تاریخ انتشار
پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب : ۴۶۱۳۳۸
کبنا بررسی کرد؛

قصور در نهضت ملی مسکن بر عهده کیست؟ / فرافکنی آقای وزیر برای فرار از انتقادات رئیس جمهور!

۱۱
۰
قصور در نهضت ملی مسکن بر عهده کیست؟ / فرافکنی آقای وزیر برای فرار از انتقادات رئیس جمهور!
کبنا ؛در حالی که عمده مشکلات نهضت ملی مسکن را باید در خود وزارت راه و شهرسازی جست‌وجو کرد، اما بذرپاش با فرافکنی، استان‌ها را مقصر جلوه داد تا خود از انتقاد رئیس جمهور در امان بماند.
به گزارش کبنا، نهضت ملی مسکن که قرار بود برای اقشار آسیب‌پذیر مسکن ارزان و باکیفیت تولید کند، داد بسیاری از متقاضیان را درآورده است.
در حالی که وعده ساخت مسکن یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت برای رفع فقر و کاهش شکاف طبقات اجتماعی بوده، اما به نظر می‌رسد با نحوه مدیریتی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، این وعده به مقصود خود نرسد.
گفتنی است برای ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن، آورده مالی اولیه مردم باید حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان باشد که به صورت چند قسط در حدود دو الی سه سال به حساب دولت ریخته می‌شود. پس از تحویل خانه به مردم که حتی آن هم مشخص نیست چه زمانیست، وامی به مردم تعلق می‌گیرد که گفته شده از ۶۰۰ میلیون تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان است و باز هم این بازه درست مشخص نشده است، وقتی این سرگردانی در متولیان دیده می‌شود مردم حس می‌کنند هیچ مدیریتی پشت این پروژه وجود ندارد.
طبق اعلام دولت به طور متوسط برای بازپرداخت این وام مردم باید ماهیانه هفت تا ده میلیون اقساط پرداخت کنند که این مبلغ اوایل دولت تعیین شده و مشخص نیست این مبلغ در زمان تحویل ساختمان چقدر باشد؟ اگر فرضاً اقساط وام ملی مسکن ۱۰ میلیون باشد، متقاضیان که اغلب از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند توان پرداخت آن را نخواهند داشت.
با مدیریتی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، به نظر می‌رسد مسکن ملی با پیچیدگی‌ها و مشکلات بیشتری در آینده روبه‌رو خواهد شد.
با اینکه طرح ملی مسکن برای خانه‌دار کردن اقشار ضعیف و فاقد مسکن برنامه‌ریزی شده بود، اما این در حالی است که تا چند سال قبل تا حدودی می‌شد به این آرزو رسید اما امروز با توجه به وضعیت اقتصادی و تورم، با پس‌انداز خانواده و وام مسکن هم دردی دوا نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت خرید خانه با حساب و کتاب جیب مردم هم‌خوانی ندارد.
از سوی دیگر، دلالان املاک همچنان کمین کرده‌اند تا خرید امتیاز را از صاحبانی که توانایی پرداخت اولیه را ندارند از دست ندهند و با پرداخت مبلغ کمی از هزینه امتیاز این طرح را به صورت قراردادی به نام خود ثبت کنند.
این‌ها گوشه‌ای از مسائلی است که در مورد طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد. بذرپاش وزیر راه و شهرسازی که از او به عنوان «آقای همه‌جا گزینه» یاد می‌کنند بدون آن‌که تخصص مورد نظر را داشته باشد برای بسیاری از پست‌های کلیدی کشور گزینه شده است. تا جایی که چندی پیش یکی از نمایندگان مجلس با طعنه او را «آقای همه‌جا گزینه» نامید و گفت: هر وزارتخانه‌ای که احتمال تغییر آن می‌رود این آقای همه‌جاگزینه از طریق یکی از معاونین به رییس جمهور برای تصاحب آن کرسی فشار می‌آورد.مجتبی توانگر در ادامه خطاب به بذرپاش آورده بود: آقای مهندس مگر چقدر توانایی دارید که هم می‌توانی شهردار شوی، هم وزیر راه، هم وزیر صمت و هم وزیر رفاه؟ برادر من چرا این قدر ولع قدرت داری؟
گفتنی است چندی پیش نیز در نشست شورای عالی مسکن که با حضور رئیس جمهور برگزار شده بود بذرپاش مشکل نهضت ملی مسکن را مربوط به استان‌ها دانست. در صورتی که قصور از خود راه و شهرسازی بوده است.
