تاریخ انتشار
شنبه ۳ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۱۹
کد مطلب : ۴۵۶۰۴۴
کبنا گزارش میدهد
حذف برخی خدمات پستی در شرکت پست کهگیلویه و بویراحمد / تا اطلاع ثانوی پست سفارشی نداریم؛ صرفاً پیشتاز و سوپرپیشتاز!
۲
کبنا ؛قدیما در دوران مدرسه، همه از پست و پستچی میخواندند و خاطرهها با این واژهها و این شغل داشتند که هر کودکی نامه خود را به صندوق پست بیندازد و در شهری و دیاری و برزنی دیگر، کودکی دیگر از پستچی مهربان نامه را دریافت کند و سلام گرمی و احوال پرسی از دوردستها را بخواند و خوشحال شود و از پستچی مهربان سپاسگزاری میکرد که خبری از دوستی و آشنایی از دوردستها آورده است. کم کم این خدمات نامهرسانی از نوع انداختن نامه در صندوق تمام شد و نامههای عادی به خاطرهها پیوستند.
امروزه برای پستِ نامه، افراد باید به شرکت پست یا دفاتر برون سپاری شده خدمات پیشخوان مراجعه کنند. همچنان بیشتر مردم به شرکت پست برای ارسال نامههای خود مراجعه میکنند. شرکت پست کهگیلویه و بویراحمد واقع در گلستان ۱۳ شهر یاسوج، همواره مورد مراجعه مردم برای ارسال مرسولات پستی خود میباشند که شاید بتوان گفت مهمترین مکان برای ارسال مرسولات پستی شهر یاسوج است که در طبقه فوقانی آن نیز مدیریت شرکت پست استان و سایر دوایر اداری (حراست، بازرسی و... ) مستقر هستند. درست در طبقه تحتانی این واحدها و دوایر اداری، کار ارسال مرسولات توسط کارکنان مربوطه انجام میشود.
عمدهترین خدمات ارسالی شرکت پست جمهوری اسلامی که در سایت این شرکت ملی نیز به عنوان خدمات و وظایف آن ذکر شده است، ارسال مرسولات به سه صورت سفارشی، پیشتاز و پیشتاز ویژه ذکر شده است که به انتخاب و تمایل ارباب رجوع، یکی از این سه انتخاب میشود و با پرداخت هزینه مربوطه، کار ارسال مرسوله انجام میگیرد. قابل ذکر است که هر کدام از این سه نوع ارسال مرسوله، نرخ هزینههای مخصوص به خود را دارند و پست سفارشی کمترین میزان این مبالغ میباشد و بعد از آن هزینه پست پیشتاز مبلغی تقریباً دو برابر آن و پس از آن، پست پیشتاز ویژه، قیمتی حدود چهار برابر پست سفارشی، صدرنشین درآمدی برای این شرکت میباشد. واضح است که اگر مرسولات با قیمتهای بالاتر ارسال شوند، برای این شرکت درآمد بیشتری خواهد داشت و این در حالی است که هر چه ارسال مرسولهها با قیمت کمتری انتخاب شوند، برای مردم به صرفهتر خواهد بود.
هم اکنون در مراجعات مردمی به واحد مرسولات پست یاسوج در خیابان گلستان ۱۳، کارکنان این قسمت به هنگام پیشنهاد مراجعهکننده برای ارسال مرسوله خود، بلافاصله تأکید میکنند که پیشتاز کنید یا پیشتاز ویژه و سعی میکنند در خصوص پست سفارشی دلسردی ایجاد کنند و به گونهای غیرمستقیم تشویق به انتخاب نحوههای ارسالی با قیمت بیشتر میکنند. تأکید میکنند که پست سفارشی دیرتر به مقصد میرسد، این در حالیست که شخص مراجعهکننده خود به این امر واقف است که مثلاً نامه سفارشی، در بازه زمانی دیرتری به نسبت پیشتاز و پیشتاز ویژه به مقصد میرسد و عجلهای در این باره ندارد و خود آگاهانه انتخاب میکند.
