تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۹
کد مطلب : ۴۶۵۹۸۵
روایت یمنی‌ها از مصائب پیدا کردن شغل در عربستان سعودی؛

قمار یمنی بر سر جانشان، برای فرار از فقر

۰
قمار یمنی بر سر جانشان، برای فرار از فقر
کبنا ؛ هیچ کس از رفتن به این سفر سخت خوشحال نیست با این وجود، در یمن شغلی وجود ندارد و تنها انتخاب یمنی‌ها تلاش برای یافتن کار در عربستان سعودی است. سامی یکی از افراد ناامید است که جان اش را در مسیر سفر برای یافتن کار به خطر می‌اندازد. او  می‌گوید:" من ۳۷ سال دارم و هنوز مردی بدون شغل هستم. نمی‌توانم ازدواج کنم یا خانه‌ای اجاره کنم بنابراین قصد دارم به طور غیرقانونی وارد عربستان سعودی شوم. گاهی اوقات به پیوستن به نبرد‌ها فکر می‌کنم، اما سپس فکر می‌کنم ورود به عربستان سعودی از جنگیدن خطر کم تری به همراه دارد. بنابراین، این کار را انجام خواهم داد".
به گزارش کبنا،
فرارو به نقل از میدل ایست آی نوشت، همانند "سامی" بسیاری از یمنی‌ها گزینه پیوستن به جنگ را در نظر می‌گیرند، اما تلاش برای ورود به عربستان سعودی را گزینه امن‌تر می‌دانند. یمنی‌ها در انجام این سفر خطرناک و پرداخت بهای آن با جان خود تنها نیستند. براساس گزارشی که ماه گذشته از سوی یک مرکز رصد مهاجرت منتشر شد کارگران اتیوپیایی به طور سیستماتیک هدف قرار می‌گیرند و تعدادی از آنان در تلاش برای عبور از یمن به سوی عربستان سعودی کشته شده اند.
خشونت فیزیکی، شکنجه و بازداشت خودسرانه وجود دارد. همگان از تیراندازی به سوی مردم صحبت می‌کنند و مسافران در اطراف مرز‌های شمالی بین یمن و عربستان سعودی جان شان را از دست می‌دهند. سازمان ملل پیش‌تر این موضوع را برجسته کرده و "نقض فاحش حقوق بشر علیه مهاجران" را محکوم کرده بود.
در گزارش چند گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد که در سال ۲۰۲۲ میلادی منتشر شد ذکر شده که حدود ۴۳۰ نفر از جمله پناهجویان در فاصله ژانویه تا آوریل ۲۰۲۲ کشته و ۶۵۰ نفر زخمی شده اند که برخی از آنان بر اثر تبادل آتش مرزی در صعده و استان مرزی جازان عربستان سعودی به دست نیرو‌های امنیتی سعودی با استفاده از سلاح‌های سبک و گلوله‌های توپخانه کشته شده اند.
یمنی‌ها برای فرار از فقر در مسیری کشنده به سوی عربستان سعودی به دلیل فروپاشی اقتصاد یمن با گزینه‌های اندکی مواجه هستند و به همین خاطر ریسک کشته و بازداشت شدن یا استرداد دوباره به یمن در تلاش غیر قانونی برای یافتن کار در عربستان سعودی را به جان می‌خرند.
هلال ۴۴ ساله پدر سه فرزند در یمن از سال ۲۰۰۶ میلادی در عربستان سعودی کار کرده بود و صرفا یکبار آن هم هر دو سال یکبار تا سال ۲۰۲۲ میلادی به یمن بازگشته بود. با این وجود، او در نهایت نتوانست هزینه اقامت ماهانه، مجوز کار و هزینه‌های پشتیبانی که در سالیان اخیر افزایش یافته اند را پرداخت کند. او تصمیم گرفت به خانه خود در تعز در جنوب غربی یمن بازگردد. او می‌گوید:"من حدود یک سال در یمن یک مرد بیکار بودم و هیچ شغلی پیدا نکردم. من به چندین نفر بدهکار شدم. من چاره‌ای جز بازگشت به یمن نداشتم".
بازگشت قانونی به عربستان سعودی مستلزم پرداخت مبلغ قابل توجهی برای دریافت ویزا و هزینه‌های جانبی می‌باشد. در عوض، او تصمیم رفت به طور غیرقانونی وارد پادشاهی شود و به عنوان یک کارگر خارجی بدون مدارک زندگی کند تا آن مبالغ را نپردازد. مهاجران در عربستان سعودی موظف هستند هزینه ماهانه مجوز کار ۸۰۰ ریالی (۲۱۱ دلاری) را بپردازند. آنان هم چنین مجبور هستند هزینه همراه ماهانه ۴۰۰ ریالی را برای هر همراه بپردازند. مبلغی که آنان باید به پشتیبانان خود بپردازند نیز متفاوت است.
