تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۵۶۸۹۰
بی‌برنامگی و نبود مدیران بهنگام در روز برفی و یخبندانی شهر یاسوج؛

غایب بزرگ پسابرف یاسوج

۴
۵
غایب بزرگ پسابرف یاسوج
کبنا ؛بارش برف 18 سانتی دوشنبه شب هفته جاری و تأخیر در تمیز کردن معابر شهری توسط دستگاه‌های خدمات‌رسان صبح امروز (چهارشنبه ) فضای شهر یاسوج را به یخبندانی تبدیل کرد که عبور و مرور شهروندان که هیچ بلکه تا ساعت‌ها امکان تردد خودرویی در قلب شهر امکانپذیر نبود.
به گزارش کبنا، گرچه دستگاه‌های خدمات‌رسان هم اقداماتی در زمینه گشودن معابر اصلی شهری داشتند ولی این میزان فعالیت با حجم بارش برف که به قطعی ساعت‌ها برق و آب هم انجامیده بود، متناسب نبود و در نتیجه هنوز هم اغلب کوچه‌های شهر در محاصره برف و یخبندان هستند.
با شروع بارش برف از دوشنبه شب در استان کهگیلویه و بویراحمد، مدارس و ادارات این استان را در روز‌های سه شنبه و حتی چهارشنبه تعطیل کرده و همچنین تردد در شهر یاسوج را بشدت مختل کرده است که نشان از حضور کمرنگ بودن دستگاه‌های خدمات‌رسان دارد.
با دپو شدن حجم زیادی از برف و یخبندانی در کوچه و خیایان‌های شهر یاسوج، تردد برای عابر پیاده و حتی خودرو‌ها به سختی انجام می‌شود که حتی عذرخواهی استاندار کهگیلویه وبویراحمد را در پی داشته است و تأکید کرده که ستاد بحران استان در سامانه بارشی اخیر عملکرد قابل قبول نداشته است و با بارش 18 سانتی‌متر برف در سطح شهر، با نبود مدیریت بهنگام، مشکلاتی برای مردم را در پی داشته است.
پس از بارش برف و لو با حجم زیاد، تمیز کردن خیایان‌ها و محل تردد شهروندان، توسط سازمان‌های خدمات‌رسان متولی به خصوص شهرداری و حتی مشارکت مردم به راحتی قابل انجام است و جای تامل و سؤال دارد چرا در روز سه شنبه، با مشاهده حجم زیاد بارش برف در کوچه و خیابان‌های شهر، برف جمع‌آوری نشده است که در روز چهارشنبه با یخبندانی جاده‌ها، مشکل تردد را برای مردم دوچندان کند؟
کهگیلویه و بویراحمد اقلیم متنوعی دارد که بخشی از شهرستان‌های آن نظیر «بویراحمد»، «دنا» و «مارگون» در منطقه سردسیری و بقیه شهرستان‌های آن در مناطق گرمسیری هستند آیا مدیریت بحران استان و دیگر دستگاه‌های متولی، نقشه راهی و تدبیری برای چالش‌ها و بحران‌های پیش روی این مناطق در فصل‌های مختلف سال دارند؟
یاسوج به دلیل موقعیت توپوگرافی، اقلیم سرد و شیب زمین در فصول سرد سال در معرض خطر یخ‌زدگی هستند؛ همچنین معابر کم‌عرض، تراکم ساختمانی-جمعیتی و ترافیک در این منطقه چالش مدیریت برف روبی و یخ زدگی معابر شهری منطقه را دوچندان کرده است.
شهر یاسوج با مرکزیت استان کهگیلویه و بویراحمد که از مناطق سردسیری استان است و بارش 18 سانتیمتر را در خود شهر شاهد بودیم، چطور مسوولان استانی آمادگی لازم برای خدمات‌رسانی پس از بارش برف و نزول رحمت الهی را را نداشتند؟ آیا اراده و انگیزه‌ای برای اینکار دارند؟
امیدواریم که بارش برف دی ماه امسال تلنگری برای مسوولان استان باشد که جا دارد از قبل از وقوع بحران آمادگی لازم را داشته باشند و همه ما آگاهیم وقوع بحران و تغییرات شرایط جوی، تدبیر و برنامه و مدیری توانمند و بابرنامه نیاز دارد و آیا می‌دانید برف و یخبندان که به عنوان یک پدیده اقلیمی هستند با نبود مدیریت به یک بلای طبیعی تبدیل می‌شوند؟
ایرنا نوشت: در بازدید میدانی که با حول و ولا از برخی از خیابان‌ها و کوچه‌ها شهر انجام گرفت، بی‌برنامگی و نبود مدیران بهنگام را در مدیریت شهری پس از برف، شاهد است چرا که افراد کمی که به سختی در کوچه و خیایان‌های شهر در حال تردد بودند با ترس بر زمین خوردن، ناراحتی خود را از نبود دستگاه‌های خدمات‌رسان در شهر، بیان می‌کردند.
تجویز راهبردی
 بی‌برنامگی و نبود مدیران بهنگام در روز برفی و یخبندانی شهر یاسوج

