تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۴۳
کد مطلب : ۴۶۱۸۱۹
کبنا شخصیت‌های برجسته استان را معرفی می‌کند؛

بخش چهارم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سید مرتضی تقوی فرزند خلف آمیراحمد

۱۰
۱
بخش چهارم) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سید مرتضی تقوی فرزند خلف آمیراحمد
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد هر چند از نظر بسیاری از شاخص‌های توسعه در رده استان‌های توسعه‌نیافته و کم‌برخوردار کشور قرار دارد، اما از نظر نیروی انسانی، توسعه‌یافته به نظر می‌رسد.
به گزارش کبنا، نیروهای انسانیِ توسعه‌یافته بسیاری در استان و خارج از آن، مشغول به فعالیت و خدمت‌رسانی هستند که در این پایگاه خبری به تناوب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.
سید مرتضی تقوی فرزند خلف سید میراحمد تقوی (1302-1398) از روحانیون شهیر کهگیلویه و بویراحمدی است. پدر او به عنوان یکی از روحانیون زاهد و متقی که تا زمانی که زنده بود، نفسش همیشه گرم بود و سخن و حرفی جز برای مردم نمی‌زد.
آمیر احمد تقوی که یکی از مصلحان شناخته شده استان بود و همیشه در رفع منازعات محلی فعالیت می‌کرد، حوزه علمیه شهرستان دهدشت را خود او تأسیس کرد و با تأسیس مدرسه علمیه ولیعصر دهدشت به تدریس در این حوزه پرداخت.
میراحمد علاوه بر این‌که همیشه مورد احترام قاطبه مردم کهگیلویه و بویراحمد بود، تشییع بسیار باشکوهی نیز برای او برگزار شد.
اما حالا پسرش سید مرتضی تقوی طلبه خوشفکر و جوان، جای او را پر کرده است.  سید مرتضی درسال 1359 در سن 18 سالگی وارد حوزه علمیه قم شد. البته پیش از ورود به حوزه، مقدمات ادبیات عرب را نزد میراحمد آموخته بود و دوره مقدمات را تا سال 62 به پایان رساند و از سال 1363 تا 1364 در محضر درس لمعه و قوانین حضرت آیت الله آقای شیخ حسین راستی کاشانی حضور یافت.
سید مرتضی تقوی در سال 1364 با کسب رتبه 15 در کنکور سراسری، برای تحصیل جامعه‌شناسی وارد دانشگاه تهران شد. همزمان با دروس سطح حوزه، تحصیلات دانشگاه را نیز تا پایان دوره لیسانس ادامه داد و پس از آن ممحض در دروس حوزه شد.
وی مکاسب را از محضر مرحوم آیت الله شیخ احمد پایانی و رسائل را اغلب از محضر آیت الله شیخ مصطفی اعتمادی استفاده کرد. کفایه را در خدمت آقا شیخ مهدی گنجی فرا گرفت و در سال 1371 وارد مرحله دروس خارج شده و در فقه عمدتاً از محضر آیت‌الله آقای سیدمحمود هاشمی شاهرودی استفاده کرد و به مدت 8 سال مستمراً ملتزم درس ایشان در کتاب البیع و کتاب القضاء بود. در اصول از محضر آیت‌الله آقای شیخ حسین وحید خراسانی استفاده کرد و 9 سال درس اصول ایشان را مستمراً شرکت و گزیده دروس اصول ایشان را از نواهی تا آخر برائت در 10 دفتر تقریر کرد. حدود دو سال نیز از درس فقه (مکاسب محرمه) آیت الله منتظری و درس فقه (کتاب صلاة) آیت الله میرزا جواد تبریزی استفاده برد. در حکمت نیز مطالعات و تأملاتی داشته و با حوزه علوم اجتماعی نیز چون رشته دانشگاهی ایشان بود آشنایی دارد.
در سال 1361حین اشتغال به تحصیل ادبیات در حوزه؛ کتاب «امرئتان و الرجل» از نوشته های شهیده بنت الهدی صدر را تحت عنوان «سرنوشت دو خواهر» به فارسی ترجمه کرده که انتشارت جامعه مدرسین آن را چاپ و منتشر کرد.
از سال 1374 همکاری با مجله تخصصی فقه اهل‌بیت را آغاز و مقالات فقهی خود را در آن منتشر کرد؛ اغلب مقالات فقهی استادشان جناب آقای هاشمی شاهرودی که در این مجله انتشار یافته نیز با قلم ایشان به فارسی تقریر شده است. از سال 1378 تا 1380 مسئولیت مرکز مطالعات و تحقیقات اسلامی دفتر تبلیغات را بر عهده داشته و تقریباً همزمان با آن مسئولیت مرکز تحقیقات فقهی قوه قضائیه نیز به عهده او واگذار شد.
سید مرتضی تقوی در طول سال‌های گذشته مخصوصاً پس از اتمام دروس خارج، به تدریس  فقه و اصول و نیز راهنمایی، مشاوره و داوری پایان‌نامه‌های سطح سه و چهار و دکتری حوزه و برخی دانشگاه‌ها اشتغال داشته‌است.
کهگیلویه و بویراحمد نیازمند چنین چهره‌هایی است که علاوه بر تخصص دانشگاهی، بالاترین درجات تحصیل در حوزه را طی کرده‌اند و علاوه بر عقبه اجتماعی و سیاسیِ اثرگذار، خود نیز به خوشفکری و صلح‌طلبی شهره دارند.
این نیروهای انسانی، سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد هستند که می‌توانند علاوه بر بر عهده گرفتن نقش الگوی مرجع، در کاهش نزاع و افزایش صلح و همبستگی اجتماعی و سیاسی نقش اثرگذاری داشته باشند. ازاین‌رو معرفی آن‌ها به شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مسائل و آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی در استان باشد.

