تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۵۶
کد مطلب : ۴۶۲۰۴۰
تمرکز بازرسان بر گره‌گشایی از مشکل نبود زمین نهضت ملی مسکن در یاسوج؛

گره کور در طرح نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد به دست کی باز می‌شود؟

۰
گره کور در طرح نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد به دست کی باز می‌شود؟
کبنا ؛تیم بازرسی وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی برای بررسی عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن به دستور رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد سفر کرده‌اند و در خلال این سفر مشکلات این طرح در شهر‌های استان به ویژه یاسوج بررسی شده که کمبود زمین گره کور طرح نهضت ملی مسکن شناخته شد و به نظر می‌رسید عدم آشنایی مسوولان مربوطه با آخرین دستورالعمل‌های طرح ملی مسکن نیز از دیگر عقب ماندگی طرح نهضت ملی مسکن در این استان بود.
به گزارش کبنا، طرح نهضت ملی مسکن از مهم‌ترین و اولویت دار‌ترین پروزه‌های عملیاتی دولت سیزدهم محسوب می‌شود که باید در مدت چهار سال چهار میلیون مسکن در کشور ساخته شود که تعهد چهارساله استان کهگیلویه و بویراحمد هم ۴۰هزار واحد طی مدت یاد شده می‌باشد.
طبق دستور رئیس جمهور، ارزیابی در خصوص پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن، در ۱۰ استان کشور در حال انجام است وکهگیلویه و بویراحمد هم جزء یکی از همین استان هاست که معضل نبود زمین کافی دولتی در مرکز این استان بر دشواری کار افزوده است.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور در خصوص این سفر‌ها می‌گوید که آنچه رئیس جمهور را برای بررسی وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۱۰ استان کشور مصمم کرد، این بود که کلیت کشور نسبت به اعداد و ارقامی که باید به آن می‌رسیدیم، پایین است.
وحید قربانی می‌افزاید: ارزیابی‌های ما مچ‌گیرانه نیست و می‌خواهیم نقاط مثبت و منفی را ببینیم تا سرعت، کیفیت و نتایج کار برای مردم ملموس‌تر باشد.
وی ادامه داد: تاکنون هشت استان در کشور بررسی شده که شرایط مشکلات آن‌ها یکسان نیست و برای نمونه در استان کهگیلویه و بویراحمد کمبود زمین وجود دارد که باید از حداقل ظرفیت‌ها استفاده شود.
البته معاون اجرایی رئیس جمهور هم هفته گذشته سفری به استان کهگیلویه و بویراحمد داشت و روند اجرای طرح را مطلوب ارزیابی کرده و ابراز رضایت کرده بود اما تأمین زمین محل احداث را از موانع اجرای طرح نهضت ملی مسکن در مرکز این استان اعلام کرده بود.
محسن منصوری افزوده بود که مسکن ملی به صورت جدی روزانه از سوی رئیس جمهور رصد می‌شود و عزم دولت بر این است که به این تعهدات عمل کند.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تشریح وضعیت موجود طرح نهضت ملی مسکن به بازرسان اعزامی از مرکز به این استان گفت: سهم کهگیلویه و بویراحمد در مدت چهار سال ۴۰ هزار مسکن است و باید سالانه ۱۰ هزار مسکن در استان ساخته شود.
طرح ملی مسکن

عیسی شهامت افزود: بنابراین در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ باید ۲۴ هزار واحد در ۲ سال ساخته شود که اکنون در این مدت یک سال و نیم، ۱۷ هزار و ۵۴۱ واحد شروع شده است.
وی عنوان کرد: همچنین ۲ هزار و ۵۲۴ واحد به زودی کلنگ زنی می‌شود و سرجمع بیش از ۱۹ هزار واحد در استان اجرایی شده است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ۵۹ هزار و ۵۷۸ متقاضی نهضت ملی مسکن در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند و جالب است که ۵۲ درصد متقاضیان در شهر یاسوج هستند و در این شهر هم مشکل کمبود زمین وجود دارد.
