تاریخ انتشار
شنبه ۶ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۴۵۸۹۴۹
در گفت‌وگو با کارشناسان، فعالان زیست محیطی و مردم سادات محمودی منطقه شهرستان دنا موضوع احداث سد خرسان 3 بررسی شد

پایان این سد؛ نابودی یک سرزمین

۱۴
۵
پایان این سد؛ نابودی یک سرزمین
کبنا ؛یکی از سد‌های بزرگ در دست اجرای کشورمان سد خرسان ۳ در مرز کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد است که اکنون بسیاری از مردم و کارشناسان در استان نسبت به احداث آن نگرانند و سد را به فاجعه‌ای تشبیه کرده‌اند که مشکلات بیشماری برای منطقه ایجاد خواهد کرد.
به گزارش کبنا، عملیات اجرایی سد خرسان ۳ از سال ۸۶ آغاز شده است و جزء پروژه‌های زخمی دولت‌های قبل به حساب می‌آید، البته دولت سیزدهم میراث دار پروژه‌های نیمه تمام زیادی است و انتظارات مردم از این دولت جهادی بسیار بالا رفته است.
بسیاری از مردم، فعالان محیط‌زیست، کارشناسان نسبت به اجرای سد خرسان‌۳ مخالف هستند و در بیانیه‌های متعدد و در قالب گروه‌های مختلف مجازی خواستار متوقف شدن این سد بزرگ شده‌اند البته عده اندکی هم از مزیت‌های سد می‌گویند و خواستار تعیین تکلیف قیمت‌های خانه و زمین‌هایشان از سوی دولت هستند.
فعالان محیط زیست با انتشار ویدیو‌ها و کلیپ‌های کوتاه می‌خواهند مردم را از زوایای این سد آگاه کنند و از سوی دیگر مردم هم در گروه‌های مجازی در خصوص طرح انتقال آب این سد به استان‌های دیگر از سد خرسان به میدان آمده‌اند و روز به روز بر تعداد مخالفان اجرای سد افزوده می‌شود.
در حال حاضر هرگونه خدمات دهی به مردم در حوزه‌های مختلف به ویژه گاز، مسکن و غیره متوقف شده است و روستائیان از وضعیت پیش آمده نگران هستند و در بلاتکلیفی به سر می‌برند.
سد خرسان ۳ در یک نگاه
کارون بزرگ به عنوان تنها رودخانه قابل کشتیرانی در ایران از سرشاخه‌های زرد کوه چهار محال بختیاری و دنا سرچشمه می‌گیرد. پس از همراه کردن رودخانه دز با عبور از کهن زادبوم‌هایی از نخستین سکونتگاه‌های تمدن بشری، نهایت به خلیج فارس می‌پیوندد.
تاکنون ۲۰۰ سد ملی در سطح ایران به بهره‌برداری رسیده، بیش از ۶۰۰ سد در دست بهره‌برداری، بیش از ۱۰۰ سد در دست ساخت و حدود ۱۷۰ سد در دست مطالعه قرار دارد
از این میان ۲۵ سد در منطقه زاگرس احداث شده و سد خرسان ۳ یکی از سد‌هایی است که قرار است بر روی رودی به همین نام در مرز استان کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری واقع شود که همانند بسیاری دیگر از طرح‌های سدسازی با اما و اگر‌های بسیاری روبرو است و موافقان و مخالفان خاص خود را دارد.
طبق نظر برخی کارشناسان، یونسکو برای اجرای طرح‌های انتقال آب الزاماتی تعریف کرده است که هیچ یک از این الزامات با طرح انتقال آب سد خرسان۳ همخوانی ندارد.
با وجود اینکه قرار است این سد در چهارمحال و بختیاری احداث شود، اما بخش بیشتر آب آن از استان کهگیلویه و بویراحمد تأمین می‌شود. سال ۱۳۹۱ چهار روستا از کهگیلویه و بویراحمد جدا و به چهارمحال و بختیاری الحاق شد. بعداً نیز اعلام شد در همین منطقه سد خرسان ۳ احداث می‌شود. به گفته فعالان محیط زیستی، هدف اصلی این سد بر اساس الحاقیه سال ۱۳۹۷ انتقال آب به شهر‌های کویری مرکز ایران است.
