تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۸
کد مطلب : ۴۵۵۲۹۵
جام جهانی 2022 قطر؛

در پنالتی‌ها کسی حریف کروات‌ها نیست / (ویدیو) خلاصه بازی ژاپن ۱ (۱) - (۳) ۱ کرواسی؛ برتری شطرنجی‌ها

۱
۳
(ویدیو) خلاصه بازی ژاپن ۱ (۱) - (۳) ۱ کرواسی؛ برتری شطرنجی‌ها / تعظیم و عذرخواهی سرمربی ژاپن بعد از حذف
کبنا ؛در مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، کرواسی با شکست ژاپن در ضربات‌پنالتی به مرحله بعد رسید.
در ورزشگاه الجنوب دیداری دیگر از مرحله یک‌هشتم نهایی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بین ژاپن شگفتی‌ساز مرحله گروهی و کرواسی نایب‌قهرمان دوره قبل برگزار شد که پس از تساوی ۱-۱ در وقت‌های معمول، در ضربات پنالتی با نتیجه ۳-۱ پیروز شد و به مرحله بعد رسید.
هردو تیم بازی را به شکلی شروع کردند که مشخص بود تمایل دارند زودتر از رقیب به گل برسند. بازی شجاعانه سامورایی‌ها هم در دقایق ابتدایی ستودنی بود. دقایق پایانی هم فشار ژاپن بیشتر شد تا این که در پی ارسال یک کرنر توپ اتفاقی مقابل پای دایزن مائدا افتاد و او در دقیقه ۴۳ با شوتی از درون محوطه جریمه گل نخست را وارد دروازه کرواسی کرد؛ گلی که باعث شد نیمه اول با برتری ژاپن به پایان برسد. 
             
نیمه دوم کرواسی خیلی زود از فشار زدن گل تساوی خارج شد. ارسال دیان لوورن در دقیقه ۵۵ روی سر ایوان پریشیچ فرود آمد و ضربه سری تماشایی به گوشه دروازه ژاپن رفت. بعد از این گل ریسک دو تیم برای زدن گلی دیگر کمتر شد و محتاط‌تر بازی را دنبال کردند. در نهایت ۹۰ دقیقه با تساوی ۱-۱ به پایان رسید و این نخستین دیداری بود که به وقت‌های اضافه کشیده شد.
روال اواخر بازی در نیمه دوم، در اولین وقت اضافه هم ادامه پیدا کرد و هیچ تیمی بی‌گدار به آب نمی‌زد. نیمه دوم وقت‌های اضافه هم با این که کرواسی بیشتر در زمین حریف بود ولی موفق نشد کار را در ۱۲۰ دقیقه تمام کند.
در نهایت این بازی به ضربات پنالتی کشید و کرواسی با برتری ۳-۱ در این ضربات راهی مرحله بعد شد. برای کرواسی ولاشیچ، بروزوویچ و پاشالیچ ضربات‌شان را گل کردند. لیوایا هم ضربه‌اش را به تیر دروازه کوبید. برای ژاپن آسانو پنالتی‌اش را تبدیل به گل کرد و مینامینو، میتوما و یوشیدا ضربات‌شان را هدر دادند.
              
