تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ تير ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۳
کد مطلب : ۴۶۴۳۰۳
حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد در روز‌های دشوار تابستان؛

تابستان دشوار زبان بسته‌ها

۰
تابستان دشوار زبان بسته‌ها
کبنا ؛حیات وحش ساکن در زیستگاه‌های مناطق گرمسیری استان کهگیلویه و بویراحمد در این روز‌های تابستانی به همت محیط‌بانان سختکوش و دوستداران طبیعت آبرسانی و مراقبت می‌شود تا ضمن سیراب شدن از گزند شکارچیان در‌امان باشند.
به گزارش کبنا، مناطق حفاظت شده خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار در این روز‌های گرم تابستانی که دمای هوا در برخی مناطق نقاط تا ۴۵ درجه سانتیگراد می‌رسد صحنه فعالیت عاشقانه محیط‌بانانی است که همه وقت و زندگی خود را برای آبرسانی به این حیوانات زبان بسته گذاشته‌اند.
فراهم کردن امکان دسترسی گونه‌های حیات وحش به آب یکی از وظایف انسانی است که در این سال‌ها شاهد ایجاد ساخت آبشخور‌ها و مرمت چشمه‌ها برای تأمین آب از سوی دولت و در مواردی دوستداران حیات وحش هم در این خصوص مشارکت می‌کنند.
صاحب‌نظران محیط طبیعی زاگرس اعتقاد دارند که با توجه به گستردگی زیستگاه‌های حیات وحش نیاز است تا شهروندان و دوستداران این موجودات زیبا در امر آبرسانی محیط‌بانان را در روز‌های گرم تابستان همراهی کنند.
کارشناسان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه کمبود آب احتمال ورود گونه‌های حیات وحش به مزارع و روستا‌های اطراف مناطق حفاظت شده را ایجاد می‌کند می‌گویند: در چنین شرایطی شکار گونه‌های حیات وحش تشنه از سوی سودجویان فرصت طلب یا بهره برداران بیشتری می‌شود به همین علت آبرسانی به آنان ضروری است.
آنان با اشاره به اینکه اگر آب و علوفه حیات وحش تأمین نشود آنان به اطراف روستا‌ها و شهر‌ها نزدیک می‌شوند و این یعنی افزایش خطر مرگ ناشی از تصادف در جاده‌هاست تأکید می‌کنند به همین علت از دوستداران حیات وحش در نزدیکی مناطق حفاظت شده انتظار می‌رود در صورت مشاهده حیوانات تشنه به آنان آب بدهند.
یکی از محیط‌بانان کهگیلویه و بویراحمدی که به صورت شبانه روزی برای آبرسانی به حیات وحش منطقه حفاظت شده دیل از توابع شهرستان گرمسیری گچساران در تلاش است می‌گوید که تا پای جان برای سیراب کردن این زبان بسته‌ها فعالیت می‌کنم.
حزب الله کناری که ساکن روستای دیل است تأکید می‌کند آب را از خانه خود با مخزن‌های ۵۰۰ لیتری به آبشخور‌های منطقه حفاظت شده دیل می‌رسانم.
برای این محیط‌بان عاشق حیات وحش شب و روز گاه و بی‌گاه فرقی ندارد، او اعتقاد دارد اصلاً نمی‌شود لحظه‌ای منطقه حفاظت شده دیل را ر‌ها کرد زیرا امکان شکار شدن وحوش یا پستانداران از سوی سودجویان وجود دارد.
او نه تنها آب را به صورت یک یا دوبار به آبشخور‌ها می‌رساند بلکه صبحگاهان تا شامگاهان بر روند زندگی در زیستگاه‌های حیات وحش این منطقه نظارت داشته و گشت زنی می‌کند تا مبادا حیوانات زبان بسته طعمه شکارچیان شوند.
