تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۱
کد مطلب : ۴۶۳۸۰۱
ورود مجلس به بحران دارو در کشور؛

اعتراض نمایندگان مجلس به وضع دارو

۰
اعتراض نمایندگان مجلس به وضع دارو
کبنا ؛به دنبال کمبود دارو در کشور که وزارت بهداشت هم به آن اذعان کرده بود ازسویی و عدم تخصیص ارز مناسب و به موقع ازسوی دیگر به شرکتهای دارویی و همچنین واردات دارو،که مشکلات زیادی را برای مردم و بویژه بیماران بوجود آروده است، نمایندگان مجلس در جلسه علنی دیروز با ورود به این موضوع خواستار رفع این معضل شدند.
به گزارش کبنا، در این جلسه ابتدا سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص وضعیت واردات تجهیزات پزشکی و دارویی قرائت شد. در این گزارش با اعلام اینکه بحران دارو در کشور ادامه دارد و اکنون نوبت به کمبود و افزایش بی‌رویه قیمت تجهیزات پزشکی، رسیده است، بر ضرورت تخصیص به موقع ارز برای تامین اقلام مربوطه تاکید شده است.
در این گزارش از وزارت بهداشت خواسته شده تا با اتخاذ رویکرد فعالانه نسبت به رفع موانع موجود و تحقق عملکرد مطلوب در این حوزه اهتمام ورزد.
کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گزارش خود تصریح کرده است: رصد کیفیت و نتایج عملکرد دستگاه‌های اجرایی مسئول در طی چندماه گذشته و گزارش‌های واصله از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، بیان گر آن است که تا به امروز، اقدامات موثر و پایداری برای رفع چالش‌های موجود در مسیر طرح دارویار و رفع کمبودهای دارویی در بازار انجام نشده و همچنین در کنار آن، کمبود تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی به یکی از زمینه‌های بروز بحران در حوزه بهداشت و درمان کشور تبدیل شده است.
در این گزارش با داشاره به وضعیت موجود در بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی آمده است:
به استناد گزارش‌های دریافتی هم‌اکنون در بازار تجهیزات و ملزومات پزشکی، از بین 3500 ایندکس، 660 ایندکس با کمبود حاد (یعنی دارای ذخیره موجودی کمتر از 1 ماه) و 189 ایندکس با کمبود (یعنی دارای ذخیره موجودی کمتر از 3 ماه) مواجه می‌باشد، همچنین برای 192 ایندکس در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب، رخداد کمبود پیش‌بینی می‌گردد.کل مبلغ ارز تامین شده برای انواع تجهیزات پزشکی در سال 1401 برابر 4/ 1 میلیارد یورو بوده که 5/ 64 درصد از این مبلغ سهم مواد و لوازم مصرفی، 52/ 20 درصد سهم دستگاه یا وسیله پزشکی، 35/ 6 درصد سهم مواد اولیه خط تولید، 37/ 3 درصد سهم قطعات یدکی، 08/ 2 درصد سهم لوازم جانبی، 94/ 1 درصد سهم قطعات ساخت دستگاه و 24/ 1 درصد سهم ابزار بوده است. در سال 1401، 79/ 56 درصد ارز تامین شده در حوزه تجهیزات پزشکی از نوع ترجیحی 4200 تومانی و 21/ 43 درصد از نوع ارز نیمایی بوده است.برای ثبت سفارش‌های مربوط به سال قبل، 130 میلیون یورو (شامل 47 میلیون یورو ارز ترجیحی و 83 میلیون یورو ارز نیمایی) و برای ثبت سفارش‌های مربوط به سال جاری، تنها مبلغ بسیار ناچیز 5/ 3 میلیون یورو ارز نیمایی در حوزه تجهیزات و ملزومات پزشکی در طی سه ماه سپری شده از سال تامین شده است.