به گزارش کبنا، این بازی به شرح زیر است.
سامورایی‌ها بازنده‌ای سربلند بودند. بعد از ۱۲۰ دقیقه تلاش دو تیم به تساوی ۱ بر ۱ رضایت دادند. در ضربات پنالتی کرواسی با درخشش لیواکوویچ ۳ بر ۱ برنده شد و به مرحله بعد صعود کرد.
 در دیداری جذاب و دیدنی زور سامورایی‌های ژاپن به کروات‌های باتجربه نرسید و نتوانستند کرواسی را از جام کنار بزنند. علی رغم عملکرد درخشان ژاپن در این جام و این بازی، آنها نتوانستند از گل زده در نیمه اول دفاع کنند و بعد از تساوی در نیمه دوم به سراغ وقت‌های اضافی رفتند. کروات‌ها که متخصص پیروزی در مراحل حذفی هستند بازی را به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی کشاندند و در ضیافت پنالتی‌ها دومینیک لیواکوویچ دروازه‌بان کرواسی فوق ستاره تیمش شد تا در نهایت کرواسی ۳ بر ۱ در ضربات پنالتی پیروز شود و به مرحله بعد صعود کند.
جام جهانی 2022 قطر؛
جام جهانی 2022 قطر
در قرن حاضر ژاپن از میزبانی ۲۰۰۲، یک دوره در میان به جمع شانزده تیم صعود کرده بود اما این دوره با شکست آن طلسم و پیروزی مقابل اسپانیا، شگفتی آفرید. آنها در این جام اسپانیا و آلمان را در مرحله گروهی با نتیجه مشابه ۲ بر ۱ شکست دادند تا عملکردی کم‌نظیر را به نمایش بگذارند. شاگردان هاجیمه موریاسو در خط دفاعی هماهنگی خوبی دارند و در حمله و اکثرا ضدحملات، کشنده ظاهر می‌شوند. آبی‌ها تا اینجا هم دو تا از غولهای جام را شکست دادند تا خود را از گروه مرگ بالا بکشند. در بازی مقابل اسپانیا پایین‌ترین درصد مالکیت توپ در تاریخ برای آبی‌ها ثبت شد ولی موقعیت خطرناک آنها در پایان تفاوتی با لاروخا نداشت و در عین حال ژاپن در ضدحملات بدون اشتباه بود. ژاپن در تبدیل و انتقال بازی از وضعیت دفاعی به حمله نمایشی تحسین‌برانگیز داشته است و این توانایی‌های تاکتیکی در کنار شخصیت سختکوش بازیکنان و کادر، از آنها تیمی خطرناک مقابل هر رقیبی می‌سازد.
جام جهانی 2022 قطر
در سمت مقابل و در ورزشگاه الجنوب بازی‌سازان مشهور بالکانی صف‌آرایی می‌کنند. کروات‌ها سومین حضور در مرحله حذفی را تجربه می‌کنند و با صعود در جام قبلی و این جام آنها برای اولین‌بار در دو جام پیاپی از گروه خود بالا آمده‌اند. جالب اینکه آنها تا به حال سه دیدار را در جام‌جهانی مقابل سامورایی‌ها برگزار کردند و در هیچ کدام از این تقابل‌ها بازنده نبودند. طبق پیش‌بینی‌ها کرواسی دست بالاتر را دارد اما دالیچ به خوبی به رقابت سخت مقابل نماینده آسیا آگاه است.
 
"ما واقعا به ژاپن احترام می گذاریم. تیمی که توانسته دو قهرمان جهان یعنی آلمان و اسپانیا را شکست دهد، قطعا تیم خوب و قابل احترامی است." البته سرمربی کرواسی و رختکن او هم امید زیادی برای خلق شگفتی دارند و آماده شدند خودشان را دوباره در فینال ببینند. باید دید ژاپنی‌ها به آنها اجازه عبور می‌دهند یا اینکه رویای مودریچ و دوستان پیش از انتظار به پایان می‌رسد.

جام جهانی 2022 قطر
جام جهانی ۲۰۲۲ قطر - یک هشتم نهایی
ورزشگاه: الجنوب (دوحه) - ساعت ۱۸:۳۰ - تماشاگر: ۴۲۵۲۳ 
داور:  اسماعیل الفتح (آمریکا) / کمک‌ها:  کایل اتکینز و کوری پارکر (آمریکا) / داور چهارم: مصطفی غربال (الجزایر)/ داور ویدیویی: نیکلاس گالو (کلمبیا)
جام جهانی 2022 قطر
تیم ملی کرواسی
دومینیک لیواکوویچ، دژان لوورن، ژوسکو گواردیول، جوزپ یورانوویچ، برنا باریسیچ، مارسلو بروزوویچ، لوکا مودریچ (۹۷ لاورو ماجر)، متئو کواچیچ (۹۸ نیکولا ولاشیچ)، برونو پتکوویچ (۶۲ آنته بودیمیر) آنته بودیمیر (۱۰۶ مارکو لیوایا)، آندری کراماریچ (۶۸ ماریو پاسالیچ) و ایوان پریشیچ (۱۰۶ میسلاو اورشیچ)
سرمربی: زلاتکو دالیچ
جام جهانی 2022 قطر
تیم ملی ژاپن:
شویچی گوندا، تاکهیرو تومیاسو، شوگو تانیگوچی، مایا یوشیدا، جونیا ایتو، واتارو اندو، هیدماسا موریتا (۱۰۶ آئو تاناکا)، یوتو ناگاتومو (۶۴ کائورو میتوما)، ریتسو دوآن (۸۷ تاکومی مینامینو)، دایزن مائدا (۶۴ تاکوما آسانو) و دایچی کامادا 
سرمربی: هاجیمه موریاسو
جام جهانی 2022 قطر
اخطار: 
کرواسی: متئو کوواچیچ (۹۰) - برنا باریسیچ(۱۱۶)
⚽️ شرح گل:
ژاپن ۱ - کرواسی ۰ ، دقیقه ۴۳: ژاپن بازهم ارسال کرنر را کوتاه کار کرد. با سه پاس کوتاه توپ به گوشه محوطه رسید و ریتسو دوآن توپ را به نزدیکی شش قدم ارسال کرد. مایا یوشیدا به خوبی با پای چپ توپ را به مائدا رساند و مهاجم خطرناک ژاپن دروازه کرواسی را باز کرد و ژاپن را پیش انداخت.

