تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب : ۴۵۸۳۶۱
کبنا بررسی کرد؛

لزوم ساماندهی معاونت عمرانی / لطفاً برای یک بار هم شده به اصول مهندسی احترام بگذارید

۱
لزوم ساماندهی معاونت عمرانی / لطفاً برای یک بار هم شده به اصول مهندسی احترام بگذارید
کبنا ؛
با وجود این‌که حدود یک ماه از رفتن حاجی‌زاده از استان کهگیلویه و بویراحمد می‌گذرد، هنوز جایگزینی برای او مشخص نشده است.
به گزارش کبنا، معاونت عمرانی یکی از مهمترین معاونت‌ها در استانی همچون کهگیلویه و بویراحمد است. این استان به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، نیاز مبرمی به پروژه‌های عمرانی و مهندسی دارد. اما به دلایل مختلف، مهمترین پست‌های عمرانی در این استان با تعاملات سیاسی به افراد داده می‌شود.
برخی از مدیران این حوزه و حتی معاونت عمرانی، سیاسی انتخاب می‌شوند. گویی فرقی با معاونت عمرانی ندارند. هر تصمیمی حتی در سطح فنی نیز با دخالت بخش سیاسی گرفته می‌شود.
به همین خاطر است که اغلب این پست‌ها توسط افرادی اداره می‌شود که بیش از آنکه تخصص فنی داشته باشند، روابط و تعاملات سیاسی دارند. لازم است بررسی شود که این افراد چه هنگام ترک فعل کرده و وظایف واقعی خود را به درستی انجام نداده‌اند و چه زمانی پا را از وظایف قانونی خود فراتر گذاشته‌اند.
بارها در رسانه‌ها از دخالت نمایندگان در انتصابات استان کهگیلویه و بویراحمد گفته شده است، اما این دخالت‌ها تنها به نمایندگان محدود نمی‌شود، بلکه افراد سیاسی متنفذ نیز به نحوی در انتصابات دخالت دارند؛ افرادی که قبلاً نماینده بوده و یا پست سیاسی داشته‌اند ولی اکنون هیچ قدرت رسمی‌ای ندارند؛ همان‌ها که عنوان قوه چهارم در کهگیلویه و بویراحمد را به آنها نسبت داده بودیم.  
همین دخالت‌ها باعث شده که مهمترین مسائل فنی و عمرانی این استان بلنگند. مثلاً همین ترافیک که تبدیل به یک غده سرطانی شده است را تنها با مسکن‌های موقتی می‌خواهند مداوا کنند. همین حالا می‌توان در شهر یاسوج 20 معبر را نام برد که دو طرف آن خودرو پارک شده است. حتی بعضی از این معابر دوبل و سوبل خودرو پارک شده است. پارک سر پل و محل تقاطع نیز به وفور دیده می‌شود. در حالی که چندی است که مسکن‌هایی برای برخی خیابان‌ها در نظر گرفته شده و این خیابان‌ها یک‌طرفه شده‌اند، اما ترافیک از بین نرفته و تنها از یک خیابان به خیابان آن‌طرف‌تر جابه‌جا شده است. در واقع بخشی از این ترافیک به خیابان‌های همجوار  و چندصدمتر آن‌طرف‌تر سوق داده شده است.
مهمتر از همه معاونت عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد است که تخصص نخستش مهندسی نبوده است. این در حالی است که سازمان نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد حدود پنج هزار مهندس عضو دارد. آیا یک مهندس بهتر از کیامرث حاجی‌زاده در این استان نبوده است؟ آیا انتصاب حاجی‌زاده به نوعی دهن‌کجی به مهندسی در این استان نبود؟ همین است که در کهگیلویه و بویراحمد گاهاً ساده‌ترین اصول فنی و مهندسی رعایت نمی‌شود. خود حاجی‌زاده هم چندی پیش در جلسه‌ای به این موضوع اشاره کرده بود که مهندسی چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.
کافی است نگاهی به ورودی شهر یاسوج از سمت سرآبتاوه انداخت. لبه آسفالت جدید جاده، روی آسفالت قدیمی کاملاً قابل مشاهده است. همین عامل باعث می‌شود آب به آنجا نفوذ کند و در نهایت این آسفالت دوام چندانی نداشته باشد. با وجود اینکه هزینه بسیار زیادی برای این جاده و به طور کلی این دست امور صرف می‌شود، اما به دلیل عدم رعایت اصول مهندسی، این اقدامات عمر چندانی ندارند.
با وجود این‌که پس از زلزله سی‌سخت انتظار می‌رفت در ساخت و سازها اصول مهندسی رعایت شود، اما باز هم دَر بر همان پاشنه می‌چرخد. حتی در ساخت یک دیوار باربر نیز این اصول رعایت نمی‌شوند.
بنابراین تا فرصت باقی است، لازم است برای یک بار هم که شده شخصی به عنوان معاون عمرانی استاندار انتخاب شود که علاوه بر سابقه اجرایی، از دانش تخصصی فنی و مهندسی نیز برخوردار باشد، قدرت چانه‌زنی، رایزنی و جذب اعتبارات را نیز داشته باشد.
با وجود اینکه یک ماه از خداحافظی حاجی‌زاده از معاونت عمرانی می‌گذرد، اما گزینه‌هایی که در افواه عمومی برای این پست معرفی شده‌اند، اغلب فاقد ابتدایی‌ترین معیارهای تخصصی هستند. لازم است برای یک بار هم که شده دست متنفذین در عزل و نصب‌ها و به‌ویژه پست معاونت عمرانی کوتاه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1