در این گزارش اضافه شده است:به استناد گزارش اخذ شده از سازمان گمرک درحال حاضر بیش از 360 تن تجهیزات پزشکی به ارزش 411 میلیون دلار به گمرکات کشور اظهار شده لیکن صاحبان کالا به دلیل ابهام در نرخ ماخذ حقوق ورودی از ترخیص آن‌ها امتناع می‌ورزند.
در گزارش کمیسیون بهداشت و درمان به وضعیت موجود در بازار دارویی کشور پرداخته شده و آمده است:پس از اجرای طرح دارویار و علی‌رغم آن که با اقدامات صورت گرفته توسط سازمان غذا و دارو کمبودهای دارویی زیر 3 ماه در کشور، از بیش از 400 قلم در مهرماه 1401 به کمتر از 85 قلم در فروردین ماه 1402 رسید، اما مطابق با گزارش‌هایی که اخیراً توسط کمیسیون اخذ شده تعداد اقلام دارویی که با کمبود مواجه هستند مجدداً از اردیبهشت ماه روند صعودی داشته و به تعداد 133 قلم دارو رسیده است. برآوردها حاکی از آن است در صورت عدم اتخاذ تدابیر مناسب و طی ماه‌های آتی به ویژه مهرماه و آبان ماه با وضعیت کمبود بحرانی در ذخایر دارویی کشور مواجه خواهیم شد.
در این گزارش آمده است:مانده مطالبات شرکت‌های پخش دارویی تا پایان اردیبهشت ماه به بیش از 40 هزار میلیارد تومان رسیده است که بیش از 12 هزار میلیارد تومان آن صرفاً از بابت بدهی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی و تامین اجتماعی می‌باشد. به استناد تبصره 14 قانون بودجه سال جاری، 69 هزار میلیارد تومان با عنوان «مابه التفاوت نرخ ارز دارو» تصویب شده است. علی‌رغم گذشت یک چهارم از سال و لزوم پرداخت حدود 7/ 5 هزار میلیارد تومان ماهانه از بودجه مصوب طرح دارویار، تاکنون منابعی ازسوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص داده نشده است. خاطرنشان می‌سازد سال گذشته نیز از 73 هزارمیلیارد تومان اعتبار مصوب در قانون بودجه برای اجرای طرح دارویار تنها 4/ 13 هزارمیلیاردتومان پرداخت گردید!
کمیسیون بهداشت و درمان در گزارش خود آورده است: نظر به عدم تخصیص ارز مناسب و با کیفیت و به میزان مکفی و از همه مهم‌تر به موقع آن توسط بانک مرکزی که منجر به تاخیر قابل توجه ورود مواد اولیه دارو و تجهیزات پرشکی مصرفی شده است، ضرورت دارد بانک مرکزی در اسرع وقت نسبت به رفع موانع موجود در مسیر حواله کرد ارز دارو و تجهیزات پزشکی که بعضاً با تاخیر بیش از دوماه صورت می‌گیرد اقدام نماید. بدیهی است عدم انجام اقدام مناسب در این خصوص بحران کمبود مواد اولیه را بیش از پیش تشدید خواهد کرد.همچنین نظر به عدم تخصیص منابع ریالی تعهد شده توسط سازمان برنامه و بودجه برای طرح دارویار تا خردادماه سال جاری ضرورت دارد سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نسبت به تخصیص و پرداخت منظم اعتبارات مصوب در قانون بودجه سال جاری و ارز تعهد شده برای اجرای طرح دارویار و واردات مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی مصرفی مورد نیازکشور اقدام نمایند. لازم است دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی گزارش دقیق عملکرد این دستگاه‌ها در نحوه تخصیص و تامین این منابع را مستمراً به مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.همان طور که در گزارش‌های نظارتی پیشین کمیسیون مقرر شده بود مجدداً تاکید می‌گردد که ضروری است هرگونه اقدام در راستای حذف ارز ترجیحی از ابتدای زنجیره تامین ملزومات و تجهیزات پزشکی، در پیوند با طرح دارویار و در قالب پرداخت ما به التفاوت از طریق سازمان‌های بیمه‌گر صورت گیرد تا بدین ترتیب افزایش قیمت‌ها در قالب افزایش پرداخت به بیماران تحمیل نگردد.