بیشتر بخوانید:

بخش اول) شخصیت‌های استان کهگیلویه و بویراحمد؛ محمدرضا سیاه‌پور کیست؟

بخش دوم) ملک‌حسینی؛ شرف کهگیلویه و بویراحمد

بخش سوم) فرزند کهگیلویه و بویراحمد در قامت وزیر بهداشت
نام شما

آدرس ايميل شما

سلام.
Iran, Islamic Republic of
لازم است که معیار شاخص بودن افراد را فقط در حیطه ی ایراد سخنرانی و ... قرار ندهیم. چه بسیار اند تحصیل کنند گان علوم عملی و همچنین عارفانی که خدمت پنهان روا می دارند و ذره ای چشم داشت و مطرح شدن ندارند.
بویر احمد
Iran, Islamic Republic of

فقط بویراحمد
Iran, Islamic Republic of
بویر احمد کیلوی چنده. کهگیلویه بزرگ
Iran, Islamic Republic of
سلام هرچقدم مدیر ورییس انتخاب کنید اوضاع ما همینه یه نفر نیست حقوق کارگران پمپ بنزین گچساران درست کنه خدا چطوری قبول می‌کنه 5میلیون حقوق بدن تو این اوضاع
United States
مدیر محترم کبنا
با عرض سلام
اگرچه نیت شما در معرفی شخصیت های استان خیر بوده اما با توجه به جو سیاست زده استان و حساسیت ها و اختلافات و رقابت های وحشتناک سیاسی و منطقه ای و طایفه ای بهتر است که از این کار صرفنظر کنید. این کار تاثیرات منفی و واکنش های متضاد و تشدید اختلافات و گاهی حرکت های حسودانه و تخریبی و نهایتا بی احترامی به اشخاص و رنجش و نگرانی را به دنبال خواهد داشت.
از طرفی بالاخره ملاک مشخصی برای اینگونه معرفیها وجود ندارد و سلیقه ای هست و توی این دور و زمون هم هرکسی هم خودشه و هم همه دوستان و فامیل و بستگانشه چهره برتر استان می دونه ...
تا دیر نشده بهتره که متوقف بشه و دیگه زحمت معرفی کسی را نکشید.
دوستدار کبنا
Iran, Islamic Republic of
پوس کرکو من ایگپل نی...هرکه ترهس سی فقروفلاکت وتوسعه استان قدم برداره قابل تقدیره که نیبینیم هییشکه...
Iran, Islamic Republic of
خدایش بیامرزد زنده یاد حاج پرهیز شب وروز برای مصلحت اندیشی ما تلاش میکرد انشاءالله که روحش با امیرالمؤمنین محشور گردد
سید
Iran, Islamic Republic of
آدم مطرحی نیست
معلم
United States
ایشان در عرصه های علمی مطرح هستند و از فضلای مشهور حوزه می باشند و در عرصه سیاسی اصرار دارند که مطرح نباشند.
Romania
بگو چه ثمری برا استان داشته تا بحال؟؟؟؟؟؟
(ویدیو) «سلام عربی» رونالدو هنگام ورود به تمرینات النصر

(ویدیو) «سلام عربی» رونالدو هنگام ورود به تمرینات النصر

تصاویری از سلام عربی کریستیانو رونالدو هنگام ورود به تمرینات النصر عربستان را مشاهده ...
تبعات گران «گرانی خانه»

تبعات گران «گرانی خانه»

تقابل افزایش قیمت‌ها و کمبود درآمد‌ها با آمال و آرزو‌های مردم را می‌توان با یک مثال ساده ...
وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

وزارت «هوش‌مصنوعی» می‌آید؟

در ادامه تلاش مجلس برای سامان‌دهی حوزه هوش مصنوعی در قالب یک فراکسیون تخصصی، حالا زمزمه‌هایی ...
1