تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۴۵۶۲۹۰
پایان تراژدی‌های غم‌انگیز در کمربندی یاسوج نیازمند تأمین اعتبار؛

آقای شهابی‌نسب؛ الوعده وفا (+ فیلم )

۱
۴
آقای شهابی‌نسب؛ الوعده وفا (+ فیلم )
کبنا ؛کمربندی یاسوج معروف به جاده مرگ سالهاست به قتلگاه دهشتناکی برای مسافران و به معبری در ثبت خاطرات ناگوار مبدل شده و با وجود بیش از ۱۵سال از اجرای چهار خطه کردن این محور خطرناک، اتمام آن در پیچ و خم کمبود اعتبارات کمر خم کرده و چشم انتظار تأمین اعتبار از سوی متولیان امر است. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از پروژه‌های مهم استان را به دلیل حادثه خیز بودن و بار ترافیکی آن دانست و اظهار داشت: این پروژه برای تخصیص اعتبار از هر محلی در اولویت قرار دارد. شهابی‌نسب که با صدا و سیما در این باره گفت‌وگو می‌کرد، تاکید کرد: این پروژه برای استان کهگیلویه و بویراحمد مهم است. از این لحاظ که حادثه خیز و از طرف دیگر بار ترافیکی زیاد روی دوش این محور است.لذا از محلی که اعتبار به استان کهگیلویه و بویراحمد بیاید، به این پروژه اختصاص داده می‌شود تا مطالبه مردم برای چهار خطه کردن آن و کاهش تصادفات پاسخ داده شود. بر اساس اطلاعات پایگاه خبری کبنا نیوز، از محل توازن منطقه‌ای اعتباراتی در اختیار استان کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است که امید می‌رود، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این پروژه را در اولویت قرار دهد.
به  گزارش کبنا، ایرنا در این زمینه نوشت: جاده مرگ معروف به کمربندی یاسوج به طول ۱۵ کیلومتر که طرح چهار خطه کردن این محور بیش از ۱۵ سال به طول انجامیده و بار‌ها و بار‌ها سوژه رسانه‌ها و دغدغه متولیان امر بوده است. قطعه قطعه این جاده بوی مرگ می‌دهد و خانواده‌های بسیاری را در سال‌های اخیر داغدار و یا برای همیشه خانه نشین کرده است.
جاده کمربندی یاسوج عرض بسیار کمی دارد و همواره محل بروز تصادفاتی سنگین و دردناکی بوده که مسئولان درصددند با دوبانده کردن این محور تا حدودی به رفع این مشکل کمک کنند.
اکنون عملیات تعریض و بهسازی جاده کمربندی یاسوج - اصفهان در دست اجراست و طبق گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد، فاز اول پروژه احداث و چهارخطه کردن کمربندی یاسوج به طول پنج کیلومتر در یکسال اخیر به بهره‌برداری رسیده است.
۱۲ کیلومتر از پروژه که هشت کیلومتر آن تا مرحله زیراساس و ۳. ۵ کیلومتر آسفالت لایه اول اجرا گردیده، ۸۰ درصد خاکبرداری مسیر انجام شده است.
طرح‌های عمرانی در استان به ویژه طرح‌های خوابیده و با روند لاک پشتی در دولت سیزدهم پیشرفت سرعت خوبی داشته‌اند و با همت دولت بخشی از این محور هم افتتاح شده است.
پایان تراژدی‌های غم‌انگیز در کمربندی یاسوج نیازمند تأمین اعتبار؛
کهگیلویه و بویراحمد تنها استانی است که آزادراه ندارد اما در این چند سال در بخش راه، حمل و نقل و فرودگاه تحول خوبی در استان ایجاد شده و در حال حاضر بیش از ۲۰۰ کیلومتر بزرگراه در آن وجود دارد.
این استان، در کریدور شمال به جنوب قرار دارد اما سال‌ها بود که به دلیل کوهستانی بودن بخش زیادی از منطقه و نیاز به سرمایه‌گذاری چند برابری برای جاده‌سازی عملیات راهسازی در آن به کندی صورت می‌گرفت.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد در خصوص طرح‌های راهسازی می‌گوید: همه پروژه‌های راهسازی استان فعالند و حرکت‌های خوبی در استان آغاز شده است که بسیار تحول آفرین‌اند.
            