           
طبق آخرین آمار، سد خرسان‌۳ با ۲۴ کیلومترمربع وسعت، حدود ۱۹۵ مترارتفاع، یک میلیارد و ۱۸۵ میلیون مترمکعب حجم و ۳۹ کیلومتر طول یکی از بزرگترین سد‌های بتنی خواهد بود که عملیات اجرایی این طرح از سال ۸۶ آغاز شده است و مسئولان شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران اهدافی نظیر تولید انرژی برق آبی، تنظیم جریان، افزایش عمر مفید سد‌های پایین دست و کاهش هزینه‌های سیستم‌های سیلاب در سد خرسان‌۲ و ۳ را از مهمترین اهداف اجرای این طرح عنوان می‌کنند.
با احداث این سد، ۱۷ روستای کهگیلویه و بویراحمد و چهار روستای چهارمحال و بختیاری که قبلاً بخشی از همین استان بودند، زیر آب خواهند رفت. اخیراً نیز گفته شده به این ۱۷ روستا هیچ خدماتی ارائه نشود.
۸۰۰ خانوار که جمعاً بالغ بر ۱۰ هزار نفر هستند باید از این محل جابه جا و به اطراف شهر‌ها مهاجرت کنند، البته شغل این افراد عمدتاً کشاورزی و دامداری است و سال‌ها در این زمین‌های اجدادی مشغول به فعالیت هستند.
سد خرسان ۳ فاقد ارزیابی زیست محیطی است
فعال محیط زیست در گهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: طی سال‌های اخیر آورد رودخانه‌های ایران کاهش محسوسی داشته‌اند که یکی از دلایل ان احداث سد‌های بزرگی است که مانع از جریان طبیعی آب در مسیر‌های طبیعی می‌شود، یکی از این سد‌ها که این روز‌ها در حال پیگیری بوده، سد خرسان ۳ است، این سد در ۴۴ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان لردگان از توابع استان چهار محال بختیاری و بالا دست کارون ۴ احداث می‌شود.
امید سجادیان افزود: سد خرسان سد بتنی دو قوسی با ارتفاع حدود ۱۹۵ متر، فاقد ارزیابی محیط زیستی است و طبق آمار ۲ هزار ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط و مرتع‌زار زاگرس به زیر آب می‌رود.
وی تصریح کرد: درخت بلوطی که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد، درخت‌های هزار ساله، که سالانه ۶سانت رشد کردن، در مقابل تهدید‌ها مقاومت کردن، رشد کردن به زندگی بشر حیات دادند، تا توسط آبی که خود تولید می‌کنند، غرق خواهند شوند. بلوطی که تأمین‌کننده ۴۰ درصد آب کشور و همین خرسان ۳ است ولی قربانی زیاده خواهی و توسعه پایان ناپذیر می‌شود.
فعال محیط زیست در گهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: سد باعث زیر آب رفتن کامل ۱۷ روستا و زمین‌های کشاورزی و باغی ۲۳ روستا و سه هزار خانوار در کهگیلویه و بویراحمد خواهد شد، وزارت نیرو با راضی کردن مردم، طرفدارانی در مناطق پیدا می‌کند، اما تجربه سد گتوند و کارون نمونه‌ای واضح از آوارگی مردم است که مجبور به کوچ و ر‌ها کردن سرزمین خود می‌شوند.
معضلات و پیامد‌های اجتماعی سد خرسان ۳ بسیار است
سجادیان ابراز کرد: تجربه‌ای تلخ از سد‌های کارون و گتوند! آوارگی و حاشیه نشینی و بیکاری یکی از ده‌ها معضلی است که این کوچ اجباری به مردم تحمیل می‌کند. با وجود هزینه‌های بالای سکونت در شهر‌ها، مردمی که در مناطق خود تولید‌کننده بودند، در آنجا زندگی کرده و سازگار شدند، شغل و درامد(هر چند با کاستی‌هایی همراه است) مشخص داشتند، اما الان تبدیل به مصرف‌کننده می‌شوند.
