کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

دانشگاه علوم پزشکی در کم‌ثبات‌ترین دوره مدیریتی خود به‌سر می‌برد؛

هت‌تریک جاودان‌سیرت در سه حرکت! / ماجرای هیئت علمی‌شدن سرپرست دانشگاه چیست؟ / خطاب به وزیر بهداشت: به این بی‌ثباتی‌ها پایان دهید / شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی نظر خود را در مورد شیوه مدیریتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کنند

8 خرداد 1402 ساعت 19:14

با توجه به اینکه دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک است، شهروندان، کارکنان، اعضای هیئت علمی و هر کسی که به نحوی با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ارتباطی دارد می‌تواند نظر خود را در خصوص سرپرست این دانشگاه به صورت کامنت زیر این خبر درج کند. ما نیز در تحریریه کبنانیوز به وسیله‌ کانال‌هایی که در اختیار داریم برآیند افکار عمومی در این خصوص را به گوش رئیس جمهور خواهیم رساند.


با توجه به اینکه دور دوم سفر ریاست جمهوری به استان کهگیلویه و بویراحمد نزدیک است، شهروندان، کارکنان، اعضای هیئت علمی و هر کسی که به نحوی با دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ارتباطی دارد می‌تواند نظر خود را در خصوص سرپرست این دانشگاه به صورت کامنت زیر این خبر درج کند. ما نیز در تحریریه کبنانیوز به وسیله‌ کانال‌هایی که در اختیار داریم برآیند افکار عمومی در این خصوص را به گوش رئیس جمهور خواهیم رساند.
به گزارش کبنا، دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در چند سال گذشته به شدت حاشیه‌ساز بوده و اتفاقات آن، ماهانه و گاهاً هفتگی در سرتیتر رسانه‌های استان قرار گرفته است.
یزدانپناه رئیس اسبق این دانشگاه حواشی متعددی داشت؛ در آن دوره دخالت سیاسیون و متنفذین در مدیریت دانشگاه بیش از هر دوره‌ای عیان بود. به هر حال قرعه فال به نام محمد غلام‌نژاد افتاد و او ریاست دانشگاه را بر عهده گرفت. یک سال نگذشته بود که غلام‌نژاد نیز برکنار شد. سعید جاودان‌سیرت حالا چند ماه است که سرپرستی دانشگاه را بر عهده دارد. از همان ابتدا حاشیه همراه جاودان سیرت نیز بود. بعد از آن‌که سامر مرادیان را از معاونت توسعه عزل می‌کند، امین بابویی را به عنوان جایگزین او معرفی کرده و حالا دو ماه نشده او را برکنار می‌کند.
واضح است که در ثبات مدیریتی می‌توان به کارایی و بهره‌وری رسید. اما این دانشگاه در چهار سال گذشته روی ثبات به خود ندیده است.
یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج نیز با ارسال یک نامه سرگشاده به شیوه مدیریتی جاودان‌سیرت انتقاد کرد. در بخشی‌هایی از نامه او آمده است: جناب آقای دکتر جاودان سیرت، همان‌گونه که خود می‌دانید دانشگاه علوم پزشکی دیگر آن دانشگاه سابق نیست و جنابعالی نیز بیشتر از همه ما از عمق فاجعه باخبرید و می‌دانید که سیاست‌زدگی با دانشگاه چه کرده است. دکتر غلام‌نژاد فارغ از همه موانع وحاشیه‌هایی که برایش ایجاد کردند،  قدم‌های خوبی در جهت برگرداندن دانشگاه به رسالت اصلیش برداشت. در مدت مدیریتش ندیدیم لیدر، مجری یا رئیس دفتر نماینده‌ای از بیرون دانشگاه بتواند عزل و نصب کند یا مدیر روابط عمومی بتواند وانمود کند که برنامه‌های جریان سیاسی حامی خود را در دانشگاه اجرا می‌کند و حتی نشنیدیم که مدیری بگوید غلام‌نژاد قبل از انتصابم گفته بروید با فلان نماینده بنشینید که به من زنگ بزند.
