تاریخ انتشار
جمعه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۵۸
کد مطلب : ۴۶۲۵۱۷

در پی ریزش دلار، بازار مسکن بی‌جان شد

۰
در پی ریزش دلار، بازار مسکن بی‌جان شد
کبنا ؛پنج عامل بیرونی که مهمترین آن می‌تواند تکمیل کریدور جنوب ـ شمال و افزایش درآمدهای صادراتی ایران باشد باعث بهبود امیدواری به شاخص‌های کلان اقتصاد کشور شده و در روزهای اخیر بازار مسکن را به آرامش رسانده است.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از ایسنا، مجموعه عواملی که باعث شده تا قیمت ارز روند کاهشی به خود بگیرد، بازارهای مسکن، خودرو و طلا را نیز به آرامش رسانده است. در روزهای اخیر توافقنامه احداث راه آهن رشت ـ آستارا بین ایران و روسیه به امضا رسید که یکی از مهمترین قطعات معطل مانده در پازل اتصال خلیج فارس به شمال اروپا محسوب می‌شود. طرف روس قرار است ۱.۶ میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کند.
بهبود روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، چشم‌انداز افزایش صادرات نفت، اعلام خبر آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران، افزایش تولیدات صنعتی، کاهش ثبت نام متقاضیان در طرح یکپارچه فروش خودرو اتفاقات مثبتی است که به نظر می‌رسد به کاهش انتظارات تورمی منجر شده و به نزولی شدن قیمت دلار انجامیده است.
در واقع ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و احتمال رونق در بخش‌های مولد صنعت و افزایش اشتغال در هفته‌های اخیر باعث شده تا بازارهای غیرمولد مثل ارز و طلا دچار رکود شوند.
بازار مسکن معمولا با احتیاط عمل می‌کند. زمانی که بازار ارز روند کاهشی به خود می‌گیرد معاملات مسکن دچار افت می‌شود؛ زیرا کنش‌گران در معاملات دچار تردید می‌شوند. خریداران معاملات خود را به تعویق می‌اندازند و فروشندگان منتظر اثرگذاری شاخص‌های کلان بر بازار مسکن می‌شوند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون قیمت‌های اعلامی آپارتمان به خصوص در مناطق شمالی تهران به ثبات رسیده است. البته به دلیل اثرپذیری قیمت مصالح ساختمانی از تورم نقطه به نقطه، انتظارات تورمی در بخش ساخت و ساز و آپارتمان‌های کلیدنخورده وجود دارد، اما تاثیری در قیمت واحدهای بالای پنج سال ایجاد نمی‌کند.
آن طور که واسطه‌های ملکی می‌گویند روند صعودی قیمت‌های پیشنهادی مسکن در شهر تهران طی روزهای اخیر متوقف و معاملات دچار رکود شده است. در صورت ادامه امیدواری به شرایط اقتصاد کشور در فاز بعدی احتمال کاهش نرخ‌های اعلامی آپارتمان در پایتخت وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1