گاهی نیز در کنار اینکه، خدمه اداره پست نتوانسته ارباب رجوع را به انتخاب آن مدلهای گرانتر ارسال مرسوله اقناع کند، با تعابیری میگوید که سامانه ارسال سفارشی مشکل دارد و قطع است و.... و نهایتاً شخص مراجعهکننده مجبور میشود که همان پیشنهاد اولیه کارمند ارسال مرسوله را مبنی بر پست پیشتاز و یا سوپرپیشتاز را تمکین کند!
امروزه برای پستِ نامه، افراد باید به شرکت پست یا دفاتر برون سپاری شده خدمات پیشخوان مراجعه کنند. همچنان بیشتر مردم به شرکت پست برای ارسال نامههای خود مراجعه میکنند. شرکت پست کهگیلویه و بویراحمد واقع در گلستان ۱۳ شهر یاسوج، همواره مورد مراجعه مردم برای ارسال مرسولات پستی خود میباشند که شاید بتوان گفت مهمترین مکان برای ارسال مرسولات پستی شهر یاسوج است که در طبقه فوقانی آن نیز مدیریت شرکت پست استان و سایر دوایر اداری (حراست، بازرسی و... ) مستقر هستند. درست در طبقه تحتانی این واحدها و دوایر اداری، کار ارسال مرسولات توسط کارکنان مربوطه انجام میشود.
عمدهترین خدمات ارسالی شرکت پست جمهوری اسلامی که در سایت این شرکت ملی نیز به عنوان خدمات و وظایف آن ذکر شده است، ارسال مرسولات به سه صورت سفارشی، پیشتاز و پیشتاز ویژه ذکر شده است که به انتخاب و تمایل ارباب رجوع، یکی از این سه انتخاب میشود و با پرداخت هزینه مربوطه، کار ارسال مرسوله انجام میگیرد. قابل ذکر است که هر کدام از این سه نوع ارسال مرسوله، نرخ هزینههای مخصوص به خود را دارند و پست سفارشی کمترین میزان این مبالغ میباشد و بعد از آن هزینه پست پیشتاز مبلغی تقریباً دو برابر آن و پس از آن، پست پیشتاز ویژه، قیمتی حدود چهار برابر پست سفارشی، صدرنشین درآمدی برای این شرکت میباشد. واضح است که اگر مرسولات با قیمتهای بالاتر ارسال شوند، برای این شرکت درآمد بیشتری خواهد داشت و این در حالی است که هر چه ارسال مرسولهها با قیمت کمتری انتخاب شوند، برای مردم به صرفهتر خواهد بود.
هم اکنون در مراجعات مردمی به واحد مرسولات پست یاسوج در خیابان گلستان ۱۳، کارکنان این قسمت به هنگام پیشنهاد مراجعهکننده برای ارسال مرسوله خود، بلافاصله تأکید میکنند که پیشتاز کنید یا پیشتاز ویژه و سعی میکنند در خصوص پست سفارشی دلسردی ایجاد کنند و به گونهای غیرمستقیم تشویق به انتخاب نحوههای ارسالی با قیمت بیشتر میکنند. تأکید میکنند که پست سفارشی دیرتر به مقصد میرسد، این در حالیست که شخص مراجعهکننده خود به این امر واقف است که مثلاً نامه سفارشی، در بازه زمانی دیرتری به نسبت پیشتاز و پیشتاز ویژه به مقصد میرسد و عجلهای در این باره ندارد و خود آگاهانه انتخاب میکند.
گاهی نیز در کنار اینکه، خدمه اداره پست نتوانسته ارباب رجوع را به انتخاب آن مدلهای گرانتر ارسال مرسوله اقناع کند، با تعابیری میگوید که سامانه ارسال سفارشی مشکل دارد و قطع است و.... و نهایتاً شخص مراجعهکننده مجبور میشود که همان پیشنهاد اولیه کارمند ارسال مرسوله را مبنی بر پست پیشتاز و یا سوپرپیشتاز را تمکین کند!