تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۴۶۳۷۵۰
مسوولان کهگیلویه و بویراحمد توضیح میدهند
عمر پروژه پاتاوه به دهدشت ۲۸ساله شد! / مقصر کیست؟
۰
کبنا ؛ مسیر ترانزیتی و ملی پاتاوه به دهدشت از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ محسوب میشود که طبق اعلام مسئولان قرار است این جاده تا سه ماه دیگر بطور رسمی به بهرهبرداری برسد.
به گزارش کبنا، جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت پس از بهرهبرداری به لحاظ صرفه اقتصادی، مدیریت زمان و مدیریت مصرف سوخت اتفاق خوبی را در حوزه حمل و نقل رقم میزند.
این جاده جزء پنج طرح اولویت دار و مهم طرحهای راهسازی کشور است که با افتتاح آن بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.
سرعت بخشی به تکمیل این طرح در مصوبات سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور دیده شد و همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ۴۰۰ میلیارد تومان به آن تزریق شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد میگوید: جاده پاتاوه به دهدشت مسیر ترانزیتی مهم استان به سمت خوزستان، کهگیلویه و اصفهان است که یکی از تونلهای آن ریزش کرده و چندین متر از تونل آن باقی مانده است.
سید علی احمدزاده افزود: این پروژه یکی از جادههای مهم استانی و ملی است که استان را از بن بست خارج میکند و مسیر شمال به جنوب کشور را کاهش میدهد.
وی عنوان کرد: این مسیر تقریباً ۲۰ کیلومتر تونل دارد از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ است که هزینههای بسیار زیادی برای آن انجام گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بواحمد تأکید کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان در ابتدای دولت سیزدهم برای آن قرار داده شد و عملیات اجرایی آن رونق گرفت.
وی ادامه داد: این استان جاده اتوبانی ندارد و جادههایمان پرخطر و پر تصادف است که در سفر نخست رئیس جمهور به این مهم توجه شد اما کامل اعتبارات آن دیده نشد.
احمدزاده ابراز کرد: فاز دوم جاده پاتاوه به دهدشت یکی از همین مسیرهاست که در سفر دوم برای تأمین اعتبار در دستور کار ویژه است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جادههای استان ظرفیت این بار سنگین ترافیک را ندارند و حتی این جادهها به مسیر خودروهای شوتی، قاجاق انسان و مواد مخدر شدهاند.
وی گفت: برای پیچهای پر خطر استان هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان گذاشته شده است تا این نقاط حادثه خیز اصلاح شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: پروژه جاده پاتاوه_دهدشت، جزء پنج پروژه اولویت دار در سطح کشور تعریف و معرفی شده است که باید تکمیل و بهرهبرداری شود.
محمد راستا افزود: در دو سال اخیر بیشترین حجم ریالی و کاری انجام شده و پروژه پیشرفت خیلی خوبی دارد؛ البته به استثنای تونل شماره چهار که ریزش کرده، بقیه مسیر آماده بهرهبرداری و شاید کمتر از ۳۰ متر آن مانده است.
وی تأکید کرد: به صورت سه شیفت کار روی این پروژه ادامه دارد و ریزشها با تمهیدات خاصی در حال انجام است البته این مسیر به صورت محلی افتتاح شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت نیاز است و پیشبینی ما این است که حداکثر تا چهار ماه آینده این پروژه به بهرهبرداری برسد.
راستا عنوان کرد: کارهای باقی مانده برای اجرای این پروژه روشنایی تونلها، نصب علائم و ایمنی، لایه سوم آسفالت و تکمیل ورودی و خروجی تونل هاست.
وی بیان کرد: این پروژه با ایمنی و استانداردهای لازم تحویل مردم داده خواهد شد.
۲۸ سال است که از آغاز عملیات اجرایی این جاده ملی میگذرد و حتی برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعههای اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعههای دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
۱۳ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
مردمان این دیار انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰ سال طول بکشد اما گذشت ۲۷ سال از شروع عملیات ساخت آن، سبب گلایه هم استانیها شده است اما در دولت مردمی سیزدهمامیدها برای افتتاح از این طرح رنگ واقعیت به خود گرفته است.
