تاریخ انتشار
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۴۶۲۰۱۳
در شورای مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد

کنایه مسئول کشوری به مدیران کهگیلویه و بویراحمد؛ از آخرین دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های شورای مسکن اطلاع ندارید / یک سال پروژه مسکن منطقه ارم یاسوج هیچ تکانی نخورده است / پای لنگ بانک‌ها / کمبود زمین قوز بالای قوز

۱
۰
کنایه مسئول کشوری به مدیران کهگیلویه و بویراحمد؛ از آخرین دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های شورای مسکن اطلاع ندارید / یک سال پروژه مسکن منطقه ارم یاسوج هیچ تکانی نخورده است / پای لنگ بانک‌ها / کمبود زمین قوز بالای قوز
کبنا ؛جلسه نهضت ملی مسکن کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز به ریاست استاندار کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد و به نظر می‌رسید که برخی از مسوولان مرتبط با مسکن ملی از آخرین دستورالعمل و آئین‌نامه‌های شورای مسکن اطلاع ندارند و بهتر است که این قوانین و آئین نامه‌ها به دستگاه‌های مرتبط ارسال شوند.
به گزارش کبنا، جلسه طرح نهضت ملی مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد عصر امروز (شنبه 16 اردیبهشت ماه 1402) به ریاست سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ و با حضور وحید قربانی_ مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور_، حسین مذنب_ مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی_ و جمعی از بازرسان وزرات راه و کشور در سالن دولت برگزارشد.
آنگونه که در این نشست مشخص شد گویا هنوز بعضی از فرمانداران و مدیران مربوطه به طرح نهضت ملی مسکن شناخت کافی از قوانین و آئین نامه‌های این طرح ندارند.
محمد راستا_ مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد_ در ادامه نشست به وضعیت زمین نهضت ملی مسکن در شهر‌های مختلف استان اشاره کرد.
طبق گفته راستا برای شهر‌های چرام، لیکک، مارگون، لنده و... زمین آماده شده است. در شهر مادوان ۹۲۰۰ متر زمین با تمام زیرساخت‌ها آماده شده که اگر برای خرید این زمین پیگیری شود، مشکل شهر مادوان برای همیشه مرتفع می‌شود. شهر مارگون دو قطعه زمین اماده شده است.
مختار اندرخور_ فرماندار شهرستان مارگون_ در این نشست گفت: ۸ هزار متر زمین در شهر مارگون آماده و قطعه‌بندی شده است و اولویت هم با کسانی است که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند.
وی در ادامه گفت: این افراد باید۴۰ میلیون تومان آورده بیاروند که همه این افراد می‌گویند؛ ما نمی‌توانیم این پول را پرداخت کنیم.
در همین حین صادقیان_ معاون دفتر فنی وزارت کشور _ گفت: متقاضیان کمیته امداد و بهزیستی آورده اولیه نمی‌خواهند و مکاتبات متعددی در این باره انجام گرفته است.
اندرخور گفت: ۳۵۰ نفر متقاضی بودند که ۳۰ نفر آن‌ها تأیید شده است.
در ادامه محمد راستا_ مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: ۴۰۱ نفر متقاضی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در سطح استان داریم.