*اعتراض نمایندگان به وضع دارو در کشور

در ادامه چند تن از نمایندگان در سخنانی نسبت به وضع موجود در تامین و توزیع دارو اعتراض کرده و خواستار اصلاح وضع موجود شدند.
رئیس مجلس در این باره گفت: مشکلات موجود در حوزه هزینه‌های دارو از یک طرف و دغدغه ‌تهیه آن از طرف دیگر برمشکلات مردم افزوده که باید هرچه سریعتر این فشار روانی وارده به مردم را کاهش دهیم.
محمدباقر قالیباف به موضوع ارز دارو اشاره کرد و افزود: تامین ارز و ریال دارو باید مطابق با همان پیش‌بینی‌ها در قانون بودجه، دقیق انجام شود.همان قدر که هدفمندی یارانه‌ها مهم است، اهمیت دارو اگر بیشتر باشد، کمتر هم نیست لذا سازمان برنامه و بودجه با دقت این امور را انجام دهد. حتماً سازمان برنامه و بودجه این کار را باید با دقت انجام بدهد. اگر کنترل کنید، واگذاری در سه ماه گذشته 2500 میلیارد تومان بوده است. حداقل ماهانه باید حدود 3000 میلیارد تومان واگذار شود.
وی اظهارداشت: موضوع دیگری که در جلسه سران نیز دنبال می‌کنیم این است که مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی باید صفر باشد هرچند اکنون یک درصد است که حتماً باید صفر شود و دوستان نیز کمک کنند تا این کار انجام شود.
رئیس کمیسیون بهداشت ‌و درمان هم با بیان اینکه همچنان قصه پرغصه دارو و تجهیزات پزشکی ادامه دارد، گفت: مشکل پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت‌های پخش به میزان نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان به قوت خود باقی مانده است.
حسینعلی شهریاری افزود: باید تامین و تخصیص به موقع منابع لازم برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی وجود داشته باشد؛ در سال جاری از یک میلیارد و 61 میلیون دلار ارز تخصیصی فقط 60 میلیون دلار آن منجر به صدور حواله شده که به معنای تخصیص کمتر از 10 درصد است. باید رئیس سازمان غذا و دارو از طریق رئیس بانک مرکزی پیگیر باشد که چطور می‌شود تخصیص‌های دیگر صورت گیرد.
شهریاری با بیان اینکه همچنان مشکل پرداخت مطالبات مراکز درمانی و شرکت‌های پخش به میزان نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان به قوت خود باقی مانده است، افزود: تامین به موقع منابع مالی طرح دارویار توسط سازمان برنامه و بودجه ضروری است. از 73 هزار میلیارد تومان مصوب سال گذشته فقط 13.4 هزار میلیارد تومان پرداخت شده است. در سال جاری از 69 هزار میلیارد تومان مصوب مبلغی حدود 5 هزار میلیارد تومان پرداخت شده که که باید نزدیک به 17 هزار میلیارد تومان بود.
شهریاری با تاکید بر لزوم تامین نقدینگی موردنیاز شرکت‌ها، گفت: قرار بود بانک‌ها نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کنند؛ بانک مرکزی می‌گوید ابلاغ کردیم ولی هنوز شرکت‌های دارویی از این موضوع بهره‌مند نشدند.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان در ادامه گفت: متاسفانه علی‌رغم تمام تلاش‌ها مالیات بر ارزش افزوده دارو و تجهیزات پزشکی از 9 درصد به یک درصد رسید حال اینکه باید صفر باشد.
وی ادامه داد: مردم به شدت نگران هستند و شاهد مرگ و میر هستیم و بیماران پیوندی و هموفیلی و انواع داروهای سرطانی با مشکل تامین می‌شود و علی‌رغم تمام تلاش‌ها و پیگیری‌ها هنوز مشکل وجود دارد و حل نشده است.