اکنون مردم صدها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده میکنند بنابراین به صورت محلی و در واقع غیر رسمی این جاده به زیر بار ترافیک رفته و روزانه مورد استفاده خیلی از مردم قرار میگیرد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: پروژه بزرگ ملی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استانهای مرکزی ایران برقرار میکند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
اجرای این پروژه و به بهرهبرداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخشهای چارؤسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جادهای و محرومیت خارج میکند.
جاده پاتاوه به دهدشت طی چند ماه گذشته بصورت محدود اما بدون ایمنسازی کامل، زیر بار ترافیک رفته که همین امر منجر به حوادث جادهای شده است و به همین علت، ضرورت دارد دستکم ایمنی این راه ارتباطی مد نظر قرار شود.
ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.
فاصله راه ارتباطی مناطق مختلف از مسیرهای دیگر تا بخش دیشموک ۳۰۰ کیلومتر، بخش چارؤسا ۲۸۰ کیلومتری و شهرستان لنده با شهر یاسوج ۲۴۰ مرکز استان است که با استفاده از این جاده به ترتیب به ۱۹۰، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش مییابد.
به گزارش کبنا، جاده ملی و ترانزیتی پاتاوه به دهدشت پس از بهرهبرداری به لحاظ صرفه اقتصادی، مدیریت زمان و مدیریت مصرف سوخت اتفاق خوبی را در حوزه حمل و نقل رقم میزند.
این جاده جزء پنج طرح اولویت دار و مهم طرحهای راهسازی کشور است که با افتتاح آن بیش از ۴۰۰ روستای محروم در ۲ شهرستان بویراحمد و کهگیلویه با جمعیتی افزون بر ۱۰۰ هزار نفر از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.
سرعت بخشی به تکمیل این طرح در مصوبات سفر مهرماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور دیده شد و همان ابتدای شروع به کار دولت سیزدهم ۴۰۰ میلیارد تومان به آن تزریق شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد میگوید: جاده پاتاوه به دهدشت مسیر ترانزیتی مهم استان به سمت خوزستان، کهگیلویه و اصفهان است که یکی از تونلهای آن ریزش کرده و چندین متر از تونل آن باقی مانده است.
سید علی احمدزاده افزود: این پروژه یکی از جادههای مهم استانی و ملی است که استان را از بن بست خارج میکند و مسیر شمال به جنوب کشور را کاهش میدهد.
وی عنوان کرد: این مسیر تقریباً ۲۰ کیلومتر تونل دارد از مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال ۷۳ است که هزینههای بسیار زیادی برای آن انجام گرفته است.
استاندار کهگیلویه و بواحمد تأکید کرد: ۴۰۰ میلیارد تومان در ابتدای دولت سیزدهم برای آن قرار داده شد و عملیات اجرایی آن رونق گرفت.
وی ادامه داد: این استان جاده اتوبانی ندارد و جادههایمان پرخطر و پر تصادف است که در سفر نخست رئیس جمهور به این مهم توجه شد اما کامل اعتبارات آن دیده نشد.
احمدزاده ابراز کرد: فاز دوم جاده پاتاوه به دهدشت یکی از همین مسیرهاست که در سفر دوم برای تأمین اعتبار در دستور کار ویژه است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جادههای استان ظرفیت این بار سنگین ترافیک را ندارند و حتی این جادهها به مسیر خودروهای شوتی، قاجاق انسان و مواد مخدر شدهاند.
وی گفت: برای پیچهای پر خطر استان هر کدام ۱۰۰ میلیارد تومان گذاشته شده است تا این نقاط حادثه خیز اصلاح شوند.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این رابطه گفت: پروژه جاده پاتاوه_دهدشت، جزء پنج پروژه اولویت دار در سطح کشور تعریف و معرفی شده است که باید تکمیل و بهرهبرداری شود.
