تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۴۵۶۴۹۱
سرمایه‌های برباد رفته؛ رهاورد اشتغالزایی مدیران قبل در کهگیلویه و بویراحمد؛

غارت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد / 6 هزار شغل بر باد رفت / اعتباراتی که خاله‌خرزویی و سفارشی تقسیم شد / واعظی‌زاده: بعد از اعلام انحرافات تسهیلات مورد تهاجم و فرافکنی قرار گرفتیم

۱۳
۱
غارت تسهیلات اشتغالزایی روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد / 6 هزار شغل بر باد رفت / اعتباراتی که خاله‌خرزویی و سفارشی تقسیم شد / واعظی‌زاده: بعد از اعلام انحرافات تسهیلات مورد تهاجم و فرافکنی قرار گرفتیم
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد استانی است که سال‌ها نام محرومیت را با خود یدک می‌کشد و به منظور بهبود فضای کسب و کار در سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ حدود ۳۵۰میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به آن اختصاص یافت اما شواهد گویای آن است که حتی یک شغلی نیز در مناطق روستایی با این اعتبارات ایجاد نشده است.

بیشتر بخوانید:


وااسفا! اعتبارات اشتغالزایی در جیب دامادها / نه اشتغالی، نه تولیدی / استدعای عاجزانه از دستگاه‌های نظارتی؛ سهل‌انگاران و متخلفان را پشت میز محاکمه بکشانید

