تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۴
کد مطلب : ۴۶۲۱۲۲
کبنا شخصیت‌های برجسته استان را معرفی می‌کند؛

بخش ششم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ بهرام تاجگردون الگوی سیاست‌ورزی

۲۶
۲
بخش ششم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ بهرام تاجگردون الگوی سیاست‌ورزی
کبنا ؛
کهگیلویه و بویراحمد هر چند از نظر بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده استان‌های توسعه‌نیافته و کم‌برخوردار کشور قرار دارد، اما از نظر نیروی انسانی، توسعه‌یافته به نظر می‌رسد.
به گزارش کبنا، نیروهای انسانیِ توسعه‌یافته بسیاری در استان و خارج از آن، مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی هستند که در این پایگاه خبری به تناوب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
بهرام تاجگردون از سیاستمداران اصلاح‌طلب کهگیلویه و بویراحمدی است که سابقه دو دوره حضور در مجلس شورای اسلامی را دارد. تاجگردون در دور اول مجلس با کسب 20 هزار و 650 رأی (52/5 درصد آرای مأخوذه) و در دور سوم با کسب 42 هزار و 594 رأی (37/7 درصد آرای مأخوذه) به مجلس راه یافت.  وی همچنین در انتخابات مجلس چهارم رد صلاحیت شد و در مجلس ششم با وجود پیروزی، به دلیل ابطال نتیجه انتخابات از راه یابی به مجلس بازماند. در دوره‌های بعد نیز صلاحیت او برای حضور در انتخابات تأیید نشد.
بهرام تاجگردون که دانش‌آموخته کارشناسی زیست‌شناسی است، هفت تیر 1360 در حادثه بمب‌گذاری در دفتر حزب جمهوری اسلامی، که دکتر بهشتی و ۷۲ نفر از یارانش به شهادت رسیدند، او نیز آنجا حضور داشت و مجروح شد. اما با این وجود کمتر در بین افکار عمومی از او یاد می‌شود و معدود افرادی می‌دانند که تاجگردون آن روز در دفتر حزب جمهوری اسلامی بوده و مجروح شده است. اصولاً در کشور، گرایش‌های حزبی مانع تجلیل از برخی از افراد تأثیرگذار می‌شود.
بهرام تاجگردون که گرایش سیاسی اصلاح‌طلبی داشت، کمتر از سوی جریان اصلی و اصولگرایان مورد تجلیل قرار گرفته است. از سوی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد که این گرایش‌ها بسیار شدیدتر است، در پیوند با گرایشات و منافع قومی و طایفه‌ای تأثیر سوء بیشتری دارد. از این رو است که اغلب مردم از این بخش از شخصیت تاجگردون اطلاعی ندارند.
