کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا بررسی کرد؛

بنیاد مسکن؛ پیمانکار نهضت ملی مسکن یا دستگاه اجرایی ساخت مسکن روستایی؟

26 فروردين 1402 ساعت 19:20

بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد به‌جای پیگیری مسکن روستایی، بیشتر در نقش پیمانکار ساخت نهضت ملی مسکن ظاهر شده است. 


بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد به‌جای پیگیری مسکن روستایی، بیشتر در نقش پیمانکار ساخت نهضت ملی مسکن ظاهر شده است. 
به گزارش کبنا، وظیفه ذاتی بنیاد مسکن از یک‌سو ساخت‌وساز در حوزه روستاها، تهیه مسکن برای محرومان و مستضعفان و واگذاری زمین ارزان‌قیمت به کسانی است که امکان تهیه زمین را ندارند و از سوی دیگر کمک تسهیلاتی و تجهیزاتی در اجرای طرح آبادانی روستاهای دور و نزدیک و اجرای ساخت روستایی و به اصطلاح طرح هادی روستاها و آسفالت روستاها است. همچنین لازم است ماشین‌آلات و تجهیزات‌ بنیاد مسکن نیز اساساً در خدمت پروژه‌هایی روستایی باشد.
اما با این وجود مدیرکل بنیاد مسکن در گزارشات اخیر و مکررش، مدادم از ساخت مسکن شهری به شکل دستگاه اجرایی صحبت می‌کند و خبری از خدمات‌رسانی به روستاها نیست؛ گویی بنیاد مسکن نقش پیمان‌کار ساخت نهضت ملی مسکن را به عهده گرفته است.
این در حالی است که روستاهای استان کهگیلویه و بویراحمد سال‌هاست که معطل بازنگری یا اجرای طرح هادی خود هستند؛ برای همین امر نیز در طول این سال‌ها هزینه‌های هنگفتی از مردم تحت عناوین مختلف توسط بنیاد مسکن اخذ شده است.
اما امروزه حتی آسفالت روستاها هم به عهده دهیاری‌ها واگذار شده و دهیاران نیز هیچ درآمدی در این خصوص ندارند. قیر رایگانِ این بنیاد هم مسئله‌ی دیگریست؛ بسیاری از روستاها در خطر سیل و آسیب‌های دیگر ناشی از کوتاهی‌های بنیاد مسکن هستند.
الان دقیقا معلوم نیست بنیاد مسکن، پیمان‌کار ساخت نهضت ملی مسکن است یا یک دستگاه خدمات‌رسان به روستاها؟! ولی واقعیت میدانی این است که اغلبِ توان و دستگاه‌های این بنیاد به جای اینکه در اختیار مردم در روستاها باشد، به عنوان پیمانکار نهضت ملی مسکن در حال کار هستند.
هرچند موضوع ساخت نهضت ملی مسکن در جای خود مهم است، اما مسأله مهم، فراموشی روستاها و رسالت ذاتی بنیاد مسکن است که قرار بوده بر اساس آرمان امام (ره) کمک‌کار ساخت مسکن روستاها باشد ولی اکنون در قامت یک پیمانکار و آن‌هم با دستگاه‌های دولتی است و مردم روستاها نیز فقط نگران می‌نگرند.
جالب توجه این‌که با وجود هزینه و امکاناتی که بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد صرف ساخت مسکن ملی استان نموده، کهگیلویه و بویراحمد هنوز اندازه تعهد، کار خود را شروع نکرده و آمار واقعی کشور نشان می‌دهد استان ما در رتبه ۲۹ قرار دارد و بخشی از این آمار هم توسط همین بنیاد ارائه شده است. بنابراین وقتی بنیاد مسکن تمام رسالت خود را فراموش کند و در قامت یک پیمانکار گزارش ساخت مسکن ملی بدهد، نتیجه نیز غیر از این‌تناقض نخواهد شد.
از سوی دیگر، عمادی مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد در دوره مدیریتی‌اش رفتاری سیاسی و طایفه‌ای داشته است؛ تغییر و تحولات صورت گرفته نیز رنگ و بوی جناحی می‌دهند. در جای خود به تفصیل به این موضوع خواهیم پرداخت.


کد مطلب: 461092

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/report/461092/بنیاد-مسکن-پیمانکار-نهضت-ملی-یا-دستگاه-اجرایی-ساخت-روستایی

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1