محمد راستا افزود: در دو سال اخیر بیشترین حجم ریالی و کاری انجام شده و پروژه پیشرفت خیلی خوبی دارد؛ البته به استثنای تونل شماره چهار که ریزش کرده، بقیه مسیر آماده بهرهبرداری و شاید کمتر از ۳۰ متر آن مانده است.
وی تأکید کرد: به صورت سه شیفت کار روی این پروژه ادامه دارد و ریزشها با تمهیدات خاصی در حال انجام است البته این مسیر به صورت محلی افتتاح شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل جاده پاتاوه به دهدشت نیاز است و پیشبینی ما این است که حداکثر تا چهار ماه آینده این پروژه به بهرهبرداری برسد.
راستا عنوان کرد: کارهای باقی مانده برای اجرای این پروژه روشنایی تونلها، نصب علائم و ایمنی، لایه سوم آسفالت و تکمیل ورودی و خروجی تونل هاست.
وی بیان کرد: این پروژه با ایمنی و استانداردهای لازم تحویل مردم داده خواهد شد.
۲۸ سال است که از آغاز عملیات اجرایی این جاده ملی میگذرد و حتی برای سهولت کار طرح به چهار قطعه تقسیم شد که طول قطعههای اول و سوم آن به ترتیب ۲۸ و ۲۶ کیلومتر و قطعههای دوم و چهارم آن نیز به ترتیب ۱۸ و ۶۳ کیلومتر است.
۱۳ تونل بطول هشت هزار و ۲۰۰ مترو تعداد ۱۸ دستگاه پل بزرگ بالای دهانه ۱۶ متری در این جاده طراحی شده است.
مردمان این دیار انتظار داشتند احداث این جاده مهم کمتر از ۱۰ سال طول بکشد اما گذشت ۲۷ سال از شروع عملیات ساخت آن، سبب گلایه هم استانیها شده است اما در دولت مردمی سیزدهمامیدها برای افتتاح از این طرح رنگ واقعیت به خود گرفته است.
اکنون مردم صدها روستای مسیر شهر دهدشت تا مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کاهش راه ارتباطی از این جاده برای تردد استفاده میکنند بنابراین به صورت محلی و در واقع غیر رسمی این جاده به زیر بار ترافیک رفته و روزانه مورد استفاده خیلی از مردم قرار میگیرد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: پروژه بزرگ ملی دهدشت - پاتاوه به طول ۱۳۶ کیلومتر در ادامه محور اصلی شهرضا - سمیرم - بهبهان است که ارتباط استانهای جنوب کشور از جمله خوزستان را به استانهای مرکزی ایران برقرار میکند و نقطه ثقل و میانبر بین استانهای قرارگرفته در کریدور شمال به جنوب کشور به حساب میآید.
اجرای این پروژه و به بهرهبرداری رسیدن مسیر مواصلاتی آن علاوه بر کارکرد ملی آن، پنج بخش مهم و پرجمعیت استان کهگیلویه و بویراحمد شامل بخش کبگیان در شهرستان دنا، شهرستان مارگون، بخشهای چارؤسا و دیشموک در کهگیلویه و بخشی از شهرستان لنده را از بن بست جادهای و محرومیت خارج میکند.
جاده پاتاوه به دهدشت طی چند ماه گذشته بصورت محدود اما بدون ایمنسازی کامل، زیر بار ترافیک رفته که همین امر منجر به حوادث جادهای شده است و به همین علت، ضرورت دارد دستکم ایمنی این راه ارتباطی مد نظر قرار شود.
ساخت جاده ملی پاتاوه به دهدشت در سفر سال ۱۳۷۳ رهبر معظم انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد مصوب و یک سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز شد.
فاصله راه ارتباطی مناطق مختلف از مسیرهای دیگر تا بخش دیشموک ۳۰۰ کیلومتر، بخش چارؤسا ۲۸۰ کیلومتری و شهرستان لنده با شهر یاسوج ۲۴۰ مرکز استان است که با استفاده از این جاده به ترتیب به ۱۹۰، ۱۷۰ و ۱۴۰ کیلومتر کاهش مییابد.