وی ادامه داد: مصرف‌کننده‌هایی که دیگر نمی‌توانند مثل قبل به چرخه تولید برگردند، قرار گرفتن مخزن سد در استان ما دلیل بر اجازه برداشت در مناطق استان نمی‌شود، وزارت نیرو اجازه هیچ برداشتی به مناطق حاشیه سد را نمی‌دهد.
سجادیان بیان کرد: همچون سد کوثر که در استان کهگیلویه و بویراحمد است ولی سهم استان نسبت به حجم ۵۸۰ میلیون متر مکعبی آن ناچیز است، سد مارون یک، که مخزنش در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد، سهمی از این سد ندارد، مجوز برداشت هم ندارد.
فعال محیط زیست در گهگیلویه و بویراحمد گفت: در منطقه سادات محمودی یکی از طایفه‌های قدیمی است که باید مهاجرت کنند، هیچ وقت دیگر در کنار هم نخواهند بود، پیوند‌های قومی کمرنگ‌تر خواهد شد و فرهنگ و زندگی مردم منطقه که ریشه در تاریخ ان‌ها دارد دستخوش تغییر می‌شود.
بیش از ۱۷ روستا زیر آب می‌رود
سجادیان ادامه داد: سفلی، دزدک بالا و پایین، مازه گز، لمای علیا، دره شوره، مُنج، دشت بز، ده پایین، و راه غماشکه، سر سور، ده شیخ، سرتنگ، کله گه، گل چهرآباد، رودشتی، سرتل چینگو، بیژگن، کلات محمودی روستا‌هایی است که با آب‌گیری سد خرسان ۳ زیر اب می‌رود.
فعال محیط زیست در گهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: از حجم یک میلیارد و ۱۸۰ میلیون متر مکعب، سهمی برای استان در نظر گرفته نشده وفقط برای انتقال آب بین حوزه‌ای برای فلات مرکزی و صنایع آب بر است.
سجادیان بیان کرد: در این منطقه صنایع دستی یکی از محصولات بانوان آن است، صنایع دستی که سینه به سینه نسل به نسل به زنان و دختران منتقل می‌شود ولی با مهاجرت کم کم به فراموشی سپرده خواهد شد.
وی اضافه کرد: مثل سایر مناطق، خرسان یکی از سرچشمه‌های اصلی کارون است. با این سد یکی از اصلی‌ترین سرشاخه‌های کارون دچار تغییر می‌شود، تغییری که زندگی صد‌ها هزار نفر به صورت مستقیم در این سد دسخوش تغییرات عظیمی می‌شود.
فعال محیط زیست در گهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این‌ها تنها بعد اجتماعی مشکلات این مناطق است. مشکلات در مقصد انتقال آب هم تمامی ندارد، زندگی ایرانیان با توجه به‌نوع اقلیم سازگاری با طبیعت است. وجود قنات‌ها و بادگیر‌ها نشان دهنده دیدگاه مردم و سازگاری مردم با اقلیم‌های مختلف است.
توسعه ناپایدار و نامتوازن بر اساس انتقال آب شکل می‌گیرد
وی تأکید کرد: مناطق کویری توسعه و سبک زندگی آن‌ها بر اساس وضعیت اقلیمی ان بود ولی با انتقال آب بین حوزه‌ای بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی این مناطق دستخوش تغییرات گسترده‌ای شده است، در دل کویر صنایع آب بر و کشاورزی آب بر توسعه پیدا کرده‌اند.
سجادیان ابراز کرد: با انتقال آب بین حوزه‌ای و سد‌ها توسعه در مناطق شکل می‌گیرد جمعیت افزایش پیدا می‌کند شهر‌ها بزرگ می‌شوند، صنایع آب بر بیشتری بارگذاری می‌شود، توسعه کشاورزی در دل کویر صورت‌می گیرد، زمین‌های دیم به آبی تبدیل می‌شود و کاشتهای پر اب صورت می‌گیرد.
