تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۲۴
کد مطلب : ۴۶۳۳۲۴
بمناسبت سالروز سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد؛

سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟

۰
سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟
کبنا ؛سفر رهبر فرزانه انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد در روز ۱۷ خرداد ماه سال ۱۳۷۳ سرآغاز یک تحول بنیادی برای سازندگی و تحول اساسی در این منطقه عقب نگهداشته شده به شمار می‌رود زیرا آستین همت برای جبران عقب ماندگی‌ها و محرومیت‌ها بالا‌زده شد و استان انقلاب زیرساختی و بنیادی را تجربه کرد.
به گزارش کبنا، فقر مطلق، نبود جاده دسترسی، فقدان بهداشت و پزشک در روستا‌ها، مشکل آب آشامیدنی، نبود گاز، برق و وجود فضا‌های آموزشی محدود تنها بخشی از سیمای استان محروم کهگیلویه و بویراحمد در آستانه سفر مقام معظم رهبری به کهگیلویه و بویراحمد بود که همچون زخم‌های کهنه‌ای تا آن هنگام‌امیدی به بهبود آن‌ها وجود نداشت.
مقام معظم رهبری با بینشی عمیق و روشن و با چاشنی تدبیر یک خط مشی مناسب برای استان محروم کهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرد که اکنون در سایه تصمیم‌های حکیمانه‌ایشان آثار و نتایج مثبت و‌امیدآفرین آن برای مردم قدرشناس کهگیلویه وبویراحمد به زیبایی ملموس و نمایان است.
پروژه‌های عظیم و ملی که هم برای استان و هم کشور حیاتی بود تعریف و پیش‌بینی شد و آغاز خروج از محرومیت و پرکردن گودال‌های عمیق و مشکلات انباشت شده از گذشته زدوده شد.
در این سفر پر خیر برکت پروژه‌های مهم و تحول آفرینی همچون محور‌های ملی ارتباطی پاتاوه - دهدشت، یاسوج - بابامیدان، فرودگاه یاسوج و گچساران، سد عظیم کوثر مصوب و از آن روز عملیات اجرایی آن‌ها آغاز شد.
سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟
این روز‌ها و پس از گذشت سال‌ها از آن سفر تاریخی همه بر نقش چشمگیر این چند پروژه در توسعه استان واقفند و معتقدند که با این سفر به یادماندنی بسیاری از محرومیت‌ها رخت بست و مردم طم شیرین خدمات نظام جمهوری اسلامی را چشیدند.
تا قبل از سفر مقام معظم رهبری استان در یک بن بست ارتباطی بود و خبری از جاده‌های آسفالت و فرودگاه و پرواز نبود ولی با این سفر پر خیر و برکت تلاش‌ها برای رفع این مشکلات آغاز شد به گونه‌ای که سال ۸۹ تا قبل از سفر مقام معظم رهبری یاسوج مرکز استان تنها از یک راه پر پیچ و خم در دل کوهستان‌ها برخوردار بود.
پیش از انقلاب حتی یک کیلومتر راه آسفالت در کهگیلویه و بویراحمد وجود نداشت و هیچ گونه توسعه زیرساختی در حوزه بهداشت و درمان، حمل و نقل جاده‌ای، آموزش و عمران شهری در استان انجام نشده بود و برای جبران این عقب ماندگی‌ها باید آستین همت بالا‌زده می‌شد.
معاون سیاسی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص این سفر پر خیر و برکت به خبرنگار ایرنا گفت: این سفر به واقع مایه یک تحول اساسی و زیربنایی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد شد که بخش اعظمی از طرح‌های کلان و اثر‌گذار موجود در استان مربوط به همین سفر بوده است.
سید جواد هاشمی مهر افزود: استان شاهد یک رونق چشمگیر در زمینه اقتصادی، عمرانی، کشاورزی، بهداشت و موارد دیگر بود و مقام معظم رهبری بانی تحول در استان شدند.
وی تأکید کرد: معظم له در این سفر تاریخی فراموش نشدنی به مناطق روستایی و سیاه چادر‌های عشایری هم بازدیدی داشتند و پیوند عاطفی عمیقی بیش از گذشته بین مردم و حضرت آقا برقرار شد.
آغاز عملیات اجرایی سد مهم کوثر گچساران
سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟

سد کوثر یکی از طرح‌های مهم و اولویت دار سفر مقام معظم رهبری برای استان است که نقش مهمی در تأمین آب پنج استان جنوبی کشور دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: سد کوثر تأمین آب ۲ و نیم میلیون نفر از جمعیت کشور را در پنج استان انجام می‌دهد و آب شرب شهر ۱۰۰ هزار نفری گچساران و کل روستا‌های اطراف را ۱۱ سال است که تأمین می‌کند.
آرش مصلح عنوان کرد: این سد بیش از ۱۵ سال است که آب شرکت نفت و گاز گچساران به میزان سه میلیون متر مکعب را تأمین می‌کند و به آن افزوده خواهد شد.
وی ادامه داد: همچنین آب پتروشیمی یک و ۲ گچساران به میزان ۱۷ میلیون متر مکعب و آب هفت هزار هکتار اراضی کشاورزی خیرآباد لیشتر تنگ انگشترک را انجام می‌دهد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: برنامه‌ریزی شده که در قالب طرح توسعه‌ای سد کوثر آب هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی دشت مور گچساران و آب شرب ۸۵ هزار نفر از جمعیت شهرستان بهمئی را تأمین کند که ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی بیان کرد: آب ۲۴۰ هزار نفر از جمعیت شهر‌های دهدشت، سوق، چرام، لنده و ۳۰۰ روستا را باید انجام دهد که طرح آن با ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است.
مصلح اضافه کرد: آب طرح فسفات چرام و آهک هیدراته چرام و کارخانه جات وابسته را به ازای ۵ میلیون متر مکعب انجام خواهد داد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ّآب نیروگاه سیکل ترکیبی دهدشت و اخیراً پتروپالایشگاه در پادوک را باید انجام بدهد که این‌ها نعمت‌های سد کوثر است.
وی افزود: اکنون با ۸۲ درصد پر شدگی بالاترین درجه پرشدگی سد در کل ایران را به خود اختصاص داده است که به عبارتی می‌توان این سد را به عنوان معجزه‌ای دانست زیرا آب ۲ و نیم میلیون نفر را در پنج استان تأمین می‌کند و برکات زیادی داشته است.
مصلح تأکید کرد: اکنون که تمام سد‌های کشور زیر ۵۰ درصد حجم دارند این سد پر است و این برکتی است که در سفر تاریخی رهبر به استان کلنگ آن‌زده شد و اکنون مورد بهره‌برداری است و تا همیشه ماندگار خواهد بود.
جاده یاسوج به بابامیدان
سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟

محور ارتباطی یاسوج به بابامیدان به عنوان یکی از مصوبات مهم سفر مقام معظم رهبری، یکی از جاده‌های ترانزیتی جنوب کشور بشمار می‌رود و در طول شبانه روز بخش زیادی از ترافیک مرکز به جنوب کشور از محور ارتباطی یاسوج - خوزستان و استان بوشهر و بندر‌های جنوبی از جاده بابامیدان - یاسوج انجام می‌گیرد.
مسیر قبلی یاسوج به بابامیدان بسیار خطرناک و پرپیچ و خم بود و شاهد مرگ و میر‌های بسیار بودیم تا اینکه جاده کنونی احداث و مورد استفاده مردم قرار گرفت.
محور یاسوج - بابامیدان حدفاصل دشتروم تا بابامیدان به طول ۴۷ کیلومتر بخش مهمی از محور ارتباطی بوشهر- خوزستان- یاسوج- اصفهان- تهران است که عملیات اجرایی آن با عبور از مناطق صعب العبور و کوهستانی و با احداث ۹ دستگاه تونل به طول چهار هزار و ۲۱۰ متر به انجام رسیده است.
بهره‌برداری از این محور موجب کاهش ۱۲۰ کیلومتری مسافت کریدور جنوب به شمال کشور و سهولت ارتباط مناطق جنوبی کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد و شکوفایی اقتصادی این منطقه شده است.
۲۱ دی ماه ۸۹ بعد از ۱۷ سال انتظار پروژه تاریخی جاده «یاسوج-بابامیدان» به طول ۴۷ کیلومتر با حذف بیش از ۱۸۰ پیچ تند و خطرناک مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
فرودگاه بین‌المللی یاسوج
سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟
عملیات اجرایی فرودگاه یاسوج در سال ۷۳ آغاز و در سال ۷۹ نیز به بهره‌برداری رسید و آهنگ توسعه استان به صدا درآمد و استان در سایه نظام اسلامی و دولت‌های پس از انقلاب رنگ و بوی کاملاً متفاوت با سال‌های قبل از ۵۷ به خود گرفت.
عنایت انصاری فرد تصریح کرد: در سفر مقام معظم رهبری به استان در سال ۱۳۷۳ یکی از مصوبات سفر پر خیر و برکت‌ایشان تأسیس فرودگاه در یاسوج بوده است که خوشبختانه سریع شروع به کار می‌شود و پس از ۶ سال فرودگاه یاسوج آماده شده و در سال ۱۳۷۹ با حضور رئیس جمهور وقت افتتاح شد.
وی تأکید کرد: بعد از احداث فرودگاه و مشخص شدن اراضی و محصور شدن آن در سال ۱۳۹۵ با هدف استفاده از هواپیما‌های با بدنه متوسط طول باند افزایش یافت و فرودگاه بهسازی شد.
مدیر فرودگاه یاسوج ادامه داد: با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان باند فرودگاه افزایش پیدا کرد و سیستم روشنایی باند نصب شد و در سال ۱۳۹۶ این توسعه و بهسازی به اتمام می‌رسد.
انصاری فرد عنوان کرد: حاصل این بهسازی توجه و اهتمام به فرودگاه یاسوج سبب می‌شود از یک باند پروازی به طول سه هزار و ۲۰۰ متر و عرض ۶۰ متر و همچنین سیستم ناوبری و کمک ناوبری دی وی یو آر) و (ام دی بی) و همچنین سیستم روشنایی باند برای استفاده در شب بهره‌مند شود.
وی بیان کرد: اتفاقاتی که بعد از سال ۹۶ افتاد این بود که فرودگاه یاسوح مجهز به سیستم سیمپل اپروچ و پاپی به منظور فرود پرواز در شب شد که این نقطه عطفی در رشد و توسعه فرودگاه بود.
مدیر فرودگاه یاسوج ابراز کرد: مهم‌تر از همه موارد مطرح شده این است که فرودگاه یاسوج در سال ۱۴۰۰ پس از پیگیری‌های مستمر مسئولان فرودگاه و استانداری در بهمن ماه ۱۴۰۰ فرودگاه یاسوج از سطح فرودگاه داخلی به مرز هوایی ارتقا یافت تا زیرساخت‌ها آماده و پرواز‌های بین‌المللی انجام شود.
انصاری فرد اضافه کرد: تمام زیرساخت‌های لازم با مبلغی بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای استقرار گمرک، گذرنامه، نهاد ریاست جمهوری و همه نهاد‌های لازم در یک فرودگاه مرز هوایی فراهم شده است.
وی ادامه داد: فرودگاه یاسوج اکنون آمادگی پذیرش پرواز‌های بین‌المللی را دارد که می‌طلبد سازمان حج و زیارت و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همت کنند با توجه به اینکه زیرساخت‌ها مهیا است پرواز‌های بین‌المللی در مقاصد سیاحتی و زیارتی شروع شود.
پروژه ملی پاتاوه به دهدشت طرحی بزرگ با ۱۴ رشته تونل
سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟

پروژه جاده پاتاوه- دهدشت، جزء پنج پروژه اول در سطح کشور است که باید امسال تکمیل و بهره‌برداری شود که عملیات اجرایی این پروژه عظیم در سفر مقام معظم رهبری آغاز شد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در دو-سه سال اخیر بیشترین حجم کار برای اجرای این پروژه زیرساختی مهم انجام شده و پروژه پیشرفت خیلی خوبی دارد؛ البته به استثنای تونل شماره چهار که ریزش کرده، بقیه مسیر آماده بهره‌برداری و شاید کمتر از ۳۰ متر آن مانده است.
محمد راستا با بیان این‌که قریب به دو هزار میلیارد تومان دیگر برای تکمیل نیاز است، افزود: پیش‌بینی ما این است که حداکثر تا چهار ماه آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.
وی علت طولانی شدن برخی پروژه‌های راهسازی از جمله جاده پاتاوه به دهدشت را سخت بودن و زمانبر بودن این پروژه‌ها عنوان کرد و افزود: ۱۴ رشته تونل در مسیر جاده پاتاوه به دهدشت وجود دارد که رشته کوه زاگرس عرضی طی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: این پروژه جزء پنج طرح اولویت دار دولت است که در امسال به طور کامل به بهره‌برداری می‌رسد.
ساخت یک هتل پنج ستاره، یک هزار واحد مسکونی رزمندگان، هفت کارخانه و واحد صنعتی، توسعه و تقویت شبکه‌های صدا و سیمای مرکز استان را نیز از دیگر دستاورد‌های این سفر پر خیر و برکت برای آبادانی استان محسوب می‌شود.
این سفر تاریخی و تحول ساز برای استان ۳۳۵ پروژه عمرانی و زیربنایی و همچنین ۶۰۰ طرح تولیدی را برای استان به ارمغان آورد و در بخش عمران روستایی ۴۷ روستا بهسازی و آسفالت، ۱۵۸ روستا برق‌رسانی، ۹۰ روستا آبرسانی و سه هزار واحد مسکونی ساخته شد.
در حوزه عمران شهری نیز ساختار آبرسانی شهر‌های یاسوج، گچساران، دهدشت، باشت و چرام اصلاح شد و پروژه‌های دیگری همچون احداث برق ۳۳ کیلو وات شهر دهدشت، گاز‌رسانی به طول ۸۰ کیلومتر در شهر گچساران و طرح فاضلاب شهری گچساران نیز به اجرا درآمد.
در بخش آموزش ۳۵ پروژه مدرسه‌سازی و خوابگاه شبانه روزی، ۱۲پروژه بهداشتی درمانی و کمک به ساختن دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه پیام نور از مصوبات سفر مقام معظم رهبری بود که همه آن‌ها اقدام شد.
این استان یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار جنگل و مرتع دارد و به همین خاطر ۱۰۰ طرح مرتعداری و آبخیزداری هم به اجرا گذاشته شد، همچنین ۵۰۰ طرح در زمینه دامپروری، آبزی پروری و گسترش صنایع روستایی به اجرا گذاشته شد.
این سفر بی‌نظیر، بزرگترین سفر تاریخی استان است که دستاوردها و خدمات بزرگ و ارزنده‌ای برای مردم به همراه داشته است.
سفر رهبر انقلاب به کهگیلویه و بویراحمد چه خیری داشت؟
بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در میان مردم یاسوج در ۱۷خرداد ۷۳
«خدای بزرگ را سپاسگزارم که توفیقِ دیدار شما را به بنده عطا فرمود. از دوران جنگ که سفری به این استان کردم و به میان شما آمدم، همواره خاطره‌های شیرینِ شما مردمِ مؤمن و بااخلاص و غیور، در ذهن من بود و هست. علاوه بر آن، هرکس که اندکی در گذشته‌ی تاریخی ایران مطالعه کرده باشد، وضعیت عشایرِ غیور و مردمِ مؤمن این سرزمین و این استانِ قهرمان‌پرور را خواهد شناخت. بنده هم از خصوصیّات شما مردم مؤمن و بااخلاص- از شجاعتهایتان، از مقاومتهایتان، از ایمانتان، از فداکاریتان در راه خدا، از ایستادگیتان در مقابل فرمانروایانِ جائر و ظالم، از مشارکت زن و مرد در سراسر این استان و در همه‌ی مسائل زندگی- مطالب زیادی شنیده و خوانده‌ام.»
نام شما

آدرس ايميل شما

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه: مجازات «تبعید» را در لایحه حجاب بگنجانید

دبیر کارگروه زیست عفیفانه شورای فرهنگ عمومی، از عدم وجود برخی مجازات‌ها نظیر تبعید در ...
نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

نیوزویک: برجام بهترین معامله‌ای بود که ترامپ لغو کرد / این بزرگترین گناه او بود

ترامپ تصور می‌کرد، تحریم‌ها، ایران را به زانو در خواهد آورد اما او فراتر از اینکه ما ...
آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
1