تاریخ انتشار
شنبه ۸ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۸
کد مطلب : ۴۵۷۶۷۴
کبنا بررسی کرد؛

صدور مجوز سد آبریز کهگیلویه همچنان در ابهام!

۱
صدور مجوز سد آبریز کهگیلویه همچنان در ابهام!
کبنا ؛
فرایند صدور مجوز ماده 23 سد آبریز که یکی از حیاتی‌ترین سدها در کهگیلویه و بویراحمد است با حرف‌وحدیث‌های بسیاری همراه است.
به گزارش کبنا، رودخانه پرآب مارون با ظرفیت سالانه یک میلیارد متر مکعب آب از کنار دشت‌های پهناور شهرستان کهگیلویه می‌گذرد و استفاده چندانی از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشاورزی و آبادانی منطقه نمی‌شود. رودخانه های پشت سد مارون همگی از استان کهگیلویه و بویراحمد سرچشمه می‌گیرند و در فصول مختلف سال از حجم آب بالایی برخوردار هستند. اجرای سد آبریز بر روی یکی از این رودخانه‌ها به‌نام رودخانه آبریز و انتقال آب آن، موجب تبدیل زمین‌های دیم به آبی خواهد شد و تحول بزرگی را در این منطقه رقم خواهد زد.
این سد 135 میلیون متر مکعب ذخیره آبی دارد و نه تنها هیچگونه ضرری برای سد مارون در پی نخواهد داشت، بلکه علاوه بر تنظیم و کنترل سیلاب‌های ورودی، مقادیر متنابهی از رسوبات ورودی مارون را نیز مهار خواهد کرد و باعث ازدیاد عمر این سد بزرگ یک میلیارد و چهارصد میلیون متر مکعبی خواهد شد.
فرایند ساخت سد آبریز با حرف‌وحدیث‌ها و مخالفت‌های زیادی روبه‌رو بوده است. گاهی گفته می‌شد مطالعات سد تکمیل شده و مجوزهای آن نیز صادر شده‌اند. استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز سال گذشته از صدور برخی از مجوزهای آبریز خبر داده بود.
چند ماه بعد از آن نیز در رسانه‌ها خبرهایی مبنی بر احتمال لغو مجوز سد آبریز منتشر شد. اما در جدیدترین خبرها گفته می‌شود مجوزهای این سد هنوز تکمیل نشده است.
در نشستی که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با رسانه‌ها داشت گفت: سد آبریز در حال مطالعه است و باید مجوز ماده 23 آن گرفته شود. اما هنوز این اتفاق به طور صد درصد انجام نشده است.
گفتنی است در ردیف بودجه‌ای که امسال برای سد آبریز در نظر گرفته شده آبریز و صیدون در کنار هم آمده و بنابراین اگر برای آبریز تمهیدی اندیشیده نشود، ممکن است بخش بیشتر بودجه به صیدون اختصاص داده شود.
بنابراین هنوز مشخص نیست چه چیزی در انتظار سد آبریز خواهد بود؟ آیا در نهایت مجوزهای لازم برای این سد صادر خواهند شد و یا کهگیلویه همچنان با روند افزایشی آسیب‌های اجتماعی روبه‌رو خواهد بود؟
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان دلار توافقی

پایان دلار توافقی

نرخ توافقی دلار از بازار ارز ایران حذف شد و سرانجام بانک مرکزی قیمت‌های بازار آزاد را ...
اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

اعتراض چندباره نمایندگان مجلس به شرایط اسفناک اقتصادی مردم و ناتوانی دولت

چند تن از نمایندگان مجلس برای چندمین با در جلسه علنی در نطق‌های میان دستور و تذکرات کتبی ...
«فضای باز» ضرغامی

«فضای باز» ضرغامی

 نامش عزت‌الله است و کنيه‌اش ضرغامي، اهل نازي‌آباد است و گاه‌‌گاه درکنار ناصر ايماني ...
1