فعال محیط زیست در گهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: صنایع آب بر در دل کویر احداث می‌شود صنایع روز به روز توسعه داده می‌شوند ظرفیت تولید و خطوط تولید جدید راه‌اندازی می‌شود، بنابراین اشتهای بی‌انتهای صنایع برای آب روز به روز بیشتر خواد شد.
وی ادامه داد: گسترش زمین‌های کشاورزی و شهر‌ها، ایجاد صنایع به واسطه انتقال آب بین حوزه‌ای ایجاد حق می‌کند. منطقه‌ای که با ظرفیت آب مشخص به واسطه انتقال آب زمین‌های ان روز به روز افزایش پیدا می‌کند، صنایع توسعه داده‌می شود، با بزرگتر شدن، آب بیشتری طلب کردن، برای انتقال آب مورد نیاز، تونل‌های بیشتری احداث می‌شود.
سجادیان عنوان کرد: : انتقال آب در حالی صورت می‌گیرد که استان‌های مبدا خود با چالش ابی روبرو هستند و روستا‌های زیادی برای اب شرب با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.
وی بیان کرد: تقاضای جدید( حق) ایجاد می‌شود، باید تحت هر شرایطی آب این‌توسعه‌های جدید تأمین شود، به قیمت اوارگی مردم، خشک شدن تالاب‌ها، رودخانه، مدفون شدن تاریخ یک سرزمین باید آب افزایش ظرفیت صنایع کشاورزی و توسعه ناپایدار و ناتوازن شهر‌ها از رودخانه‌ها و سرچشمه‌ها تأمین شود، دور باطلی که پایانی ندارد، پایان آن به قیمت نابودی یک سرزمین است.
تمدن قدیمی ایرانی در دل جنگل‌های بلوط زاگرس زیر آب مدفون می‌شود
سجادیان بیان کرد: سد خرسان ۳ نه تنها از نظر اجتماعی بلکه به لحاظ بعد تاریخی هم باعث ایجاد مشکلات زیادی خواهد شد. سد خرسان از بعد تاریخی باعث زیر اب رفتن گورستان ۴۵۰۰ هزار ساله سادات محمودی شهرستان دنا می‌شود، این اولین گورستان کشف شده در زاگرس جنوبی مربوط به دوره ایلامیان است.
وی ادامه داد: گورستان ۴۵۰۰ ساله‌ای که قدمت ان مربوط به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد، با توجه به چهار فصل کاوش صورت گرفته و وسعت یک کیلومتری ان باستان‌شناسان تخمین می‌زنند یکی از بزرگترین گورستان‌های تاریخی ایران را کشف کرده‌اند، دهستان ده پایین سادات محمودی یکی از بزرگترین وقدیمی‌ترین گورستان‌های کشف شده ایران است.
سجادیان افزود: قبرستانی پر رمز و راز و کم نظیر که طی چهارمین کاوش، تاکنون پنج گورستان تاریخی کشف شده که ساختار گور‌ها به صورت سنگ‌چین و با سقف خرپشته‌ای بوده است. ‌اشیای کشف شده در این کاوش شامل ظروف سفالی لوله‌دار، پیاله‌های پایه‌دار، ظروف مفرغی و دستبند با نقش شیر بوده که نشان از اهمیت تاریخی این گورستان دارد.
طبق گفته سیامک سرلک رئیس پژوهشکده باستانی کشور که با توجه به گستردگی و غنای بالای سایت تایخی حداقل که نیاز به ۴۰ تا ۵۰ فصل کاوش دارد، و تنها چهارفصل آن انجام شده است که اخرین ان مربوط به اذر ماه ۹۹ می‌باشد. گورستانی قدیمی از یک تمدن قدیمی ایرانی در دل جنگل‌های بلوط زاگرس قرار دارد.
حیات وحش منطقه از بین می‌رود
یکی از کارشناسان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید تبعات اجتماعی سد خرسان ۳بدون تردید از تبعات محیط زیستی آن بیشتر است زیرا تعداد زیادی از ساکنان این روستا‌ها حاضر به جابه جایی نیستند.
سعید محمدی افزود: تاکنون در خصوص این سد، از محیط زیست استان نظرخواهی صورت نگرفته است و به نظرم با توجه به شرایط کنونی توافقی از سوی استان صورت نخواهد گرفت.