این استاد دانشگاه در ادامه نامه‌اش نوشته است: رویه خوبی بود احساس غرور می‌کردیم شما هم ادامه دهید. اما موضوعاتی در بین همکاران مطرح می‌شود که زیبنده دانشگاه نیست و لازم است جنابعالی به صورت شفاف به آنها پاسخ دهید.
در بین هیأت علمی‌ها شبهاتی در مورد هیات علمی تعهدی حضرتعالی وجود دارد که شنیده شده است با توجه به عدم احراز شرایط سن از شرایط ایثارگری استفاده نموده‌اید. گویا این شرط شما نیز در  ابتدا زیر شش ماه بوده است ولی در نهایت این شرط برای شما مهیا شده است اما چگونه؟
اگر واقعاً شرایط احراز را نداشته‌اید بالتبع بهره بردن از مزایای آن (مخصوصا انتقالی فرزندتان از خارج به دانشگاه یزد و سایر امتیازات دیگر) خلاف است.
طبق شنیده‌ها و برخی مستندات حضرتعالی و معاون توسعه فعلی جهت تبدیل وضعیت هیات علمی به صورت انفرادی مکاتبه نموده‌اید. در صورتی که طبق بخشنامه شماره 500/658/ت به تاریخ 10/02/1402معاونت آموزشی جهت تبدیل وضعیت هیات علمی، لزوم (ضرورت و الزام) شرکت کلیه داوطلبان (اعم از ایثارگر و غیرایثارگر) در فراخوان هیات علمی دانشگاه‌ها صدور و ابلاغ شده است که این اقدام در دانشگاه‌ها برای هر شخصی صورت گیرد خلاف است و عملاً با این بخشنامه تبدیل وضعیت شما و معاون توسعه امکان‌پذیر نیست.
در ادامه نامه آمده است: جذب و بکارگیری درصد قلیلی از اعضای هیات علمی در این دانشگاه و به‌خصوص در سال‌های اخیر در نوع خود منحصر به فرد است و مطابق آنچه شنیده و دیده می‌شود در دوره  اخیر کارمندانی از نورچشمی‌ها، ابتدا مدیر یکی از بخش‌های مهم دانشگاه می‌شوند و علیرغم در اولویت نبودن و یا عدم نیاز  جذب رشته تحصیلی ایشان، با فشار بر دانشکده‌ها، اعضای هیات‌ها و مسئولین ذیربط اعلام نیاز دریافت می‌کنند و در نهایت با سازوکاری زیرکانه با تأیید هیات اجرایی، جذب هیات علمی در فراخوانی که به اعتقاد متقاضیان بیرون از سیستم، به نوعی از قبل تعیین شده می‌باشد به عضویت هیات علمی دانشگاه درمی‌آیند.
اما در این میان مراحل جذب یکی از مدیران حال حاضر دانشگاه (مدیر منصوب حضرتعالی) که اتفاقاً خود نیز باید متولی جلوگیری از اعمال غیرقانونی باشد در نوع خود خیلی جالب است. بدین صورت که با وجود چندین نفر عضو هیات علمی در رشته تحصیلی مشارالیه در دانشگاه و حتی تکمیل نشدن ساعات موظف آموزشی اعضای هیات علمی فعلی هم‌رشته‌ای جناب مدیر، ولی به بهانه بازنشستگی و احتمال بازنشستگی چندین نفر از اعضای گروه مربوطه، در رشته‌ای متفاوت با رشته تحصیلی مدیر نورچشمی، شنیده‌ها حاکی از این است که با وجود مخالفت چندین باره اکثریت اعضای محترم هیات جذب اجرایی با جذب نیروی جدید و مازاد در رشته تحصیلی نامبرده، ولی متاسفانه  ظاهراً با فشار شدیدی بر برخی از اعضای محترم هیات جذب جهت تغییر رأی منفی خود در آخرین جلسه هیات اجرایی جذب و زمینه‌سازی برای جذب این مدیر محترم در آینده‌ای نزدیک  وارد شده است و اینکه آیا امکان تغییر رأی بعضی از اعضا و احتمال تغییر مفاد صورتجلسه در این خصوص بعد از جلسه عمومی وجود دارد یا خیر؟ نکته‌ای قابل بحث است که پاسخ آن را  به عهده حضرتعالی و اعضای حاضر در جلسه می‌گذاریم.