به گزارش کبنا، همیشه ایجاد اشتغال جزء دغدغه‌های اساسی مردم و مسئولان اجرایی کشور بوده است و دولت‌ها به دنبال راهکاری برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه بوده‌اند.
سال ۶۹ بود که دولت قبلی، طرح حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری را به عنوان یکی از طرح‌های مهم اقتصادی اجرایی کرد.
برای اجرای این طرح ۱. ۵ میلیارد دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برداشت شد که سهم این استان ۲. ۵۵ درصد بوده است.
طبق آخرین آمار‌ها، ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات روستایی و عشایری در کهگیلویه و بویراحمد به چهار هزار و ۱۵۸ طرح پرداخت شده است.
امروزه روستا‌ها با فرآیند خروج جمعیت جوان و فعال از روستا‌ها مواجهند که پایداری اجتماعات روستایی را به خطر میاندازد این طرح اقتصادی در راستای کمک به اشتغال و رونق روستا‌ها رقم خورد.
نبود شغل مناسب و مشکلات کار حس تعلق به روستا را بین جوانان تضعیف و فرایند ترک روستا را میان جوانان تسهیل و تسریع می‌کند. در نهایت اینکه جوانان بیکار ساکن در نواحی روستایی به سوی حاشیه شهر‌ها گسیل می‌شوند.
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد طی چند سال گذشته از حدود ۲ هزار روستای این استان ۴۰۰ روستا خالی از سکنه شده و به حاشیه شهر‌ها روی آورده‌اند.
فراهم کردن زیرساخت‌های توسعه روستایی و عشایری و ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در این مناطق سبب کاهش بخش عمده‌ای از آسیب‌های اجتماعی می‌شود.
در صورت اجرای موفق طرح‌های اشتغالزایی در استان قرار بود زمینه اشتغال برای بیش از ۶ هزار نفر ایجاد شود اما هیچ اشتغالی به وجود نیامد و ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره هم به انحراف رفت.
چه میزان از دریافت‌کنندگان تسهیلات به تعهد اشتغال‌شان پایبند بوده‌اند
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت ایفای تعهدات اشتغال دریافت‌کنندگان تسهیلات اشتغالزایی در کمیته‌های استانی و شهرستانی بررسی می‌شود.
ساعد عنبری عنوان کرد: هدف تشدید نظارت‌ها بر اعطای وام‌های تسهیلات روستایی و عشایری، مشاغل خانگی، تسهیلات فراگیر، تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ است.
وی افزود: فرد دریافت‌کننده تسهیلات اشتغالزایی طبق تعهد خود موظف به اشتغالزایی می‌باشد و اجرا نشدن تعهدات به منزله انحراف در تسهیلات است.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در بازدید‌های سه ماه به دریافت‌کنندگان تسهیلات مهلت داده می‌شود که تعهدات خود را اجرایی کنند و در غیر این صورت طبق ضوابط بانکی و قانونی با آن‌ها برخورد خواهد شد.
عنبری ابراز داشت: هرگونه اعطای مشوق و تسهیلات اشتغالزایی با هدف و رویکرد ایجاد اشتغال، رونق تولید است و باید از پول پاشی‌های غیرهدفمند و بدون برنامه جلوگیری کرد.
وی عنوان کرد: روند پرداخت تسهیلات قبل از پرداخت، حین و پس از دریافت به متقاضیان به طور دقیق در کمیته‌های استانی و شهرستانی تک به تک بررسی خواهند شد.
عنبری اضافه کرد: برای نمونه تنها جهت تسهیلات مشاغل روستایی و عشایری ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به چهار هزار و ۱۵۸ طرح پرداخت شده که همگی این طرح‌ها نظارت خواهند شد.
اخیراً در بازرسی‌های انجام شده توسط دستگاه‌های مربوطه و به تبع آن بررسی‌های میدانی در شهرستان بویراحمد و شهرستان گچساران مشخص شده که در این شهرستان‌ها حتی یک شغل پایدار با این تسهیلات ایجاد نشده است.
بسیاری از این طرح‌های اشتغالزایی باید برای ۵۰، ۴۰، ۳۰ و یا بیشتر و کمتر شغل ایجاد می‌کردند اما عملاً طرحی وجود نداشت و یا اگر هم وجود داشت یک نگهبان افغان در جلو طرح گمارده شده بود و سرمایه‌ها جای دیگری هزینه شده بود.
برای نمونه در شهرستان گچساران طرحی گردشگری با تعهد اشتغال ۵۰ نفر تعطیل و چهار کارگر افغانی در محل حضور داشتند و کارگاه گلیم بافی در یاسوج با تعهد اشتغال ۳۵ نفر غیرفعال است و مزرعه شیلات هم در تنگ سرخ بویراحمد هیچ گونه فعالیتی نداشته و جدیدا هم در کمیته رفع موانع تولید ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای آن تصویب شده است.
این افراد تنها نمونه‌ای از چهار هزار و ۱۵۸ طرحی بوده که هیچ اشتغالزایی نداشته‌اند و سرمایه‌هایی که باید برای جوانان این خطه محروم فرصت ایجاد می‌کرد از بین رفت.
آخرین وضعیت اشتغال‌های ایجاد شده از محل تسهیلات روستایی و عشایری کهگیلویه و بویراحمد
