تاریخ انتشار
شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۱
کد مطلب : ۴۵۵۱۹۹
کبنا از داستان جوانانی گزارش می‌دهد که با هزینه شخصی دست تولید زدند؛

صدای که شنیده نشد؛ داستان کارآفرینانی که با سنگ‌اندازی‌های مسئولین روبه‌رو شدند / آقای عسکری بسم‌الله

۲
۱
صدای که شنیده نشد؛ داستان کارآفرینانی که با سنگ‌اندازی‌های مسئولین روبه‌رو شدند / آقای عسکری بسم‌الله
کبنا ؛
دو جوان کارآفرین که با گوش دادن به فرامین رهبر معظم انقلاب دست به تولید و اشتغالزایی زدند، حال به دلیل مانع‌تراشی برخی از مسئولین ممکن است عطای تولید و کارآفرینی را به لقایش ببخشند. 
به گزارش کبنا، با وجود اینکه سال جاری را مقام معظم رهبری سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نامگذاری کرده، اما همچنان دیده می‌شود برخی از موانع و سنگ‌اندازی‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، تولید و اشتغال را به بهانه‌های مختلف زمین‌گیر کرده‌اند.
بر اساس گزارش میدانی خبرنگار کبنا نیوز، در حالی دو جوان با مشقت‌های بسیار، دست به راه‌اندازی یک صنعت تولیدی در استان کهگیلویه و بویراحمد زده‌اند، اما موانع بسیاری آنها را در وسط میدان، ناامید کرده است.
به گفته آنها، این دو جوان، کارشان را از سال 1392 با یک مغازه کوچک لبنیاتی با برند لبنیات مشکول در سطح شهر یاسوج شروع کرده و سپس آن را به 7 شعبه گسترش داده‌اند. در این میان نیز هیچ کمک هزینه و یا وام از هیچ بانک و یا سازمان دولتی دریافت نکرده‌اند.
پس از ایجاد شعبه پنجم تصمیم می‌گیرند که کارشان را به تولید صنعتی گسترش داده و با استقرار در شهرک‌های صنعتی یاسوج، ادامه مسیر کارآفرینی را پیش بروند.  
این دو جوان [حسین و یعقوب لطیف‌زاده] گفتند: ما پس از شعبه پنجم تصمیم گرفتیم در شهرک صنعتی حضور پیدا کنیم و با هزینه شخصی خط تولید بزنیم.
این جوانان ادامه دادند تا کنون از هیچ ارگانی وام دریافت نکرده‌ایم و با وجود اینکه مسئولین مختلف از قبیل مدیرکل سرمایه‌گذاری استانداری نیز از این مجموعه بازدید کردند، اما هیچکدام از وعده‌‎های آنها تاکنون عملیاتی نشده است. از جاهای مختلفی استعلام گرفتند که می‌تواهنید تولید کنید و وام بگیرید اما در نهایت بانک کشاورزی در پرونده ما نوشت عدم پذیرش پرونده. ادعای آنها هم این بود که بازدهی ندارید و طرح شما توجیه ندارد.
یکی از آنها ادامه داد: ما با هزینه شخصی حدود، حدود 8 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم، اما تاکنون هیچگونه تسهیلات به ما پرداخت نکرده‌اند.
وی افزود: تاکنون با این وضعیت، توانسته‌ایم برای 25 نفر اشتغالزایی ایجاد کنیم و اگر تسهیلات در اختیار ما قرار بگیرد، می‌توان آن را به 700 نفر افزایش دهیم.
وی اظهار داشت: با دریافت تسهیلات، می‌توانیم استان کهگیلویه و بویراحمد را از نظر دوغ تأمین کنیم.
وی با گلایه از مسئولین ادامه داد: به ما بومی‌ها تسهیلات چندانی داده نمی‌شود، این در حالی است که اغلب تسهیلات به آنهایی داده می‌شود که از خارج از استان آمده‌اند. ولی تنها مشکل ما در حال حاضر همین تسهیلات است.
یکی از این کارآفرینان گفت: از مسئولین می‌خواهیم صدای ما را بشنوند. چرا که ما اکنون با 25 نفر نیروی کار، حداقل 40 تا 50 درصد لبنیات یاسوج را تأمین می‌کنیم و این ظرفیت را داریم که با دریافت تسهیلات، لبنیات استان را از نظر دوغ تأمین کنیم.
به گفته این کارآفرینان، آنها دوره‌های مختلف لبنیات را طی کرده‌اند. اما با این وجود به دلیل در دست نداشتن فضای کافی نمی‌توانند تولید خود را گسترش دهند. انتظار آنها از شرکت شهرک‌های صنعتی در اختیار قرار دادن فضای بیشتری است.
یکی دیگر از انتظارات آنها از مسئولین استانی این است که پیش پای تولید سنگ‌اندازی نکنند.

