تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۹
کد مطلب : ۴۶۳۱۴۰
کمیت اقتصاد استان همچنان می‌لنگد؛

یادداشت ویژه کبنانیوز؛ اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد نیاز به جانی دوباره دارد

۳
۰
یادداشت ویژه کبنانیوز؛ اقتصاد کهگیلویه و بویراحمد نیاز به جانی دوباره دارد
کبنا ؛
با وجود این‌که کهگیلویه و بویراحمد از ظرفیت‌های اقتصادی قابل توجهی برخوردار است، اما همچنان در توسعه‌نیافتگی به سر می‌برد.
به گزارش کبنا، استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر گردشگری، پتانسیل‌های بالایی دارد؛ در حوزه گیاهان دارویی، نفت و گاز، انواع صنایع، کشاورزی و منابع طبیعی نیز این استان ظرفیت‌های بسیاری موجود است. وجود منابع عظیم جنگل و ده درصد از آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد، شرایط ویژه‌ای را برای استان به وجود آورده است.
شرایطی که می‌تواند زمینه‌ساز صادرات برخی از محصولات استان شود. اما با این وجود، فرصت‌های سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد چندان شناخته شده نیست. در دولت‌های پیشین که توجه چندانی به استان محرومی همچون کهگیلویه و بویراحمد نمی‌شد. اما در دولت جدید، حداقل 50 فرصت بزرگ سرمایه‌گذاری در استان شناسایی شده است.
همان‌طور که طاهر شریف‌پور _مدیرکل اقتصاد و دارایی کهگیلویه و بویراحمد_ می‌گوید: کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری با چند زبان زنده دنیا تهیه شده است. در حالی که پیش از این حتی این فرصت‌ها شناسایی نیز نشده بودند.
همچنین این استان از نظر صدور مجوزهای کسب و کار در بین استان‌های دیگر رتبه دوم کشوری را کسب کرده است؛ مجوزها نیز در درگاه ملی در کمترین زمان انجام می‌گیرد و مرکز خدمات سرمایه‌گذارای با بهترین تجهیزات آماده ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران است.
اما با این‌وجود هنوز تیم اقتصادی استان نتوانسته است از این فرصت‌ها بیشترین بهره را ببرد. هنوز فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان، به‌طور ویژه و فراگیر رسانه‌ای نشده‌اند.
سید علی احمدزاده _استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ در بازدید سرزده‌ای که صبح امروز از اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان داشت، گفت: انتظار داشتیم که اداره‌کل اقتصاد و دارایی در باره ارتباط و تعاملشان با کشورهای اروپایی و کارهایی که برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده‌اند، گزارش دهند که مشخص شد در این زمینه کارهای عظیمی انجام نداده‌اند.
وی گفت: دولت تعاملات خوبی را با کشورهای خلیج فارس برقرار کرده و انتظار می‌رود فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان روی سایت وزارت امورخارجه بارگذاری شود تا سفرا و کشورهای مختلف با استفاده از آنها برای سرمایه‌گذاری در استان ترغیب شوند.
کهگیلویه و بویراحمد علیرغم ظرفیت‌های اقتصادی بالایی که دارد، هنوز به طور ویژه معرفی نشده است. به گفته احمدزاده این استان در زمینه صادرات ظرفیت‌های خوبی دارد که باید از بازارهای کشورهای خلیج فارس بهره ببریم.
وی به ظرفیت بالای استان در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: نباید از این مقوله مغفول ماند، کشورهای عربی استقبال زیادی از کشور ما در بحث گردشگری دارند و باید بیشترین استفاده را از این لحاظ ببریم.
اما با این وجود هنوز اقدام عظیم و تحول‌زایی دیده نمی‌شود. این استان در بین کوه‌ها محصور شده و راه ارتباطی آن چندان مطلوب نیست. بنابراین یکی از مهمترین اقدامات برای تحول اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بازسازی و بهسازی مسیرهای زمینی و گسترش پروازهای هوایی است. در حالی که راه‌های زمینی در حال کار هستند و امید می‌رود تا چند سال آینده بهبودی نسبی حاصل شود، اما در یک سال اخیر که قرار بود حتی پرواز بین‌المللی هم از یاسوج وجود داشته باشد، تعداد پروازهای آن گاهی به کمتر از دو پرواز در هفته تقلیل یافته است.