اما نکته قابل تأمل این است که در همین دانشگاه کارمندان زیادی دارای مدرک دکتری تخصصی هستند و با وجودی که رشته تحصیلی‌شان دقیقاً همان رشته افرادی است که در گروه مربوطه بازنشسته شده‌اند و ضرورت جذب نیروی جایگزین هم‌رشته‌ای برای ایشان احساس می‌شود و اتفاقاً یکی از بهانه‌های جذب جناب مدیر هم می‌باشد، ولی هیات اجرایی جذب با جذب این افراد مخالفت کرده است.
لذا لازم است که جنابعالی و نهادهای نظارتی بخصوص سازمان محترم بازرسی استان، هیات مرکزی و هیات عالی جذب اعضای هیات علمی در این خصوص بررسی و به جد جلوی این نوع خاص از سیاست زدگی در حیطه علم و دانش گرفته شود.
این استاد دانشگاه در پایان نامه خود گفته که منتظر شفاف‌سازی جاودان‌سیرت در این خصوص هست.
نقدهای متعددی در این مدت کوتاه به شیوه مدیریتی سعید جاودان سیرت وارد است. در حالی که تصور می‌شد کسی که در دوره شیوع ویروس کرونا لقب فرمانده گرفته بود، در دانشگاه نیز به درستی عمل کند، اما حالا علوم پزشکی بیش از پیش وارد حاشیه و از رسالت اصلی خود دور شده است.
ماجرای استعفای چند مدیر در انتقاد به شیوه مدیریتی جاودان سیرت تا حرف‌وحدیث‌های متعدد درباره رئیس شبکه بهداشت دنا و حالا برکناری معاون توسعه دانشگاه، همگی نشانه‌هایی هستند که به ما می‌گویند قرار نیست این دانشگاه روی خوش ببیند. گویی آرزویی که غلام‌نژاد برای برگرداندن آرامش به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج داشت را حالا سعید جاودان‌سیرت دارد به طرفه‌العینی بر باد می‌دهد.
دخالت سیاسیون و متنفذین در مدیریت دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه یاسوج آنقدر زیاد است که گویی تنها کسانی که برای این دانشگاه تصمیم نمی‌گیرند رأس دانشگاه و وزارت بهداشت است.
گفتنی است به زودی رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد. همان‌طور که رئیسی در سفر به بوشهر و خوزستان مدیرانی را عزل کرد، به نظر می‌رسد در سفر به استان ما نیز چنین کاری انجام دهد. چرا که معاون اجرایی او که چندی پیش به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده بود گفت: یکی از اهداف این سفرها برکناری مدیران ناکارآمد است.
شهروندان، کارکنان، اعضای هیئت علمی و هر کسی که به نحوی به دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ارتباطی دارد می‌تواند نظر خود را در خصوص سرپرست این دانشگاه به صورت کامنت زیر این خبر درج کند. ما نیز در تحریریه کبنانیوز به وسیله‌ کانال‌هایی که در اختیار داریم برآیند افکار عمومی در این خصوص را به گوش رئیس جمهور خواهیم رساند.


کد مطلب: 462920

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/462920/هت-تریک-جاودان-سیرت-سه-حرکت-ماجرای-هیئت-علمی-شدن-سرپرست-دانشگاه-چیست-خطاب-وزیر-بهداشت-این-بی-ثباتی-ها-پایان-دهید-شهروندان-کهگیلویه-بویراحمدی-نظر-خود-مورد-شیوه-مدیریتی-علوم-پزشکی-یاسوج-بیان-کنند

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1