تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۶
کد مطلب : ۴۶۳۲۵۳
گِره نهضت ملی مسکن در کهگیلویه و بویراحمد باز می‌شود؟

حسرت خانه‌دار شدن پشت باجه‌ بانک‌ها / شهامت: بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف عمل کرده‌اند / راستا: بانک‌های استان شانه خالی کردند / اکبری: اگر پیمانکار خوب و با سابقه معرفی شود مشکل اعتباری نداریم

۶
۰
حسرت خانه‌دار شدن پشت باجه‌ بانک‌ها / شهامت:  بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف عمل کرده‌اند / راستا: بانک‌های استان شانه خالی کردند / اکبری:  اگر پیمانکار خوب و با سابقه معرفی شود مشکل اعتباری نداریم
کبنا ؛حدود ۲۳ ماه از وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی در طول دوره چهار ساله دولت سیزدهم می‌گذرد، اما تکمیل این واحد‌ها در استان کهگیلویه و بویراحمد راه درازی در پیش دارند. در حالی که مسئولان در تلاشند تا طرح نهضت ملی مسکن را پیش ببرند اما واقعیت‌ها و ظاهر امر و ظرفیت‌ها حاکی از این است که گِره مسکن در این استان همچنان باز نشده است!
در حالی که روند ساخت مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد بخصوص شهر یاسوج با کُندی پیش می‌رود و قیمت‌ها افسار گسیخته و خودسرانه و بی‌حساب و کتاب خرید مسکن و اجاره آن در حال افزایش هستند؛ در ادامه آخرین وضعیت پروژه نهضت ملی مسکن را از زبان سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی و مدیر شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان متولیان اصلی این پروژه می‌خوانید.
«عیسی شهامت»، سرپرست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: بانک‌های استان در خصوص طرح نهضت ملی مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد بسیار ضعیف عمل کرده‌اند.
وی افزود: بانک‌ها اعلام می‌کنند که براساس منابع و مصارف خود و دستور بانک مرکزی تسهیلات پرداخت می‌کنند اما ایراد کار اینست که برداشت تفسیر به رای می‌کنند چراکه سهمیه بانک‌ها بصورت کشوری مشخص شده است.
شهامت اظهارکرد: پرداخت تسهیلات به متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن یک فرصت است، اظهارکرد: در صورتی که بانک‌ها تسهیلات به متقاضیان این طرح در استان پرداخت کنند، مردم صاحب خانه می‌شوند و اقساط و منابع پرداخت شده به مردم وقتی برگشت داده می‌شود منابع بانک دو برابر می‌شود.
«شیرمحمد راستا»، مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد در این باره به ایسنا می‌گوید: عملکرد بانک‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه طرح نهضت ملی مسکن خوب نبود و به هر نحوی سعی در‌ شانه خالی کردن از پرداخت تسهیلات به متقاضیان این طرح دارند.
وی افزود: برخی از بانک‌ها همکاری داشتند اما آنطور که باید و شاید نبود و‌امیدواریم در روز‌های آینده این وضعیت بهتر شود.
راستا اظهارکرد: طی سه چهار روز گذشته با پیگیری‌های صورت گرفته و تأکید استانداری و مجموعه استانداری در این زمینه بانک‌ها قول همکاری داند اما از سوی بانک‌ها وعده یک دو و سه ماهه به متقاضیان و مراجعه‌کنندگان در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن برای پرداخت تسهیلات داده می‌شود که این زمان طولانی است و در حال پیگیری این مسأله هستیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با این کار بانک‌ها روند طرح نهضت ملی مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد عقب‌تر خواهد افتاد.
راستا خاطرنشان کرد: ۲۰ درصد تسهیلات هر بانک در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد باید در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن پرداخت داده شود.
وی ادامه داد: تعهد استان کهگیلویه و بویراحمد در قالب طرح نهضت ملی مسکن طی چهار سال ۴۸ هزار واحد مسکونی است که نزدیک به ۱۷ هزار واحد شهری، روستایی، خودمالک و گروه ساخت در حال اجراست و تعداد زیادی از واحد‌های استان حتی سازنده‌ها و خود مالکان هنوز قرارداد با بانک ندارد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: بانک‌ها باید پرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن را در استان سرعت دهند چراکه در سایر استان‌ها تسهیلات به خوبی در حال پرداخت است و طرح نهضت ملی مسکن استان پیشرفت خوبی دارد و با این وضعیت پرداخت تسهیلات و عملکرد بانک‌ها استان کهگیلویه و بویراحمد عقب خواهد افتاد.
راستا تأکید کرد: علاوه بر بانک‌ها، دستگاه‌های خدمات‌رسان نیز بخشی از عامل عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده‌اند. بخشی نیز که معادل ۵۲ درصد این طرح در استان است مربوط به مشکل زمین در شهر یاسوج بوده که در حال پیگیری جهت رفع این موضع هستیم.
وی بیان کرد: بانک مسکن بانک تخصصی مسکن است که عملکرد خوبی نسبت به سایر بانک‌ها داشت اما توقع و انتظارات از این بانک در طرح نهضت ملی مسکن بیشتر از این است.
مدیر شعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: تاکنون قرارداد ۲۲۳۷ واحد مسکن شهری و روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در این استان منعقد شده است.
