تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۰ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۴۶۰۴۱۵
یعقوب زراعت کیش استاد دانشگاه:

در کهگیلویه و بویراحمد برنامه و اقدام هدفمندی برای رسیدن به رشد تولید و کمک به روند کاهش تورم ندیدم / نماینده می تواند به مدیران اجرایی شهرستان جهت بدهد، اهداف را مشخص کند و اثر معنادار داشته باشد / هر زمانی که حضور حداکثری مردم در انتخابات بیشتر بود امنیت سیاسی و اقتصادی نیز بیشتر شده است

۳
۵
در کهگیلویه و بویراحمد برنامه و اقدام هدفمندی برای رسیدن به رشد تولید و کمک به روند کاهش تورم ندیدم / نماینده می تواند به مدیران اجرایی شهرستان جهت بدهد، اهداف را مشخص کند و اثر معنادار داشته باشد / هر زمانی که حضور حداکثری مردم در انتخابات بیشتر بود امنیت سیاسی و اقتصادی نیز بیشتر شده است
کبنا ؛
سال ۱۴۰۲ با عنوان سال مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده، در همین خصوص دولت و مجلس شورای اسلامی نقش مهمی در تحقق شعار سال دارند که این نقش جای بررسی و تحلیل دارد.
یعقوب زراعت کیش مدرس دانشگاه و اقتصاددان در گفت و گو با «کبنا نیوز» به تشریح عوامل مهار تورم و رشد تولید پرداخت که در ادامه می‌خوانید:
امسال با عنوان مهار تورم و رشد تولید نام‌گذاری شده، چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا تحقق شعار سال را شاهد باشیم.
میان متغیر‌های کلان اقتصادی باید اثرگذاری منطقی ایجاد شود. مقام معظم رهبری در سال‌های گذشته بحث اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند و امسال نیز شاه کلید‌های کلید‌های محوری اقتصاد را مشخص کرده‌اند.
کلید محوری تولید است. اگر تولید رونق بگیرد، نقدینگی به سمت تولید هدایت می‌شود و اثر تورمی نقدینگی کم می‌شود. از طرفی زمانی که تولید رونق بگیرد، عرضه در بازار بیشتر می‌شود. افزایش عرضه نسبت به تقاضا موجب کاهش تورم می‌شود و تولید می‌تواند صادرات و ارزآوری را در پی داشته باشد که موجب ثبات نرخ ارز می‌شود، که باز هم کنترل‌کننده تورم است.
کلید محوری بین متغیر‌های کلان اقتصادی تولید است. منظور مقام معظم رهبری در رشد تولید، رشد یک درصد و دو درصد نیست، بلکه منظور‌ایشان جهش تولید و بالاتر از ۱۰ درصد است که می‌تواند در مهار تورم اثرگذار باشد.
چطور باید رشد تولید داشته باشیم؟ رشد از دو محور سیاستگذاری کلان اقتصادی و سیاستگذاری منطقه‌ای استانی تشکیل می‌شود. در بخش سیاستگذاری کلان اقتصادی باید مجلس شورای اسلامی برخی خلأ‌های لوایح و قوانین را پر کند و به تصویب برخی لوایح و قوانین دست بزند. از طرفی دولت نیز برخی تدابیر اجرایی را باید انجام دهد. از جمله اینکه کارآفرینی و کسب و کار را تسهیل کند. رتبه کارآفرینی ایران در دنیا رتبه خوبی نیست. دوم آنکه در بحث کلان اقتصادی باید ایجاد ارزش افزوده از مواد خام صادراتی بنزین و سایر مشتقات نفتی را در دستور کار قرار دهد.
در بحث سیاستگذاری منطقه‌ای، استان‌ها و استانداری‌ها و معاون برنامه‌ریزی بر اساس مزیت نسبی نقطه‌ای باید وارد عمل شوند که در این طرح جامعی که نوشته‌ام، گفته می‌شود که بر اساس پتانسیل‌های هر نقطه در استان پروژه‌های اشتغال‌زا و تولیدی را برنامه‌ریزی کنید و مجوز‌ها را همان جا بگیرید. در حالی که الان برعکس است، مردم اگر بخواهند کار تولیدی شروع کنند درخواست می‌دهند. ولی برای اینکه بخواهیم کار را تسهیل کنیم باید بیاییم بصورت نقطه به نقطه پتانسیل‌ها را در استانداری شناسایی کنیم و همانجا مجوز داده شود و کار را به افرادی بدهند که اهلیت دارند. اعتبارات نیز به سمت دلالان منحرف نمی‌شود و در جای خود هزینه می‌شود و تولید از این طریق رونق می‌گیرد.
