تاریخ انتشار
جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۳
کد مطلب : ۴۵۴۸۲۲
جام جهانی 2022 قطر؛

(ویدیو) خلاصه بازی پرتغال ۳ - ۲ غنا؛ رکوردزنی رونالدو / پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو / لحظه‌ای که رونالدو تا مرز سکته رفت! (+ تصاویر و فیلم )

۲
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو / لحظه‌ای که رونالدو تا مرز سکته رفت! (+ تصاویر و فیلم )
کبنا ؛تیم ملی پرتغال در نخستین دیدارش در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر مقابل غنا با نتیجه ۳-۲ پیروز شد.
ورزشگاه ۹۷۴ امشب میزبان دیداری از گروه H جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر بین پرتغال و غنا بود، که این دیدار را سلسائوی اروپا با نتیجه ۳-۲ برد.
نیمه نخست پرتغال طوفانی شروع کرد و موقعیت‌های خیلی خوبی برای پیش افتادن از ستاره‌های سیاه داشت. حتی کریستیانو رونالدو گلزنی هم کرد، ولی داور خطای او را گرفت. در نهایت این نیمه بدون رد و بدل شدن گل خاتمه یافت، اما مالکیت توپ ۷۰-۳۰ نشان از برتری سلسائوی اروپا داشت.
نیمه دوم پرهیجان‌تر دنبال شد. کریستیانو رونالدو در دقیقه ۶۵ پنالتی‌ای که گرفته بود را تبدیل به گل کرد تا برای پنجمین جام‌جهانی متوالی هم گل زده باشد. اما چیزی نگذشت که آندره آیو بعد از پاس محمد قدوس در دقیقه ۷۳ گل تساوی را به ثمر رساند. دقیقه ۷۸ پاس هنرمندانه برونو فرناندش را ژوآئو فلیکس وارد دروازه غنا کرد تا باز هم پرتغال پیش بیفتد. دقیقه ۸۰ هم نوبت به رافائل لیائو رسید که پاس دیگری از برونو فرناندش را به گوشه دروازه لاورنس آتی‌زیگی بفرستد. دقیقه ۸۹ هم عثمان بوکاری برای غنا گل دیگری زد تا فاصله کمتر شود.
با این برد ارزشمند، پرتغال در پایان دیدارهای نخست ۳ امتیازی شد تا بالاتر از اروگوئه، کره‌جنوبی و غنا صدرنشین گروه H باشد.
              
