تاریخ انتشار
جمعه ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۴۶۳۳۳۲
پیامدهای تلخ رواج یک سنت در کهگیلویه و بویراحمد؛

غمبارترین لحظه زندگی در دل جشن عروسی

۲
غمبارترین لحظه زندگی در دل جشن عروسی
کبنا ؛ تیراندازی در آیین‌های شادی و سوگ از سنت‌های ناپسندی است که هر از چندگاهی برخی شهروندان کهگیلویه و بویراحمد را در گوشه‌ای از این استان به کام مرگ می‌برد اما این تجربیات تلخ درس نمی‌شود.
به گزارش کبنا، تیراندازی در آیین‌های عروسی و ختم اقدامی است که نه تنها جان شرکت‌کنندگان در این محافل را نشانه گرفته بلکه پیامد‌های اجتماعی مختلفی دارد و سال‌ها اثرات آن دامن شهروندان را می‌گیرد.
کارشناسان علوم اجتماعی اعتقاد دارند که شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی به دلیل پیامد‌های اجتماعی مختلف این اقدام از، نزاع‌های دسته جمعی و اختلافات خانوادگی گرفته تا بر هم خوردن پیوند زوج میزبان (عروس و داماد) باید این رسم نامیمون را کنار بگذارند.
این صاحب‌نظران با اشاره به وارد شدن فشار روحی و روانی به خانواده‌های شرکت‌کننده به ویژه در عروسی‌ها به علت تجربیات تلخ گذشته با دیدن اسلحه، گرفتار شدن خانواده‌هایی که یکی از آنان بر اثر بی‌احتیاطی یا نداشتن مهارت کافی متهم به قتل غیرعمد شده‌اند به عنوان دیگر پیامد‌های این رسم نامعقول یاد می‌کنند و از مسئولان و مردم می‌خواهند برای کنار گذاشتن این سنت چاره‌ای عاجل بیاندیشند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: تیراندازی یک خرده رفتار اجتماعی بین عشایر استان بوده که در روزگاران کهن بیشتر برای نشان دادن شادی انجام می‌گرفته است.
هدایت عظیمی فر با اشاره به اینکه آیین غلط تیراندازی در محافل شادی و سوگ مردمی کهگیلویه و بویراحمد پیامد‌های جبران ناپذیر زیادی به دنبال داشته که آخرین آن جان باختن یک نفر در جشن عروسی چند روز پیش بوده تأکید کرد: زمان دست برداشتن از این سنت ناپسند فرا رسیده است.
این کارشناس تصریح کرد: کشته شدن چند شهروند در سال‌های اخیر به علت رواج سنت غلط تیراندازی در کهگیلویه و بویراحمد افزون بر اهمیت از دست رفتن جان انسان‌ها به عنوان سرمایه اصلی وجودی پیامد‌های زیانبار دیگری نیز برای جامعه دارد.
وی خاطرنشان کرد: ماندن تلخی خاطره حاضران در مجلس به ویژه عروس و داماد تا پایان عمر آنان از اثرات روانی مهم این حوادث است.
عظیمی فر عنوان کرد: عروس و دامادی که با صرف هزینه‌های هنگفت در تدارک شبی خاطره‌انگیز برای آغاز زندگی مشترک هستند به یک باره با یک بی‌احتیاطی غمبارترین لحظات زندگی خود را تجربه می‌کنند.
معاون اجتماعی اداره کل بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: عذاب وجدان برای میزبان جشن که اگر چنین آیینی برگزار نمی‌شد جانی از دست نمی‌رفت از دیگر پیامد‌های این اقدام ناپسند است.
وی با اشاره به رواج برخی افکار خرافی گفت: شگون نداشتن عروس یا داماد برای خانواده که ریشه اختلاف‌های دیگر و چه بسا طلاق زوج هاست از پیامد‌های دیگر این اقدام است.
عظیمی فر تصریح کرد: برای رفع این آسیب اجتماعی در کوتاه مدت جرم بودن استفاده از اسلحه در عروسی و عزا باید به صورت قانون در مجلس شورای اسلامی تصویب شود و در مرحله دوم آگاهی بخشی و فرهنگ‌سازی صورت گیرد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تیراندازی در محافل شادی و عزا یک آسیب اجتماعی در استان است که شهروندان و متولیان امر را درگیر کرده است.
سیدعیسی حسنی افزود: سنت تیراندازی در جشن‌های عروسی مردم کهگیلویه و بویراحمد وجود داشته اما تیراندازی در آیین‌های ختم یک بدعت در این استان است.
وی بیان کرد: این اقدام در محافل ترحیم نه سودی برای فرد درگذشته دارد و نه می‌تواند کمکی به آرامش بازماندگان داشته باشد اما هزینه‌های جانی و روانی زیادی برای شهروندان در پی دارد.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: رسم غلط تیراندازی در جشن‌های عروسی و آیین‌های عزاداری‌های استان نیازمند آسیب‌شناسی و شناسایی اهداف افرادی است که به این کار اقدام می‌کنند اما به نظر می‌رسد بیشتر به منظور قدرت نمایی و خودنمایی انجام می‌گیرد.
غمبارترین لحظه زندگی در دل جشن عروسی
وی عنوان کرد: نیاز است رسانه‌های ارتباط جمعی با مشارکت دستگاه‌های اجرایی متولی برای فرهنگ‌سازی و آگاهی بخشی به منظور برچیده شدن رسم غلط تیراندازی در آیین‌های شادی و عزای استان تلاش بیشتری داشته باشند.
حسنی عنوان کرد: همچنین نیرو‌های امنیتی باید این افراد را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی کرده تا نسبت به آگاهی بخشی و برخورد قضایی با آنان اقدام شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نخبگان، فعالان فرهنگی و چهره‌های سرشناس اجتماعی و ریش سفیدان می‌توانند نقش اثرگذاری در کنار گذاشتن این سنت نادرست داشته باشند.
حسنی تأکید کرد: بیشتر افرادی که تیراندازی می‌کنند مجوز حمل سلاح را دارند اما مجوز تیراندازی در جمع و شهر را ندارد.
وی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی شعبه ویژه تیراندازی در دادگستری استان و باطل شدن مجوز سلاح متخلفان مذکور از برنامه‌های مسئولان در گام نخست برای برچیده شدن این فرهنگ غلط است.
یکی از ریش سفیدان ساکن کهگیلویه و بویراحمد با یادآوری اینکه تیراندازی در گذشته پیش از عروسی و بیشتر برای اطلاع‌رسانی بوده گفت: این روز‌ها با توسعه زیرساخت‌های ارتباطی نیازی به تیراندازی در این محافل وجود ندارد.
حمزه شریفی افزود: یکی دیگر از دلایل رواج تیراندازی در بین نسل‌های گذشته ابراز شادی بوده که در زمان حاضر با تنوع تجهیزات ابراز شادی دیگر ضرورتی به این اقدام نیست.
او اعتقاد دارد که همه باید برای برچیدن رسم غلط تیراندازی در آیین‌های شادی و غم مشارکت کنند.
وی با اشاره به نقش ریش سفیدان در سبک زندگی مردم کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: بزرگان طوایف برای برچیده شدن این آیین غلط همگام شوند و پیمان ببندند.
نام شما

آدرس ايميل شما

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
1