افتتاح قطعه پنج کیلومتری از کمربندی یاسوج
معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفر یک روزه خود در علاوه بر بازدید از ساخت و تکمیل کمربندی شهر یاسوج، قطعه پنج کیلومتری این کمربندی را افتتاح کرد.
سید صولت مرتضوی افزود: این پروژه، به طول ۱۵ کیلومتر که یکی از حادثه خیزترین نقاط استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رود و سالانه حدود ۱۲ درصد تلفات در این جاده وجود داشت که با عملیات تعریض تلفات کاهش می‌یابد.
وی ادامه داد: پیگیری‌های لازم و نظارت می‌دانی بر پروژه در حال اجرای کمربندی یاسوج صورت گرفت و دولت حمایت‌های لازم را برای تحقق پروژه انجام خواهد داد.
عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج با ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: طول جاده کمربندی یاسوج ۱۴ کیلومتر است که پنج کیلومتر از آن افتتاح شده و مابقی در حال اجراست و اکنون ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمد راستا اظهار کرد: مبلغ قرارداد اولیه احداث پروژه کمربندی یاسوج ۷۷ میلیارد تومان بوده که پس از سفر رئیس جمهور تاکنون ۱۸ میلیارد تومان به این پروژه تزریق شده است.
وی افزود: یک پل بزرگ وسط این مسیر است که حداقل ۸۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و به دلیل کمبود اعتبار مانده است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مشکل و چالش اصلی پیش روی عملیات اجرایی چهار خطه شدن کمربندی یاسوج کمبود اعتبار است و حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آن نیاز است.
وی ادامه داد: احداث این جاده یکی از مهم‌ترین مطالبات به حق مردم استان است زیرا که بیشترین تصادفات در همین نقطه روی می‌دهد و تلفات زیادی به همراه داشته است.
مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: کمربندی یاسوج یکی از شریان‌های اصلی ارتباط جنوب به مرکز کشور است و ترافیک در این نقطه زیاد است.
راستا ادامه داد: پیمانکار خوب و توانمندی برای اجرای این طرح دارد و که‌امید است هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و تلاش بر این است اعتبارات به موقع تخصیص داده شود.
پروژه چشم انتظار تزریق اعتبار
پایان تراژدی‌های غم‌انگیز در کمربندی یاسوج نیازمند تأمین اعتبار؛

