تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۱۳
کد مطلب : ۴۵۸۶۶۰
در کنفرانس امنيتي مونيخ؛

رونمایی از پروژه جدید غربی‌ها علیه ایران / گفته های عجیب زلنسکی علیه ایران

۱
۰
رونمایی از پروژه جدید غربی‌ها علیه ایران / گفته های عجیب زلنسکی علیه ایران
کبنا ؛کنفرانس امنيتي مونيخ روز جمعه با سخنان رئيس جمهوري اوکراين آغاز به کار کرد.
به گزارش «کبنا» روزنامه آرمان امروز نوشت: زلنسکي در اظهارات خود خواستار سرعت گرفتن تلاش‌ها براي کمک به اوکراين شد و گفت که بايد عجله کنيم و به افزايش سرعت در توافق‌ها و تحويل تجهيزات نياز داريم تا جلوي روسيه را بگيريم.
رئيس جمهوري اوکراين که از طريق تماس ويدئويي در اين جلسه حاضر شده بود، اضافه کرد که مسئله فقط اين نيست که اوکراين بايد ببرد. مسئله اين است که جالوت بايد ببازد و هيچ جايگزيني به جز پيروزي اوکراين در اين جنگ وجود ندارد.
زلنسکي همچنين با اشاره به استفاده روسيه از پهپاد‌هاي ايراني مدعي شد: در حالي که ما در حال مذاکره براي جت‌هاي جنگنده هستيم، کرملين ايران را متقاعد کرده است که پهپاد‌هاي مرگبار به روسيه بفرستد. کرملين آماده است بهاي آن را بپردازد، نه فقط با پول؛ بلکه با اورانيوم 92 درصد غني‌شده. من مطمئن هستم که هيچ‌کسي در اينجا حاضر نيست اين ريسک را بپذيرد.