به گزارش کبنا، گزارش کامل بازی غنا و پرتغال به شرح زیر است.
تیم‌های ملی فوتبال پرتغال و غنا از ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه پنجشنبه به وقت ایران در چارچوب هفته‌ نخست دور گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در گروه هشتم در ورزشگاه ۹۷۴ به مصاف یکدیگر رفتند که در پایان پرتغال ۳ بر ۲ به برتری دست یافت و جام را با پیروزی استارت زدند.
ترکیب ابتدایی پرتغال:
دیگو کوستا، ژائو کانسلو، روبن دیاز، دنیلو پریرا، رافائل گوئررو، کریستیانو رونالدو، برونو فرناندز، اوتاویو، روبن نوس، ژایو فلیکس و برناردو سیلوا
سرمربی: فرناندو سانتوس
ترکیب ابتدایی غنا:
لاورنس آتی زیگی، آلدیو سیدو، دنیل آمارتی، الکساندر چیکو، محمد سالیسو، عبدالرحمان بابا، محمد قدوس، تواس پارتی، ثالث عبدالصمد، آندره آیو، ایناکی ویلیامز
سرمربی: اتو ادو
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو
تیم داوری: اسماعیل الفتح / کمک‌ها: کایل اتکینز و کوری پارکر / داور چهارم: استفانی فراپارت
بر اساس این گزارش، پرتغال طبق انتظار بازی را بهتر آغاز کرد و توانست توپ و میدان را در اختیار بگیرد.
دقیقه ۱۰: روی یک اشتباه از بازیکنان غنا توپ به سیلوا رسید و او با یک پاس در عمق رونالدو را در موقعیت تک به تک قرار داد اما توپ از پای رونالدو جدا شد و قبل از او زیگی دروازه‌بان غنا به توپ رسید و رونالدو نتوانست قدر این موقعیت را بداند.
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو
دقیقه ۱۳: گوئررو از جناح چپ توپ را روی تیر دوم برای رونالدو ارسال کرد و پرواز بلند این بازیکن حاصلی نداشت.
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو
دقیقه ۳۱: رونالدو روی پاس ژائو فلیکس با یک چرخش توپ را وارد دروازه غنا کرد اما داور خطای او را در برخورد با مدافعین اعلام و گل را مردود اعلام کرد.
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو
دقیقه ۵۵: اولین موقعیت جدی غنا در این دیدار به وسیله قدوس از دست رفت. این ستاره جوان وآینده‌دار باشگاه آژاکس هلند با یک فرار از زمین خودی و عبور از چند بازیکن با یک ضربه پرقدرت توپ را به سمت دروازه کوستا فرستاد اما ضربه این بازیکن به شکل خطرناکی به بیرون رفت.
دقیقه ۶۵: رونالدو در نهایت توانست اثرش را روی روند بازی بگذارد و درون محوطه جریمه خطا پنالتی برای پرتغال را به دست بیاورد. ستاره تمام نشدنی پرتغال خودش پشت ضربه ایستاد و علیرغم تشخیص درست مسیر توپ توسط زیگی، توپ را وارد دروازه غنا کرد.
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو
رونالدو با این گل نام خود را به عنوان تنها بازیکن در تاریخ فوتبا که توانسته در ۵ دوره مختلف جام جهانی گلزنی کند، ثبت و یک رکورد تاریخی دیگر را به نام خود ثبت کرد.
دقیقه ۷۳: غنا بلافاصله جواب گل پرتغال را داد. محمد قدوس ستاره جوان غنا با یک فرار از جناح چپ و پاس به بیرون آیو را در موقعیت گل قرار داد و کاپیتان غنا گل اول را برای این تیم به ثمر رساند.
دقیقه ۷۸: فرناندز با یک پاس در عمق زیبا ژائو فلیکس را در موقعیت تک به تک قرار داد و این بازیکن با یک ضربه بغل پای زیبا گل دوم پرتغال را به ثمر رساند.
دقیقه ۸۰: رافائل لیائو پس از سه دقیقه حضور در زمین توانست باز هم روی پاس زیبا از برونو فرناندز با یک ضربه بغل پای دقیق دروازه غنا را برای بار سوم باز کرد.
پیروزی دشوار پرتغال مقابل غنا در شب تاریخ‌سازی رونالدو
دقیقه ۸۹: فرار عبدالرحمان بابا از جناح چپ پرتغال و اشتباه کانسلو باعث شد بابا با یک سانتر خوب برای تیر دوم، بوکاری را پیدا کند و او هم با یک ضربه سر دقیق گوشه بالای دروازه را هدف قرار دهد تا امیدهای ستاره‌های سیاه زنده بماند.
در ادامه بازی تلاش غنا حاصلی در برنداشت و در نهایت این دیدار با برتری ۳ بر ۲ پرتغال به پایان رسید. پرتغال با این برد ۳ امتیازی شد و به صدر جدول رسید. تیم‌های کره‌جنوبی و اروگوئه با یک امتیاز در رده‌های دوم و سوم قرار دارند و غنا در قعر جدول جای گرفته است.

لحظه‌ای که رونالدو تا مرز سکته رفت!

در آخرین دقیقه‌ وقت‌های اضافه اشتباه کشنده دروازه‌بان پرتغال که با خوش شانسی تمام، مهاجم غنا لیز خورد و فرصت گل مساوی را از دست داد. در این هنگام دوربین روی چهره رونالدو بود که به شدت نگران بازی را دنبال می‌کرد!
           
رونالدو باز هم رکوردزنی کرد
کریستیانو رونالدو مقابل غنا گل زد تا فوق‌ستاره پرتغالی تنها بازیکنی باشد که در ۵ جام‌جهانی گل زده است.
کریستیانو رونالدو فوق‌ستاره ۳۷ ساله پرتغالی در جام‌جهانی ۲۰۲۲ در نخستین بازی تیم ملی کشورش مقابل غنا گلزنی کرد.
گلی که رونالدو از روی نقطه پنالتی وارد دروازه ستاره‌های سیاه کرد باعث شد تا او تنها بازیکنی باشد که در ۵ جام‌جهانی مختلف (۲۰۰۶، ۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲) گلزنی کرده است.

برونو: داور اتفاقا به نفع غنا سوت زد نه پرتغال
برونو فرناندس، ستاره پرتغال، می‌گوید داور در دیدار امشب این تیم مقابل غنا یک پنالتی به سود پرتغال نگرفته و یک کارت زرد به غنایی‌ها نشان نداده است.
در جریان پیروزی 3-2 پرتغال مقابل غنا برونو فرناندس یکی از ستاره‌های درخشان سلسائو بود و با اینکه پایش به گلزنی باز نشد ولی دو پاس گل به هم تیمی‌هایش داد.
با اینکه غنایی‌ها در پایان بازی اعتراض شدیدی به داوری مسابقه داشتند و سرمربی این تیم آفریقایی در کنفرانس خبری بعد از مسابقه داور را به حمایت از پرتغال متهم کرد و گفت داور این پیروزی را به پرتغالی‌ها هدیه داده است ولی برونو فرناندس نظر کاملا متفاوتی داشت و گفت اتفاقا داور به ضرر پرتغال سوت زده و یک پنالتی برای تیم او نگرفته و در یک صحنه بازیکن غنا را به غلط اخراج نکرده است.