«محمد اکبری» در رابطه با عملکرد این بانک در طرح نهضت ملی مسکن در استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: متأسفانه در خصوص این طرح در استان این روز‌ها حاشیه‌هایی بوجود آمده است و انگشت‌اتهامات به سمت این بانک است.
وی در ادامه با یادآوری این مطلب که طرح نهضت ملی مسکن از سیاست‌های دولت سیزدهم است که طبق وعده دولت قرار بود چهار میلیون واحد مسکونی طی چهار سال در سطح کشور ساخته شود و از این تعداد ۴۰هزار واحد سهم استان کهگیلویه و بویراحمد است که طی این چهارسال، سالی ۱۰ هزار واحد باید در این استان ساحته شود، خاطرنشان کرد: مطابق قانون همه بانک‌ها موظفند در طرح نهضت ملی مسکن مشارکت داشته باشند و باید ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی خود را در قالب مسکن به این طرح اختصاص دهند.
حسرت خانه‌دار شدن پشت باجه‌ بانک‌ها / شهامت:  بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح نهضت ملی مسکن بسیار ضعیف عمل کرده‌اند / راستا: بانک‌های استان شانه خالی کردند
اکبری تصریح کرد: متأسفانه برداشتی که در سطح عمومی استان شده این است که صرفاً این تعهدات را بانک مسکن اجرایی کند و توجهات به سمت این بانک است. ما هم جزء بانک‌هایی که یکسری تعهداتی در این زمینه دارند هستیم و سهم این بانک از بانک‌های دیگر شاید بیشتر باشد اما کلیه تعهدات نهضت ملی مسکن به عهده این بانک نیست و همه بانک‌ها موظفند به تکالیف خود در رابطه با طرح نهضت مالی مسکن عمل کنند و هر بانکی به تکالیف خود عمل نکرد، جریمه می‌شود.
وی در خصوص ادامه داد: تقریباً ۲۰ درصد از این تکالیف برعهده بانک مسکن است یعنی اینکه هرسال از ۱۰ هزار واحدی که باید ساخته شود سهم بانک مسکن استان دو هزار واحد است. با توجه به اینکه در سال دوم دولت هستیم تقریباً تا پایان سال دوم چهار هزار واحد طی این دوسال سهم بانک مسکن خواهد بود.
وی عنوان کرد: تا ۸۰۰ واحد در قالب خود مالکی و ۱۱۶۴ واحد در قالب تفاهم نامه انعقاد قرارداد کرده‌ایم که این تعداد در مجموع ۱۹۶۴ واحد می‌شود.
اکبری تأکید کرد: پرداخت تسهیلات مسکن روستایی در قالب طرح نهضت ملی مسکن است که علاوه بر واحد‌های شهری در حال حاضر ۲۷۳ واحد روستایی شامل ۲۲۶ واحد مسکن روستایی و ۴۷ واحد متمم انعقاد قرارداد داشته‌ایم.
مدیرشعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه اعلام کرد که پروژه‌های شهر دوگنبدان طی یک ماه اخیر به بانک معرفی شده و بانک در حال تشکیل پرونده و انعقاد قرارداد با این پروژه‌هاست و گفت: هم اکنون ۱۷۰۰ واحد در شهرستان گچساران در شرف انقعاد قرارداد است و تعدادی از آن‌ها آماده بوده، تشکیل پرونده دادند و اعتبار سنجی لازم هم صورت گرفته، اما بدلیل این‌که سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن به ۵۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد افزایش یافته، برخی از پیمانکاران گچساران منتظر اعمال این افزایش و ابلاغ به بانک هستند.
اکبری با اشاره به اینکه اعتبارسنجی شرکت‌ها و پیمانکاران طرح نهضت ملی مسکن حاشیه‌هایی برای ما ایجاد کرده است، افزود: طبق دستور العمل بانک مرکزی موظف هستیم بجز در رابطه با معرفی موارد انفرادی، پیمانکار معرفی شده به بانک را طبق آیتم‌های خاص اعتبار سنجی کنیم که این مهم در به نتیجه رسیدن طرح مؤثر است. در صورتی که پیمانکاری اهلیت و توانایی لازم را در اجرای پروژه نداشته باشد منجر به طولانی شدن پروژه و افزایش سود دوران مشارکت می‌شود که نهایتاً به مردم یا متقاضیان تحمیل می‌شود.
وی اظهارکرد: بعضی از پیمانکاران معرفی شده از سوی اداره کل راه و شهرسازی استان، رتبه اعتبارسنجی لازم را نگرفته‌اند به دلیل این که هیچ گونه صورت مالی، سابقه و تجربه‌ای در این زمینه ندارند. این مسأله باعث شده که پیمانکاران یا شرکت‌های طرف قرارداد احساس می‌کنند که بانک کارشکنی می‌کند، در حالی که ما طبق دستورالعمل بانک مرکزی عمل می‌کنیم و دستگاه‌های نظارتی نیز بر موضوع اعتبارسنجی تأکید دارند. اگر پروژه اجرا و در آینده با مشکل روبه رو شد دستگاه‌های نظارتی و رسانه‌ها از ما گلایه می‌کنند که چرا بدون اعتبارسنجی و با امضای طلایی تسهیلات پرداخت کرده‌اید.
مدیرشعب بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اگر پیمانکار خوب و با سابقه به ما معرفی شود مشکل اعتباری در زمینه طرح نهضت ملی مسکن نداریم. تاکنون هر پروژه‌ای از طرح نهضت ملی مسکن استان به ما معرفی شده پرداخت داشته‌ایم.
اکبری خاطرنشان کرد: تاکنون ۳۳۱۶ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن به بانک مسکن استان معرفی شده است که اکثر این معرفی‌ها طی یک ماه اخیر بود که پیمانکاران در حال تشکیل پرونده هستند. هم‌چنین در قالب خود مالک ۱۲۹۴ واحد در سامانه ثبت نام کرده و بانک مسکن را انتخاب کرده‌اند و تاکنون ۸۰۰ واحد تسهیلات پرداخت کرده‌ایم. توصیه می‌کنیم که متقاضیان خودمالکی به سمت سایر بانک‌ها نیز بروند.
وی بیان کرد: توان پوشش همه واحد‌های مسکونی تفاهم نامه‌ای را نداریم و همین تعدادی هم که پرداخت می‌کنیم بیش از ظرفیت این بانک است. لذا از همه خواهش می‌کنم بگذارند کار طبق قانون پیش برود.
نام شما

