تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۲۷
کد مطلب : ۴۵۵۲۴۹
در نشست خبری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج مطرح شد؛

سامانه تلفنی 190 فرصتی برای نظارت شهروندان بر بهداشت فروشگاه‌ها

۱
۰
سامانه تلفنی 190 فرصتی برای نظارت شهروندان بر بهداشت فروشگاه‌ها
کبنا ؛
ظهر امروز (13 آذر 1401) نشست خبری معاونت بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، محمد ملک‌زاده _معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج_ در این نشست با اشاره به محورهای مهم این معاونت گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم، بحث جمعیت و جوانی جمعیت است. چرا که بر اساس تحلیل‌های جمعیت‌شناختی، در سال 1420، جمعیت کشور به سمت پیری خواهد رفت. بنابراین باید از سلامت برخوردار باشیم؛ چرا که در آن زمان نیروی کار جوان نخواهیم داشت و ممکن است بهداشت کشور فلج شود.
وی ادامه داد: اگر همین روال ادامه یابد، 50 سال آینده، وضعیت وخیمی در حوزه جمعیت خواهیم داشت؛ بنابراین لازم است از امروز اقدامات جدید و مؤثری انجام دهیم.
وی با اشاره به اهمیت پژوهش در حوزه فرزندآوری گفت: یک طرح تحقیقاتی خواهیم داشت که برای اولین بار استان کهگیلویه و بویراحمد آن را به عنوان پایلوت کلید خواهد زد تا طی آن علل کاهش فرزندآوری بررسی شود.
وی با اشاره به اهمیت اقتصاد و معیشت در حوزه فرزندآوری گفت: هر چند این عوامل از اهمیت خاصی برخوردار هستند، اما بخش زیادی از علل کاهش فرزندآوری مربوط به تغییر نگرشی است که در این حوزه رخ داده است؛ بنابراین باید در این حوزه تحقیق شود.
ملک‌زاده در ادامه به یک موضوع دیگر اشاره کرد و گفت: علاوه بر این طرح، بیماری‌های غیرواگیر همچون فشار خون و دیابت نیز پایش خواهند شد.
وی افزود: این دو را در سطح کشور برنامه‌ریزی کرده‌ایم که طی آن، مردم باید چک کنند که علائم این بیماری‌ها را دارند یا خیر.
ملک‌زاده در این خصوص گفت:در شهرستان‌های بزرگ استان کهگیلویه و بویراحمد در حاشیه تجمعات بزرگ مثل نماز جمعه، این بیماری‌ها چک می‌شوند.
وی با بیان اینکه وظیفه بهداشت در هر جامعه، به مثابه یک وظیفه الهی است، گفت: بر اساس آیات و احادیث، هر کس جان یک نفر را نجات دهد، گویی همه را نجات داده است؛ بنابراین اگر یک نفر را از فشار خون نجات دهیم ممکن است همان شخص در آینده جان دیگر مردمان را نجات دهد.
رئیس مرکز بهداشت کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به موارد دیگری همچون اچ‌ای‌وی و خودکشی اظهار داشت: در زمینه اطلاع‌رسانی در این موارد باید جانب احتیاط را رعایت کنیم؛ تا درج یک خبر، عاملی برای تشویق به اقدام برای خودکشی نباشد.
وی ادامه داد: در خصوص چنین بیماری‌هایی که از نظر سیاسی، فرهنگی و امنیتی واجد اهمیت هستند، باید دست به عصا راه برویم و درج خبر در این حوزه نباید عوارضی در پی داشته باشند.
ملک‌زاده با بیان اینکه بنده شخصاً با هر گونه سانسور مخالفم، افزود: در جایی که ممکن است سلامتی مردم با درج خبر به خطر بیفتد، باید دست به عصا راه برویم.
وی در ادامه با اشاره به کشف 10 تن مواد تاریخ مصرف گذشته در استان گفت: در این خصوص یک سامانه تلفنی با عنوان سامانه 190 فعال شده است که بر اساس آن شهروندان می‌توانند بر بهداشت و سلامتی نظارت داشته باشند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گفت: افراد می‌توانند با مشاهده کاستی‌ها در حوزه بهداشت، موارد لازم را طی تماس با شماره 190 اطلاع‌رسانی کنند و در پی آن حداکثر تا 72 ساعت فروشگاه و واحد مورد نظر پایش خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب دکتر اگر واقعا به فکر جوانی جمعیت و فرزند آوری هستید فکری به حال زایشگاه های بیمارستان های دولتی کنید رضایت مندی در حدپایینی است
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1