وی ادامه داد: بدون تردید با ساخت سد تعداد زیادی از درختان چند هزار ساله بلوط زیر آب ‌می‌روند و در پی آن زیستگاه جانوران و حیات وحش نابود می‌شود.
این کارشناس محیط زیست عنوان کرد: بنابراین با نابود شدن زیستگاه جانوران، جمعیت زیادی از حیات وحش منطقه به ویژه‌های گونه‌های شاخص با احداث این سد بزرگ از بین ‌می‌روند.
محمدی ابراز کرد: این سد تأثیر مستقیم بر روی هوای منطقه دنا دارد؛ درجه حرارت دنا را به شدت افزایش می‌دهد و در دنا دیگر شاهد ریزش برف نخواهیم بود و اکوسیستم را بهم میریزد.
وی تأکید کرد: طول دریاچه پشت سد ۳۷ کیلومتر و از آتشگاه تا لماگون است و دریاچه عظیمی با ۲ میلیارد متر مکعب حجم دارد بنابراین تأثیر مستقیمی بر دمای منطقه خواهد داشت.
این کارشناس محیط زیست افزود: ۲۵ گونه نادر درخت در این منطقه وجود دارد که تعدادی منحصر بفرد است و با رفتن زیر آب برای همیشه این گونه منقرض می‌شود.
پروژه انتقال آب سد خرسان ۳، کارون را برای همیشه خشک خواهد کرد
فعال زیست محیطی در باره تبعات این سد، گفت: از سال ۱۳۹۷ وزارت نیرو بعد از به بن بست رسیدن پروژه انتقال آب بهشت آباد به کویر مرکزی ایران، جایگزین این پروژه را تعریف کرد.
یوسف مرادی افزود: مقرر شد تمام ریزش سالانه باران در مناطق بویراحمد و دنا جایگزین پروژه بهشت آباد باشد در واقع تمامی باران و برفی که از ماه پرویز، تنگ سرخ تا مارگون تا دنا و پادنا و روستا‌های پشت دنا، سی سخت، کل آورد رودخانه کبکیان، کل آورده رودخانه بشار یکجا طی دو پروژه سد تنگ سرخ و سد خرسان ۳ به استان‌های مرکزی انتقال داده شود که این انتقال آب روی سرشاخه رود کارون خواهد بود.
وی تصریح کرد: سرشاخه اصلی کارون حومه دنا و بویراحمد است و این پروژه انتقال آب، کارون را برای همیشه خشک خواهد کرد و علاوه بر آن زیستگاه دنا را با نابودی مواجه می‌کند و موجب مهاجرت صد‌ها هزار نفر از ماه پرویز گرفته تا انتهای روستا‌های سادات محمودی خواهد شد.
فعال زیست محیطی تأکید کرد: در سال ۱۳۹۱ طی مصوبه‌ای در استان کهگیلویه و بویراحمد، سه روستای «شوش، طلاییه، گاهکده، فاج، آتشگاه» از استان کهگیلویه و بویراحمد جدا شد، چون تمام رود خرسان از استان ما عبور می‌کرد، و مشخص شد بعد از آتشگاه که از استان جدا شد، سد خرسان ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: قبلاً ساختار سد به گونه‌ای بود که کل جاده اصفهان و پمپاژ گاز پشت پاتاوه زیر آب می‌رفت، ارتفاع سد را ۱۰ متر کم کردند که این پمپاژ گاز زیر آب نرود.
مرادی عنوان کرد: چرا باید ۶ تا ۸ میلیارد مترمکعب آب رودخانه‌های بویراحمد و دنا به سمت یزد و کرمان برود در حالی که یاسوج و مادوان ۲۰ میلیون متر مکعب آب برای شهر خود ندارند.