شهامت ابراز کرد: در برخی شهرستان‌ها ساخت مسکن مازاد بر سهمیه استان انجام شده و در مجموع از نظر استانی پیش‌رو هستیم اما در برش شهرستانی مشکلاتی وجود دارد.
وی تأکید کرد: نقطه اتکای استان ما سوق دادن مردم به سمت خودمالکی است؛ زیرا که بعضاً بهتر هم ساخته می‌شوند.
پای بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد در پرداخت تسهیلات نهضت ملی مسکن می‌لنگد
یکی از مشکلات موجود پیش روی اجرای موفق طرح نهضت ملی مسکن نبود همکاری لازم بانک‌ها برای ارائه تسهیلات مسکن است و به طور مرتب بانک‌ها می‌گویند که اختیارات مکفی را برای پرداخت ندارند.
مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور گفت: متأسفانه یکی از دلایل توقف مسکن ملی را بانک‌ها اعلام می‌کنند و این در حالی است که همه اختیارات را به بانک‌های استان داده‌اند.
قربانی با بیان اینکه نباید مشکلات مسکن را به میدان بانک‌ها پاسکاری کرد، افزود: باید به هر مراجعه‌کننده‌ای به بانک‌ها برای مسکن تسهیلات پرداخت داده شود.
وی با اشاره به اینکه تعهد جهش تولید مسکن با نامه‌نگاری اجرا نمی‌شود، تأکید کرد: اختیارات برای همه جا خوب است شاید ابتدا قانون جهش تولید مسکن عقیم بوده اما اکنون اینگونه نیست و مدیران دستگاه‌ها و بانک‌ها نباید با هم مجادله کنند و در مقابل مردم وظیفه اخلاقی‌مان را انجام بدهیم.
مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی نیز تأکید کرد: هیچ محدودیتی برای بانک‌ها نیست و بانک‌های ملت و مسکن هیچ مشکلی برای پرداخت ندارند.
حسین مذنب افزود: بانک‌های مسکن و ملت تنها بانک‌های هستند که قرار داد خودمالکی دارند وسایر و سایر بانک‌ها هم باید بدون وقفه این کار را انجام بدهند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد به موضوع زیرساخت‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های استان گریزی زد و گفت: بدون استثنا تمام مسکن ملی سراسر استان مشکل زیرساخت از جمله آب، برق و گاز دارند.
محمد راستا افزود: البته مشکل گاز اخیراً رفع شده اما مشکلات آب و برق همچنان به قوت خود باقی است.
قربانی مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور در این زمینه گفت: دستگاه‌های متولی ایجاد زیرساخت باید زیرساخت‌ها را آماده کنند و پولش را هم از وزارت مربوطه‌شان بگیرند.
مذنب مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی نیز هم گفت: در استان‌های دیگر برای ایجاد زیرساخت هیچ مشکل اعتبار نبوده و نباید در کهگیلویه و بویراحمد هم باشد.
محمدرضا نیازی از مسئولان بخش مسکن دفتر فنی وزارت کشور نیز گفت: به نظر می‌رسد که برخی از مسئولان مرتبط با مسکن ملی از آخرین دستورالعمل و آئین‌نامه‌های شورای مسکن اطلاع ندارند و بهتر است که این قوانین و آئین نامه‌ها به دستگاه‌های مرتبط ارسال شوند.