نماینده رشت در مجلس هم گفت: متاسفانه در حوزه دارو با بحران روبرو بوده و آینده این مهم را در کشور شفاف و روشن نمی‌بینیم بنابراین باید چاره‌ای اساسی برای مسئله دارو اندیشیده شود.
جبار کوچکی نژاد ادامه داد: درحالی وزیر بهداشت می‌گوید برای حل مشکل دارو قرارگاهی تشکیل داده است و در واقع تشکیل قرارگاه و استناد به آن در میان مدیران به اصطلاح مد شده است و تا مشکلی پیش می‌آید می‌گویند قرارگاه تشکیل داده‌ایم اما باید از وزیر بهداشت پرسید خروجی این قرارگاه چه بوده است و تاکنون چه کاری برای مردم انجام داده‌اید.
نماینده ساری در مجلس نیز از کمبود بیش از 200 قلم دارو در کشور خبر داد. علی بابائی کارنامی ادامه داد: همگان ناکارآمدی طرح دارویار را می‌پذیرند، شرکت‌های دارویی از وضعیت موجود ناراضی هستند. واردات داروهای خارجی را با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع کردیم این درحالی است که بهای تمام شده دارو در کشور مدیریت نشده است.عدم تخصیص تسهیلات ارزان قیمت به شرکت‌های تولیدکننده مشکلاتی برای آن‌ها فراهم کرده است و با شعار نمی‌توانیم از تولید داخلی حمایت کنیم، همچنین بالا بودن حقوق گمرکی معضلی در این حوزه است. نمی‌توانیم حقوق گمرکی را بالا ببریم و انتظار داشته باشیم دارو ارزان به دست مردم برسد.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفت: عدم هماهنگی میان دستگاه‌های اجرایی یکی از دلایل اصلی کمبود دارو در کشور است اما این مهم برای مردم قابل پذیرش نیست چرا که بیماران در تهیه دارو بسیار سختی متحمل می‌شوند.
محمدعلی محسنی بندپی افزود: متاسفانه کمبود دارو امروز در کف جامعه به شدت مورد اعتراض مردم قرار گرفته است، به ویژه داروی بیماران خاص، پیوند کبد و کلیه؛ این درحالی است که ما پاسخی برای بیماران نداریم.همچنین شرکت‌های بیمه‌‌ای در پوشش بیمه‌ای بسیاری از داروهای بیماران کوتاهی می‌کنند و متاسفانه مطالبات داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کنند به همین دلیل داروخانه‌ها از پذیرفتن نسخه بیماران مختلف پرهیز می‌کنند.
نماینده ماهنشان هم گفت: مابه التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره به هنگام و به میزان کافی پرداخت نمی‌شود، ذخایر دارویی کشور در اقلام قابل توجهی کاهش یافته است.
سیدمرتضی خاتمی تصریح کرد: امروز کمبود دارو در حد داروهای عمومی پیش رفته است، داروهای تخصصی جای خود را دارند، انواع سرم‌ها با کمبود مواجه است.مابه التفاوت ارز ترجیحی در پایان زنجیره به هنگام و به میزان کافی پرداخت نمی‌شود، ذخایر دارویی کشور در اقلام قابل توجهی کاهش یافته است، در برخی اقلام به سه ماه و حتی یک ماه کاهش یافته است.
وی عنوان کرد: بانک مرکزی وظیفه تامین ارز و سازمان برنامه و بودجه وظیفه تامین منابع ریالی را به موقع و به میزان کافی انجام نمی‌دهد.
نماینده تهران در مجلس هم با انتقاد ار عملکرد وزیر بهداشت گفت: انبارهای گمرک تا سقف پر است اما کجا باید به این موضوع رسیدگی شود؟
عبدالحسین روح‌الامینی افزود: در زمستان 1400 با وجود هشدارهای لازم به دلیل عدم پیش‌بینی درست بحرانی در تابستان در حوزه دارو به وجود آمد و همین موضوع در سال 1401 نیز تکرار شد؛ بحران پیش رو حاصل عدم توجه به هشدارها و تذکرات است که تولیت نظام سلامت وظایفش را فراموش کرده است.
