تاریخ انتشار
شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۱۱
کد مطلب : ۴۶۱۷۲۹
جان زاگرس در خطر است؛

طغیان دوباره آفت ‌بلوط‌ها در خردادماه / چرا پروژه مبارزه با آفت متوقف شد؟ (+ سخنان یک کارشناس)

۰
طغیان دوباره آفت ‌بلوط‌ها در خردادماه / چرا پروژه مبارزه با آفت متوقف شد؟ (+ سخنان یک کارشناس)
کبنا ؛
سال گذشته آفت جوانه‌خوار بلوط‌های زاگرس تبدیل به یکی از ترس‌های بزرگ مردم کهگیلویه و بویراحمد شده بود. در حالی که انتظار می‌رفت امسال دیگر شاهد این آفت‌ها نباشیم، ولی شواهد نشان می‌دهد خردادماه دوباره این آفت طغیان خواهد کرد.
به گزارش کبنا، اسفندماه سال 1400، بلوط‌های زاگرس به تدریج گرفتار آفت‌های جوانه‌خوار و برگ‌خوار شدند که اوج رشد آن‌ها را در اردیبهشت ماه شاهد بودیم. همان زمان رسانه‌ها در سوگ مرگ تدریجی بلوط‌ها مرثیه سر دادند و کل استان کهگیلویه و بویراحمد را این واهمه فراگرفته بود که نکند بخش زیادی از این بلوط‌ها به تدریج از بین بروند.
پس از این اتفاقات بود که احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد با حضور در تهران و پیگیری‌های مکرر، اعتباری 20 میلیارد تومانی برای مبارزه با این آفت‌ها اخذ کرد. این در حالی بود که منابع طبیعی ادعا می‌کرد مشکل از کمبود اعتبار است. ولی با پیگیری‌های احمدزاده مشکل تأمین اعتبار بر طرف شد.
کمیته‌های زیادی برای بررسی چگونگی مبارزه با آفت جوانه‌خوار و نجات بلوط‌های زاگرس تشکیل شد. کمیته‌ای متشکل از اعضای هیئت علمی دانشگاه یاسوج نیز این موضوع را به طور دقیق بررسی کردند.
در حالی که گفته می‌شد برای مبارزه با این آفت‌ها باید از محلول بی‌تی استفاده شود، کمیته علمی با تحقیقاتی که انجام داد متوجه شدند استفاده از این ماده بهره‌وری و کارایی لازم را ندارد. پس از این تحقیقات، کمیته مورد نظر یک ماده دیگر را پیشنهاد دادند.
همین موضوع در دیگر استان‌های کشور نیز رخ داد؛ برخی از استان‌ها که دچار این آفت شده بودند، متوجه عدم کارایی محلول بی‌تی شدند و در نهایت تغییر محلول را پذیرفتند و با استفاده از یک ماده دیگر، مبارزه با این آفت‌ها را شروع کردند.
این در حالی است که منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد، این موضوع را نمی‌پذیرد. ماده جایگزین، یک ماده ارگانیک زیستی است. محیط زیست نیز مجوز استفاده از موادی که به محیط زیست آسیب نمی‌زنند را داده است. اما منابع طبیعی با این استدلال که محیط زیست مخالف استفاده از ماده جایگزین است، توپ را به زمین محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد انداخته تا عواقب سوءمدیریت خود را به گردن این سازمان بیندازد.
این اقدامات منابع طبیعی، تمام تلاش‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد را خنثی و بی‌اثر می‌کند. چرا که بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری با کمی تأخیر، به دلیل دمای پایین‌تر، در خردادماه شاهد طغیان دوباره این آفت‌ها خواهیم بود. اما هنوز اقدام اثرگذاری از سوی منابع طبیعی صورت نگرفته است.
در حالی که فرایند تخم‌ریزی این آفت ادامه دارد، منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد پروژه را متوقف کرده است؛ این در حالی است که آفت، با دستور منابع طبیعی دست از تخم‌ریزی برنخواهد داشت و در خردادماه دوباره شاهد افزایش سرسام‌آور آن‌ها خواهیم بود.
گویی مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد به بارش باران و کاهش دمای هوا دل خوش کرده بود و فکر می‌کرد در وضعیت کنونی آفت‌ها از بین خواهند رفت. از این رو به پیشنهاد کمیته علمی گوش نداد و استفاده از ماده جایگزین را نپذیرفت. حالا نیز می‌خواهد توپ را به زمین بازی محیط زیست بیندازد و آن‌ها را مقصرِ ناکارآمدی‌های خود جلوه دهد.
واضح است که نابودی جنگل‌های بلوط علاوه بر آثار محیط زیستی، پیامدهای سیاسی و امنیتی بسیاری در پی خواهد داشت و عواقب این کم‌کاری‌ها گریبان بخش زیادی از شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی را خواهد گرفت.
برای بررسی این موضوع با معاون حفاظت از امور اراضی اداره‌کل منابطع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت‌وگویی داشتیم. وی نیز امکان طغیان این آفت در خردادماه را تأیید کرد و گفت: در سال جاری به موقع و از 24 اسفندماه مبارزه با این آفت را با استفاده از محلول بیولوژیک بی‌تی شروع کردیم.
وی ادامه داد: اما بر اساس بررسی‌ها متوجه شدیم این محلول اثرگذاری مطلوب را ندارد. به همین خاطر کار را متوقف کردیم.
رهام باقرپور اظهار داشت: کارگروهی نیز از سازمان آمد و بررسی کرد و ما اکنون منتظر نتیجه بررسی‌های آن‌ها هستیم.
وی در ادامه گفت: جنگل یک محیط زیست زنده است و ما نمی‌توانیم از سموم شیمیایی برای مبارزه با این آفت‌ها استفاده کنیم.
وی افزود: هر محلول دیگری را که بخواهیم استفاده کنیم، باید مجوز محیط زیست را داشته باشیم و ما در این موضوع، تابع سازمان محیط زیست هستیم.
وی گفت: این آفت قطعاً در نسل بعدی، جمعیت بیشتری را خواهد داشت. اما خوشبختانه متناسب با شرایط زمانی سال قبل و نسل آفت، جمعیت آن اکنون کمتر از یک سوم است.
وی با بیان این‌که در خردادماه امکان طغیان این آفت وجود دارد، گفت: این موضوعی است که باید در سطح کشور در مورد آن تصمیم‌گیری شود.
کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد را دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1