کناری از اردیبهشت ماه هر سال تا زمان بارندگی کار آبرسانی به حیات وحش دیل را به عهده دارد اما این همه فعالیتش نیست بلکه باید هر سه روز یکبار آبشخور‌ها شست وشو کند.
او می‌گوید: برخی از گونه‌های حیات وحش نظیر گراز شبانه برای خوردن آب خود را به داخل آبشخور میاندازند و آن را گل آلود می‌کنند به همین خاطر نیاز است تا شست و شو به صورت مداوم انجام گیرد.
او از دوستداران محیط زیست گچساران خواست که برای ساخت آبشخور، بهسازی چشمه برای حیات وحش و پرندگان مشارکت کنند.
حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد در روز‌های دشوار تابستان؛
سجاد مرادی یکی از شکارچیان سال‌های گذشته که چند سالی است با شکار خداحافظی کرده و حالا همیار محیط زیست شده اعتقاد دارد که شهروندان با مشورت با کارشناسان می‌توانند با بهسازی چشمه‌ها یا ساخت آبشخور آبی بر آتش تشنگی حیات وحش در این روز‌های تابستانی داشته بریزند.
او که در سال‌هایی که شکارچی بود تشنگی وحوش را به چشم دیده تأکید می‌کند نگهداری و اطمینان از پایداری منابع آبی به‌عنوان اساسی‌ترین و حیاتی‌ترین نیاز زیستی حیات وحش در اقلیم‌های گرمسیری موضوع اساسی است تا در گرمای سوزان و طولانی مدت تابستان جان آنان به خطر نیفتد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح آبرسانی به حیات وحش در سه منطقه حفاظت شده گرمسیری استان شامل خائیزسرخ، دیل و خامی اردیبهشت ماه آغاز و تا زمان شروع بارندگی‌ها ادامه دارد.
اسلام جاودان خرد افزود: در این طرح آب در مخزن‌های ۵۰۰ لیتری به ۳۴ آبشخور و ۹ نقطه مناطق گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد انتقال داده می‌شود.
وی بیان کرد: مرمت و بازسازی چشمه‌ها و آبشخور‌های حیات وحش مناطق حفاظت شده از دیگر اقدام‌های محیط زیست برای تأمین آب گونه‌های حیات وحش است.
جاودان خرد افزود: این آبشخور‌های حیات وحش که در مناطق حفاظت شهرستان‌های مختلف استان دچار آسیب شده بودند بازسازی، مرمت و آبرسانی شدند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با شروع فصل گرما اغلب چشمه‌های فصلی خشک می‌شوند به همین دلیل آبرسانی سیار نقش مهمی در تأمین آب و پایداری حیات وحش در سطح منطقه ایفا می‌کند.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: کل و بز، گرگ، گراز، کفتار، شغال، جوجه تیغی، کاراکال (سیاه گوش)، پلنگ، سنجاقک و انواع خزنده‌گان و پرندگانی چون کبگ، تیهو، شاهین، بحری، عقاب، بلوط خور، سارگپه در زیستگاه‌های حیات وحش کهگیلویه و بویراحمد روزگار می‌گذرانند.
نام شما

آدرس ايميل شما

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

هندبالی‌های کهگیلویه و بویراحمد روی دور افتخار؛ هیئت هندبال استان در جایگاه دوم کشوری قرار گرفت (+ سند)

فدراسیون هندبال کشور، ارزیابی عملکردهیات‌‌های استانی در سال 1401 را در حالی اعلام کرد ...
خالص‌سازی بیشتر؟

خالص‌سازی بیشتر؟

محمد مهاجری گفت: جبهه پایداری همیشه انتخاب اصلح را مطرح می‌کند، اما این یک اصطلاح بازاری ...
در اهمیت «گفت‌وگو»

در اهمیت «گفت‌وگو»

گفت‌وگو ضرورت حیاتی جامعه امروز ایران است، گفت‌وگو در معنای واقعی آن البته. مثلا همین ...
1