در همین حین صادقیان_ معاون دفتر فنی وزارت کشور _ تأکید کرد: متقاضی که برچسب کمیته امداد و بهزیستی دارد، لازم نیست که آورده اولیه را بیاورند.
اندرخور هم گفت: هیچ کدام از متقاضیان برچسب کمیته امداد نخورده‌اند که صادقیان_ معاون دفتر فنی وزارت کشور _ گفت: متقاضی که برچسب نخورده از نظر ما متقاضی عادی است.
قباد مبشری_ مدیرکل کمیته امداد کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از آورده اولیه (۴۰ میلیون تومان ) معاف هستند و مکاتباتی هم در این خصوص شده است. وحتماً متقاضیان مسکن تحت پوشش کمیته امداد باید از طرف ما استعلام گرفته شود؛ چرا که ما برای برخی از متقاضیان در روستا مسکن ساخته‌ایم و الان در طرح نهضت ملی مسکن هم اسامی‌شان وجود دارد.
به گزارش کبنا، آمار مسوولان کهگیلویه و بویراحمد با برخی از آمار‌هایی که در اختیار مسوولان کشوری بود، مغایرت داشت.
محمد راستا_ مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد_ در این جلسه گفت: ۶۴۶۴ متقاضی مسکن خودمالکی در سطح استان داریم که ۶۰ درصد خودمالکی‌ها در شهر یاسوج است.
در ادامه بحث داغ مسکن روی ضلع اصلی طرح نهضت ملی مسکن رفت. پای بانک‌ها در پرداخت تسهیلات مسکن ملی لنگد. ، حسین مذنب_ مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی در این نشست گفت: بانک‌های مسکن و ملت تنها بانک‌های هستند که قرار داد خودمالکی دارند وسایر و سایر بانک‌ها هم باید بدون وقفه این کار را انجام بدهند.
وحید قربانی_ مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور_ گفت: متأسفانه یکی از دلایل توقف مسکن ملی را بانک‌ها اعلام می‌کنند و این در حالی است که همه اختیارات را به بانک‌های استان داده‌اند.
وی با بیان اینکه نباید مشکلات مسکن را به میدان بانک‌ها شوت کرد، افزود: باید به هر مراجعه‌کننده‌ای به بانک‌ها برای مسکن تسهیلات پرداخت داده شود.
وی با بیان اینکه تعهد جهش تولید مسکن با نامه‌نگاری اجرا نمی‌شود، تأکید کرد: اختیارات برای همه جا خوب است. شاید ابتدا قانون جهش تولید مسکن عقیم بوده اما الان اینگونه نیست و مدیران دستگاه‌ها و بانک‌ها نباید با هم مجادله کنند و ما باید در مقابل مردم وظیفه اخلاقی‌مان را انجام بدهیم.
حسین مذنب_ مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی_ تأکید کرد: هیچ محدودیتی برای بانک‌ها نیست و بانک‌های ملت و مسکن هیچ مشکلی برای پرداخت ندارند.
عیسی شهامت_ معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ در ادامه با بیان اینکه مرتب بانک‌ها می‌گویند ما اختیارات لازم را نداریم، گفت: تهران نباید نامه بزند که بر اساس مصارف و منابع استان تسهیلات پرداخت شود؛ چرا که در این صورت بانک‌ها همکاری نمی‌کند بلکه باید سهم تسهیلات استان در مرکز دیده شود.
صادقیان_ معاون دفتر فنی وزارت کشور_ تأکید کرد: وقتی بانک ملت هیچ مشکلی برای پرداخت ندارد، نباید بانک‌های دیگری هم مشکلی داشته باشند.
حسین مذنب_ مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی_ در ادامه به پروژه مسکن ملی منطقه ارم اشاره کرد و گفت: مردم متقاضی مسکن در این منطقه گلایه دارند. یک سال است که این پروژه هیچ تکانی نخورده است.