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد به مشکل اساسی انحرافات بانکی اشاره کرد و گفت: در سنوات گذشته که تسهیلات لازم برای اشتغالزایی در اختیار عده‌ای محدود بدون داشتن شرایط لازم قرار گرفته که پس از اعلام انحرافات تسهیلات خود اشتغالی در استان مورد تهاجم و فرافکنی قرار گرفتیم.
حمید رضا واعظی‌زاده افزود: با هماهنگی دستگاه‌های نظارتی به منظور نظارت بر بنگاه‌ها، جلوگیری از انحراف تسهیلات و پایداری بنگاه‌ها از واحد‌های تولیدی که متقاضیان طرح‌های اشتغال روستایی بودند بازدید به عمل آمد.
وی عنوان کرد: این تیم بازرسی برای راستی آزمایی از تسهیلات روستایی و عشایری که در سال ۹۶ تا ابتدای ۱۴۰۰ پرداخت شده بود وارد عرصه شدند تا در صورت غیر فعال بودن واحد‌ها و مشکل دار بودن واحد‌ها اخطار‌های لازم را به گیرندگان تسهیلات اشتغالزایی بدهند و در صورت داشتن شرایط احیای طرح یا بنگاه مساعدت‌های لازم صورت گیرد.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این تیم بازرسی متشکل از نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و دستگاه‌های نظارتی بوده است.
واعظی‌زاده ابراز داشت: با توجه به دغدغه دولت سیزدهم در راستای اشتغالزایی و برگشت دوباره واحد‌های تولیدی راکد به چرخه تولید و همچنین پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ و اشتغال روستایی ایجاد تیم‌های نظارتی در همه شهرستان‌ها یکی از رسالت‌ها و عملکرد‌های این اداره کل است.
وی ادامه داد: طرح‌های موجود درشهرستان بویراحمد و گچساران یک به یک برررسی شدند و انگشت شمار اشتغالی ایجاد شده بود و اشتغال خلق شده اصلاً در سطح انتظارات و برنامه‌های تعریف شده در زمان پرداخت تسهیلات نبوده است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در سه بخش اقتصادی به متقاضیان ارائه شده است ولی اکنون تعداد اشتغال ایجاد شده بسیار محدود و انگشت شمار است که باید دستگاه‌های متولی استان تمام توان خود را برای این واحد‌های تولیدی راکد به کار گیرند و ماموریت‌شان را در حفظ و نگهداری بنگاه‌ها و جلوگیری از انحراف تسهیلات انجام دهند.
ابلاغ بیش از یک هزار و ۲۸۸ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸ اشتغال به کهگیلویه و بویراحمد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال، یک هزار و ۲۸۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات اشتغال تبصره ۱۶ به استان ابلاغ شد که این اعتبار در تاریخ استان بی‌سابقه است و پیش از این در قالب اعداد خرد بوده است.
علی شهابی نسب اظهار کرد: این میزان اعتبار قابل توجه برای نخستین بار است که در استان برای موضوع اشتغال به استان‌های مختلف کشور پیش‌بینی شده است.
وی افزود: هم اکنون توزیع دستگاهی و بانک‌های عامل مشخص شده است و به بانک‌های مختلفی همچون صادرات، آینده، شهر، سرمایه و سایر بانک‌ها ابلاغ شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این اعتبار (تسهیلات) بین دستگاه‌های اجرایی توزیع و در اختیار بانک‌های عامل استان قرار گرفته است.
شهابی نسب عنوان کرد: تسهیلات تبصره ۱۶ بر اساس طرح‌های اشتغالزایی که توسط دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های عامل معرفی می‌شوند به سرمایه‌گذاران (متقاضیان) پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: هم اینک باید متقاضیان به دستگاه‌های اجرایی مراجعه کنند و طرح‌های اشتغالزایی خود را ارائه دهند که فرآیند دریافت تسهیلات را به طور قانونی طی کنند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تسهیلات تبصره ۱۸ نیز گفت: ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سهم استان است.
شهابی نسب ادامه داد: ۹۶۰ میلیارد تومان از این میزان به بخش مسکن اختصاص داده شده است و یک هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان آن هم برای بحث اشتغال و سرمایه‌گذاری است.
وی تأکید کرد: هنوز به طور مشخص سهم دستگاه‌های اجرایی و بانک‌های کهگیلویه و بویراحمد تعیین نشده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد از متولیان وزارت اقتصاد و دارایی خواست تا هر چه سریع‌تر این اعتبارات تعیین تکلیف و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.
آیا سرنوشتی مشابه تسهیلات روستایی ۹۶در انتظار تسهیلات تبصره ۱۸ و تبصره ۱۶ اشتغال خواهد بود؟