در مورد بهرام تاجگردون آورده‌اند که: بهرام تاجگردون سیاستمداری بود که سیاست را آموخته بود؛ سیاستمداری که صداقت و وفای به عهد و التزام به تکالیف دینی و انسانی و قانونی او، از ویژگی‌های منحصر به‌فردش بوده است. سیاستمداری که وجه دینی و اخلاقی و تعهد و پشتکارش در راه خدمت به مردم بر وجوه دیگرش برتری داشته است. سیاستمداری که هرگز آنچه که باور و اعتقاد نداشت، به آن ریا و تظاهر و توسل نمی‌جست. فردی بودکه متناسب با زمان خود، از آگاهی و دانش خاص برخوردار بود و بر همین اساس همواره در بیان مواضعش با صلابت برخورد می‌کرد. هرگز بدون تأمل و آگاهی، بدون شناخت و مطالعه به طرح و لایحه‌ای رأی نمی‌داد. از صاحب نظران بنام در مجلس بود که عدم وجودش در جلسه‌ای تخصصی، به‌عنوان خلاء محسوب و محسوس می‌شد. وکیلی بود که برای مردم حوزه انتخابیه‌اش همواره منبع و منشاء عزت و اعتبار محسوب می‌شد.
با این حال یکی از پرسش‌های اصلی امروز در استان کهگیلویه و بویراحمد این است که چرا باید چنین مفاخری به فراموشی سپرده شوند؟ چرا با وجود اثرگذاری‌ای که بهرام تاجگردون در حوزه‌های مختلف در کشور و به ویژه استان کهگیلویه و بویراحمد داشته، امروزه کمتر از او یاد می‌شود و به طور کلی چرا باید چنین الگوهایی به فراموشی سپرده شده و برخی از سلبریتی‌ها به عنوان الگو مورد پذیرش قرار بگیرند؟
به گفته رئیس بنیاد نخبگان کهگیلویه و بویراحمد، در استان محرومی مثل کهگیلویه و بویراحمد وقتی از فردی تجلیل می‌شود انگیزه پیدا می‌کند که در داخل استان بماند؛ در واقع وقتی جامعه و نهادهای رسمی و غیررسمی قدردان زحمات او باشند، انگیزه او برای خدمت دوچندان می‌شود. در کهگیلویه و بویراحمد چنین برنامه‌هایی باید بیشتر از استانهای دیگر برگزار شود تا انگیزه آنها را تقویت کنیم که در استان بمانند.
همان‌طور که اکوانی می‌گوید: در فرهنگ‌های پیشرو، نخبگان تبدیل به نماد و نشانه شده‌اند. این افراد در چنین فرهنگ‌هایی، نوعی سرمایه فرهنگی هستند. انباشت شخصیت‌هایی که تبدیل به نشانه شده‌اند را به راحتی می‌توان در استان‌های توسعه‌یافته کشور دید. نمونه آن هم استان فارس است. کهگیلویه و بویراحمد هم چنین ظرفیتی را دارد. با چنین کاری بخشی از فرهنگ برای آینده ثبت و ضبط می‌شود. یکی از روش‌های حفظ نخبگان، برگزاری مراسم و تولید آثار رسانه‌ای در مورد آنها است. وقتی الگو داشته باشیم و آنها را معرفی کنیم، جوانان از آنها الگو می‌گیرند.
بند ث ماده 64 قانون برنامه گفته که وظیفه همه نهادها این است که مفاخر را شناسایی و از آنها تجلیل کنند. اما در این میان دو مانع وجود دارد؛ یکی عدم همکاری دستگاه‌ها برای معرفی نخبگان و سرآمدان حوزه خود، و دومی وجود تنگ‌نظری‌ها و رقابت‌های شخصی، گروهی، قومی، منطقه‌ای و جغرافیایی است.
بنابراین وجود چنین موانعی باعث می‌شوند که شخصیت‌هایی مثل بهرام تاجگردون در بین جوانان معرفی نشوند و در نهایت الگوی مرجع جوانان کهگیلویه و بویراحمدی افرادی شوند که سنخیتی با فرهنگ بومی و ملی ما ندارند.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ محمدرضا سیاه‌پور کیست؟

