تاریخ انتشار
شنبه ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۴۵۹۲۸۵
مرثیه‌ای بر قهوه ایرانی؛

کارخانه‌ای با 47 محصول در یاسوج رها شد / نبود سرمایه در گردش / مقررات زدایی‌های بی‌دلیل و بروکراسی‌های اداری حذف شوند/ به جایگاه کارآفرینان توجه شود

۰
کارخانه‌ای با 47 محصول در یاسوج رها شد / نبود سرمایه در گردش / مقررات زدایی‌های بی‌دلیل و بروکراسی‌های اداری حذف شوند/ به جایگاه کارآفرینان توجه شود
کبنا ؛طبق روایت جهانگردان اروپایی ایرانیان از اولین ملل قهوه نوش جهان وخالق قهوه خانه‌های باشکوه از قرن شانزدهم میلادی هستند، این روز‌ها هم مصرف آن با رشد فزاینده‌ای همراه بوده و شرکت دانش بنیان قهوه یاسوج تولید‌کننده انواع قهوه‌های باکیفیت چند سالی است به دلایل مختلف در رکود به سر می‌برد.
قهوه نوعی نوشیدنی رایج در سراسر جهان است که از دانه‌های بوداده و آسیاب شده گیاه قهوه به دست می‌آید و یکی از محصولات گیاهی در جهان است که مصرف آن در کشور‌های مختلف روند رو به رشدی داشته است.
قهوه یکی از محبوبترین نوشیدنی‌ها در دنیا است. انتخاب قهوه با طعم مطلوب و مناسب مورد توجه و پسند هر ذائقه‌ای است اما بسیاری از افراد از سابقه مصرف ایرانیان از دیرباز از این نوشیدنی خوشمزه اطلاعی ندارند.
شاید کمی عجیب به نطر برسد اما جهان در نوشیدن قهوه مدیون ایرانی‌ها هستند و این مهم در خاطرات سیاحان و جهانگردان اروپایی مشخص است. در کتاب پزشکان و حکیمان قدیمی از جمله عمادالدین شیرازی آمده که قهوه برای ایرانی‌ها از دیرباز مهم بوده است.
طبق برخی شواهد، مصرف قهوه از دوران صفویه با ایجاد قهوه خانه‌ها در ایران رواج یافت اما بعد‌ها چای جایگزین این محصول شد و مصرف چای افزایش یافت.
کارخانه قهوه یاسوج در حالت نیمه فعال

دانش فنی کارخانه قهوه یاسوج کم نظیر است و قادر است برای هر سنی از جمله کودکان و حتی زنان باردار متناسب با ذائقه‌های مختلف قهوه تولید کند که این دانش را تنها ایرانیان دارند.
حسین حبیبی_ سرمایه‌گذار کارخانه دانش بنیان قهوه یاسوج_ می‌گوید: در سال ۹۵ به دانش فنی نحوه قهوه ایرانی در شهرک صنعتی نظرآباد کرج ورود کرده است و یک سوله بزرگ اجاره شد و سپس با دعوت از فعالان اقتصادی استان تشویق به سرمایه‌گذاری در همین استان شدیم و کار آغاز شد.
وی افزود: اکنون کارخانه قهوه بازار، یک سوله تولید و یک سوله بسته‌بندی با ۱۲ اشتغال مستقیم دارد و ۴۷ محصول در چهار حوزه تولید می‌کند و بیشتر محصولات ما قهوه ایرانی است.
این سرمایه‌گذار بیان کرد: به خاطر گران شدن مواد اولیه و نبود سرمایه در گردش کافی و افزایش هزینه‌های تولید مجبور به تعدیل نیرو شدیم و متأسفانه کارخانه به حالت نیمه تعطیل درآمده است و تنها ۲ کارگر مشغول به کارند.
حبیبی ادامه داد: هم اینک از محل تسهیلات تبصره ۱۸ مبلغ ۱۰ میلیارد تومان درخواست کرده‌ایم زیرا در زمان راه‌اندازی کارخانه ۲ میلیارد تومان تسهیلات گرفته بودیم که سود مرکب گرفته است و به میزان حدود سه میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است.
وی تأکید کرد: بانک‌ها در پی ارائه تسهیلات تنفس نمی‌دهند و سود مرکب می‌گیرند که این مهم باعث دلسردی سرمایه‌گذاران می‌شود و خواستار حمایت از سرمایه‌گذاران هستیم.
این سرمایه‌گذار بیان کرد: این یک فرصت طلایی برای یاسوج است که به عنوان پایتخت تولد دوباره قهوه ایرانی معرفی شود.
وی ادامه داد: برای تمدید کارت بازرگانی هفت ماه دوندگی کرده‌ایم که در این باره می‌طلبد مقررات زدایی‌های بی‌دلیل و بروکراسی‌های اداری حذف شوند و به جایگاه کارآفرینان توجه شود.
مبلغ مورد نیاز کارخانه قهوه یاسوج تأمین اعتبار می‌شود