پیمانکار طرح کمربندی یاسوج گفت: این پروژه ۴۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۴۷ میلیارد تومان تاکنون برای آن هزینه شده است.
مهدی عدالت خواه افزود: روزی حداقل ۸۰ متر مربع بتن روزی در این طرح صورت می‌گیرد و روزانه حداقل ۱۲۰ میلیون تومان هزینه کار ابنیه می‌شود.
وی تصریح کرد: تزریق اعتبار و پول مهم‌ترین مسأله در سرعت بخشی به روند اجرای این پروژه است.
پیمانکار طرح کمربندی یاسوج ادامه داد: چنانچه اعتبار لازم تخصیص یابد سال آینده پروژه تحویل داده خواهد شد.
عدالت خواه ابراز داشت: اجرای عملیات پروژه در فاز ابنیه و روکش آسفالت در حال انجام است و طرح در حال فعالیت خوبی بوده و تنها چالش ما تزریق اعتبار است.
کمربندی یاسوج نقطه‌ای حادثه خیز و خطرناک
رئیس پلیس راه کهگیلویه و بویراحمد گفت: بخشی از جاده کمربندی یاسوج یکی از نقاط نقاط حادثه خیز استان است که می‌طلبد اتمام چهار خطه کردن آن هر چه سریع‌تر صورت گیرد.
ویسی افزود: حجم ترافیک به سبب اینکه جاده مذکور محل عبور مناطق جنوبی کشور به مناطق مرکزی کشور است بسیار بالاست و علاوه بر ان شهرک‌های صنعتی بسیار، کارخانه‌ها، روستا‌های بسیار در حاشیه این محور واقع شده‌اند.
این عوامل همه بر حجم ترافیک این کمربندی می‌افزاید و اهمیت چهار خطه کردن آن را بالاتر می‌برد.
حدود پنج کیلومتر از جاده زیر بار ترافیک رفته که به دلیل نداشتن روشنایی و جدا‌کننده می‌تواند همچنان خطر آفرین باشد.
درصد تلفات جاده‌ای در این کمربندی ۱۱ درصد بوده که اندکی کاهش یافته اما همچنان تلفات در این جاده زیاد است و مردم استان چشم انتظار تکمیل آن هستند.
سرعت کار پروژه رضایت بخش است
معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد گفت: این پروژه سال‌های سال در دست پیمانکاران بود و روند لاک پشتی داشت.
سید انتظام سهمگین افزود: اکنون نسبت به گذشته روند اجرایی پروژه رضایت بخش می‌باشد و مشکلات کمربندی یاسوج در این مدت کمتر شده است.
معاون فنی و اجرایی سازمان برنامه و بودجه کهگیلویه وبویراحمد تأکید کرد: حدود پنج کیلومتر از جاده افتتاح شده که هنوز خط کشی، نصب علائم و تابلو‌ها صورت نگرفته که می‌طلبد سریع‌تر این موارد مد نظر قرار گیرند تا تهدیدی مسافران را متوجه نشود.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه باقی مانده عملیات در کمربندی یاسوج نیمه تمام بوده و باند جدید در مجاورت باند قدیم است به خاطر سطح افتادگی بسیار خطر آفرین است که نیاز است ایمن‌سازی و آشکار‌سازی با تابلو علائم صورت گیرد تا مردم از عملیات در حین اجرا مطلع شوند.
شمار جانباختگان سوانح جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶. ۵ درصد افزایش یافته است.
از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه امسال ۷۹ نفر بر اثر تصادف جاده‌ای در کهگیلویه و بویراحمد جان خود از دست داده‌اند در حالی که مدت مشابه پارسال ۵۸ نفر در سوانح جاده‌ای استان جان باخته بودند.
پایان تراژدی‌های غم‌انگیز در کمربندی یاسوج نیازمند تأمین اعتبار؛
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی حدود ۷۲۳ هزار نفر جمعیت دارای هشت شهرستان، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.
بر اساس برآورد هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر استان‌های کویری است.
از مجموع حدود ۶ هزار کیلومتر راه موجود در این استان بیش از چهار هزار کیلومتر آن راه‌های روستایی است که بیش از ۵۰ درصد آن همچنان خاکی و شوسه است.
۲۰۳ کیلومتر بزرگراه، ۴۳۹ کیلومتر راه اصلی و یک هزار و پنج کیلومتر راه فرعی و مابقی روستایی در استان وجود دارد.
راکد ماندن طرح‌های بزرگ راهسازی از جمله بزرگراه‌ها و ۳۰ کیلومتر ورودی شهر‌های استان، ضعف توان فنی پیمانکاران و ضعف محسوس ایمنی راه‌ها به ویژه در محور‌های اصلی از یاسوج به سمت اصفهان و بابامیدان و همچنین ضعف فرهنگ ترافیکی و رانندگی از جمله دلایل بروز تصادفات در این استان از نظر کارشناسان اعلام شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مسولین ما فقط بلندن
دید رهبری شخصی نیست، الهام است

دید رهبری شخصی نیست، الهام است

صدیقی امام جمعه موقت تهران گفت: رهبری، ولی خداست و دیدش شخصی نیست و الهام است و اگر از ...
ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

ایران و برجام گرفتار یک بازی روسی شدند

نعمت الله ایزدی آخرین سفیر ایران در شوروی درخصوص تاثیر ادعای فروش پهپاد به روسیه توسط ...
(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

(تصاویر) دیدار زلنسکی و بایدن در کاخ سفید

دولت آمریکا روز چهارشنبه و همزمان با سفر زلنسکی به واشنگتن اعلام کرد که یک بسته کمک نظامی ...
فایل های مرتبط
1