هلال و برخی از دوستان اش ماه گذشته با یک قاچاقچی از استان صعده توافق کردند تا هنگام ورود به ریاض ۳ هزار ریال به او بپردازند. او می‌گوید: "ما ۱۵ نفر در یک خودرو با گنجایش ۱۰ سرنشین بودیم و قاچاقچی ما را از طریق بیابان سوار کرد. وقتی به مرز سعودی رسیدیم من صدای تیراندازی را شنیدم. او سریع‌تر رانندگی کرد. مرزبانان سعودی فریاد زدند و خواستار توقف خودرو شدند، اما راننده متوقف نشد. دو نفر از سرنشینان به ضرب گلوله کشته و سه نفر دیگر مجروح شدند. سپس راننده متوقف شد. من نمی‌دانستم کجا هستیم. نیرو‌های سعودی به طور خاص بر سر راننده فریاد می‌زدند".
"من مرگ را به چشمان خود دیدم"
هنگامی که نیرو‌های سعودی در مورد هلال و دوستان اش در حال تحقیق بودند او به مدت دو هفته بازداشت شد. مقام‌های سعودی هلال و دیگر سرنشینان را متهم به همکاری با انصارالله یمن و قاچاق قات (نوعی ماده مخدر) کردند، اما هلال توانست آنان را متقاعد کند که صرفا در تلاش بوده تا وارد عربستان سعودی شود تا به دنبال شغلی باشد که به او کمک کند تا بدهی هایش را بپردازد و اعضای خانواده اش را از نظر مالی تامین کند.
هلال به خانه اش در تغز بازگردانده شد، اما این بار تنها بازگشت و بدون همراهی دوستان اش بود که در مرز کشته شده بودند. او اکنون بیش از گذشته بدهی دارد. او می‌گوید: "چطور مردی مثل من می‌تواند در این دنیا شغل پیدا کند؟ چه کنم؟ تنها گزینه عربستان سعودی بود و به نظر می‌رسد اکنون غیرقابل دسترس است. من ناامید هستم و کاری ندارم. از خدا می‌خواهم که کمکم کند. من نمی‌توانم لحظاتی را فراموش کنم که نیرو‌های سعودی به دوستان ما در ماشین تیراندازی کردند و من مرگ را در مقابل چشمان ام دیدم. همان موقع امیدم را از دست دادم که سالم بمانم. همین لحظات کافی است تا من را متقاعد کند که دیگر تلاش نکنم غیر قانونی وارد خاک عربستان سعودی شوم".
این اولین بار نیست که یمنی‌ها خبر کشته شدن هموطنان شان در مرز با عربستان سعودی را می‌شنوند، اما بسیاری از جوانان یمنی چاره‌ای جز به خطر انداختن جان خود و رفتن همراه با قاچاقچیان به آن کشور را ندارند.
"چاره دیگری نیست"
خلیل ۳۹ ساله هفت سال است که به طور غیرقانونی وارد عربستان شده است. او سه بار اخراج شده، اما به بازگشت خود به عربستان سعودی ادامه می‌دهد، زیرا به گفته او می‌داند چگونه با احتیاط با نیرو‌های سعودی برخورد کند. او می‌گوید: "من با قاچاقچیانی وارد عربستان می‌شوم که با جاده‌ها و برخورد با نیرو‌های سعودی در مرز‌ها آشنا هستند. بنابراین، چنین سفری معمولا بی خطر است. به محض آن که نیرو‌های سعودی فریاد می‌زنند که راننده بایستد او بلافاصله می‌ایستد. سپس به آنان توضیح می‌دهیم که ما خانواده‌هایی داریم که باید آنان را از نظر مالی تامین کنیم و صرفا به دنبال کار هستیم تا به ما کمک کند زنده بمانیم. آنان معمولا یا به ما اجازه می‌دهند سفرمان را ادامه دهیم یا ما را با آرامش اخراج می‌کنند".
"خلیل" اشاره می‌کند که صد‌ها یمنی هر روز تلاش می‌کنند وارد عربستان شوند و قاچاقچیان را مسئول کشته شدن بسیاری از آنان می‌داند چرا که به گفته او مرزبانان تنها به افرادی که قصد فرار دارند شلیک می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

اعزام ملی‌پوشان هندبال کهگیلویه و بویراحمدی به مسابقات جهانی

استاندار کهگیلویه و بویراحمد و مدیرکل ورزش و جوانان استان برای بدرقه ملی‌پوشان نوجوانان ...
ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

ناگفته‌هایی از زنان درون باند‌های مواد مخدر

نویسنده این کتاب در کولیاچان در مکزیک در مورد زنان مختلفی نوشت که در صفوف کارتل ال چاپو ...
هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
1