به گزارش کبنا، در ادامه محمد راستا_ مدیرکل راه و شهرسازی استان کهگیلویه و بویراحمد_به موضوع زیرساخت‌های طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های استان گریزی زد و گفت: بدون استثناء تمام مسکن ملی سراسر استان مشکل زیرساخت از جمله؛ آب، برق و گاز دارند.
وحید قربانی_ مدیرکل دفتر فنی وزارت کشور_ در این زمینه گفت: دستگاه‌های متولی ایجاد زیرساخت باید زیرساخت‌ها را آماده کنند و باید پولش را هم از وزارت مربوطه‌شان بگیرند.
حسین مذنب_ مدیرکل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و حقوق شهروندی وزارت راه و شهرسازی_ نیز در این خصوص تأکید کرد: در استان‌های دیگر برای ایجاد زیرساخت هیچ مشکل اعتبار نبوده و نباید در اینجا هم باشد.
محمدرضا نیازی_ از مسوولان بخش مسکن دفتر فنی وزارت کشور_ نیز در این جلسه، گفت: به نظر نمی‌رسد که برخی از مسوولان مرتبط با مسکن ملی از آخرین دستورالعمل و آئین‌نامه‌های شورای مسکن اطلاع ندارند و بهتر است که این قوانین و آئین نامه‌ها به دستگاه‌های مرتبط ارسال شوند.
وحید قربانی_ مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور_ نیز در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه عزم همگانی و جدی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن نیاز است و همه دستگاه‌های اجرایی باید پای کار بیایند، گفت: آنچه رئیس جمهور را برای بررسی وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن ۱۰ استان کشور مصمم کرد، این بود که کلیت کشور نسبت به اعداد و ارقامی که باید به آن می‌رسیدیم، پایین است.
وی گفت: برخی دستگاه‌های اجرایی هنوز مسکن را جزء وظایف خود ندانسته و همکاری لازم را نداشته‌اند.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور افزود: ارزیابی‌هایی برای شورای عالی مسکن تهیه و شاخص‌هایی ملاک قرار داده شد که براساس آن، استان‌های کشور رده‌بندی شد و در این ارزیابی‌ها استان‌های رده بالا و پایین که مقایسه می‌شوند تفاوت چندانی بین آن‌ها وجود ندارد.
وی بیان کرد: در حالی که یک سال و نیم از اجرای این طرح ارزشمند می‌گذرد و باید کار‌های بسیار مؤثری انجام می‌شد اما برخی استان‌ها با چالش‌هایی مواجه هستند.
قربانی گفت: یکی از مصائب امروز جامعه دسترسی به مسکن کیفی و کافی است، یا مسکن نداریم و در شرایط بدمسکنی هستیم و همین مشکل، مجلس را وادار کرد تا تصمیم بزرگ بگیرد و قانون جهش تولید مسکن تصویب شد.
وی افزود: وقتی به این سیاست‌اندیشیده شود، متوجه خواهیم شد این یک برنامه بخشی نیست و به نتیجه نرسیدن یک برنامه راهبردی در حوزه مسکن، کشور را دچار چالش‌های جدی خواهد کرد.
مدیرکل دفتر فنی و برنامه‌ریزی عمرانی وزارت کشور بیان کرد: هشت استان در کشور بررسی شده که شرایط مشکلات آن‌ها یکسان نیست و برای نمونه در استان کهگیلویه و بویراحمد کمبود زمین وجود دارد که باید از حداقل ظرفیت‌ها استفاده شود.
وی گفت: یکی از ابتکارات برای شهر یاسوج، سوق دادن متقاضیان به شهر‌های اطراف یا روستا‌ها است البته باید همراه با مشوق‌هایی باشد و زمینه‌سازی شود.
قربانی تأکید کرد: ارزیابی‌های ما مچ‌گیرانه نیست و می‌خواهیم نقاط مثبت و منفی را ببینیم تا سرعت، کیفیت و نتایج کار برای مردم ملموس‌تر باشد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: ۵۹ هزار و ۵۷۸ متقاضی نهضت ملی مسکن در استان وجود دارد که از این تعداد ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر تأیید نهایی شده‌اند.
محمد راستا اظهار کرد: از تعداد ۱۷ هزار و ۴۷۶ نفر نیز ۱۰ هزار و ۷۰۰ نفر در نوبت اختصاص پروژه هستند.
وی افزود: از این تعداد هشت هزار و ۵۴۵ نفر در یاسوج هستند که کمبود زمین در این شهر وجود دارد.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: برای ۲ هزار و ۲۴ نفر زمین آماده شده که در سفر دوم رئیس جمهور به استان کلنگ‌زنی شود.
وی گفت: بنابراین در دیگر شهر‌ها مشکلی نداریم و مشکل اصلی طرح نهضت ملی مسکن، در شهر یاسوج بوده و اکثر پشت نوبتی‌ها مربوط به مرکز استان است.
راستا افزود: ۴۸ هزار واحد در مجموع سهم استان است که ۱۷ هزار و ۵۴۱ واحد تاکنون شروع شده است.
حسین مذنب_ مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی_ نیز در ادامه این جلسه تاکید کرد: هم اینک یک سال و نیم از اجرای طرح اولویت دار نهضت ملی مسکن در کشور می‌گذرد و باید تعهد دولت در استان‌های مختلف کشور در خصوص این طرح اجرایی شود.
مذنب افزود: طبق وعده رئیس جمهور باید وضعیت اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ۱۰ استان بررسی می‌شد که کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های مشخص شده است.