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص تسهیلات تبصره ۱۶ و ۱۸، گفت: احتمال می‌رود این تسهیلات تا ۱۵ دی ماه ابلاغ شود لذا تمامی دستگاه‌های اجرایی باید آمادگی کامل داشته باشند.
سید احسان عسکری تأکید کرد: طرح‌های تمام دستگاه‌های اجرایی باید آماده باشد که به محض ابلاغ حداکثر ظرف ۲۰ روز تمام طرح‌ها تا ۲برابر ظرفیت، به بانک‌ها معرفی شوند.
یک کارشناس اقتصادی در این باره گفت: ارائه تسهیلات تکلیفی به معنای اضافه برداشت است و در نهایت به تورم منجر می‌شود.
عنبری ابراز داشت: بهترین کار این است در شرایط رکودی تورمی، مشکلات کرونا و تحریم‌های ظالمانه نقدینگی جدیدی وارد بازار نشود.
وی عنوان کرد: در سطح ملی تولید نقدینگی جدید با توجه به رکود تورمی به خلق تورم جدید و نقدینگی منجر می‌شود.
در سطح کشور به دلیل حجم نقدینگی پنج هزار هزار میلیارد تومانی (موجودی فعلی) در صورت تزریق منابع جدید از جمله اعتبارات تکلیفی بانک‌ها شاهد تورم جدید و حتی پرش قیمت ارز خواهیم بود.
از سوی دیگر چنانچه این تسهیلات هم، همچون تسهیلات روستایی و عشایری در استان به انحراف بروند حاصلی جز انباشت سرمایه و تورم بیشتر در استان نخواهد داشت.
دغدغه مردم و مسئولان استان در دولت سیزدهم ایجاد اشتغال است بنابراین ارائه تسهیلاتی که به اشتغال منجر نشود.
ارائه وام‌های خرد تأثیر زیادی در ایجاد اشتغال ندارد
این کارشناس حوزه اقتصادی می‌گوید: به جای ارائه تسهیلات خرد و پول پاشی باید تسهیلات در یک جا متمرکز و به صورت پول‌های کلان ارائه شوند.
عنبری افزود: در وهله نخست باید زیرساخت‌های اقتصادی استان فراهم و صنایع اصلی همچون ابر پروژه‌های مهم ایجاد و تکمیل شود.
وی ادامه داد: می‌طلبد مسئولان ارشد استانی ما و همچنین استان‌های مشابه اعلام کنند که در این استان‌ها وام‌های خرد ارائه نشود و پول‌های متمرکز دریافت کنند.
این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: چنانچه پول و سرمایه خرد وارد استان شود از حیث مقیاس اقتصادی خارج می‌شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی یاسوج گفت: ایران جامعه بسیار فهیمی دارد و مردم و فعالان اقتصادی و روزنامه نگاران و خبرنگاران به دقت رفتار مسئولان را رصد می‌کنند چنانچه آمار به درستی داده نشود بلافاصله بازتاب خود را در جامعه پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: باید آمار‌های اشتغالی که ارائه می‌شود ملموس دیده شود و وقتی دیده نشود به معنای این است که این آمار مشکل دارد.
کیانی با تأکید بر اینکه حوزه اقتصادی سهم بسیار زیادی در ایجاد ناهنجاری‌های اجتماعی دارد، اظهار کرد: رفتار‌های غیرمتعارف در سطح جامعه نتیجه عملکرد برخی مسئولان بوده که قرار است ثبات اقتصادی را به جامعه برگردانند.
بنا به گفته مسئولان هم اینک ۱۶ هزار نفر کهگیلویه و بویراحمدی جویای کار هستند که فراهم کردن بستر اشتغال این افراد افزون بر رفع مشکلات معیشتی آنان به رونق تولید و بهبود وضعیت بخش خدمات در استان کمک می‌کند به همین دلیل تیم اقتصادی و اجرایی دولت سیزدهم در این استان مصمم شده تا با تحقق این راهبرد‌ها به ایجاد فرصت‌های شغلی جدید کمک کند.
بر اساس آخرین آمار ۱۶۷ هزار نفر شاغل در استان وجود دارد.
ایرنا در پایان این گزارش نوشت: امسال تعهد اشتغال استان ۱۳ هزار و ۵۲۰ نفر است که تاکنون اشتغال هشت هزار و ۷۰۰ نفر در سامانه رصد ثبت شده است. دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم طرح‌های قابل توجه و بزرگی را طی یکسال گذشته در حوزه اقتصادی این استان اجرا کرده که این تلاش اثربخش‌امید برای افزایش رفاه شهروندان و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید را در دل مردمان این دیار زنده کرده است.
طرح‌های بزرگی در استان همچون پتروشیمی گچساران با بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی، پتروشیمی دهدشت در استان در حال اجرا هستند که با افتتاح آن‌ها تحول چشمگیری در حوزه اشتغال استان ایجاد خواهد شد. در فصل تابستان، با توجه به فعال شدن پروژه‌های عمرانی نرخ بیکاری استان از ۹. ۱ به ۸. ۷ درصد کاهش یافت. ضعف زیرساخت‌های ارتباطی، توزیع نامتوازن جمعیت و افزایش روزانه جمعیت یاسوج، بالا بودن مصارف نسبت به منابع بانکی، عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌های مادر تخصصی در استان و غیرفعال بودن واحد‌های صنعتی از چالش‌های پیش‌رو برای رشد اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد بشمار می‌رود.