روح الامینی با اشاره به کمبود سرم، داروی هموفیلی، تالاسمی و پیوند گفت: طی 2 سال اخیر کمک‌های زیادی شده اما وزارت بهداشت که تولیت این موضوع را برعهده دارد کنار کشیده و خود را تنها یک حلقه از زنجیر توصیف می‌کند.
نماینده محلات در مجلس هم تاکید کرد: سال گذشته از 73 هزار میلیارد تومان درآمد حاصل از محل یارانه‌ها تنها 13 هزار میلیارد تومان به وزارت بهداشت تخصیص یافته و 60 هزار میلیارد تومان باقی‌مانده که سهم وزارت بهداشت بود معلوم نیست در کجا هزینه شده است.
علیرضا سلیمی افزود: ازسویی دیگر بانک مرکزی به تعهدات خود عمل نمی‌کند. بنا بود ماهیانه 300 میلیون دلار به وزارت بهداشت تخصیص یابد. سه ماه از سال گذشته است و یک دلار نیز از این 300 میلیون دلار به وزارت بهداشت پرداخت نشده است. از طرف دیگر ترک فعل‌هایی صورت گرفته که در قانون کاهش نرخ حقوق گمرکی مشهود است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم گفت: شرایط یک سال گذشته در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی به گونه‌ای بوده که باعث کمبود دارو و تجهیزات پزشکی و سردرگمی بیماران شد و در این شرایط مسئولان مربوطه هم پاسخ مناسب نمی‌دهند.
میرمحمدی افزود: بیماران به خاطر نرسیدن دارو و تجهیزات پزشکی دچار آسیب غیرقابل برگشت و سردرگمی شده و می‌میرند. باید تجهیزات پزشکی به چند برابر قیمت خریداری شود؟ وزیر بهداشت می‌گوید که ترخیص درحال انجام است که اینگونه نیست و تا 25 خرداد انجام شده و بعد از آن تکلیف آن معلوم نیست؛ تولیت دارو و تجهیزات پزشکی در اختیار وزرات بهداشت باشد.
* وزیر بهداشت:قرارگاه تدابیر ویژه دارویی برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی راه‌اندازی می‌شود
وزیر بهداشت هم که در جلسه علنی مجلس حضور داشت با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه تدابیر ویژه دارویی به منظور هماهنگی بین سازمان‌ها و دستگاه‌ها در زمینه تامین دارو و تجهیزات پزشکی از پلمپ 8 شرکت و 150 داروخانه به دلیل تخلف در فروش دارو و تجهیزات پزشکی در زمینه نظارت بر بازار دارو و تجهیزات پزشکی خبر داد.
بهرام عین اللهی تصریح کرد: زنجیره تهیه دارو فرآیندی است که در آن ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف در آن مشارکت دارند و یکی از حلقه‌های آن زنجیر وزارت بهداشت است. در این فرآیند تهیه دارو علاوه بر قوانین مصوب مجلس، سازمان‌های مختلف نیز دخیل هستند و ما برای اینکه بتوانیم هماهنگی بین دستگاهی داشته باشیم قرارگاه تدابیر ویژه دارویی را از ابتدا تشکیل دادیم و این قرارگاه به صورت مرتب جلسه دارد.
وی با بیان اینکه در این قرارگاه سازمان برنامه و بودجه کشور، بانک مرکزی، سازمان‌های بیمه گر و نهادهای نظارتی حضور دارند، گفت: فعالیت‌ها در این قرارگاه رصد می‌شود و جا دارد همینجا از همکاران جوانی که در این قرارگاه فعالیت شبانه روزی دارند، تشکر کنیم. هدف اصلی ما پیشگیری و تامین نیازهای دارویی و تجهیزات پزشکی است.