جام جهانی 2022 قطر
جام جهانی 2022 قطر
جام جهانی 2022 قطر
ژاپن ۱ - کرواسی ۱، دقیقه ۵۵: توپ در فضای مناسب در جناح راست به لورن رسید. ارسال بلند لورن از بیرون محوطه ژاپن در نزدیکی های نقطه پنالتی فرود آمد و پریشیچ ستاره بلامنازع کرواسی در این جام با پرواز بلند و روی سر مدافعان ژاپن با یک ضربه سر پر قدرت دروازه آبی‌ها را باز کرد.

جام جهانی 2022 قطر



⏱ لحظات حساس: 
دقیقه ۳: ژاپنی ها اولین خطر جدی را روی دروازه کرواسی با یک ضربه کرنر تمرین شده ایجاد کردند. ارسال کوتاه به بیرون و گوشه راست محوطه جریمه را ایتو با ارسال دقیق به نزدیکی‌های شش قدم دروازه کرواسی رساند و مدافع پیش تاخته ژاپن تانیگوچی ضربه به سرش را به سمت دروازه زد اما توپ با اختلاف کمی به بیرون رفت.
دقیقه ۹: اشتباه عجیب مدافع ژاپن باعث شد پریشیچ توپ را از تومیاسو برباید و از جناح چپ به سرعت وارد محوطه شود اما ضربه او توسط گوندا به خوبی دفع شد و در ادامه تجمع بازیکنان مقابل دروازه باعث شد تا گوندا توپ را مال خود کند.
دقیقه ۲۶: موقعیت مناسب برای کرواسی با بی‌دقتی از دست رفت. توپ از جناح چپ و خط دفاعی کرواسی به پتکوویچ رسید و او پا به توپ وارد محوطه ژاپن شد و سعی داشت از بین پاهای مدافع توپ را به پریشیچ برساند ولی موفق نبود و گوندا توپ را به راحتی در اختیار گرفت.

دقیقه ۵۷: اندو از پشت محوطه کرواسی به سمت دروازه شوت زد ولی ضربه این بازیکن با سیو لیواکویچ به کرنر رفت.
دقیقه ۶۳: ضربه فوق‌العاده مودریچ از پشت محوطه به سمت دروازه ژاپن زده شد. بار دیگر لوکا هنر خود را به نمایش گذاشت و با شوت سنگین و مورب دروازه ژاپن را هدف گرفت اما گوندا با جهش بلند توپ را به کرنر فرستاد.
دقیقه ۶۶: کراماریچ موقعیت داشت تا پاس گل دوم کرواسی را بدهد و آنها را پیش بیاندازد اما ضربه سر بودیمیر با اختلاف کمی از کنار تیر دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۷۷: توپ ربایی از بازیکنان کرواسی در میانه های میدان پریشیچ را راهی دروازه کرد و او به سرعت از جناح چپ به محوطه ژاپن نزدیک شد ولی ضربه سرکش او با برخورد به پای بازیکن ژاپن به کرنر رفت.
دقیقه ۸۶: ارسال بلند پریشیچ از جناح چپ محوطه کره به ماریو پاسالیچ رسید ولی ضربه سر او از کنار دروازه به بیرون رفت.
دقیقه ۱۰۴: کائورو میتوما بازیکن تعویضی توپ را از جناح چپ و نیمه زمین برداشت و پا به توپ به محوطه کرواسی نزدیک شد. میتوما از روی قوس محوطه ضربه پر قدرتی را به سمت دروازه کروات ها زد اما لیواکوویچ با دو دست توپ را به کرنر فرستاد.



