تاریخ انتشار
شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۳۵
کد مطلب : ۴۵۴۸۷۱
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد:

۶۰ هکتار جنگل آفت زده، در نبود اعتبار جان می‌دهد

۴
۰
۶۰ هکتار جنگل آفت زده، در نبود اعتبار جان می‌دهد
کبنا ؛بر اساس آخرین اطلاعات در خصوص پیشینه آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط، از سال ۴۸ در کشور‌های همسایه ایران از جمله عراق و ترکیه رایج شده است و به گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد، این آفت در سال ۱۳۵۱ وارد استان شده است.
سعید جاوید بخت افزود: طی این سال‌ها حدود پنج بار در حوزه زاگرس، این آفت طغیان کرده و در استان کهگیلویه و بویراحمد از سال ۱۳۹۷ شیوع و شدت بیشتری پیدا کرده است.
وی علت شدت این طغیان را در خشکسالی‌های پی در پی، سم‌پاشی‌های متنوع برای از بین بردن آفت در مزارع و باغات حاشیه جنگل‌ها، کشت، شخم و شیار‌های زیراشکوب درختان جنگلی می‌داند.
جاوید بخت بیان کرد: افزون بر ۸۷۴ هزار هکتار جنگل در استان وجود دارد که در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شدت این آفت در بخشی از این جنگل‌ها به علت اینکه پراکنش زمانی و میزان بارش بسیار نامناسب و پایین بوده، بیشتر خود را نشان داده است.
وی تصریح کرد: در سال گذشته اگر چه شرایط زمانی مناسب نبود ولی مبارزه با آفت در ۱۴ هزار هکتار انجام شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: با پیگیری‌های انجام شده و توجه ویژه دولتمردان برای عملیات حفاظت از جنگل‌ها که سال گذشته انجام شده بود، امسال تأمین اعتبار انجام گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای نجات ۶۰ هزار هکتار از مناطق دارای آفت استان حدود ۱۰۶ میلیارد تومان نیاز است.
به گزارش کبنا، سعید جاوید بخت گفت: آفات در این سال‌ها حدود پنج بار در حوزه زاگرس طغیان کرده و در این استان از سال ۱۳۹۷ شیوع و شدت بیشتری پیدا کرده است.
جاویدبخت افزود: علت این آفت‌ها خشکسالی‌های پی در پی، سم‌پاشی‌های متنوع برای از بین بردن آفت در مزارع و باغات حاشیه جنگل‌هاو کشت و شخم است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیز داری کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل در این استان وجود دارد، افزود: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ شدت این آفت در بخشی از این جنگل‌ها به علت پراکنش زمانی و میزان بارش بسیار نامناسب و پایین، بیشتر خود را نشان داده است.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته به رغم اینکه شرایط زمانی مناسب نبود، ولی مبارزه با آفت در ۱۴ هزار هکتار انجام شد، بیان کرد: با پیگیری‌های انجام شده و توجه ویژه دولتمردان برای عملیات حفاظت از جنگل‌ها که سال گذشته انجام شده بود، امسال تامین اعتبار انجام گرفته است.
جاوید بخت یادآور شد: پس از اردیبهشت ماه کمیته گیاه‌پزشکی در استان تشکیل شد و از صاحبنظران دعوت شد و گروه‌های تخصصی مختلفی پای کار آمدند.
وی با بیان اینکه امسال هم ۶٠٠ هکتار عملیات مقابله با آفت در مناطق کنترل کانون‌ها انجام شد، ادامه داد: آفت پنج نسل دارد و محلول تنها بر ۲ نسل آن تاثیر گذار است و این مهم نشان می‌دهد با یک مرحله محلول پاشی آفت به طور کامل از بین نمی‌رود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت:۲۰ میلیارد تومان در همان ابتدای کار برای مبارزه با آفت بلوط مصوب شد، اما از لحاظ زمانی، شرایط مناسبی برای مبارزه با آفت نبود.