عین اللهی یادآور شد: یکی از ارگان‌هایی که در این زمینه کار می‌کند و فعالیت‌های آن بسیار ثمربخش است گمرک بوده، اخیرا ما مشکلی را در گمرک داشتیم که در رابطه با تجهیزات پزشکی تعرفه گمرکی به 4 درصد افزایش پیدا کرد و همین امر باعث شد شرکت‌های تجهیزات پزشکی نسبت به ترخیص کالای خود اقدام نمی‌کردند به دلیل اینکه افزایش حقوق گمرکی موجب این بود که این شرکت‌ها مبلغ بیشتری را پرداخت کنند.
وزیر بهداشت با اشاره به جلسه‌ای که با حضور رئیس مجلس برگزار شد، گفت: نهایتا مقرر شد عوارض گمرکی از 4 به یک درصد کاهش پیدا کند تا ترخیص تجهیزات پزشکی و دارو با مشکل مواجه نشود.
وی موضوع دیگر در این حوزه را بحث ارز دانست و گفت: با توجه به تدابیر صورت گرفته امیدواریم تامین ارز در این حوزه به خوبی انجام شود و در تلاش هستیم بسیاری از فرآیندها را در حوزه ترخیص دارو به استان‌ها واگذار کنیم.
عین اللهی با بیان اینکه سامانه‌هایی در حوزه وزارت بهداشت راه‌اندازی شده که این سامانه‌ها نیز به روز فرآیندها را رصد می‌کنند در خصوص بحث قیمت‌گذاری نیز گفت: در این زمینه حوزه بازرسی وزارت بهداشت به صورت فعال درحال کار بوده و ما اخیرا 8 شرکت را به صورت موقت پلمپ کرده‌ایم و 150 داروخانه به دلیل تخلفاتی که داشته‌اند تعطیل شده است.
وی با تاکید بر اینکه در چند روز اخیر تعداد زیادی از کالاها از گمرک ترخیص شده و بخشی که در خصوص فعالیت نیروهای غذا و دارو است را به صورت شبانه روزی درحال پیگیری و انجام هستیم، افزود: کمیته‌های مختلفی تشکیل شده که هر کدام در یک حوزه پیگیری جدی انجام می‌دهند، پیگیری سایر حوزه‌ها مانند ارز، برنامه و بودجه، گمرک و بانک مرکزی توسط حوزه غذا و دارو درحال انجام است.
وزیر بهداشت با بیان اینکه یکی از مشکلات در بحث نقدینگی و تسهیلاتی است که باید به شرکت‌های دارویی با توجه به تغییر ارز ترجیحی به ارز نیمایی و افزایش نیاز آنها به نقدینگی است که باید پرداخت شود، تصریح کرد: بانک مرکزی قول داده 30 هزار میلیارد تومان تسهیلات مربوط به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند، با این اقدام می‌توانیم کارها را انجام دهیم.
* خاندوزی: اهتمام وزارت اقتصاد تسریع ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک است
وزیر اقتصاد هم در نشست علنی مجلس تاکید کرد: وزارت اقتصاد تمام تلاش خود را به کار گرفته تا ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی از گمرکات کشور تسریع شود.
احسان خاندوزی افزود: دغدغه تامین دارو مساله‌ای فراگیر است وزارت اقتصاد فقط در حوزه گمرک در این حوزه دخیل نیست بلکه در بخش‌های مختلف نظیر خزانه‌داری نقاط خدمت مشترکی با وزارت بهداشت وجود دارد به ویژه در تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت بهداشت یکی از نگرانی‌های نمایندگان سال گذشته این بود که چرا در تخصیص این مبلغ به وزارت بهداشت تاخیر صورت می‌گیرد. با همکاری صورت گرفته ما دیگر در خزانه‌داری کل کشور منتظر تخصیص سازمان برنامه نیستیم و ماهانه یک درصد سهم وزارت بهداشت از مالیات بر ارزش افزوده به صورت خودکار پرداخت می‌شود.