من به عنوان مدیرگروه اقتصاد کشوری با یک تیم در این مسأله کار کردیم، اگر در دو محور سیاست‌های کلان اقتصادی و مزیت‌های نسبی نقطه به نقطه کار شود، شعار سال مقام معظم رهبری در خصوص رشد تولید و کنترل تورم اتفاق خواهد افتاد.
به عنوان یکی از نخبگان شهرستان گچساران توصیه شما به جریان‌های سیاسی و مسوولین در خصوص انتخابات مجلس امسال چیست؟
انتخابات نماد و شاخصی از مردم سالاری است حضور حداکثری مردم در انتخابات موجب امنیت اقتصادی برای کشور می‌شود، هر زمانی که حضور حداکثری مردم در انتخابات بیشتر بود امنیت سیاسی و اقتصادی در کشور نیز بیشتر شده است و جهان نیز روی ما حساب بیشتری باز کرده است. وقتی امنیت سیاسی و اقتصادی بیشتر می‌شود افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش رشد اقتصادی و افزایش تولید را نیز خواهیم داشت.
در بحث انتخابات حضور حداکثری اهمیت زیادی دارد ولی اینکه چه کسی انتخاب شود و چه کسانی وارد صحنه انتخابات می‌شوند، فعلا زود است وارد این مبحث شویم.
نمایندگان در توسعه و رشد تولید چه نقشی دارند؟
نماینده به تنهایی نمی‌تواند رشد و توسعه منطقه را رقم بزند، گاهی اوقات برخی نمایندگان در برخی شهرستان‌ها تبلیغات زیادی دارند، وظیفه نماینده کار اجرایی و توسعه در مناطق نیست، البته نماینده می‌تواند به مدیران اجرایی شهرستان جهت بدهد، اهداف را مشخص کند و اثر معنادار داشته باشد، ولی این تنها وظیفه نماینده نیست، و مجموعه استانداری و نمایندگان با هم می‌توانند تشریک مساعی کنند و در حل و فصل مسائل شهرستان نقش داشته باشند.
به‌طورکلی در استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه‌ای در راستای رسیدن به اهداف اقتصادی که مدنظر مقام معظم رهبری است دیده نمی‌شود. در گچساران نیز نیاز به برنامه‌ریزی چند بُعدی بر اساس مزیت‌های نسبی نقطه به نقطه داریم.
گچساران و باشت در بحث نفت و گاز، پتروشیمی، گردشگری، کشاورزی و خدمات پتانسیل عجیبی دارند و مزیت‌های نسبی بالایی دارند. چرا که هم به بنادر نزدیک هستند، در شاهراه مواصلاتی هستند، از نظر منابع زیرزمینی غنی است، منابع آبی گچساران در مقایسه با بقیه نقاط کشور حتی نسبت به منابع نفتی شهرستان، وضعیت بهتری دارد.
به نظر می‌رسد که نمایندگان و استانداری و شهرستان باید بر اساس مزیت نسبی نقطه به نقطه برنامه‌ریزی کنند. در مجموع؛ در استان کهگیلویه و بویراحمد برنامه و اقدام هدفمندی برای رسیدن به رشد تولید و کمک به روند کاهش تورم ندیدم. چون در هر حال کاهش تورم و رشد تولید فقط در سطح ملی نیست و استان‌ها نیز باید در کاهش تورم و رشد تولید مداخله داشته باشند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

همکار
Iran, Islamic Republic of
تو چه می گی
Iran, Islamic Republic of
اخ وبخت استان
رضا
Iran, Islamic Republic of
انشاالله شما دکترای پیتونی نباشید.صلوات
سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1