تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۵۶۵۷۵
گوشت گوسفندی پشت سر پیاز؛

سه روایت از قیمت گوشت و مرغ براساس آمار‌های رسمی

۰
سه روایت از قیمت گوشت و مرغ براساس آمار‌های رسمی
کبنا ؛قیمت گوشت قرمز در یک سال گذشته تقریبا پا‌به‌پای نرخ تورم عمومی افزایش پیدا کرده است. مرکز آمار در جدید‌ترین داده‌های خود میزان افزایش قیمت گوشت گوسفندی و گوساله را در حدفاصل آذر ۱۴۰۰ تا آذر امسال به‌ترتیب حدود ۴۶ و ۵۰ درصد اعلام کرده و در همین مدت شاهد رشد ۴۸ درصدی نرخ تورم نقطه به نقطه یا همان تورم عمومی بودیم. داستان مرغ اما به واسطه وقایع ابتدای سال و ماجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها تا حدودی زیادی با گوشت گوسفندی و گوساله تفاوت داشته است. طوری که با وجود افت ۱۲ درصدی قیمت مرغ در یک ماه قبلی، نسبت به آذر پارسال میزان افزایش قیمت آن حدود ۸۰ درصد برآورد می‌شود.
قیمت گوشت گوسفندی به روایت آمار‌های رسمی

به گزارش کبنا، قیمت گوشت گوسفندی در آذر امسال بعد از پیاز و هندوانه بیشترین رشد را بین خوراکی‌ها تجربه کرده است؛ تقریبا هفت درصد. آمار‌های رسمی رشد قیمت پیاز و هندوانه را در آذر امسال به‌ترتیب ۲۵ و ۱۶ درصد نشان می‌دهد که مورد اول به کمبود عرضه در بازار مربوط بود و ماجرای هندوانه را می‌توانیم به افزایش تقاضا در شب یلدا ربط بدهیم، اما برگردیم به ماجرای گوشت گوسفندی. متوسط قیمت یک کیلو گوشت گوسفندی در آذر امسال به ۲۰۴ هزار و ۲۰۰ تومان رسید که این عدد به معنی افزایش ۴۶.۲ درصدی آن ظرف یک سال گذشته است. رقمی که تقریبا با نرخ تورم عمومی (۴۸ درصد) برابری می‌کند. یکسال قبل یعنی در آذر ۱۴۰۰ قیمت گوشت گوسفندی بر اساس آمار‌های رسمی کیلویی ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان بود. البته عدد ۲۰۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که مرکز آمار به‌عنوان متوسط قیمت گوشت گوسفندی در آذر امسال اعلام کرده شامل همه نوع گوشت گوسفندی مثل قلوه‌گاه و ... می‌شود و همین آمار‌ها نشان می‌دهند حداقل و حداکثر میانگین قیمت گوشت گوسفندی در آذر امسال به ترتیب ۱۴۰ هزار و ۲۰۰ تومان و ۲۴۴ هزار و ۱۰۰ تومان بوده است.
قیمت گوشت گوساله به روایت آمار‌های رسمی
قیمت گوشت گوساله آذر امسال طبق آمار‌های رسمی کیلویی ۱۵ هزار تومان بیشتر از گوشت گوسفندی بوده است. مرکز آمار اخیرا اعلام کرده میانگین قیمت گوشت گوساله یا گاو در آذر امسال به کیلویی ۲۱۹ هزار تومان رسیده و همین آمار‌ها متوسط قیمت گوشت گوسفندی را کیلویی ۲۰۴ هزار تومان نشان می‌دهد. عدد ۲۱۹ هزار تومانی متوسط قیمت گوشت گوساله از رشد ۲.۵ درصدی ماهانه و تقریبا ۵۰ درصدی سالانه حکایت دارد که این عدد آخر کمی بیشتر از نرخ تورم عمومی (۴۸ درصد) است. البته در همین آمار‌ها حداقل قیمت گوشت گوساله ۱۵۶ هزار تومان اعلام شده و سقف قیمت گوشت گوساله تقریبا کیلویی ۲۴۷ هزار تومان بوده است. بدنیست بدانید در گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن، گوشت گوساله بعد از گوشت گوسفندی بیشترین رشد قیمت ماهانه را در آذر امسال تجربه کرده است.
قیمت مرغ به روایت آمار‌های رسمی
قیمت مرغ بعد از پرتقال بیشترین کاهش را بین اقلام خوراکی در آذر امسال تجربه کرده است. طبق آمار‌هایی که ۱۳ دی‌ماه امسال درباره وضعیت بازار در آذر امسال منتشر شده، قیمت پرتقال نسبت به آبان تقریبا ۱۴ درصد تقلیل پیدا کرده و از این حیث مرغ ماشینی با افت قیمت ۱۲ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است. افت قیمت ۱۲ درصدی قیمت مرغ ماشینی باعث شده متوسط قیمت آن از کیلویی ۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان در آبان به کیلویی ۵۷ هزار و ۱۰۰ تومان در آذر برسد که البته این عدد را میانگین قیمت یک کیلو مرغ ماشینی می‌دانیم و شامل عدد‌های ۵۳ هزار و ۷۰۰ تومان و ۶۵ هزار و ۵۰۰ تومان به عنوان حداقل و حداکثر قیمت یک کیلو مرغ ماشینی می‌شود. البته داستان مرغ تفاوت زیادی با گوشت قرمز دارد و ماجرا‌های مربوط به هد‌فمندسازی یارانه‌ها در اردیبهشت باعث شده قیمت آن با وجود کاهش ۱۲ درصدی در آذر، تقریبا ۸۰ درصد بیشتر از آذر پارسال باشد.

قیمت گوشت قرمز و مرغ به روایت آمار‌های رسمی
کالا قیمت آذر پارسال قیمت آبان امسال قیمت آذر امسال تورم ماهانه تورم سالانه
گوشت گوسفندی ۱۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان ۱۹۰ هزار و ۶۰۰ تومان ۲۰۴ هزار و ۲۵۰ تومان ۷.۱ درصد ۴۶.۲ درصد
گوشت گوساله ۱۴۶ هزار تومان ۲۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان ۲۱۹ هزار تومان ۲.۵ درصد ۵۰ درصد
مرغ ماشینی ۳۱ هزار و ۶۰۰ تومان ۶۴ هزار و ۷۵۰ تومان ۵۷ هزار و ۱۴۰ تومان منفی ۱۱ درصد ۸۰.۵ درصد
نام شما

آدرس ايميل شما

7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
سيماي فقر در ايران

سيماي فقر در ايران

براساس جديدترين داده‌هاي وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي، سرانه خط فقر براي سال 1401 به‌طور ...
تیغ استیضاح این‌بار می‌بُرد یا امتیاز می‌گیرد؟

تیغ استیضاح این‌بار می‌بُرد یا امتیاز می‌گیرد؟

برای چندمین‌بار صحبت از برنامه مجلس برای استیضاح چند وزیر دولت مطرح شده است؛ این‌بار ...
1