محسن ضامن فر _ مدیرکل هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری کهگیلویه و بویراحمد_
گفت: کارخانه قهوه بازار یاسوج محصولات بسیار خوبی دارد و چندین بار از آن بازدید انجام شده است.
ضامن فر افزود: تسهیلات تبصره ۱۸ امسال هنوز ابلاغ نشده اما به محض ابلاغ این اعتبار در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارد.
وی تأکید کرد: بدون تردید، مبلغ مورد نیاز این کارخانه تولید قهوه تأمین و مشکل آن رفع خواهد شد.
در سال جاری گام ها‌ی ویژه‌ای برای گشایش موانع واحد‌های تولیدی و اقتصادی برداشته شده است.
این آمادگی در میان تیم اقتصادی استان وجود دارد که گره‌هایی که باعث رکود و تعطیلی واحد‌های تولیدی و اقتصادی شده را رفع و زمینه بازگشت واحد‌ها به چرخه تولید و رونق بخش اقتصادی استان را فراهم کند.
حدود ۳۰ میلیارد تومان در این کارخانه هزینه شده و خاک می‌خورد می‌طلبد مسئولان اقتصادی استان با توجه به سیاست دولت سیزدهم در رفع مشکلات واحد‌های راکد و نیمه فعال برای احیای این واحد تولیدی گام بردارند.
در یک سال اخیر، علاوه بر فعال نمودن تعدادی از واحد‌های نیمه فعال، تعداد ۲۲ واحد صنعتی راکد مجدداً به چرخه تولید بازگشتند که ماحصل آن اشتغال ۲۸۵ نفر بوده است. این تعداد واحد با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به چرخه تولید بازگشت و زمینه اشتغال ۲۸۵ نفر فراهم شد. دولت سیزدهم به کمک تولید آمده و با حمایت از بخش خصوصی و فعالان اقتصادی پیگیر رفع مشکلات واحد‌های تولیدی است و با برنامه‌ریزی و تأمین زیرساخت‌ها و حمایت از کسب و کار‌ها و بنگاه‌های کوچک به تولید‌کنندگان دلگرمی می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

صندلی خاص برای علی دایی

صندلی خاص برای علی دایی

نمی‌توان از جایگاه خاصی که فیفا برای علی دایی در نظر گرفته است، گذشت؛ جایگاهی که همین ...
چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

چین روسیه را مسلح خواهد کرد؟

به گفته فدراسیون دانشمندان آمریکایی در فقدان کنترل تسلیحات موجودی زاردخانه‌های هسته‌ای ...
رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

رئیسی در آستانه شب عید خانه‌تکانی می‌کند؟

 به تازگی خبرها و شایعاتی درباره تغییرات در کابینه دولت سیزدهم به گوش می‌رسد؛ تغییراتی ...
1