اما با این‌حال بذرپاشِ همه‌جا گزینه‌ به‌گونه‌ای رفتار کرد که آن ده استان که کمترین امتیاز را آورده‌اند، مشکل درون‌استانی دارند و ربطی به راه و شهرسازی ندارد. اما در خصوص کهگیلویه و بویراحمد باید گفت که زمین دولتی در شهر یاسوج، یک مسأله درون‌استانی است؟
در حالی که برای حل کمبود زمین وزارت راه باید چاره‌اندیشی و اعتبار لازم برای خرید زمین را تأمین می‌کرد. چرا که خود استان توانایی تهیه این مقدار زمین را ندارد.
از سوی دیگر برای زیرساخت‌هایی همچون آب، برق، گاز و همچنین فاضلاب، در سایت‌های فعلی که در حال ساخت هستند، حدود 120 میلیارد تومان اعتبار نیاز هست که باید در مرکز تأمین شود. چرا که در استان چنین اعتباری وجود ندارد. افزایش قیمت مصالح مثل آهن، میلگرد، تجهیزات لوله‌گشی، برق و ... را نیز باید در مرکز تأمین شوند. بنابراین وزیر راه و شهرسازی این با استراتژی فرافکنی، خود از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می‌کند تا در از انتقادات رئیس جمهور در امان بماند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Romania
قشنگ معلومه این متن به سفارش استانداری استان تهیه شده .
قصور داخل استان زیاد است چرا که استانهایی مانند استان کهگیلویه خیلی جلو هستند و باید ضعف مدیریت را علت عقب ماندگی استان معرفی کنیم .
hg
Iran, Islamic Republic of
مصالح شن وماسه سیمان آجر آاهن الات گران شد
Iran, Islamic Republic of
روشنکر درقصور نفر اول است
Iran, Islamic Republic of
نابود کرد استان را آقای نماینده
Iran, Islamic Republic of
فقط وفقط در فاتحه خوانی خوب جلو است
Iran, Islamic Republic of
سلام باوجود مدیریت بانک روحانی هدف ریسی تحقق پیدا نمی کند سنک اندازی ها ومدیران شعب ایشان نگاه سرمایه ای اعمال سلیقه شخصی حاکم در بانک نمی گزارد مسکن ملی دیده شود
Iran, Islamic Republic of
تغیر میریت بانک مسکن بدلیل رتبه اش در کشور باتوجه نگاه دولت در برخورد با کمکاری مدیران خواسته مردم استاندر می باشد
United States
احمدی نژاد کجایی یادت بخیر من با وام هفت میلیونیش صاحب خانه شدم کجائید مردان بی ادعا
مختار
Iran, Islamic Republic of
کبنا، قبلا عالی بودی، چرا راستای ضعیف را حمایت می کنی،،،، در حد یک دهیار هم نیست، مقصر استان
Iran, Islamic Republic of
خونه کجا بود. تورم مسکن امسال سر به فلک میکشد. همین الان خونه نسبت به سال گذشته 50درصد گزانتر شده. چه کسانی باید جوابگوی م دم باشند. با فرافکنی مشکل مسکن حل نمیشود. حدود 80هکتار زمین اوقات در ورودی مختار مخصوص اپارتمان سازیست است چرا اقدام نمیکنند
Iran, Islamic Republic of
خوشبختانه درکشور ماکسی دنبال مقصر نیست.. اگرم سروصدایی میشود فقط میخوان به مردم بگن ما هستیم...اگر یک مقصردولتی گردن زده بشه کشور میشودگلستان...
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1