🔴 حاشیه: 
* ژاپن با ۳ تغییر نسبت به پیروزی رویایی مقابل اسپانیا به مصاف کرواسی رفته و کرواسی هم ۲ تغییر نسبت به تساوی مقابل بلژیک به زمین آمده است. باریسیچ و پتکوویچ برای کرواتها و تاکهیرو تومیاسو، واتارو اندو و ریتسو دوآن برای ژاپن برخلاف بازی قبلی در ترکیب اصلی قرار دارند.
* اینفانتینو رییس فیفا در ورزشگاه حضور دارد و بازی را از نزدیک دنبال می‌کند.
* مودریچ ۶۰۰۰ روز پیش در ۲۰۰۶ اولین حضور خود در جام‌جهانی را مقابل همین ژاپن تجربه کرد.
* مایا یوشیدا با ۳۴ سال و ۱۰۳ روز مسن ترین سازنده گل در جام‌جهانی برای ژاپن است.

* این اولین بار در این تورنمنت است که ژاپن ۱ بر صفر از حریف پیش افتاده است.
* ایوان پریشیچ به اولین بازیکن کرواسی با گلزنی در سه جام‌جهانی تبدیل شد.
* تنها چهار بازیکن توانسته‌اند در سه جام جهانی اخیر گلزنی کنند: مسی، شکیری، رونالدو و پریشیچ

* بعد از خروج مودریچ از زمین بازوبند کاپیتانی به بازوی پریشیچ بسته شده است.
* مودریچ اولین حضور در جام‌جهانی را در سال ۲۰۰۶ به عنوان بازیکن تعویضی در دیدار با ژاپن تجربه کرده بود.






* صحبت‌های انگیزشی تومیاسو در وقت استراحت بین وقتهای اضافه.

* در ۶ دوئل آخر پنالتی‌ها در جام‌جهانی تیمی که ضربه دوم را زده برنده دیدار بوده است.
* این اولین دیدار در جام قطر است که به ضربات پنالتی رفته است.
* لیواکوویچ به سومین دروازه‌بان جام‌جهانی با ۳ سیو در ضربات پنالتی تبدیل شد.


* تعظیم و ادای احترام سرمربی ژاپن به هواداران این تیم.
هاجیمه موریاسو پس از شکست مقابل کرواسی به شکلی ویژه از هواداران تیمش عذرخواهی کرد.















* دومینیک لیواکوویچ پیش از دیدار با ژاپن ۳۵ درصد از ضربات پنالتی را سیو کرده بود، اسلحه پنهان کرواسی.

* لوکا مودریچ و فرزندان بعد از پیروزی مقابل ژاپن.
بهترین بازیکن زمین:
دومینیک لیواکووچ دروازه‌بان کرواسی در بازی عملکرد مناسبی داشت اما شاهکار او در ضربات پنالتی رقم خورد وقتی او ۳ بازیکنان ژاپن را ناکام گذاشت تا تیمش با وجود از دست دادن یک ضربه پنالتی به راحتی به مرحله بعد صعود کند. نقش لیواکوویچ در این پیروزی انکارنشدنی بود و او بدون شک بهترین بازیکن زمین بود.

اتفاق ویژه:
حذف غول‌کش جام با وجود نتایج درخشان مقابل آلمان و اسپانیا نکته ویژه این دیدار بود. علاوه بر این کرواسی هفت بازی از ۸ دیدار اخیرش را در مراحل حذفی در یورو و جام جهانی توانسته به وقت اضافه بکشاند و حالا هم موفق شد در ضربات پنالتی ژاپن را حذف کند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هیچی از ارزش های ژاپن کم نشد .به عنوان یک آسیایی به تیم فوتبال ژاپن افتخار می کنیم.فوتبال آسیا در حال پیشرفت است
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1