وی افزود: در این ۱۰ استان از لحاظ جغرافیایی طرح ارزیابی می‌شود و چنانچه اختلافی بین دستگاه‌های اجرایی باشد رفع می‌شود و همچنین از توان وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکلات بهره خواهیم برد.
مدیرکل بازرسی، مدیریت عملکرد و حقوق شهروندان وزارت راه و شهرسازی ابراز کرد: به طور کلی در این سفر مشکلات استان بررسی می‌شود اگر مشکل استانی است، آن را همین‌جا حل می‌کنیم چنانچه در توان وزارتخانه نبود باید چاره‌ای برای آن‌اندیشیده شود.
مذنب تأکید کرد: یک سال و نیم از اجرای طرح نهضت ملی مسکن در استان‌ها می‌گذرد باید ببینیم کجا هستیم البته در کهگیلویه و بویراحمد کار‌های خوبی هم انجام شده است ولی باید سرعت پروژه‌ها افزایش یابد.
وی ادامه داد: بانک‌های استان موظفند بدون محدودیت تسهیلات واحد‌های خود مالک را پرداخت کنند و هر تقاضایی آمد باید پرداخت کنند.
سید علی احمدزاده_ استاندار کهگیلویه و بویراحمد_ گفت: حدود ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن باید در یاسوج ساخته شود که تاکنون عملیات اجرایی ۵۲۵ واحد شروع شده و تامین زمین برای ۹۵۰۰ واحد در این شهر باید تعیین تکلیف شود.
احمدزاده اظهار داشت: برای تامین زمین در شهر یاسوج طبق اعلام اداره کل راه و شهرسازی هیچ زمین دولتی برای اجرای طرح باقی نمانده است.
وی افزود: یکی از راه‌های رفع این مشکل الحاق و تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی درجه ۲ و سه در نزدیکی یاسوج بود که وزیر کشور با این اقدام مخالفت کرد.

استاندار کهگیلویه و وبویراحمد تصریح کرد: در حال حاضر با سپاه و نیروی انتظامی رایزنی‌هایی برای تامین زمین اجرای طرح نهضت ملی مسکن با اولویت خانه دار شدن کارمندان همین نهادها در دستور کار است اما این اقدام برای همه مردم عادی استان گره‌گشا نیست.
وی گفت: بخش عظیمی از متقاضیان مردم عادی هستند که باید بتوانیم زمین مورد نیاز آنها را تعیین تکلیف کنیم.
احمدزاده عنوان کرد: در شهرستان‌های لنده، باشت و پاتاوه و حتی سی سخت نیز مشکل تامین زمین وجود دارد.
به گزارش کبنا، تیم بازرسی وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی برای بررسی عملکرد استان‌ها در طرح نهضت ملی مسکن به دستور رئیس جمهور به این استان سفر کرده‌اند و مشکلات طرح نهضت ملی مسکن در شهر‌های استان به ویژه یاسوج بررسی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
نتیجه ؟؟!!
بنزین دردسرساز

بنزین دردسرساز

کیفیت پایین بنزین ایران سال‌ها مورد مناقشه ارگان‌های داخلی بوده است. سازمان استاندارد ...
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
1