وی اضافه کرد: چرا وقتی قریب به ۱۱۰ هزار هکتار زمین زراعی بدون آب در بویراحمد و دنا داریم، ۶ تا ۸ میلیارد متر مکعب از استان کهگیلویه و بویراحمد باید به یزد و کرمان برود؟ چطور می‌توانند ۶۰۰ کیلومتر آب را انتقال بدهند؟ ولی نمی‌توانند آب را به مادوان برسانند؟ چطور می‌توانند ۳۶۰ کیلومتر آب را به یزد انتقال دهند ولی یاسوج باید در طول سال دائماً دچار قطعی آب باشد.
دغدغه‌های مردم سادات محمودی دنا در خصوص سد خرسان ۳
دهیار یکی از روستا‌های سادات محمودی می‌گوید: بیشتر از ۹۰ درصد مردم منطقه با این سد مخالف هستند، چند درصدی که موافق هستند در استان همجوار هستند، باور‌های دینی‌مان اینجا است و از نوادگان سادات محمودی هستیم.
سید مهدی مهدوی افزود: سه امامزاده در این منطقه وجود دارد و سه قبرستان تاریخی در این منطقه است، قبرستان‌هایی با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد، در روستای له سواره و ده پایین وجود دارد، که با آبگیری سد به زیر آب خواهند رفت.
وی عنوان کرد: شغل مردم منطقه دامداری است، بیشتر از ۱۰ درصد مردم روستا‌ها عشایر هستند و هویت و شغلشان با این سد از بین می‌رود.
این دهبار گفت: بیشترین دلیل اعتراض ما به این دلیل است که این منطقه هویت ما محسوب می‌شود، ۳۷ روستا در منطقه سادات محمودی وجود دارد و تعداد کمی نیست، از نظر جغرافیانیی جمعیتی بالای ۱۰ هزار نفر مجبور به کوچ اجباری و بی‌خانمان خواهند شد.
به هیچ وجه راضی به ساخت سد نیستیم
یکی از اهالی این دهستان می‌گوید: به هیچ وجه راضی نیستیم، چون نیاکان ما در این منطقه هستند، ما کشاورزیم، با بلوط و گیاهان این کوه زندگی می‌کنیم، چرا می‌خواهند ما را به زور از اینجا جابجا کنند، حتی اگر زیر خاک هم برویم، از اینجا نمی‌رویم.
سید یعقوب موسوی شورای روستای سرتگ دینگو تأکید کرد: پنج پسر دارم که همه آن‌ها کشاورزند و کار دیگری بلد نیستند، من خودم هم کار دیگری بلد نیستم.
وی ابراز کرد: برخی زنان و دختران در همین روستا هستند که از درختان بلوط منطقه درآمد دارند و با بلوط خو گرفته‌اند.
اگر این طرح ملی است چرا عده‌ای باید نفع ببرند و عده‌ای دیگر آواره شوند؟
برج علی حسینی دیگر روستایی منطقه می‌گوید: از کلگ (نان بلوط) درختان استفاده و از گیاهان دارویی کوه‌ها استفاده می‌کنیم. کشاورزی و دامداری داریم، کجا برویم که این طبیعت را داشته باشد، اگر این طرح ملی است چرا عده‌ای باید نفع ببرند و عده‌ای دیگر آواره شوند؟ مثلاً حالا می‌خواهند مقداری پول هم بدهند به من بدهند، بنده با این پول چکار کنم، پنج بچه دارم، این میزان پول را به خانه بدهم، به فرزند بدهم؟ این‌ها با چه منطقی می‌خواهند ما را آواره کنند.
این مرد روستایی گفت: اگر مردم جا‌های دیگر آب ندارند، و می‌خواهند این آب را ببرند برای آن‌ها، ما هم اینجا نان نداریم، چه دلیلی دارد که شغل و زندگی ما را از بین ببرند، ما با این آب زنده‌ایم، اگر این دولت‌ها به فکر ملت هستند، ما هم ملت هستیم، مردم هستیم. ما مانع سد نیستیم ولی اینجا زندگی ما است.
مردم سردرگم شده‌اند
دلباز دهیار روستای دشت بز سادات محمودی گفت: این طرح موجب شده سال‌های سال به مردم خدمات‌رسانی نشود، مردم در سردرگمی به سر می‌برند.
دلباز افزود: مردم با این شرایط و زندگی عادت کرده‌اند و این طرح موجب آوارگی هزاران نفر از ساکنان مناطق روستایی می‌شود.
