیون عمران مجلس انجام شده است.
سید ناصر حسینی پور افزود: پیگیری برای برقراری دوباره ردیف اعتبار ملی در این طرح با جدیت در حال انجام است.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون برای اجرای این طرح ۲۷۲ هزارو ۱۹۷ متر مکعب خاکبرداری و ۵۹ هزارو ۵۱۷ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.
وی حذف گردنههای خطرناک، اصلاح مسیر گچساران- دیل- چرام و کاهش طول مسیر، اتصال جنوب غرب کشور به محور پاتاوه - دهدشت، توسعه شهری و استانی، اشتغالزایی، محرومیت زدایی و بهرهمندی تردد تعدادی از روستاهای منطقه به جاده اصلی را از اهداف این طرح ذکر کرد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی این طرح مهم به طول یکهزارو ۳۰۳ متر تاکنون حفاری شده است.
وی پیشرفت فیزیکی حفاری تونل دیل را ۴۶/۶ درصد اعلام کرد و گفت: برای تکمیل این طرح باید یکهزارو ۲۸۵ متر دیگر حفاری در تونل دیل انجام شود.
حسینی پور ابراز کرد: عملیات اجرایی احداث تونل دیل به سمت ورودی در ۲۰ مهر سال ۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد ۹۸ به دلیل نشت گاز متوقف شد.
وی اظهار کرد: این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با یکهزارو ٢۵٠ میلیارد ریال اعتبار ساخته شود.
در زمان حاضر دسترسی اهالی دهستان بویراحمد گرمسیری با جمعیت بیش از ۱۰ هزار نفر و گردشگرانی که از طریق جاده شهر دوگنبدان برای دیدن جاذبههای گردشگری روستاهای این دهستان سفر میکنند در مسیری سختگذر به طول ۲۷ کیلومتر صورت میگیرد که در صورت ساخت تونل دیل ضمن ایجاد جاده ایمن طول مسیر نیز ۱۰ کیلومتر کاهش مییابد.
از آنجا که وجود جاده ایمن نخستین نیاز رونق گردشگری روستایی است و روستای دیل یکی از مهمترین مناطق دیدنی گچساران است شهروندان این شهرستان از مسوولان انتظار دارند تا با تکمیل این طرح ضمن ایجاد رفاه گردشگران زمینه ایجاد زیرساختهای اقامتی و خلق فرصتهای شغلی جدید را فراهم کنند.
روستای دیل بزرگترین روستای دهستان بویراحمد گرمسیری با بیش از ۲ هزار نفر جمعیت یکی از روستاهای هدف گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است این روستا که با طبیعتی بکر، جنگلهای بلوط در میان ۲ کوه قرار گرفته سالیانه میزبان هزاران نفر گردشگر در تفرجگاه دشتک دیل و دیگر جاذبههای آن است.
این روستا همچنین با آثاری تاریخی چون گنبدان گبر در چرزو، تنگ آسیاب، قلعه برج، ده بزرگ و قلعه شاه بهمن و آستانههای مقدس امامزاده بیبی کریمه (س)، امامزاده علی (ع)، امامزاده بیبی رشیده (س)، بیبی کیهانه (س)، امامزاده میرحمزه (ع)، قدمگاه امام رضا (ع) امامزاده ابراهیم(ع) معروف به آقای شهدا جاذبههای دیگری هم برای میزبانی از مسافران دارد که به دلیل جاده ناهموار ناشناخته باقی مانده است.