اظهارات آقاي زلنسکي در حالي بيان مي‌شود که پيشتر بوريس پيستوريوس، وزير دفاع آلمان، گفته بود کنفرانس امسال تحت‌الشعاع تهاجم روسيه به اوکراين، قرار خواهد داشت. مقامات و تحليلگران غربي بر اين باور هستند که اين درگيري با ورود به دومين سال خود در هفته آينده به مرحله حساسي نزديک مي‌شود.
پيستوريوس گفت که جنگ اوکراين فقط يک نزاع اروپايي نيست بلکه پيامد‌هايي فراتر از قاره سبز دارد. اقتصاد‌هاي سراسر جهان از تأثير جنگ بر عرضه غلات، قيمت انرژي و تورم متحمل خسارت شده‌اند.
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، نيز در سخنان خود که پس از آقاي زلنسکي ايراد شد، از کشور‌هايي که مي ‌توانند به اوکراين تانک تحويل دهند خواست واقعا اين کار را انجام دهند.
شولتس وعده داد که يک کارزار فشرده را براي ترغيب متحدان غربي جهت اقدام در اين باره هدايت کند. صدراعظم آلمان افزود چشم ‌انداز جنگ در اوکراين به گونه‌ اي است که اين نزاع مي‌ تواند براي مدت طولاني ادامه يابد.
اوکراين براي مقابله با حمله روسيه به سلاح‌هاي غربي وابسته است. کشور‌هاي غربي تا کنون در کنار اين کشور قرار داشته‌ اند، با اين حال آقاي زلنسکي مي‌گويد غرب در برخي مواقع در برآورده کردن درخواست‌هاي او کند عمل کرده است.
کي‌يف، پس از دريافت وعده‌هاي کشور‌هاي غربي براي تانک و مهمات بيشتر، اکنون چشم خود را به جت‌هاي جنگنده دوخته است. با اين حال تاکنون کشورها، عمدتا از بيم بالا رفتن تنش بيشتر با روسيه، از ارسال اين دست تسليحات به اوکراين خودداري‌کرده‌اند.
قرار است کامالا هريس، معاون رئيس جمهور ايالات متحده، نيز به همراه رهبران فرانسه و بريتانيا در کنفرانس مونيخ سخنراني کند.
کنفرانس سال گذشته درست چند روز قبل از اعزام نيرو‌هاي روسيه به اوکراين برگزار شده بود و خانم هريس در آن زمان با هشدار نسبت به تهاجم قريب‌الوقوع مسکو گفته بود از زمان پايان جنگ سرد، هيچگاه اين مجمع تحت چنين شرايط وخيمي تشکيل نشده است.
حدود 40 رئيس دولت و همچنين سياستمداران و کارشناسان امنيتي از تقريباً 100 کشور جهان در کنفرانس سه روزه امنيتي مونيخ در آلمان شرکت‌دارند.
همچنين در پي اعتراضات اخير ايران، برخلاف گذشته براي کنفرانس امسال از هيچکدام از مقام‌هاي رسمي دولت ايران جهت شرکت دعوت به عمل نيامده و مسئولين جلسه اين بار از چهره‌هاي اپوزسيون شامل رضا پهلوي، مسيح علي‌نژاد و نازنين بنيادي براي شرکت در اين نشست دعوت کرده‌اند.
برگزارکنندگان کنفرانس همچنين پس از تهاجم مسکو به اوکراين، براي اولين بار در دو دهه گذشته به جاي مقامات روسيه از فعالان اپوزسيون اين کشور دعوت به عمل آورده‌ اند.
عباس عراقچي، عضو ارشد تيم سابق مذاکره کننده ايران در صحبت هايي با اشاره به وضعيت ديپلماسي کشور در روزهاي اخير و اين اتفاقات گفت: اجراي پروژه بدنام ‌سازي، امنيتي سازي و مشروعيت ‌زدايي از جمهوري اسلامي ايران کليد خورده است. اين بسيار خطرناک است. خطرناک به اين معنا که منافع ما را تحت تاثير قرار مي‌ دهد و ما بايد مراقبت کنيم و مشخصا دست صهيونيست‌ ها در پشت اين قضايا قرار دارد.
وي افزود: آنها در تلاشند که ايران را به عنوان يک تهديد و يک نظام غيرقابل قبول معرفي کنند. اين اثرات خود را در روابط خارجي ما مي‌ گذارد و باعث کاهش همکاري‌هاي ما با کشورهاي ديگر مي‌شود؛ يعني فضايي را به وجود مي‌آورند که کشورها براي همکاري با ايران ترديد پيدا کنند.
دبير شوراي راهبردي روابط خارجي خاطرنشان کرد: از آنجا که تفکر قالب آن روزها اين بود که سازمان‌هاي بين‌المللي خاصيتي ندارند و شوراي امنيت سازمان ملل يک نهاد آلت دست آمريکاست که از حق وتو در راستاي منافع کشورهاي بزرگ استفاده مي‌ کند، پذيرش قطعنامه 598 مرا بهت زده کرد که چطور قطعنامه شوراي امنيت الان ملاک قرار مي‌گيرد، از سوي ما مورد پذيرفته شده و موجب خاتمه جنگ و آتش بس مي‌شود. همه اينها باعث شد که بنده نگاه وسيع‌ تر و جامع‌ تري را نسبت به سازمان‌ ها و همکاري‌ هاي بين ‌المللي پيدا کنم.
همچنين در اين خصوص عبدالرضا فرجي راد، سفير پيشين ايران در نروژ با بيان نمونه هايي از اتفاقات در روزهاي اخير مي گويد: فضاسازي عليه ايران با هدف زير فشار قرار دادن کشور بيشتر شده است. در همين راستا وزير دفاع اسرائيل اعلام کرد که ايران با 50 کشور جهان در حال رايزني است تا به آن ها پهپاد به فروش برساند و يا به آن ها اسلحه صادر کند که مشخصا اين صحبت ها با هدف خاصي گفته مي شود.
وي افزود: اين حرف ها چند ساعت قبل از شروع کنفرانس امنيتي مونيخ و به صورت حساب شده و براي تحريک ساير طرف ها زده شده است. آن ها پيامي به جهان مي دهند که ايران مي خواهد نظم و امنيت جهاني را بر هم زند.
فرجي راد ادامه داد: زلنسکي هم در افتتاحيه کنفرانس بر اين سخنان عليه ايران تاکيد کرد که نشان مي دهد يک هماهنگي در عرصه بين المللي در حال شکل گيري عليه ايران است.
سفير پيشين ايران در نروژ تاکيد کرد: لازم است يک هوشياري و درايت نسبت به امنيتي کردن ايران در سطح جهاني صورت و مقابله با اين پروژه به شکل نرم صورت گيرد و ديپلماسي ايران فعال تر شود.


 
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اکراین به دانشجویان ما راه داد و با احترام مورد پزیرش قرار داد ما هم پهپاد داد که اکراین را بزند ن لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1