آدرس ايميل شما

از یاسوج
Iran, Islamic Republic of
شهامت خودش پیمانکاره خودش بسازه
کارشناس
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین معاون عمرانی و ضعیف ترین مدیر کل راه و شهرسازی استان را در طول انقلاب داشته ایم...
مشکل از بانک ها نیست... از این‌مدیران ضعیف است
مسکن های پولداران
Iran, Islamic Republic of
خواننده عزیز:این دوستان اطلاعات غلط به خورد شما میدهند.نهضت مسکن ملی فقط برای ان دسته از افرادی هستند که یک طبقه را دو طبقه دوطبقه را چهار طبقه میکنند.اینها همه اش توسط واسطه ها بساز و بفروش ها هستند هیچ ربطی به مردم عادی وضعیف ندارد
متقاضی
Netherlands
لیست متقاضیان نهضت ملی را منتشر کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید .فردا همین افراد قیمت مسکن را سه برابر و اجاره را ده برابر .چهارطبقه پنج طبقه شش طبقه.
Iran, Islamic Republic of
فاز یک گچساران ‌که مشکل اینچنینی ندارد چرا اینگونه است خدا ازتون نگدره
ایران
Iran, Islamic Republic of
ضعیفتر از بانک مسکن پیدا نمیکنید اونم بانک مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد
آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی: دکتر ظریف را یکی از «کنشگران مرزی» ایران امروز می‌دانم؛ او فرزند ایران است

آذری جهرمی وزیر ارتباطات دولت روحانی از با انتشار متنی در حمایت از محمد جواد ظریف نوشت ...
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
1