از سوی دیگر، گمرک کهگیلویه و بویراحمد نیز سال‌ها خوابیده است و تحرک چندانی از سوی آن دیده نمی‌شود. حتی بسیاری از مردم و سرمایه‌گذاران از وجود دستگاهی به نام گمرک در کهگیلویه و بویراحمد بی‌اطلاع هستند.
هر چند در طول سالیان گذشته مسئولین گمرکی استان به بهانه غیرمرزی بودن کهگیلویه و بویراحمد از زیر بار مسئولیت خود شانه خالی کرده‌اند، اما واضح است که گمرک می‌توانست مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کرد تا آنها تن به صادرات در استان دهند.
در حالی که کهگیلویه و بویراحمد چندین شرکت بزرگ اقتصادی دارد، اما برخی ترجیح می‌دهند محصولات خود را از طریق استان‌های دیگر صادر کنند.
محصولات باغی سیسخت و کاکان از شاخص‌ترین محصولات کشاورزی این استان هستند، اما دریغ از صادرات یک کلیو از آنها در استان. حجم عظیمی از این محصولات به راحتی و با قیمت پایین به استان‌های همجوار همچون استان فارس می‌روند.
تیم اقتصادی استان کهگیلویه و بویراحمد از انسجام لازم برای برون‌رفت استان از توسعه‌نیافتگی را ندارند؛ لازم است همه اعضای این تیم از یک رویکرد اقتصادی واحد برخوردار باشند. اما مـتأسفانه تنها چیزی که در بین آن‌ها دیده نمی‌شود، همین رویکرد اقتصادی است.
در حالی که برخی از استان‌های کشور در طول چند دهه گذشته خود را تبدیل به غول‌های اقتصادی کرده‌اند، کهگیلویه و بویراحمد همچنان در چرخه توسعه‌نیافتگی گرفتار است.
نظام اداری کهگیلویه و بویراحمد نیز با وجود قدمت اندکی که دارد، پوسیده است و با وضعیت موجود، توانایی انجام کارهای بزرگ را ندارد. ورود فله‌ای نیروهای انسانی در این ادارات و دخالت سیاسیون و متنفذین در عزل و نصب مدیران دستگاه‌های دولتی مزید بر علت شده تا کمیت اقتصادی استان همچنان بلنگد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سرمایه گذار
Iran, Islamic Republic of
کارهرکس نیست خرمن کوفتن گاونرمی خواهند مردکهن
علی رغم اینکه شخصیت حقیقی همه مدیران اقتصادی قابل احترام است ولی متأسفانه اکثریت فاقدتخصص،توانمندی،شجاعت درکارومردم داری هستند.
United States
کمایی چرا میترسی و اسمی از دکتر عسکری نمیاری
همه جای کشور سیاست رو ول کردن و فقط پیگیر معاون اقتصادی میشن چون همه مشکلات مردم اقتصادیه الان
ولی تو حتی جرات نمیکنی یک بار اسمی از دکتر عسکری بیاری
دلیلش چیه؟؟؟
دوست تو
Iran, Islamic Republic of
يزد سالهاست بندر خشك تاسيس كرده و از مواهب فراوان أن بهره مند است
نيروبي انساني موتور محرك توسعه است
أيا يك مدير كه زبان خارجه بدانيد سراغ داريد كه بدون واسطه بتواند با تنها سرمايه گذار موجود استان صحبت كند
گزارشهاي شبانه و روزانه
باند بازي ها
طايفه گرايي
بزرگترين مانع توسعه استان است
و هر روز دريغ از ديروز
آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

آقای قالیباف! شما و این همه صداقت و صراحت و شجاعت؟

محمد مهاجری خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی نوشت: سخنان‌تان درباره اینکه مدیران کشور هر ...
چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

چرا تنش‌ها بین طالبان و ایران ناگهان به نقطه انفجار رسید؟

تورک فرهادی، تحلیلگر افغانستانی مستقر در ژنو با بیان اینکه هرگونه درگیری بین افغانستان ...
باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

باید خون گریست؛ از ۷۵ هزار مسجد، درب ۵۰ هزار مسجد بسته است

حاج ابوالقاسم دولابی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور روحانیت با اشاره به اوضاع نامناسب ...
1