برونو فرناندس در پایان بازی به خبرنگاران گفت:
ستایش از مهاجمان گلزن پرتغال
ما روحیه بی‌نظیری داشتیم. از ابتدا با روحیه از خود گذشتگی وارد زمین شدیم و با اتحاد عالی تلاش کردیم و در نهایت موفق شدیم سه امتیاز را به دست بیاوریم. با وجود مهاجمان درجه‌یکی که داریم رسیدن به گل مشکل نبود. وقتی در تیمی بازی می‌کنید که چنین مهاجمانی دارد رسیدن به گل چندان هم سخت نیست.
انتقاد از عملکرد داور و اشتباهات داوری
نیمه اول یک خطا روی ژوائو فلیکس انجام شد که پنالتی بود ولی داور نگرفت. ولی فوتبال همین است. همیشه همه تصمیم‌ها درست نیست. درباره صحنه خطا روی پنالتی به نظر من که پنالتی بود. اینکه بازیکنان غنا حالا بگویند پنالتی نبوده که البته طبیعی است. نظر من این است که بازیکن غنا را باید اخراج می‌کردند که داور به نفع آنها عمل کرد.
می‌توان درباره صحنه‌های زیادی در جریان بازی حرف زد و گفت داور فلان کار را کرد یا نکرد و می‌توانست تصمیم‌های بهتری بگیرد که نگرفت. ولی بازی دیگر تمام شده و رویهم‌رفته به نظرم داور نمره قبولی می‌گیرد.
سرمربی غنا: داور به رونالدو یک گل هدیه داد
اوتو آدو، سرمربی غنا، بعد از شکست 3-2 تیمش مقابل پرتغال داور این بازی را عامل شکست غنا دانست.
 پرتغال امشب موفق شد در اولین بازی گروه خود در گروه H جام جهانی قطر غنا را در یک بازی پرهیجان 3-2 شکست دهد. یکی از عوامل این پیروزی پنالتی‌ای بود که با سرنگون شدن کریستیانو رونالدو در محوطه جریمه غنا به سود پرتغال اعلام شد تا اولین گل بازی به ثمر برسد.
اوتو آدو، سرمربی غنا، در پایان بازی از تصمیم داور آمریکایی مسابقه برای اعلام این پنالتی و دیگر تصمیمات او به شدت انتقاد کرد و گفت داوری بازی سه امتیاز را از تیمش گرفته است.

سرمربی غنا در پایان بازی به خبرنگاران گفت:
پنالتی‌ای که داور به سود پرتغال گرفت بازی را عوض کرد
تصمیم داور برای اعلام پنالتی خیلی اشتباه بود. بازیکن ما توپ را زد نه بازیکن حریف را. نمی‌دانم چرا برای بررسی صحنه از VAR استفاده نشد. هر چه فکر می‌کنم هیچ توضیحی به نظرم نمی‌رسد. داور امروز اصلا به سود ما سوت نزد.
آیا داور چون بازیکنی که روی او خطا شده بود رونالدو بود اعلام پنالتی کرد؟
این را باید از داور بپرسید. من نمی‌توانم این را ثابت کنم. بازیکن ما برای ضربه زدن به توپ حرکت کرد و بعد تماسی هم با بازیکن حریف داشت. نمی‌دانم چرا VAR به این صحنه هیچ توجهی نشان نداد. اگر به فیلم حرکت آهسته دقت کنیم می‌بینید که ما فقط توپ را زدیم. در واقع حتی روی بازیکن ما خطا شد.
علت شکست غنا؟
داور. از داور چهارم و ناظر فیفا پرسیدم که آیا می‌شود خیلی آرام و مودب با داور صحبت کنم. ولی گفتند داور در جلسه است و امکان ندارد. فکر کنم بعد از بازی در حال آنالیز داوری بازی هستند ولی قاعدتا باید برای شنیدن صحبتهای یکی از مربی‌ها هم وقت داشته باشند.
گل زدن رونالدو در این بازی
اگر کسی گل زده باشد باید به او تبریک گفت. ولی این گل در واقع هدیه داور بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1