وقوع برف خسارات آنی به بار نمی‌آورد مگر در موارد استثنایی و زمانی که بدرستی مدیریت نکنیم و این نعمت را به نقمت تبدیل کنیم در ابتدا ضرورت رفع بحران مدیریت به جای مدیریت بحران گامی اساسی است.
شناسایی نقاط بحرانی، اولویت سنجی معابر با بیشترین مشکل، شناسایی روش‌های مختلف برف روبی و یخ زدایی مورد استفاده در مکان‌های مشابه، می‌تواند در حل مشکلات و مدیریت بحران برف روبی و یخ زدایی مؤثر واقع شوند.
گنجاندن مبحث «برف و یخبندان» به عنوان یک بلای طبیعی در کار گروه‌های کمیته مبارزه با بلایای طبیعی و ستاد بحران استان که مطابق با آن برنامه‌ریزی و آمادگی لازم داشته باشند.

ایامی که برف بیش از ۳۰ سانتیمتر یا بیشتر باشد «روز برف‌روبی» در آن شهر اعلام شده و مردم و ارگان‌ها همزمان با یک برنامه منسجم اقدام به رُفتن برف و حمل برف‌ها به حومه و یا مناطق باز شهری می‌کردند چرا که وجود و استقرار طولانی مدت پدیده‌های اقلیمی همچون برف و یخ و ایجاد مشکلات شهری در سطح شهر تا زمانی که یخ‌ها آب شود، ممکن است هفته‌ها به طول انجامد.
اعلام روز برف‌روبی در سطح شهر و یا اصطلاحاً «برف‌برون» و تعطیلی ادارات و تشویق مردم به برف روبی کوچه‌ها و معابر و همزمان بسیج تمام وسایل و تجهیزات برای کمک به مردم برای برف روبی برطرف کردن یخ‌های پیاده رو‌ها برای کاهش صدمات انسانی ارایه وسایل و تجهیزات سایر ادارات به شهرداری‌ها، جهت کمک در امر خدمات‌رسانی در سطح شهر پیش‌بینی مخزن شن و نمک جهت دپو شن و نمک در روز‌های برفی و بارانی در سطح شهر پر کردن گودال‌ها و چاله‌های خیایان‌های شهر، برای تردد آسان خودرو‌ها و جلوگیری از خسارت به آن‌ها از جمله مواردی است که می‌تواند در شرایط بحرانی چون برف و یخبندان به تسهیل امور و تردد شهروندان و مردم بیانجامد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

United Arab Emirates
شرکت گاز منازل ساختمانی نیروی انتظامی الان کمبود آب نداریم چرا چرا چرا
Iran, Islamic Republic of
باز نیز درود
Iran, Islamic Republic of
.منطقه می‌گفت ار وپا تو زمستون از سرما میمیرن
ارش
Iran, Islamic Republic of
تومه اینقدربفکرمردمی ویک شهروندبامسولیت هستی غیرازوظایف ذاتی شهردار ودستگاههای دیگرچه پیشنهادی داری؟
رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

رقابت پیچیده چین و آمریکا در کشورهای حوزه خلیج فارس

کشور‌های حاشیه خلیج فارس باید چارچوب دیپلماتیکی ایجاد کنند تا از تبدیل شدن منطقه به عرصه ...
سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سرآشپز پوتین برای هدیه نمک اوکراین دندان تیز کرده است!

سولدار پیش از آغاز جنگ اوکراین حدود ۹۰ درصد نمک کل آن کشور را تامین می‌کرد و منازعات ...
عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

عضویت رایگان در کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (س)

علاقمندان می‌توانند روز شنبه ۲۴ دی ماه با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی در سراسر استان ...
1