بخش دوم) ملک‌حسینی؛ شرف کهگیلویه و بویراحمد

بخش سوم) فرزند کهگیلویه و بویراحمد در قامت وزیر بهداشت

 
بخش چهارم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سید مرتضی تقوی فرزند خلف آمیراحمد
 
نام شما

آدرس ايميل شما

یونسعلی
Iran, Islamic Republic of
سلام به نگارنده وسلام خدا بر حاج بهرام تاجگردون از مبارزان قبل وبعداز انقلاب گر چه بعداز پیروزی انقلاب توسط تعدادی مورد حجمه قرار می‌گرفت ولی محکم و استوار ایستادگی کردو تاکنون بر اندیشه وفکر خودش و هوادارانش جدا نشده درود خدا براین راه واندیشه واستقامت وسلام یونسعلی حسنعلی پور
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما
Iran, Islamic Republic of
خوبه،،
هم یونس
هم علی
یونسعلی
حسن‌
علی پور
حسنعلی پور
تاج گردون ،،،،خوب ،خوب خوب. بود
جنوب
Iran, Islamic Republic of
ایشون در مجلس پنجم رد صلاحیت شد
در مجلس چهارم رای نیاورد
کار عمرانی خاصی انجام نداد
و بهایی به بچه های گچساران و باشت نداد
و در دوره ایشون در واقع روح اعتناد به نفس از فرزندان گچساران گرفته شد.البته آدم مومنی بودند ظاهرا اما به درد مجلس نمیخورد واقعا
حاتم بخشی
Iran, Islamic Republic of
برادر باطل شد وگرنه جعفری چطوری رفت مجلس
زاگرس
Iran, Islamic Republic of
نگارنده محترم
ایشون در مجلس چهارم رای نیاورد
در مجلس پنجم رد صلاحیت شد
بهرام آدم پاکی بودند.اما آدم مجلس نبود
Iran, Islamic Republic of
زاگرس جونی سلام
درست،، گفتید،،،صحیح
ازدنا سلام دارم خدمتت
همیشه شاگرد استاد بزرگ
Iran, Islamic Republic of
همیشه بویژه زمان طاغوت نور خدا و اسلام را همه جا منتشر می کرد در کویر خشک حاکمیت گر نگویم بی دینی اما کم دینی چشمه زلال صفا و دیانت و انسان پروری بود خداوند این معلم بزرگ را خیر بی نهایت دنیا و آخرت عنایت فرماید
سیامک
Iran, Islamic Republic of
سلام خدمت کبانیوز محترم.ای کاش شما که دغدغه مفاخر و چهره های استان را جهت الگو جوانان دارید.کافی است محبوبیت سید باقر موسوی جهان آباد در بویراحمد را دلیل یابی و مجاهدت او در جبهه ویک رو و بی ریا بودن ،و توانایی و خدمات ایشان ..خالی بودن نام این سید درنبودن در برجسته های استان بی انصافی هست
تاج فوتبال آسیا
Iran, Islamic Republic of
با سلام ،بعداز اقای موسوی ما نماینده ای نداشتیم،البته الان با این نظارت ریسجمهور رفوزه شده چه برسه به نماینده مجلس،درود بر جناب اقای موسوی.
Iran, Islamic Republic of
ضعیف ترین نماینده و بی برنامه ترین آنها موسوی بود عامو
Iran, Islamic Republic of
انشالا نفر بعدی نوبت مرحوم حسین خانه اگه عدالت رعایت بشه
امیر
Iran, Islamic Republic of
الکی نگو
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه در استان ما فرهنگ نخبه کشی غالب هست و مهمترین دلیلش حسادت وضعف فرهنگی هست
Iran, Islamic Republic of
اوج وقاحته کبنا وقتی اسم رسانه روی خودت میزاری اما کامنتهارو گزینشی و فرمایشی نمایش میدی
ضادق
Iran, Islamic Republic of
بهرام تاجگردون . هیچ خدمتی از نظر توسعه اقتصادی اجتماعی به شهرستان گچساران و باشت نکرد .او یک نماینده سیاسی بود که در بعد اقتصادی و توسعه زیر ساخت ها نمره اش صفر بوده.شخصیت او عکس شخصیت غلامرضا تاجگردون بود . هر چه حاج غلام در اقتصاد و بودجه تبحر داشت .حاج بهرام در این خصوص صفر بود .
Iran, Islamic Republic of
همه اینهایی که گفتین غلامرضا تاجگردون ازش همش سر تره
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
اینجوری که دارید پیش میرید تا آخر ماه شخصیت ها و مفاخر استان تموم میشن و ممکنه بعدش احمد زاده هم بشه جز مفاخر استان
Iran, Islamic Republic of
به نام خدای بزرگ ومنزه ؛سعی کنیدمعرفی افراد شاخص بدون افراط وتفریط وبراساس واقعیات باشد ،وگریز خطی وباندی لحاظ نشود ۰
Iran, Islamic Republic of
مدیر محترم سایت خبری کبنا ،تقاضامندم در راستای معرفی شخصیت های معروف وتاثیر گزار کهگیلویه دربعد نظامی ورشادتهای دفاع مقدس ،ابعاد شخصیتی سردار سرافراز اسلام سرتیپ پاسدار سید مجید کریمی فارسی را تبین وتشریح فرمایید تا نسل جوان نسبت به شناخت فرماندهان زحمت کش دوران دفاع مقدس اگاهی بیشتری کسب نمایند سپاسگزارم ۰
رفیق سیدقربون
Iran, Islamic Republic of
بخدا قسم بنده نمی‌دانستم که در سال ۶۰ آقای تاج گردون هم در دفتری که بمب گذاشتن و۷۲ نفرهم شهیدند،،
Iran, Islamic Republic of
درود دوستان شخصیت بزرگی از استانمام (گچساران ) سردار امان الله گشتاسبی. از کبنا خواهش داریم در برنامه باشد..
آگاه باشید
Iran, Islamic Republic of
سلام کبنا در زمان آقای بهرام خان اصلاحی وجود نداشت چپ بود راست چپ کسانی بودن که در پیشانی دختران پونز (میخ )فرو می کردن بهرام مسلمان بود ولی مدیر نه مدیریتش را در فارس دیدم بیشتر از شش ماه مقاومت نکرد کبنا چیزی بلد نیستی نگو
Iran, Islamic Republic of
خدا پدر جنتی را بیامرزد که رد صلاحیتش کرد
علی
Iran, Islamic Republic of
دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوندهای مختلف کجا رفت
گچسارنی
Jordan
جناب سردبیر محترم کبنانیوز
در تاریخ سیاسی استان کسی همانند مرحوم نبی زاده نداشتیم ‌نخواهیم داشت. چطور فقط شما این آقایان دیدی
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1