وی افزود: دولت به پرداخت این اعتبار همچنان پایبند است و اکنون که فصل زمان مناسب توزیع و تامین اعتبار است به دنبال تحقق نهایی و جذب هستیم.
جاویدبخت بیان کرد: این طرح شامل محلول پاشی، جوان‌سازی جنگل، آفت‌زدایی، حفاظت و قرق، بذرکاری و موارد دیگر است.
وی ادامه داد: در حال حاضر، ۲ تن محلول «بی تی» نیز آماده شده تا در زمان مناسب کار محلول پاشی انجام گیرد.
رئیس جمهور ۲۴۰ میلیارد تومان اعتبار برای منابع طبیع کهگیلویه و بویراحمد مصوب کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در سفر نخست رئیس جمهور مصوبه‌ای برای منابع طبیعی استان پیش بینی نشده بود، اما با پیگیری‌های استاندار و دستور رئیس جمهور از محل متمم سفر، ۲۴۰ میلیارد برای سه سال اعتبار مصوب در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه هم اکنون مراحل تکمیل طرح‌ها انجام گرفته و پیشنهاد آن اخیرا به تهران اعلام شده است، افزود: در حال حاضر افزون بر ۷۲ میلیارد تومان به عنوان اعتبارات مصوب دستگاه از منابع استانی و ملی برای استان فراهم شده که این میزان، منهای اعتبارات سفر متمم رئیس جمهوری، محرومیت زدایی و دیگر اعتبارات است.
جاوید بخت بیان کرد: با توجه به مصوبات سفر و متمم سفر، اعتبارات استان برای منابع طبیعی نسبت به سال گذشته بیشتر از ۲ برابر رشد خواهد داشت.
وی ادامه داد: منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در صدد است با کمترین اشکالات بهترین بهره وری را نسبت به منابع اعتباری دولت با برنامه ریزی دقیق داشته باشد.
وزارت نفت ۱۰ میلیارد تومان برای مقابله با آفت بلوط اختصاص داد
البته رئیس سازمان محیط زیست کشور در سفر هفته گذشته خود به یاسوج در جمع خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد گفته بود که یکی از تنش‌های اصلی که برای درخت و پوشش جنگلی اتفاق می‌افتد، کمبود آب است، وقتی منابع آب و تغذیه آبی گیاه با مشکل مواجه شود آفت رخ می‌دهد.
علی سلاجقه تصریح کرد: بلوط غرب و زاگرس یکی از شاخص‌های کشور است اما هم اکنون نماد اصلی زاگرس که همان بلوط است با مشکل مواجه شده این معضل ریشه اصلی آن تنش آبی است.
وی بیان کرد: وزیر نفت در این زمینه طی دو مرحله ۱۰ میلیارد تومان در قالب مسئولیت‌های اجتماعی اختصاص داده است که از وزیر نفت می‌خواهم این میزان اعتبار را بیشتر کند و مسئولان استان پیگیر باشند تا این اعتبار جذب شود.
وی اضافه کرد: البته محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به عنوان متولیان جنگل‌ها این مسأله را پیگیری می‌کنند و در دستور کار قرار دارند.

استان کهگیلویه و بویراحمد به وسعت بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار مساحت، حدود یک میلیون و ۳۹۳ هزار هکتار آن یعنی نزدیک به ۸۷ درصد وسعتش را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد. ۱۶ درصد از جنگل‌های زاگرس را دربر می‌گیرد و ۲۳ درصد از تولید منابع آبی زاگرس نیز در این استان تولید می‌شود. به لحاظ جنگل‌های سرشاری که در استان وجود دارد، منابع آبی از بیلان ۱۱. ۲ میلیارد متر مکعبی برخوردار است که به ازای هر هکتار جنگل، حدود هزار متر مکعب آب را می‌تواند سالانه نفوذ دهد که این یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب منابع طبیعی در استان است. ویژگی دیگر استان چهارفصل بودن آن است و دارای تنوع گیاهی، جانوری و اقلیمی بسیاری خوبی است که استان را نه‌تنها در کشور بلکه در دنیا به عنوان یک استان توریستی و دارای پایه منابع طبیعی بسیار خوب و جنگل‌های حفاظتی مطرح کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
با اون چیدمانی که شما در این استان انجام دادین مطمئن اشید عملکرد خوبی نخواهید داشت . شما در فصل تابستان که مناسب محلول پاشی نبود برای مبارزه با آفات این کار انجام دادین این یعنی خیانت به طبیعت .
Iran, Islamic Republic of
اعتبار قابل قبولی نتوانستید جذب کنید و هیچ پروژه ای در حال اجرا نیست
Iran, Islamic Republic of
البته شیوع بیماری جنگلهای بلوط دو مدیر قبلی مقصر اصلی هستند و گناهکار و شما هم کوتاهی کردین و اقدام شایسته ای انجام ندادین و فقط پیگیر پرداخت سند محلول پاشی که هیچ فعالیتی نداشته و قراره چند میلیارد مفت به ی پیمانکار پرداخت بشه
گیاه پزشک
Iran, Islamic Republic of
بی تی یک سم هست که لارو تمام پروانه ها را ازبین میبره.منابع طبیعی برای بستن دهان ملت بجای سمپاشی میگه محلولپاشی...مگر جنگل مزرعه هست که سمپاشی کنید. برید درست و درمون، کار انجام بدید.یعنی توی اون خراب شده ی کارشناسی نیست این بهتون بگه.
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1