علاوه بر این یکی از مشکلات اصلی لبنیاتی‌ها در استان، موضوع شیر است. تهیه شیر برای این صنف با سختی‌های بسیاری روبروست؛ به گفته خودِ آنها در شهر یاسوج یک گاوداری فعال که روزانه بیش از یک تن تولید داشته باشد، وجود ندارد. تنها چند گاوداری کوچک وجود دارد که روزانه حدود 400 الی 500 تن تولید دارند.
البته گویا گاوداری بزرگ بنیاد مستضعفان که یکی از بزرگترین گاوداری‌ها در جنوب کشور با تولید روزانه 40 الی 50 تن است. اما مسأله اینجاست که سهمیه استان از این تولید، روزانه 10 تن است. مسأله آنجا بغرنج می‌شود که این 10 تن مستقیم به دست لبنیاتی‌ها نمی‌رسد؛ این شیر ابتدا از صافی یک کارخانه نورچشمی می‌گذرد و سپس باواسطه به دست لبنیاتی‌ها می‌رسد.
بنابراین با انحصارطلبی‌ای که در حوزه شیر به وجود آمده، بیم آن وجود دارد که مافیا، شیر استان را قبضه کرده و در این میان دست به اقداماتی بزند که باعث سرکوب لبنیاتی‌های استان شود.
این کارآفرینان ادعا دارند با وجود چنین انحصارطلبی‌ای شیری که به دست آنها می‌رسد کیفیت لازم را ندارد و چون رقابتی در بازار وجود ندارد، نمی‌توانند به شیر باکیفیت دست پیدا کنند.
گفته آنها این است که اگر نتوانند تسهیلات لازم را دریافت کنند، ممکن است عطای تولید را به لقایش ببخشند و با فروش تجهیزات و اخراج کارگران، سرمایه خود را در بانک بگذارند و سود آن را دریافت کنند.
به گزارش کبنا، در سالی که سال تولید نام‌گذاری شده، روشن نیست چرا برخی از مدیران با ناکارآمدی و سوءمدیریت جلوی پای کارآفرینان سنگ‌اندازی می‌کنند. این در حالی است که دو جوان با گوش فرا دادن به فرامین رهبر معظم انقلاب، وظیفه خود را به درستی انجام داده‌اند. بنابراین تنها می‌ماند فراهم کردن بستر از سوی مسئولین استانی که تاکنون به این وظیفه خود به درستی عمل نکرده‌اند.
کبنا نیوز آمادگی درج جوابیه افراد و مسئولینی که در این خبر از آنها نام برده شده است را دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اخ سی مسولین بی عرضه استان...
کار آفرین
Iran, Islamic Republic of
وقتی معاون اقتصادی استاندار کار اجرایی نکرده باشد و صرفا" در دانشگاه تدریس و مقاله نویس باشد و سیاسی کاری باعث انتصاب در این معاونت مهم شود همین آش و همین کاسه تا همیشه خواهد بود
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1