تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۴۰
کد مطلب : ۴۵۶۵۱۳
برای چندمین‌بار صحبت از برنامه مجلس برای استیضاح چند وزیر دولت مطرح شده است؛

تیغ استیضاح این‌بار می‌بُرد یا امتیاز می‌گیرد؟

۲
۰
تیغ استیضاح این‌بار می‌بُرد یا امتیاز می‌گیرد؟
کبنا ؛ برای چندمین‌بار صحبت از برنامه مجلس برای استیضاح چند وزیر دولت مطرح شده است؛ این‌بار با رنگ و بوی اقتصادی. تا امروز اما غیر از استیضاح نافرجام وزیر صمت، بقیه خبرهای مشابه به سرانجام نرسیده و سرنوشتی بهتر از پس گرفتن امضای درخواست‌کنندگان استیضاح یا فراموشی پیدا نکرده است. این‌بار قرار است ماجرا جدی‌تر باشد یا ماجرا، همان داستان فشار و امتیازگیری است؟
به گزارش کبنا، اکوایران نوشت، در حالی که این روزها اختلاف مجلس و دولت بر سر لایحه بودجه 1402 و برنامه توسعه هفتم به اوج خود رسیده است، صحبت از استیضاح چند وزیر طی روزهای اخیر به گوش می‌رسد و هر روز یک وزیر دست‌کم در حرف‌های نمایندگان قرار است زیر تیغ استیضاح برود. یک روز نام فاطمی امین مطرح می‌شود و روز دیگر نام احسان خاندوزی؛ یک‌بار به دنبال برکناری وزیر بهداشت هستند و بار دیگر به دنبال کنار گذاشتن وزیر امور خارجه.
هرچند که تاکنون اقدام عملی چندانی برای تغییر وزرا از سوی مجلس صورت نگرفته، اما با استناد به همین اظهارنظرهای مجلسی‌ها می‌توان گفت که انگار ماه عسل مجلس انقلابی و دولت اصولگرا به پایان رسیده و این روزها در حال خط و نشان کشیدن برای یکدیگر هستند.
کدام وزرا زیر تیغ استیضاح هستند؟
از روزی که کابینه رئیسی شکل گرفته تا امروز که یک سال و چند ماه از آن می‌گذرد، علمکرد سیدرضا فاطمی امین - وزیر صمت - همواره زیر ذره‌بین نمایندگان بوده و انتقادهای بی‌شماری از او چه از پشت تریبون مجلس و چه در فضای مجازی مطرح شده است.
فاطمی امین البته یکبار توسط ساکنان خانه ملت استیضاح شد اما توانست برای دوم از رای اعتماد آنان را به دست بیاورد. حالا، در چند روز اخیر زمزمه‌ها برای استیضاح مجدد او به راه افتاده است؛ بطوریکه امروز سیدکریم حسینی، نماینده مردم اهواز به ایلنا گفته «بحث استیضاح وزیر صمت به صورت جدی مطرح است، چراکه ما وضعیت کنترل بازار را خوب نمی‌بینیم یا در بحث خودرو وضعیت واردات خودرو که مصوبه مجلس است هنوز بطور مناسبی اتفاق نیفتاده است. ما مصرانه در بحث واردات خودرو پیگیر هستیم و همچنین موضوع عرضه و فروش خودرو در بورس را به نفع اقتصاد کشور و کنترل قیمت‌ها نمی‌دانیم.»
اما، این فقط فاطمی امین نیست که زیر تیغ استیضاح قرار دارد. سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت هم از دیگر وزیرانی هستند که طرح استیضاح آنان با امضای جمعی از نمایندگان تحویل هیأت رئیسه مجلس شده است.
همچنین نام سید احسان خاندوزی، حسین امیرعبداللهیان و یوسف نوری – به ترتیب وزرای اقتصاد، امور خارجه و آموزش و پرورش - در روزهای اخیر توسط برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح مطرح شده است؛ مانند مهدی اسماعیلی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات که روز گذشته در تذکری گفته بود: «از عملکرد این وزارتخانه راضی نیستیم و مجلس در راستای وظیفه نظارتی خود به دنبال استیضاح وزیر آموزش و پرورش است.»
از سوی دیگر، روزنامه الجریده کویت اوایل دی‌ماه در گزارشی مدعی شده بود که «شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به علت نارضایتی از عملکرد وزارت خارجه، جمع‌آوری امضا برای استیضاح حسین امیرعبداللهیان - وزیر امور خارجه ایران - را آغاز کرده‌اند»؛ خبری که البته از سوی منابع داخلی رد یا تأیید رسمی نشد.
استیضاح وزرا؛ واقعیت یا بلوفِ سیاسی؟
هرچند انتقادات بهارستانی‌ها از وزرای رئیسی از همان ماه‌های اولیه دولت تا امروز که موضوع استیضاح‌ها جدی شده، مطرح بوده، اما در روزهایی که  جدال مجلسی‌ها و دولتی‌ها بر سر لوایح بودجه و برنامه توسعه هفتم به اوج خود رسیده و حالا این سوال مطرح می‌شود که آیا استیضاح دولتمردان کابینه سیزدهم جدی است یا نمایندگان به دنبال تحت فشار قرار دولت برای رسیدن به خواسته‌های خود هستند؟ چنانکه پیش‌تر نیز خبرهایی از استیضاح چند وزیر به گوش رسیده بود، اما هر بار یا مسکوت ماند یا به سرنوشت تکراری پس گرفتن امضاها دچار شد.
آنطور که از شواهدِ حرف و کلام نمایندگان برمی‌آید، به‌ نظر می‌رسد صبر مجلس در برابر دولت کمتر شده یا حتی رو به‌ اتمام است و با این شرایط بعید نیست فصل جدیدی از رابطه بین دو قوه با به جریان افتادن چند استیضاح آغاز شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دولت ضعیف نماینده ضعیف دست نشانده اختیار از خودشان ندارن رای بدن اینا همش نمایشی است
نیما
Iran, Islamic Republic of
مجلس هرتی
سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
1