خاندوزی ادامه داد: از بهمن‌ سال گذشته نگرانی خود را طی نامه‌هایی به مجلس ارائه کردیم. تمام تلاشمان این است که فرآیند واردات دارو و تجهیزات پزشکی تسهیل شود. از 25 خردادماه با مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت ترخیص دارو و تجهیزات پزشکی در مبادی گمرکی افزایش پیدا کرده است.
* رئیس گمرک: امکان ترخیص دارو با تضمین بالاترین دستگاه مقام اجرایی فراهم شده است
رئیس گمرک هم با بیان اینکه ترخیص دارو به صورت 90 درصدی انجام می‌شود، گفت: امکان پرداخت نسیه دارو و استفاده از ظرفیت ماده 42 قانون امور گمرکی فراهم شده که به موجب آن با تضمین بالاترین دستگاه مقام اجرایی، ترخیص صورت گیرد.
محمد رضوانی‌فر افزود: براساس قانون بودجه امسال میزان حقوق ورودی دارو، مواد اولیه و تجهیزات مصرفی پزشکی، مواد اولیه و خطوط شیمیایی تولید از 4 به یک کاهش پیدا کرد؛ با وجود تاخیر در ابلاغ فهرست گمرکی میزان حقوق ورودی داروهای ساخته شده و شیرخشک نیز مطابق بودجه 1402 از 4 درصد به یک درصد رسید.
وی با بیان اینکه ترخیص دارو به صورت 90 درصدی انجام می‌شود، گفت: ترخیص در خصوص دارو و مواد اولیه بوده است.
هیچ کمبودی در دارو پذیرفته نیست، وقتی دقیقاً می‌دانیم کی و کجا به چه دارویی نیاز داریم/ارز دارو باید دقیقاً طبق قانون بودجه از خزانه پرداخت شود/در گمرک، به حد کافی و حتی بیش از حد نیاز دارو دپو شده است و به‌دلیل عدم هماهنگی به دست مردم نمی‌رسد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مشکلات موجود در حوزه هزینه‌های دارو از یک طرف و دغدغه ‌تهیه آن از طرف دیگر بر مشکلات مردم افزوده است بنابراین باید هرچه سریعتر این فشار روانی وارد شده به مردم را کاهش دهیم.
محمدباقر قالیباف در پایان بررسی سومین گزارش کمیسیون بهداشت و درمان در مورد بررسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی در دو حوزه واردات و ترخیص تجهیزات پزشکی و مدیریت بازار دارویی کشور گفت: به یقین بحث سلامت بسیار مهم است، در واقع مشکلاتی که در حوزه هزینه برای تهیه دارو داریم از یک طرف و دغدغه تهیه دارو از طرف دیگر؛ به ویژه آن که این دغدغه برای نمایندگان مردم بیشتر است چرا که ما نماینده مردم هستیم لذا اضطراب و ناراحتی مردم را  بیشتر از دیگران احساس می‌کنیم و باید دقیق‌تر و حساس‌تر از دیگران به موضوع توجه کنیم تا این فشار روانی که بر روی مردم در حوزه سلامت خودشان و عزیزانشان است، کاهش پیدا کند.
وی افزود: قبلاً هم خدمت وزیر محترم آقای عین‌اللهی گفتم چرا که واقعاً راهبری و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مربوط به دارو با وزارت بهداشت و درمان است و صاحبِ کار، این وزارتخانه است و طبق داده‌های موجود، ما حداقل طی این چهل‌پنجاه سال گذشته داده‌هایی داریم که برای برنامه‌ریزی در حوزۀ دارو و مصرف دارو با توجه به جغرافیا و میزان مصرف آن در هفته و در روز از قبل قابل پیش‌بینی است لذا یک موقع داده ای وجود ندارد، می گوییم نمی توانیم پیش بینی کنیم، اما در شرایط کنونی می‌توانیم مصرف روزانه کشور را با توجه به وضعیت جغرافیایی و جمعیت پیش‌بینی کنیم لذا پذیرفته نیست که بگوییم فلان دارو کم شد، بنابراین اگر مشکلی پیش می‌آید به سیستم مدیریتی مربوط می‌شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نکته دوم در رابطه با بحث تأمین ارز و ریال دارو است که باید مطابق با همان پیش‌بینی ها در قانون بودجه، دقیق انجام شود.