سد مخرب و آسیب زاست
یکی از فعالان زیست محیطی دهستان سادات محمودی گفت: از نظر محیط زیست انسانی، هزاران خانوار از اینجا آواره می‌شوند، این‌ها تبعاتی است که مردمی که سال‌ها با این محیط زندگی کرده‌اند باید به اجبار بروند، مردم قطعاً نمی‌توانند جای خیلی خوبی برای زندگی پیدا کنند، مجبورند در حاشیه شهر ساکن شوند، از طرفی این مردم شغلی ندارند و کاری ندارند، دولت هم برای آن‌ها بعد از این اتفاق برنامه‌ای ندارد.
      
سید محسن محمودی نیکو با بیان اینکه «یکی از دلایل زلزله همین سد‌ها است»، اظهار کرد: درختان بلوط فقط منابع طبیعی نیستند، بلکه این‌ها که بالای ۱۰۰۰ سال سن دارند میراث فرهنگی منطقه هستند. بزرگترین ذخایر حیات وحش را در این منطقه داریم، با احداث این سد ممکن است گونه‌های حیاط وحش در اینجا از بین بروند، و تغییر کنند. سد خرسان ۳ مطالعات زیست محیطی ندارد، ما می‌خواهیم اگر مطالعاتی وجود دارد آن را بخوانیم ولی نیست.
وی افزود: گاهی می‌گویند این طرح ملی است، در حالی که اگر ملی است چرا منافعی برای مردم ندارد. این طرح توسعه پایدار را درنظر نگرفته است. این آب برای شرب مردم کویر نیست، چون آن‌ها از قنات‌ها استفاده می‌کنند، این آب فقط برای صنایع است، اگر این آب برای صنایع کویری برود، در این منطقه در سال‌های بعد مشکلات کم آبی ایجاد می‌کند بنابراین سد مخرب و آسیب‌زا است.
مردم این منطقه معتقد بودند که سد برای این استان منافعی نداشته و آورده‌ای ندارد و شبهه‌ای در آن نیست اما چنانچه سد بخواهد احداث شود باید حقابه استان از احداث سد تعیین شود.
اکنون مردم دهستان سادات محمودی چشم انتظار دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم هستند تا تکلیف این سد را هر چه سریع‌تر مشخص و به زندگی عادی خود برگردند.
چنانچه ساخت این سد پیامد‌های منفی برای مردم و طبیعت دارد هر چه زودتر جلو آن گرفته شود، در حال حاضر مردم از این وضعیت نگرانند و سردرگم مانده‌اند.
مردم روستا‌های سادات محمودی دنا حاضر به دل کندن از دیارشان نیستند و روز به روز بر شمار مخالفان این سد افزوده می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

محمد
Iran, Islamic Republic of
رشته معماری خوانده و تخصصی ندارد. از کسی ک مهندسی آب و سازه هیدرولیکی دارد نظ خواهی شود
دنا
Iran, Islamic Republic of
این همه روان اب داره ازرودخانه بشاروخرسان الکی میریزه به استان دیگه...حتماهم مکان یابی کردندوالکی تعیین نکردند...بایدیک روزاین سد زده میشد...البته خسارت ومکان یابی جدیدبرای مردم اون منطقه هم دراولویت باشه...