ایرنا در ادامه این گزارش نوشت: به گفته کارشناسان، یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد در سال‌های اخیر به یکی از شهر‌های مهاجرپذیر تبدیل شده است که موقعیت توریستی، واقع شدن در شاهراه ارتباطی شمال و جنوب کشور، نزدیکی به مراکز استان‌های مهم جنوبی و از طرفی رونق دانشگاه‌ها مهمترین دلیل مهاجرپذیری شهر یاسوج عنوان شده است. ۸۷ درصد استان جنگل و مناطق دارای پوشش مرتع است که مشکل قانونی جهت نهضت ملی وجود دارد. یاسوج در سال‌های اخیر شاهد مهاجرت بی‌رویه ساکنان مناطق مختلف استان و برخی نقاط کشور بوده به طوری که جمعیت این شهر در سال ۱۳۵۵ تنها چهار هزار و۵۲۴ نفر بوده و در آخرین سرشماری رسمی که سال ۱۳۹۵ انجام شده به ۱۳۴ هزار و ۵۳۲ نفر رسیده و این امر تأمین زمین برای ایجاد زیرساخت‌های مختلف در این شهر را با مشکل مواجه کرده است.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: حدود ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن باید در یاسوج ساخته شود که تاکنون عملیات اجرایی ۵۲۵ واحد شروع شده و تأمین زمین برای ۹۵۰۰ واحد در این شهر باید تعیین تکلیف شود.
سید علی احمدزاده اظهار کرد: برای تأمین زمین در شهر یاسوج طبق اعلام اداره کل راه و شهرسازی هیچ زمین دولتی برای اجرای طرح باقی نمانده است.
وی افزود: یکی از راه‌های رفع این مشکل الحاق و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی درجه ۲ و سه در نزدیکی یاسوج بود که وزیر کشور با این اقدام مخالفت کرد.
طرح ملی مسکن
استاندار کهگیلویه و وبویراحمد تصریح کرد: در حال حاضر با سپاه و نیروی انتظامی رایزنی‌هایی برای تأمین زمین اجرای طرح نهضت ملی مسکن با اولویت خانه دار شدن کارمندان همین نهاد‌ها در دستور کار است اما این اقدام برای همه مردم عادی استان گره‌گشا نیست.
وی گفت: بخش عظیمی از متقاضیان مردم عادی هستند که باید بتوانیم زمین مورد نیاز آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم.
اخیرا؛ آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در آخرین شورای عالی مسکن از پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در ۱۰ استان اظهار نگرانی کرد و به وزیران کشور و راه و شهرسازی دستور داد که با تشکیل گروه بازرسی وضعیت طرح نهضت ملی مسکن را در این استان‌ها مورد ارزیابی قرار دهند.
طبق گفته‌های رئیس جمهور، وزیران مربوطه با بررسی کارشناسانه دریابند که استان‌هایی که روند کارشان در حوزه مسکن کند بوده با چه مانعی مواجه بوده‌اند که اگر دلیل قانع‌کننده‌ای داشتند به آنان برای سرعت بخشی به روند کار کمک لازم را داشته باشند و در صورت نداشتن دلیل قانع‌کننده و کاهلی در امر موجود حتماً با آنان برخورد جدی و قانونی شود.
حال این سؤال پیش می‌آید که آیا دستور صریح رئیس جمهور برای تسریع در اجرای نهضت ملی مسکن در استان‌ها، این گره را در یاسوج باز می‌کند که وزارت راه و شهرسازی و بانیان آن برای استان زمین خریداری کنند.
تلاش‌های استان برای اینکه زمین از بخش خصوصی برای یاسوج تأمین شود تاکنون تأمین اعتبار نشده و به نتیجه نرسیده است.
در این استان زمین دولتی و منابع طبیعی وجود ندارد و یا محدود است بنابراین می‌طلبد از کشاورزان اطراف شهر یاسوج زمین خریداری و کار رونق گیرد.
البته دیدگاه وزیر کشور این است که هیچ استانداری حق ندارد که زمین‌های مرغوب کشاورزی را تغییر کاربری دهد و طرح ملی مسکن اجرا کند اما با توجه به چالش‌ها و دغدغه مردم و دولت نسبت به موضوع مسکن باید فکری اساسی به حال این موضوع شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
1