وی ادامه داد: همان قدر که هدفمندی یارانه‌ها مهم است، اهمیت دارو اگر بیشتر باشد، کمتر هم نیست لذا سازمان برنامه و بودجه با دقت این امور را انجام دهد، البته همین جا از آقای خاندونزی وزیر اقتصاد بابت واریز یک درصد ارزش افزوده بخش سلامت از خزانه تشکر می‌کنم حتماً ارز و ریال دارو، طبق پیش‌بینی قانون بودجه، باید دقیق پرداخت شود. حتماً سازمان برنامه و بودجه این کار را باید با دقت انجام بدهد. اگر کنترل کنید، واگذاری در سه ماه گذشته ۲۵۰۰ میلیارد تومان بوده است. حداقل ماهانه باید حدود ۳۰۰۰ میلیارد تومان واگذار شود.
قالیباف افزود: البته قبول دارم در ماه فروردین میزان واگذاری‌ها کمتر است اما 2.5 در یک درصد هم کم است چرا که به هرحال بنده نرم جدول مربوطه را دارم لذا باید به این مهم توجه کرد بنابراین وقتی با تأخیر انجام شود، در کار وزارت بهداشت خلل وارد می شود، هرچند این یک کار جمعی است و رئیس محترم بانک مرکزی متقاعد شده است که به صورت فصلی، سقف ارزی شما را تأمین کند، لذا دوستان باید به این مهم نیز توجه کنند تا مشکل حل شود.
وی اظهار کرد: بحث دیگر که ان‌شاء الله در جلسه سران نیز دنبال می‌کنیم این است که مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی باید صفر باشد هرچند اکنون یک درصد است که حتماً باید صفر شود و دوستان نیز کمک کنند تا این کار انجام شود.
رئیس قوه مقننه مطرح کرد: همچنین از پیگیری های صورت گرفته در این چند وقت، از آقای رضوانی‌فر در گمرک در این مدت تشکر می‌کنم اما به هرحال یک تأخیر وجود داشت چرا که اکنون دارو به حد کافی و بیش از نیاز در پشت گمرک دپو شده و به دست مردم نرسیده است و این واقعاً سزاوار نیست و حتماً دوستان ما در وزارت صمت وظایفی دارند و باید بحث مربوط به نرخ گمرک و سود بازرگانی را وزارتخانه‌هایی همچون صمت و اقتصاد و دستگاه‌های دیگر به گمرک ابلاغ کنند تا گمرک بتواند این کار را انجام دهد البته مسئولت پیگیری با وزارت بهداشت است و ما هم حتماً کمک خواهیم کرد که این کار انجام شود.
قالیباف مطرح کرد: همچنین از کمیسیون بهداشت و درمان و معاونت نظارت می خواهم بحث‌های امروز و سه جلسه قبل جمع‌بندی شوند البته ما این روند را مجدداً در نوبت بعدی دنبال می‌کنیم و انتظارمان این است که دیگر شاهد سکته‌های اینچنینی در حوزه تهیه و توزیع دارو نباشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما

این مرد روسیه را می‌گرداند!

این مرد روسیه را می‌گرداند!

یکی از نکات مهم در مورد میشوستین این است که او علی رغم موقعیت مهم سیاسی خود در روسیه ...
رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

رد مذاکره ایران و آمریکا در سفر ابراهیم رئیسی!

«این نوع سخنان نشان می‌دهد که قطعا ایران و ایالات متحده در حال مذاکرات پنهانی هستند و ...
استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

استعفای معاون اقتصادی رییسی + انتقاد تند مطهری از پست محسن رضایی!

محسن رضايي ازدولت خارج شد تا به سمت جديد «رييس دبيرخانه شوراي عالي هماهنگي اقتصادي سران ...
1