اسامی این افراد در اختیار پایگاه خبری کبنا نیوز قرار گرفته است که در صورت لزوم منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
سلام
جهت اطلاع تسهیلات روستایی از نوع تسهیلات فرایندی که دستگاههای مختلف در ان نقش داشتند بوده و نه تنها اداره کار بلکه هیچ اداره ای به تنهایی مسئول نبوده کارگروه اشتغال به ریاست استاندار بوده اینکه اقای عنبری می گوید طرحی قرار بوده 50 شغل ایجاد کند منظور شغل مستقیم و غیر مستقیم بوده والا با 1میلیارد که نمی شود 50 شغل ایجاد کرد
اتفاقا دستگاههای نظارتی از جمله دیوان محاسبات ، سازمان بازرسی ، بانک مرکزی ، شرکت مشاوره ایمیدر که بازدید میدانی داشتند بالای 95 درصد تسهیلات روستایی را تایید کردنند
الان که تسهیلات روستایی دیگر پرداخت نمی شود بهتر است به جای ایراد از گذشته بفکر حال باشیم که تسهیلات جدید به انحراف نرود البته همین مهاون اشتغال خودش در تسهیلات روستایی عضو گروه نظارت و نماینده اداره کار بود
سعید
Iran, Islamic Republic of
تا جایی که من اطلاع دارم و احکام اعضای نظارت که با امضای معاون استاندار وقت صادر شده اقای عنبری خودش دبیر گروه نظارت بوده اگر ایرادی وجود دارد ایراد از خود ایشان است
ضمنا مدیرکل فعلی اداره کار نیز کارشناس اشتغال و مسئول تسهیلات متمم روستایی و در بیشتر جلسات شرکت می کرد پس همون موقع چرا اقدام نکردند
عزیزی
Iran, Islamic Republic of
معاون اشتغال بقرمایند در این یکسال خودش چکار کرده 15 سال در حوزه اشتغال کار کرده چکار کرده
جهان
Iran, Islamic Republic of
اوژاع غرابه کرو
Iran, Islamic Republic of
ما روستاییان دیگه به این بودجه ها دل خوش نداریم ، چون اگه قرار بود وعده های مسولین اجرایی بشه ، شهری نبود همه میومدند روستا زندکی می کردند
Iran, Islamic Republic of
هزینه پروانه روستایی در بخش مسکن اضافه شده ، ۲... اسفالت روستایی مناسبی نداریم ۳... اینترنت روستایی که با کمترین سرعت ۴، تلفن ثابت روستایی هزینه اضافه شده ۵..وخیلی موارد دیگه
دختر لر
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه هنوز به صورت کامل تفهیم نشده که این وام کمک اشتغال هست و برای پایداری شغل تخصیص یافته و ۲۰ درصد سرمایه باید در گردش باشد و کار شروع شده و در مرحله بهره برداری قرار بگیره با این ذهینت که وام ۵۰ یا حتی ۱۰۰تومانی صفر تا صد برای ایجاد یک باشد چیزی، عوض نمیشود و عملا با این رویه فقط، همون بحث کسری صندوق بدون ایجاد اشتغال پیش می اید و امار بیکاری کمتر که نمیشود بیشتر هم میشود
چیزی که عملا در حوزه اشتغال بیداد میکند
فارس
Iran, Islamic Republic of
وامشون هم مثل سهام دولت ناکارامد و پست و مقامهای سفارشی بهتر از این نمیش
Iran, Islamic Republic of
استان ک ب بهترین جا برا اقایان موحد وحسینی
طاها
Iran, Islamic Republic of
استان ک . موحد موحد
شهروند
Iran, Islamic Republic of
فکر کردید خودتون چکار کردید،چهار سال دیگه مسئولین بعدی حرف از نسل قبلی میزنن
محمد
Iran, Islamic Republic of
کبنا خوب گفتی که وامها طبق شرایط و شایسته سالاری نمی باشند اما اشاره نکردید که مسئولین وام ها را به بستگان نورچشمی داده اند یا با رابطه بازی یا از قدرت حزبی استفاده شده آنچه اشاره کرده ای فقط ۹۶بود اما نگفتی از زمانی که نمایندگان انقلابی که از قدرت بالایی برخوردار بودند چه مسئولان با خدا و با تقوا و با عدالتی را در سازمانها و نهادها کاشته اند و هر کاری دلشان بخواهد می کنند کسی هم نمی دونه به آنها بگه پشت چشمت ابروست چون انقلابی است مردم هم نمی توانند با آن مقابله کنند دولت هم کاری به مسئولانی که به نام انقلابی هستند کاری ندارد نگران نباش برای مردم اول خودت را اصلاح کن و قرآن را در نظر بگیر بعد گزارش را هم با توجه به قانون اساسی و واقعیت بنویس اگر هم می خواهی منافع خودت هم به جای خود باشه هر چه دل تنگت می خواد بنویس ،اما بدان آقا دامادها و پسران و نوه های مسئولین آتش به خرمن این انقلاب زده اند
Romania
تسهیلات خرد جز پول پاشی نتیجه ای در بر نداره
دولت اگر قصد اشتغال زایی و تولید داره
راه حلش مشخصه
چند منطقه که مستعد هستند و ظرفیت اجرای طرح های کلان داره را به صورت طرح های اجرا شده و انجام شده وبرگزاری مزایده با تسهیلات چند شاله در اختیار متقاصیان قرار بده وسلام
7 برنامه بی‌سرانجام

7 برنامه بی‌سرانجام

بیش از هفت دهه تجربه برنامه‌ریزی ایران به توسعه کشور منجر نشده است. آن هم با وجود برخورداری ...
سيماي فقر در ايران

سيماي فقر در ايران

براساس جديدترين داده‌هاي وزارت تعاون،كار و رفاه اجتماعي، سرانه خط فقر براي سال 1401 به‌طور ...
تیغ استیضاح این‌بار می‌بُرد یا امتیاز می‌گیرد؟

تیغ استیضاح این‌بار می‌بُرد یا امتیاز می‌گیرد؟

برای چندمین‌بار صحبت از برنامه مجلس برای استیضاح چند وزیر دولت مطرح شده است؛ این‌بار ...
1