Iran, Islamic Republic of
به توهین ربطی ندارد...زندگی مردم نابودمیکنن بدون پرداخت هزارتومان مثل کوهرنگ سه....گتوند...کارون 3وووووووفقط مردم رواواره کردن براانتقال آب به کویر.... جلوی انتقال آب به کویر می ایستیم....اگرقراره قومگرانباشیم چرامناطق فارس نشین آب بقیه مناطق روانتقال میدن به کویر.....باکدوم پول ایاپول نفت وگازجنوب ....چرامناطق زاگرس نشین آب وجاده وبرق ندارن ومثل غارنشین زندگی میکنم اما صنایع وامکانات درمرکزکشورمتمرکزشده وووووخوابن یعنی تبعیض....اگه آب دارید استفاده کنید وگرنه جابه جابشن....کارون ودز دیگه آب نداره
Iran, Islamic Republic of
تلاوت می فرمایی
غلامعلی کولیوند
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا بهترین کار همین ایجاد سد است وقتی امریکا و دنیا شیطانی می خواهد ما نباشیم و اقتصاد نداشته باشیم مراکز باستانی به چه درد می خورد روستاها ی جدید و مقاوم بجای قدیمی ها ساخته میشود مهاجرت مردم معکوس میشود جمعیت در مرکز کشور متمرکز و دارای ساز و برگ جدیدی میشود همه جا آباد میشود و همه چه از کشاورز چه از کارخانه دار چه از شهرهای اطراف و مردم آن دیارها همه خشنود میشوند کشاورزی و باغداری و دامداری و مرغداری و و و همه چیز رونق میگیرد اکوسیستم جدیدی شکل میگیرد واگر خوب اطراف آن را مهندسی کنیم با استقبال بی نظیر تمام ایرانیان و دنیا مواجه میشویم واز ما الگو برداری هم میکنند فکر هر روشنفکری بوده عالی بود مرکز ایران با تمام مشکلات قبلی و فعلی در آینده دیگر مشکلی ندارد و رونق در مرکز ایران یعنی ۱۰۰۰گام رو به جلو و شکوفائی اقتصادی خدا پشتیبان همه شما دلسوزان باشد باتشکر
رضا ساکی
Iran, Islamic Republic of
کولیوند تلاوت می فرمایی نگو وقتی با این همه منابع هیچگونه رونق اقتصادی نداریم یازده درصد منابع به صدو یازده درصد هم‌افزایش پیدا کند باز هم خروجی ندارد
یازده درصد منابع کل دنیا در ایران‌وجود دارد تقصیم بر هشتاد میلیون نفر میشه کلی ثروت فقز می خواهند تمدن قم لر ومکان زندگی این قم رو نابود کنند
Iran, Islamic Republic of
از نوشتن این چرندیات خسته نمی شین ؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
آبی که به رود کارون وارد میشه بعد به خلیج فارس ریخته میشه پس بذارید دیگران هم استفاده از منابع کشورمون ببرند بسیار هم عالی
Iran, Islamic Republic of
سد نمی سازند می‌گید چرا می‌سازند می‌گید چرا آخر
بازار راکت میشه چرا جریان پیدا می‌کنه چرا 90 درصد جمعیت کشور لنگه کفش پاره و................ از روستاها به شهر آمدند باز می‌نالند. آخرنفهمیدم مردم ایران در..........................
حسین
France
بدون سد این کشور آینده ای ندارن باید آب رودخونه ها ذخیره بشن کار درست
Iran, Islamic Republic of
یعنی یه مملکت را نابود کنیم تا یزد آباد بشه
با هر نوع ساخت وساز در کشور مخالف هستند وفقط منافع شخصی ویا اقلیت خودشان برایشان مفید است
Iran, Islamic Republic of
بعضی با هر نوع ساخت وساز در کشور مخالف هستند وفقط منافع شخصی ویا اقلیت خودشان برایشان اهمیت داره
فرشاد تفته
Iran, Islamic Republic of
درسته نظر دادن تو این وبسایت اختیاریه ولی متاسفانه عده ای هستند که هنوز که هنوزه سرشون مثل کبک کردن زیر برف،
Iran, Islamic Republic of
به امید آینده ای روشن برای کشور
۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

۳ واکنش شفقت‌برانگیز  به انتخابات

اکنون که یکی از عجیب‌ترین انتخابات‌های بعد از انقلاب تمام شد، انتظار آن بود که تحلیل‌ها ...
صف‌کشی پسا انتخاباتي

صف‌کشی پسا انتخاباتي

انتخابات اسفند 1402 چه تغيير و تحولاتي را در بطن عرصه سياسي كشور ايجاد كرده است؟ تبعات ...
فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

فیلم: تاجگردون: به بزرگواری رأی می‌دهم

اردشیر یاری، معاون سابق آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد و از نزدیکان به غلامرضا ...
1